Neamul Românesc, septembrie 1909 (Anul 4, nr. 98-109)

1909-09-02 / nr. 98

1563 NEAMUL ROMÂNESC 2) Noii circiumari vind mai scump ca in trecut, zicînd că dările sînt mainari către Stat. 3) De băut, se bea mai mult ca înnainte. 4) Articolul din lege care prevede închiderea circiumelor la carele 9 seara, nu se respectă, căci de la acea oară începe cheful mai zdravăn. Ciciumanu pare că au pus monopol pe brutarul care umblă cu pîne prin sat, pentru că-l amenință că nu mai cumpără pîne de la el, dacă mai vinde și la alți oameni prin comună, zicind că trebuie să cîștige ceva și de la pine — avînd dări mari. IV. în ceia ce privește legea jandarmeriei, voi arăta numai două coșuri, care par mai ciudate : 1) în comuna T., din acest județ, jandarmii pun numai pe anumiți oameni să facă gardă, bine ’nțeles pe acei cari nu-i cinstesc, cari sunt mai săraci și cari au neveste și fete mai frumoase. Iată metoda cum procedează: pe cei dintr’un cătun îi pun să facă gardă în cătunul învecinat, cu scopul ca ei să ocupe locurile oamenilor pe acasă. Nu erau destui flăcăi in sate, a mai trimes și stăpinirea cite doi. 2) în satul I., tot din acest județ, locuitorii nu sunt lăsați să treiere la 300 de metri depărtare de sat, pentru motivul că s’ar putea întîmpla să se aprindă satul. După un interval de șapte zile, vechiul arendaș, grație influenței de care se bucură, începe să treiere în mijlocul satului. Noul arendaș, care e Komun, face cunoscut cașul, telegrafic, d-lui prefect, in termini următori : «Locuitorii nu au fost lăsați, de către jandarmi, să treiere la 300 de metri distanță de cea din urmă casă din sat; iar arendașul, un Grec parvenit, treieră in mijlocul satului. E drept?». Prefectul a tăcut, și va tăcea. Telegrama, cu siguranță, a fost pusă la dosar, căci nu s’a văzut luindu-se nicio măsură pănă acum. Resultatul noilor legi, după cum se vede, este: conrupția, mituinla și aplicarea legilor numai pentru cei mici și obidiți. Silvic. Pentru Consiliul Superior de Agricultura. Ni se trimete această jalbă către Consiliul Superior de Agricultură: «Domnule Președinte: «Subsemnați locuitori din comuna Găujanî, plasa Arsache, jud. Vlașca, cu respect vă aducem la cunoștință d-voastră următoarele: «Comuna noastră Găujanî se află pe două proprietăți, una a Statului și una particulară; aceste moșii se administrează de d. Leonida Cazacu. «Acesta, de cînd a venit la noi pe aceste moșii, ni-a pus dări mai grele ca toți arendașii vecini, munca în dijmă și la tarla. Adecă locui-