Neamul Românesc, decembrie 1909 (Anul 4, nr. 137-150)

1909-12-02 / nr. 137

2330 NEAMUL ROMÂNESC părea în curînd de la sine, au comis greșeala de a ceda unor stâruințî obsedante și de a se «înscrie» la vre-un partid organisat, știind bine că n’au de părăsit credința lor, pentru că acei cari au solicitat «înscrieriea» n’au nicio credință, cuprinsă în niciun program. Că e vorba de o candidatură naționalistă în persoana d-rului Manicatide, bunul nostru prieten, de o candidatură naționalistă-democrată o dovedesc înseși recomandațiile liberalilor cari se mulțumesc cu formalitatea înscrierii. Sfinxul ministeriabil de la «Viața» lui Sanieleibicî și Ibrăileanu a spus în adevăr textual aceste cuvinte, pe care le ieau din ziarul liberal de la Iași: „Nimeni nu ar putea represinta mai bine un partid național și liberal în alegerile Colegiului al II-lea de Senat, decît un democrat și „naționalist convins ca d. dr. M. Manicatide. (Aplause prelungite.) «Aplausele prelungite» privesc candidatura «democrată și naționalistă» a prietenului nostru. Intr’un articol de fond, același ziar zice: „Oricine înțelege că lașul democratic și naționalist, nu va putea „trimete în Parlamentul țerii decît pe un om de valoarea d-lui dr. „Manicatide, pentru că așa dictează interesele neamului și simțul de „demnitate, care credem ca nu e amorțit în viața publică a acestui oraș.* Aprobăm din cuvînt un cuvint. Da, așa e, lașul e «democratic și naționalist» și, fiindcă nu putem bănui oameni inteligenți și onorabili de confuzii intenționate care se numesc de obiceiü cu un cuvînt tare, ne bucurăm de sigur că adversarii noștri, poporaniștii socialiști, umanitari, filosemiți, tovarășii Sanieleibicilor, insultătorii grosolani ai naționalismului, pamfletarii nedrepți și neloiali de la « Viața Românească» își calcă in picioare toată sumeția și invidia pentru a recomanda lașului «democratic și naționalist» pe un candidat «democrat și naționalist», prieten statornic al nostru și care în viața lui n’a scris niciun rând pentru, un Jidan și niciun rând împotriva naționalismului autentic, care nu se vinde la taraba lui Sanieleibid și nu vine din întunecoasele de posite de haine vechi umede ale Ghelerterilor, cu cari a colaborat și a luptat pentru drepturile Evreilor, d. Stere. 41 încă una în Ungaria. N. Iorga. Sirbii din Croația n’au voie să-și scrie limba cu literele lor, chirilice. Ei vor trebui să scrie cu litere latine. Revoluția buchilor era, se pare, foarte de temut.