Neamul Românesc, septembrie 1909 (Anul 4, nr. 98-109)

1909-09-02 / nr. 98

1502 NEAMUL ROMÂNESC trebuie: s'o facem, dar pe temeiul căror informații. Căci pănâ acuma, n’avem niciuna, și din articolul d-lui Slavici tot n’am învățat ce anume voiesc excursioniștii, care fie programul și abia ni se spune din ce persoane politice, sau și politice, se alcătuiește comitetul român la care s’a adresat conducătorul, ori care s’a constituit cu um mandat propriu. Și, dacă iarăși va fi o primire din cele desonentate pe care le [UNK] obișnuim, nu o Minerva» o să fie de vină, — dar nici alții. ANCHETA NOASTRA. L. Din comuna I., județul O., primim următoarele : I. M. N. IoanA. în ceia ce privește legea agrară : 1) Izlaz nu s’a dat. Locuitorii sînt mai mulțumiți că nu s’a dat, căci proprietarul vrea să li dea numai 00 ha., în loc de 120 ha., și acesta pămînt rau, și pietros, iar prețul pe care-l cere e de 700 de lei ha., pe cind pămîntul bun. arabil. se vinde cu 000 de lei hectarul. 2) Despre comisia regională, oamenii nici nu au ideie ce-o mai fi și aceia. Ei întreabă : tot din spinarea noastră se plătesc și funcționarii ei? 3) Inspector agricol du s’a văzut la npî în comună. 4) învoielile agricole se fac verbal, — bine ’nțeles, cum ii convine arendașului. 5) Locuitorii sînt mai nemulțumiți ca în trecut, căci, cum zic el : «Atunci făceam muncă la tarla, dar, acum, nouă ni se reservă locurile cele mai proaste din moșie». Unul din locuitori mi-a spus că a rămas dator 14 lei la arendaș în toamna anului 1908 , iar în vara anului 1909 a secerat un pogon, care se plătește cu 10 lei, ca dobîndă. Adecă la 14 lei se plătesc 10 lei dobîndă în timp de un an. Resultatul noilor învoieli se vede.... N. în ceia ce privește legea judecătorească : 1) Judecătorul vine regulat în comună. Pare a fi un om care-șî înțelege misiunea. Caută să-i împace pe oameni, și-i povățuiește părintește. 2) Unde nu se pricep oamenii a da deslușirile necesare, judecătorul caută să le explice singur și-i lasă să spună, pe șart, tot findul faptelor. 3) Advocații lipsesc in comună. Jălbarii au apucat drumul desperării, căci nu mai sunt băgati in seamă de locuitori, ne mai simtindu-li-se nevoia. 4) Notarul e la postul său, și-și face datoria conștiincios, în ceia ce privește legea circiumelor:. 1) Circiumele sunt aceleași la număr ca și in trecut.