Năzuința, iunie 1972 (Anul 5, nr. 232-257)

1972-06-03 / nr. 234

Hfezuilita 24 DE ORE PE GLOB Bruxelles: ADUNAREA REPREZENTANȚILOR OPINIEI PUBLICE PENTRU COOPERARE ȘI SECURITATE IN EUROPA BRUXELLES 2 — Trimisul special Agerpres, Silvia Coman, transmite: La Palatul Congreselor din Bruxelles s-au deschis, vineri, lucrările Adunării reprezentanților opiniei publice pentru cooperarea și securitatea europeană. La reuniune participă peste 700 de personalități din țările europene, reprezentînd forțe sociale și politice diferite — comuniști, socialiști, social-democrați și democrat-creștini — precum și delegați ai unor organisme internaționale, între care Uniunea interparlamentară, Federația mondială a asociațiilor pentru Națiunile Unite, Consiliul Mondial al Păcii, reprezentanți ai organizațiilor internaționale și naționale sindicale, de tineret și de femei. Sunt prezenți de asemenea, oameni de știință și cultură, scriitori și ziariști. La lucrări participă și o delegație a opiniei publice din Republica Socialistă România formată din prof. dr. docent Traian Ionașcu, președintele Comisiei juridice a Marii Adunări Naționale, Miron Nicolescu, președintele Academiei Republicii Socialiste România, Eugen Jebeleanu, vicepreședinte al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, Costin Murgescu, director general al Institutului pentru studierea conjuncturii economice internaționale, Constanța Crăciun și György Kovács, membri ai Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, George Ivașcu, director al revistei „România literară“, Liviu Bodescu, redactorșef al revistei „Lumea“, Nicu Bujor, șef de sector la secția internațională a C.C. al P.C.R., Ion Tiărău, membru al Comisiei pentru relații internaționale a U.G.S.R., Nicolae Caravoina, membru al Consiliului Uniunii Asociațiilor Studențești din România, și Radu Bogdan, redactor la ziarul „Scînteia“. Ședința de dimineață a fost deschisă de canonicul Raymond Goor, profesor la Universitatea din Louvain, care a prezentat o expunere introductivă, în calitate de delegat al Comitetului de inițiativă. El a adresat participanților salutul cordial al poporului belgian. Vorbitorul a relevat, în încheiere, că este necesar ca opinia publică din țările continentului nostru să utilizeze toate mijloacele de care dispune în favoarea convocării conferinței general-europene a statelor pentru securitate și cooperare. A urmat apoi prezentarea unor mesaje și saluturi adresate Adunării de către șefi de state și guverne. Mesajul președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, a fost primit cu vii și puternice aplauze. In cursul după-amiezii, lucrările s-au desfășurat în ședințe separate ale celor trei comisii — securitate, cooperare și cultură. Președintele Nixon despre vizita efectuată în Uniunea Sovietică WASHINGTON 2 — Președintele S.U.A., (Agerpres), Richard Nixon, a rostit o alocuțiune în fața celor două camere ale Congresului. După ce a relevat importanța tratativelor purtate la Moscova și a acordurilor încheiate cu acest prilej pentru dezvoltarea relațiilor americanosovietice, Richard Nixon a afirmat: „De decenii, S.U.A. au fost închistate într-o confruntare ostilă cu două mari puteri ale lumii — Uniunea Sovietică și R. P. Chineză. Cu una dintre ele eram angajați în numeroase probleme, iar de cealaltă eram aproape total izolați. Relațiile noastre cu ambele țări ajunseseră într-un impas. Intr-o perioadă scurtă însă — a subliniat președintele S.U.A. — ne-am îndreptat spre o mai bună înțelegere, respect reciproc, spre soluționarea, punct cu punct, a divergențelor. Dar primejdia războiului, a adăugat Richard Nixon, nu a fost eliminată, ea a fost numai redusă. Realizăm, însă, progrese în direcția unei lumi în care conducătorii națiunilor își vor soluționa divergențele nu prin forță, ci prin negocieri“. O conferință de presă a cancelarului Bruno Kreisky STOCKHOLM 2 (Agerpres). Aflat într-o vizită oficială în Suedia, cancelarul Republicii Austria, Bruno Kreisky, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că țara sa se pronunță cu fermitate în favoarea organizării conferinței general - europene pentru securitate și cooperare. Referindu-se la contactele avute cu premierul suedez, Olof Palme, Kreisky a menționat că, printre altele, a fost discutată și problema războiului din Vietnam, în care pozițiile celor două țări — a spus el — sunt foarte apropiate. ÎN PARLAMENTUL DANEZ Adoptarea unei moțiuni care recomandă guvernului să recunoască Germană COPENHAGA 2 (Agerpres) Parlamentul danez a adoptat, joi seara, cu 83 de voturi pentru și 80 de abțineri, textul unei moțiuni care recomandă guvernului să recunoască Republica Democrată Germană și, pînă atunci, să dezvolte legăturile existente între Danemarca această țară, în special în deimeniile economic, cultural și politic, informează agenția France Presse. Moțiunea amintită relevă, totodată, că deputații danezi constată cu satisfacție progresele considerabile care au fost realizate în politica de destindere în Europa prin ratificarea tratatelor încheiate de R.F. a Germaniei cu Uniunea Sovietică și Polonia. In cadrul dezbaterii parlamentare care a precedat votul, ministrul de externe Knud Boerge Andersen a declarat că guvernul danez va studia, probabil, problema recunoașterii R.D. Germane în toamna acestui an. Moscova: Convorbiri economice românosovietice MOSCOVA 2. — Corespondentul Agerpres, Laurențiu Duță, transmite: Nicolae Nicolae, ministru secretar de stat la Ministerul Comerțului Exterior al Republicii Socialiste România, a avut vineri o întrevedere cu Nikolai Patolicev, ministrul comerțului exterior al U.R.S.S. Cu acest prilej, a fost trecută în revistă situația schimburilor de mărfuri între Republica fistă România și Uniunea Sociovietică, stabilindu-se măsurileîn vederea îndeplinirii protocolului comercial pe anul în curs și cu privire la pregătirea tratativelor comerciale pentru anul 1973. Au fost discutate, de asemenea, unele probleme privind acțiunile de cooperare și specializare între cele două țări, stabilindu-se măsuri în vederea impulsionării acestora. Siria a naționalizat compania „I.P.C.“ DAMASC 2 (Agerpres). D intr-o declarație transmisă joi noaptea, de postul de radio Damasc, președintele Siriei, generalul Hafez Assad, a anunțat naționalizarea tuturor bunurilor și proprietăților deținute pe teritoriul Siriei de compania petrolieră „Irak Petroleum pany“ (I.P.C.) — relatează Comagențiile France Presse și United Press Jarnational. „Această măsură — subliniază declarația — constituie o etapă necesară pentru atingerea deplinei suveranități naționale, emanciparea economiei siriene și realizarea obiectvelor noastre naționale“. Naționalizarea, care a intrat în vigoare de la 1 iunie, afectează atît cele două conducte prin care „Irak Petroleum Company“ transporta, spre porturile Mediteranei, petrolul irakian, cit și stațiile de pompare a țițeiului și celelalte instalații de pe teritoriul sirian. Un decret de lege, privind această măsură menționează că guvernul sirian va acorda I.P.C. indemnizații pentru bunurile mobile și imobile naționalizate, scăzînd, în prealabil, sumele datorate de companie statului sirian. Guvernul sirian a hotărît, de asemenea, crearea unei societăți naționale pentru transportul petrolului. La Düsseldorf (R. F. a Germaniei) a avut loc, de curînd, o demonstrație împotriva escaladării de către S.U.A. a războiului din Vietnam. In imagine, demonstranți împărțind locuitorilor din Düsseldorf manifeste în legătură cu actele de război comise în Vietnam. S.U.A. continuă escaladarea războiului împotriva R.D. Vietnam HANOI 2 (Agerpres). La 1 iunie a. c., continuînd escaladarea războiului și a acțiunilor agresive împotriva R.D Vietnam, forțele aeriene americane au continuat minarea și blocarea porturilor nord -vietnameze, bombardînd, de asemenea, portul Haifong și orașele Nam Dinh, Vinh, Viet Th, precum și zone populate din provinciile Lang Son, Vinh Phu, Ha Bac, Quang Ninh, Thai Binh, Nam Ha, Thanh Hoa, Nghe An, Ha Tinh și Quang Tri — se arată într-o declarație dată publicității de Ministerul Afacerilor Externe al R.D. Vietnam. Au fost provocate serioase daune materiale și înregistrate numeroase victime în rîndul populației civile. Declarația M.A.E. al R.D. Vietnam cere guvernului S.U.A. să pună imediat capăt acțiunilor de minare și blocare a porturilor R. D. Vietnam, precum și căror acțiuni de încălcare a obsuveranității și securității R.D. Vietnam. HANOI 2 (Agerpres). Ripostînd cu hotărîre acțiunilor de escaladare a agresiunii S.U.A. împotriva R.D. Vietnam, bateriile de coastă ale forțelor armate populare din R.D. Vietnam au incendiat, în perioada 6 aprilie — 27 mai, un număr de 34 nave aparținînd floteitelor Unite din a 7-a a StaGolful Tonkin — anunță agenția V.N.A. Reuniunea Comitetului pe întreaga Indie a partidului de guvernămînt DELIN 2 (Agerpres). — Comitetul pe întreaga Indie al Partidului Congresul Național Indian, reunit pentru a examina diferite aspecte ale situației internațonale, și-a încheiat lucrările. Primul ministru Indira Gandhi a subliniat, în cuvîntul său, că „India promovează o politică independentă, bazată pe principiile coexistenței pașnice, păcii și neamestecului în treburile interne ale altor popoare“. In privința evoluției relațiilor dintre India și Pakistan și a apropiatei reuniuni indopakistaneze la nivel înalt, Indira Gandhi a relevat că guvernul său se pronunță pentru normalizarea relațiilor cu Pakistanul și instaurarea unei păci trainice și durabile în Asia de sud. In legătură cu evenimentele din Asia de sud-est, Indira Gandhi a salutat lupta poporului vietnamez pentru eliberarea sa națională și s-a pronunțat în favoarea soluționării politice a situației din Indochina. Comitetul a adoptat o rezoluție privind situația internațională actuală. Vizita în Ungaria a lui Fidel Castro BUDAPESTA 2 (Agerpres). — Fidel Castro, prim-secretar al C.C. al P.C. din Cuba, primul ministru al Guvernului Revoluționar, a vizitat, vineri, Institutul de cercetări agricole al Academiei de științe a R.P. Ungare, din localitatea Martonvasar. El a fost însoțit de Lajos Feher, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.S.U., vicepreședinte al Guvernului Revoluționar Muncitoresc-Țărănesc Ungar, de Miklós Ajtai, vicepreședinte al guvernului, de alte oficialități ungare. IRAKUL ISI REDOBINDEȘTE PETROLUL Modificarea vechilor structuri și accelerarea progresului economic constituie o preocupare majoră a țărilor în curs de dezvoltare. Principalul mijloc pentru realizarea acestui deziderat este acela al instituirii controlului statului asupra propriilor surse naturale, pentru folosirea lor în interesul național. In această ordine de preocupări se încadrează și recenta măsură de naționalizare a companiei „Irak Petroleum Company“ („I.P.C.“), măsură întreprinsă de statul irakian. Ea a fost dictată de faptul că această firmă străină, cu capital britanic, francez, olandez și american, care operează pe teritoriul Irakului, nu a răspuns pozitiv, în termenul fixat, de două săptămîni, revendicărilor formulate de către auoritățile de la Bagdad. La mijlocul lunii trecute, guernul irakian a atras atenția ompaniei „Irak Petroleum Company“ și filialelor sale—„Basrab Petroleum“ și „Mossul Petroleum“ — asupra consecințelor negative pe care le implică pentru economia națională menținerea măsurilor de reducere a producției de petrol. Așa cum reiese dintr-un comunicat al Misterului Irakian al Petrolului și Minelor, document dat publicității luna trecută, producția de țiței extrasă din nordul țării, unde se află instalate sondele „I.P.C.“-ului și ale filialelor sale, a înregistrat, în luna martie a anului în curs, scăderi importante. Această stare de lucruri avea să continuie în luna următoare și să se agraveze în prima decadă a lunii mai. Potrivit unor calcule efectuate de economiști, producția de țiței realizată în lunile martie și aprilie a fost inferioară cu 3 milioane tone față de cea obținută în ianuarie și februarie 1972, Ceea ce a însemnat o diminuare a redevențelor pentru statul irakian cu 32 milioane lire sterline. Această acțiune a lui „Irak Petroleum Company“, scăderea bruscă a extracției în cîmpurile petrolifere aflate în exploatare în Irak, nu este ceva nou, un fenomen cu totul și cu totul întâmplător. Anul trecut, de pildă, firma respectivă, pretextînd unele cauze „obiective“, a micșorat simțitor producția de petrol. Peste cîtva timp, însă, avea să extragă cantități maxime de țiței. Avînd în vedere această practică a „I.P.C.“-ului, Bagdadul avea să califice recenta acțiune de micșorare a producției drept o încercare a companiei de a face presiuni asupra Irakului, pentru ca această țară să renunțe la unele cereri ale sale, cereri formulate în cadrul tratativelor angajate la 15 ianuarie 1972. Printre punctele înscrise pe agenda negocierilor s-a aflat și problema nivelului producției în cîmpurile petrolifere concesionate. Negocierile inițiate în ianuarie aveau să fie întrerupte de câteva ori, întrucît reprezentantul „I.P.C.“-ului, Geoffrey Stokwell, nu a venit în întîmpinarea cererilor formulate de statul irakian — cea a nivelului producției și a altora. Este vorba despre achitarea unei sume de 82 milioane de dinari, redevențe datorate de „I.P.C.“ pentru o perioadă îndelungată, de după anul 1964, de cedarea unei părți din acțiunile firmei, de reprezentarea în Consiliul de conducere al companiei și de transferul sediului societăților, de la Londra la Bagdad. In baza decretului de naționalizare — legea numărul 69 din 1 iunie 1972 — instalațiile destinate prospectării forajului, producției de petrol și gaze, exploatării, pompării și transportului petrolului, conductele petroliere principale, ca și sediul și instalațiile „I.P.C.“-ului de la Bagdad, au trecut sub controlul statului irakian. A fost creată, în virtutea aceleași legi, societatea de stat pentru operațiunile petroliere. Ei îi revine sarcina gestiunii fondurilor, bunurilor și drepturilor aparținînd „I.P.C.“-ului. Statul irakian a hotărît să acorde indemnizații companiei naționalizate, care vor fi reglementate prin negocieri. Din indemnizații vor fi scăzute sumele datorate ca impozite, datoriile locale legate de operațiunile efectuate, precum și sumele pe care Irakul le va pretinde companiei. Naționalizarea „I.P.C.“-ului constituie un act important pentru dezvoltarea viitoare a Irakului. Recuperarea petrolului, însemnată avuție națională, sursă principală de devize a țării, reprezintă un moment esențial în acțiunea de creștere a producției, obiectiv de seamă al statului în etapa actuală. Măsura radicală a naționalizării este în spiritul „Cartei irakiene“, document programatic adoptat anul trecut și care înscrie la loc de seamă prevederea „lichidării dominației străine asupra bogățiilor petroliere ale țării și trecerea lor sub suveranitate națională“. D. FILIP Acțiuni ofensive ale patrioților sud-vietnamezi cui a fost obligat să solicite sprijinul aviației și artileriei. In același timp, au continuat luptele în diferite zone ale orașului. Acțiuni de luptă s-au semnalat, de asemenea, la nord și sudest de Kontum. Agenția de presă „Eliberarea“ informează că, în cursul operațiunilor desfășurate de forțele patriotice în provincia Binh Long, într-o singură zi, la 31 mai, au fost scoși din luptă 170 de militari inamici și au fost doborîte șapte aparate de zbor. Avioane gigant B-52, aparținînd forțelor americane, au lansat, în ultimele 24 de ore, 300 tone de bombe asupra zonei capitalei provinciale Quang Tri, a anunțat, vineri, comandamentul S.U.A. din Saigon. Atacurile aviației americane au avut, de asemenea, ca obiectiv regiunea orașului Kantum, unde forțele saigoneze se află într-o situație precară. Aici, cinci formații de avioane au lansat aproximativ 500 tone de bombe. Alte raiduri au vizat regiuni din provincia Binh Dinh, precum și sectorul orașului An Loc. VIETNAMUL DE SUD 2 (Agerpres). Forțele de eliberare din Vietnamul de sud au lansat, vineri, noi atacuri împotriva pozițiilor sargoneze aflate la nord-est de Kontum. Intr-o încercare de a opri înaintarea patrioților, inami- TELEGRAME — Agerpres • MAURICIU NOVAC, adjunct al ministrului comerțului interior, care a participat la lucrările celei de-a 5-a sesiuni a grupului de lucru româno-ungar în domeniul comerțului interior, a fost primit de Peter Valyi, vicepreședinte al Guvernului Revoluționar Muncitoresc-Țărănesc Ungar. GUVERNELE REPUBLICII CHILE și REPUBLICII POPULARE CONGO au hotărît să stabilească relații diplomatice. • IN URMA NEGOCIERILOR care au avut loc între 29 mai și 2 iunie la Haga a fost semnat protocolul celei de-a doua sesiuni a Comisiei mixte de cooperare economică și tehnică romăno-olandeză. Protocolul prevede dezvoltarea cooperării în domeniile constucților de mașini, electrotehnic, al chimiei, industriei ușoare, alimentare și al agriculturii. • LA SEDIUL PRIMĂRIEI BERLINULUI OCCIDENTAL a avut loc joi o întîlnire între un reprezentant al Senatului local și un reprezentant al Ministerului de Externe al R.D. Germane. Au fost examinate problemele tehnice legate de reglementarea pe o perioadă îndelungată a călătoriilor și vizitelor locuitorilor Berlinului occidental în R. D. Germană și în capitala ei, precum și problema schimbului de teritorii dintre R.D.G. și Berlinul occidental. • GENERAL-COLONEL ION GHEORGHE, prim adjunct al ministrului forțelor armate ale Republicii Socialiste România, șef al Marelui Stat Major, se află într-o vizită oficială care în Anglia, a fost primit de lordul Carrington, ministrul apărării al Marii Britanii. • PREȘEDINTELE REPUBLICII LIBAN, Suleiman Frangieh, a prezidat o reuniune consacrată examinării „evoluției situației interne și măsurilor recomandate a fi luate în domeniul informațiilor și securității, ca urmare a atacului de la aeroportul Lod“. • PROCESUL INTENTAT MILITANTEI COMUNISTE AMERICANE ANGELA DAVIS a intrat, vineri, într-o nouă fază, o dată cu epuizarea listei martorilor și audierea pledoariilor acuzării și apărării. In aceeași zi, juriul — alcătuit în exclusivitate, după cum se știe, din albi — și-a început deliberările în vederea pronunțării verdictului. • REPREZENTANTUL PERMANENT AL REPUBLICII SENEGAL LA OJ.U. a adresat președintelui în exercițiu al Consiliului de Securitate o plîngere în legătură cu pătrunderea forțelor portugheze pe teritoriul Senegalului. • PRIMUL MINISTRU AL LIBANULUI, Laeb Salam, a conferit, joi, cu Yasser Arafat, președintele Comitetului Executiv al Organizației pentru Eliberarea Palestinei. Au fost discutate probleme privind aeroportul Lod, atentatul de la de lângă Tel Aviv. • LA LENINGRAD a fost semnat protocolul cu privire la oportunitatea construirii, prin cooperare, de către țările interesate, membre ale CAER, a unui complex industrial pentru producția de bioxid de titan, în Peninsula Mangîdak. Documentul a fost semnat de reprezentanți ai Bulgariei, Cehoslovaciei, R.D.G., Poloniei, României, Ungariei și U.R.S.S. • UN GRUP DE 13 DEPUTAȚI DEMOCRAȚI DE CULOARE DIN CONGRESUL S.U.A. su cerut conducerii Partidului democrat să includă în platforma sa electorală o serie de revendicări ale negrilor americani. Printre acestea se află eliminarea șomajului, al cărui procent este foarte ridicat în rîndul populației de culoare, venituri anuale garantate, îmbunătățirea asistenței medicale, reprezentarea negrilor în Administrația S.U.A. • DEPARTAMENTUL AMERICAN al marinei a anunțat că guvernul de la Atena a aprobat staționarea în porturile grecești a personalului și a familiilor echipajelor de pe nave aparținînd flotei a VI-a a S.U.A. din Mediterana, începînd de la 1 iulie. Redacția și administrația: Zalău, Piața Libertății nr. 9, telefon 13 20—15 91—10 83. Tiparul: I. P. Cluj — Tipografia Zalău. Lacul Leman în pericol Lacul Leman este în mare pericol. Poluarea apelor sale a ajuns într-un stadiu atît de înaintat incit autoritățile franco-elvețiene au fost nevoite să ia măsuri de salvare a viețuitoarelor subacvatice. Cu toate că încă de acum zece ani au fost puse în funcțiune mai multe stațiuni de filtrare a apelor, poluarea n-a dat aproape deloc înapoi. Autoritățile franco-elvețiene au alocat recent un fond de 5,5 milioane franci pentru a pune în practică un plan de cinci ani în vederea depoluării apelor. Va fi oare salvat Lemanul? Cauze ale accidentelor rutiere Dintr-o serie de anchete apărute în presa occidentală reiese că excesul de viteză continuă să fie principala cauză a accidentelor de automobil. Pe locul doi se află alcoolul și oboseala. Unele publicații relevă, în același timp, că 50 la sută din cei care pier în accidente și-ar putea salva viața întrebuințînd centuri de siguranță. Baloval Un nou sport în doi — balevalul — face prozeliți în Franța. Este vorba de un joc care seamănă întrucîtva cu tenisul, numai că mingea este agățată de o sfoară, legată la rîndul ei de un stîlp. Partenerii lovesc pe rînd mingea cu racheta, cîștigător fiind cel care reușește să respingă cel mai mare număr de mingi primite pe... sfoară de la adversar. Pentru acest sport este nevoie de un spațiu destul de restrîns, 6X4 m și poate fi practicat pe plaje, într-o curte, în grădină sau pe terasă ... Din nou Bormann La domiciliul unui fost ofițer SS, pe nume Friederich Schwend, care trăiește actualmente la Lima, a fost descoperită zilele trecute o fotografie a lui Martin Bormann. Poza îl reprezintă pe Bormann îmbrăcat în sutană de preot. Se spune că fotografia ar fi fost făcută într-o mănăstire din La Paz (Bolivia). Se știe că în legătură cu locul unde se ascunde acolitul lui Hitler au fost date nenumărate piste care pînă acum n-au putut conduce la fostul nazist. Schwend a declarat poliției peruviene că el știe unde se află Bormann. In orice caz, ultimele informații arată că criminalul nazist s-ar afla printre membrii unui trib indian sud-ame- Luleaua păcii Se pare că timpul n-a șters pe deplin resentimentele dintre „pieile roșii“ și „fețele albe“. Zilele trecute, un tribunal din Chicago a judecat cazul unui membru al tribului Chippewa, învinuit de a fi incendiat un iaht din portul orașului menționat. El a declarat că tribunalul nu este competent să-l judece, deoarece tribul Chippewa se află... în război cu guvernul american. Avocatul său a precizat că S.U.A. au violat tratatul de pace semnat în anul 1930 cu acest trib, întrucît i-a acaparat pămînturile retrocedate la încheierea tratatului. Așa că atacul din port este „un simplu act de război“, iar clientul său beneficiază de dreptul internațional, „ca orice cetățean al unei țări care se află în război cu S.U.A.“. Se spune că judecătorul a fost pus în fața unei probleme dificile. Verdictul va fi dat la 25 iunie. Se va fuma oare luleaua păcii în ziua aceea? Cură de slăbire Campionatul mondial de șah dintre Boris Spasski și B. Fischer este așteptat cu legitimă nerăbdare. Presa dă fel de fel de amănunte, unele interesante, în legătură cu cei doi protagoniști. Fischer, care are 29 de ani, se spune că are greutatea de 86 kilograme, iar Spasski (35 ani), numai 80. Publicarea acestor date nu este întîmplătoare. Meciul va fi deosebit de istovitor. Și deși ei își vor pune în joc numai efluviile inteligenței, la terminarea întrecerii fiecare va cîntări cu cite 15 kilograme mai puțin.