Munca, octombrie-decembrie 1980 (Anul 36, nr. 8564-8576)

1980-10-03 / nr. 8564

ANUL XXXVI • nr. 8564 3 octombrie 1980 £ 8 pagini, 50 bani Proletar! din toate țârile, unitivá! Rodnicul dialog de lucru al secretarului general al partidului, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, în județul Neamț, a inclus și o discuție amănunțită asupra modernizării produselor întreprinderii „Ceahlăul“ din Piatra Neamț ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ '80 j De la angajament la faptă . Oamenii muncii de la „vetrele cu foc continuu“ de pe platforma Combinatului siderurgic Galați înscriu noi și revelatoare graficul întrecerii succesele socialiste. Astfel, ca urmare a aplicării inițiativei muncitorești : „In fiecare schimb un pilot de cocs peste sarcinile de plan“, pocsarii de la bateriile 5 și 6 au realizat suplimentar in luna septembrie 2000 tone cocs metalurgic. Menținînd un ritm de lucru constant — circa 5 200 tone de fontă pe zi — și colectivul Furnalului nr. 5 — cel mai mare agregat de acest fel din țară — a reușit, de asemenea, în luna septembrie să depășească cu peste 3 la sută plănul de producție. • Colectivul întreprinderii miniere Motru a rotunjit la 65 de milioane tone cantitatea de cărbune extrasă de la intrarea în funcțiune a primului abataj și pînă în prezent. Jubileul a fost înregistrat cu un important avans față de prevederile din grafice. S-a îmbunătățit simțitor activitatea de pregătire a noilor fronturi de lucru, intrînd in avans în folosință trei noi abataje la Leurda, Ploștina și Horăști Paralel, minerii, sprijiniți de oamenii muncii din diferite județe în cadrul „acțiunii 7 000“, au intensificat activitățile în microcarierele existente, unde s-au recuperat în întregime cele peste 100 000 tone de lignit restantă din lunile precedente și au fost începute lucrările de deschidere a două noi microcariere. • Un succes de prestigiu în întrecerea socialistă a raportat și harnicul colectiv de muncă de la întreprinderea „Drum Nou“ din Oradea. Este vorba de îndeplinirea în avans a prevederilor de plan pe actualul cincinal. Avansul de timp cîștigat va permite oamenilor muncii de la această unitate să realizeze peste plan, pînă la finele lunii decembrie a acestui an, o producție industrială în valoare de 47,3 milioane lei. D In cadrul întreprinderii de SDV-uri din Costești — cea dinții unitate industrială de interes republican înălțată pe raza orașului — au fost integrate, în circuitul productiv, utilajele și instalațiile aferente primei etape de dezvoltare a acestui obiectiv. Noul obiectiv va fabrica, în prima etapă, diferite scule, dispozitive și verificatoare evaluate la 152 milioane lei anual și destinate, în principal, unităților aparținînd Centralei industriale de autoturisme de la Pitești. (Continuare în pag. a 2-a) SIGHIȘOARA: cetatea din jurul cetății BIp' 1 _ 1 Agenda politică a saptămînii Actualul cincinal a intrat în ultimul trimestru al cursului său. Cele mai puțin de nouăzeci de zile ce au mai rămas din acest an reprezintă o perioadă deosebit de importantă pentru înfăptuirea obiectivelor de dezvoltare prevăzute; în legătură cu aceasta, Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R, în ședința sa din 30 septembrie, prezidată de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al partidului, a analizat măsurile privind asigurarea realizării tuturor prevederilor planului pe ultimul trimestru al acestui an, a tuturor indicatorilor economici și echilibrarea balanței de plăți. Comitetul Politic Executiv a cerut tuturor ministerelor, centralelor și întreprinderilor, organelor și organizațiilor de partid, organizațiilor de masă, tuturor oamenilor muncii, să acorde o deosebită atenție realizării integrale a producției, cu prioritate celei destinate exportului, descoperirii și punerii în valoare de noi resurse de materii prime și materiale, valorificării superioare a materiei prime, în special a metalului și masei lemnoase, sporirii pe toate căile a indicilor de calitate a produselor. în toată țara se acționează cu energie pentru strîngerea recoltei, pentru realizarea lucrărilor din campania de toamnă. în această direcție, Comitetul Politic Executiv, apreciind rezultatele obținute pînă în prezent, a stabilit măsuri care să asigure urgentarea strîngerii recoltei și însămînțărilor, a transportului operativ și depozitării în bune condiții a tuturor produselor agricole, printr-o mobilizare generală, folosindu-se întreaga capacitate a mijloacelor tehnice, a atelajelor, întreaga forță de muncă de la sate. Aplicarea în cele mai bune condiții a măsurilor și hotărîrilor adoptate de cel de-al II-lea Congres al consiliilor populare, a indicațiilor tovarășului Nicolae Ceaușescu, a constituit, de asemenea, obiectul analizei din Comitetul Politic Executiv. S-a stabilit, astfel, ca proiectele de legi asupra cărora Congresul consiliilor populare și-a dat acordul să fie supuse dezbaterii publice. Aceste proiecte de legi sunt menite să asigure lărgirea în continuare a cadrului democratic al societății noastre, participarea nemijlocită a tuturor cetățenilor țării, fără deosebire de naționalitate, la înfăptuirea politicii partidului și statului, consacrată dezvoltării multilaterale a patriei, la întărirea în toate sferele vieții sociale a legalității, eticii și echității socialiste. Proiectele de legi respective, după dezbaterea lor publică, vor fi supuse spre aprobare Marii Adunări Naționale. In retrospectiva noastră din săptămîna trecută ne-am referit la vizita de lucru pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu a efectuat-o în județul Bacău. La încheierea ediției, vizita continua. Avem acum prilejul să consemnăm, în continuare, momentele acestui nou dialog de lucru al secretarului general al partidului cu oamenii muncii și cadrele de răspundere din acest județ, precum și din județul (Continuare în pag. a 2-a) ARGUMENTE ALE CREȘTERII NIVELULUI DE TRAI : RETRIBUȚIA „Ca urmare a sporirii bogăției naționale a țării, în perioada 1950—1980 s-au obținut realizări cu adevărat istorice în schimbarea condițiilor de viață ale oamenilor muncii, în ridicarea bunăstării generale a poporului. Și aici, datele vorbesc poate mai mult decât orice". NICOLAE CEAUȘESCU Dintre datele ce ilustrează faptul că odată cu fața țării, cu viața ei, s-a schimbat radical și viața oamenilor, că avem posibilitatea și mijloacele de a trăi mai bine, că munca este sursa bunăstării fiecăruia, reținem azi pa cele referitoare la retribuție, în ultimii 30 de ani retribuția medie a crescut de 6,7 ori. Adică de la 337 lei cuera în 1950, la 2 253 lei în 1980. Consecință firească a politicii consecvente de edificare a unei economii puternice, de înaltă eficiență, capabilă să creeze condițiile și să asigure resursele necesare ridicării continue a nivelului de trai al tuturor oamenilor muncii. Rezultat al perfecționării permanente a sistemului de retribuire a muncii, în concordanță cu fiecare etapă de dezvoltare, și al aplicării ferme a principiilor eticii și echității. Urmare a creșterii gradului de instruire și perfecționare profesională a personalului încadrat. Datele, faptele, sinteză a unor elemente din viața noastră ne Stela FOMINO (Continuare în pag. a 5-a) REPORTAJ LA ZIUA DE AZI A ȚÂRII înghiocată în tumultul vieții moderne, cetatea pare o cochetărie a Sighișoarei, o concesie făcută modei „retro“. Pare... Pentru că Sighișoara de astăzi este, de fapt, un tot unitar, o cetate rotunjită, prin cele aproape 3.000 de apartamente și numeroase alte case noi, în jurul cetății medievale care numără, din înaltul solitudinii celor 14 turnuri ale sale, șapte secole de existență într-o deplină și fascinantă continuitate. Menționată documentar la 1280, Sighișoara este, in 1339, centru de comitat, ce se impunea in această zonă a Transilvaniei nu atît prin funcțiiile sale administrative ci, mai ales, prin vocația de meșteșugari, de mare rafinament, a locuitorilor săi. „Altfel spus, îmi zicea Nicolae Dragomir, de la Combinatul de sticlă și faianță, noi, sighișorenii, ne avem blazonul de familie nu în hrisoave cu peceți ale cancelariilor domnești, ci în atelierele de fiei, prelucrare a fierului, pielăpostavului, de fabricare a sticlei și faianței...“. Apasă, răspicat, cuvintele. Cu mîndrie. Cu autoritatea omului Nicolae MIHAI (Continuare în pag. a 5-a) De la 1 octombrie MAJORAREA RETRIBUȚIEI PERSONALULUI DIN CONSTRUCȚII — MONTAJ (în pag. a 5-a)