Neamul Românesc, octombrie 1909 (Anul 4, nr. 110-122)

1909-10-02 / nr. 110

1871 NEAMUL ROMÂNESC Ziarul jidovesc «Opinia» și Teatrul Național. ANEXĂ LA JIDANI! ÎN PRESĂ. De o bucată de vreme, și anume, mai ales de la venirea în funcția de director al Teatrului Național din Iași a cunoscutului literat și dramaturg d. Haralamb C. Lecca, nu e zi in care ziarul jidovesc „Opinia“, organ al partidului conservator-democrat, să nu atace această instituție românească, cu cele mai infame ponegriri. Fără niciun temeiu, și fără să indice vre-o lacună serioasă, vre-o abatere de la regulamente, vre-o neglijență culpabilă în conducerea intereselor societății dramatice de la Iași, cu scopul eventual al îndreptării oarecăror lacune, dacă ar fi, ziarul „Opinia,“ pe fiecare zi, inserează cîte o nouă știre răutăcioasă, cîte o nouă batjocură cu privire la Teatrul nostru și la cei cari-l conduc. Se vede că nu e vorba aici de critica dreaptă, fie cît de severă, da controlul legitim al presei, cu scopul vreunei îmbunătățiri, din orice punct de vedere ar fi, ci de tendința sistematică de discreditare, care ascunde altceva. Se știe însă că necuratul, pe lingă răutatea care-1 caracterisează, mai e și prost. Și tot așa cu necurații, de la ziare, cari nu dau ei singuri dovezile infamiilor lor. Astfel, în cazul care ne preocupă, eminentul nostru coleg d. I. Petrovici, conferențiar la Universitate, și membru el însuși în comitetul Teatrului din Iași, a luat în mai de aproape cercetare atacurile ziarului jidovesc „Opinia“, învederînd toată perfidia lor, în două numere ale ziarului, de curînd apărut, „Mișcarea“, de supt direcția d-lui G. G. Mirzescu, d. profesor I. Petrovici a semnalat următoarele contraziceri, care dovedesc, fără replică posibilă, patentarea credință a celor de la ziarul jidovesc . 4. Stagiunea Teatrului Național din Iași a început la 15 Septembre a. c., pe cind epidemia de febră tifoidă era încă în toiul ei. Imediat ziarul „Opinia“ atacă comitetul Teatrului pe tema aglomerației, producătoare de boală. Dar, în același număr, „ridactării“ de la organul Sinagogei din Iași fac cea mai colosală reclamă represintațiilor de boșcărie ce se dadeau în localul de scindurî al Circului Sidoli, cu infecția lui. Ura să zică: pentru ziarul „Opinia“, aglomerația publicului e primejdioasă in localul de zid, de o curățenie exemplară, a Teatrului Național, și nu e primejdioasă în localul de scînduri murdare, încunjurat de grajduri, al unui circ. 2. Ca piesă de deschidere a stagiunii din anul acesta, Comitetul Teatrului Național a hotărit să se dea cunoscuta operă a d-lui Delavrancea „Apus de soare“, jucată cu succes pentru întăia oară, în anul trecut, pe scena Teatrului Național din București, dar necunoscută la noficiarul „Opinia“ s’a grăbit să critice Comitetul, susținînd că stagiunea trebuia să înceapă cu vre-o lucrare a lui Alecsandri sau Hasdeui, așadar nu cu o noutate interesantă, ci cu o piesă veche. Dar iată că pentru sala a treia a stagiunii se anunță excelenta piesă „O căsnicie“, care se mai jucase cu vre-o cinci ani în urmă in Iași. îndată „Opinia“ se și aruncă cu furie asupra Comitetului, acusîndu-i