Neamul Românesc, martie 1922 (Anul 17, nr. 46-71)

1922-03-02 / nr. 46

P.Un redactors G. V.Recomp Liceul unguresc din Arad, închis cu ocazia descoperirii complotului judecat, a fost redeschis. Elevii vinovați au fost condamnați. Tot în Transilvania, în discursul ținut la Făgăraș, d. Brătianu a declarat că „a solicitat chiar de la Rege“ puterea, căci altfel muriau de inaniție toți partizanii. Au început mărturisirile. Ne așteptăm la lucruri și mai interesante. Mai ales, care i-a fost argumentul decisiv care l-a făcut pe Rege să-i dea țara în arendă. Una rece, una caldă. Ministerial de agricultură după ce a anunțat că va îndepărta o sumedenie de funcționari în momentul cind se va desființa, revine azi și declară că „va suprima numai sinecurile (ce se aia ? dar din ce se vor hrăni partizanii ?), iar funcționarii de prisos vor trece la alte departamente“. Poate chiar în Basarabia, sau Cadrilater. Condițiile de promovare în școlile secundare se schimbă după guverne. Astfel cele mai noi sînt: Se menține notarea cu calificative, introducîndu-se și rău; se reînființează corigentele ; se desființează promovarea cu proces-verbal. —o— —o— NEAfIluL ROMÂNESC ȘTIRI Primim de la Botoșani următoarea telegramă : „David Șerpeanu și subsemnatul am fost arestați la Dumbrăveni. Nici fotografia d-lui Iorga ne putem împărți din causa jandarmilor“. Octav Halunga Ne facem o simplă datorie de conștiință față de opinia publică înregistrînd pe lingă atîtea altele și această protestare și încunoștiintare a prietenilor noștri. Ce-am putea face mai mult cînd Regele i-a dat autorisatie d-lui Mavrodin șeful liberalilor din Botoșani ,să-l considere veșnic alături de d-sa în tot timpul eroicei campanii electorale !.... Față de situația de ilegalitate în care guvernul Maiestății sale a adus țara, partidele de opoziție se vor vedea nevoite să trateze pe d. I. I. Brătianu și opera sa legislativă așa cum a fost tratat de Marghiloman și opera sa în 1919. Cu prilejul venirei sale în Capitală pentru a înmîna guvernului protestul Ardealului, d. Mihai Popovici, fruntaș ardelean și fost ministru a declarat unui confrate : „Sînt niște alegeri pe cari neamul românesc de dincolo de Carpați nu le-a trăit nici odată. Stăm uluiți și zăpăciți, și ne întrebăm dacă trăim într’o țară constituțională sau într’o țară absolutistă în care cetățeanul n’are nici un fel de drept. Mai mult, administrația este pusă la dispoziția candidaților guvernului care dau ordine de destituire, de arestări, de opriri de întruniri, concentrări, retragerea licențelor de băuturi, închideri de prăvălii și de tot ce fantezia cea mai orientală își poate închipui ca tortură administrativă. Toate ordinele, administrația le execută“. Ca la noi !.... In Transilvania zeloșii agenți liberali, magistrați de altfel au vrut să dea stăpînilor lor dovada necondiționatei lor slugărnicii răspingînd candidaturile a peste 30 de membri ai partidului național printre care și aceia a d-lui Al. Vaida- Voevod. Iată însă că puterea executivă prin guvern, incalcă hotărîrea legală — nici n’am putea să ni-o închipuim altfel — a magistraților și cere ca să fie înscrisă la Șosea și Timișoara candidatura d-lui Vaida. Ce înseamnă asta într’o țară constituțională noi ne dăm samă cam greu. Conducătorii noștri, de la cel mai înalt pănă la cel mai insignifiant n-au învățat să suportăm și tirania și dictatura. Cursurile școlilor secundare se termină pe ziua de 10 Iunie. După această dată vor urma examenele particulare și de absolvire. —6— ILFOV Lista candidaților la Cameră și Senat a Blocului Cetățenesc. La Cameră 1) N. Iorga, Profesor universitar și fost Președinte al Cameră. 2) Take Ionescu, fost primministru, 3) D. Dobrescu, fost Senator, Decanul Baroului, 4) Grigore Filipescu, fost Deputat. 5) C. Cihodariu, fost ministru, 6) Iancu Voiculescu, Membru al Camerei de Comerț și angrosist de fructe și legume. 7). Cămărășescu, fost Ministru, 8) Dr. Gh. Gheorghian, fost Deputat, 9) M. M. postelnicu, avocat și publicist 10) I. Mateescu Căpățîneanu, avocat, fost consilier comunal. 11) Octav Lugoșanu, profesor și fost Deputat 12) Ggane Marinescu, Avocat. 13) Traian Dumitriu Șoimu, Avocat fost Consilier comunal. 14) Gh. Tașcă, profesor universitar. 15) Th. Athanasiu, fost Administrator de plasă. 16) N. Ionescu, fost Magistrat 17) Zamfi Apostol, fost Deputat. 18) Radu Rosetti, Avocat și scriitor. La Senat 1) Take Ionescu, fost Prim- Ministru. 2) Gh. D. Scraba, fost Deputat 3) Oprea Soare, fost Deputat. 4) Col. A. Vasilescu Lascăr, Invalid de Războiu. 5) Avramescu, Preot. 6) C. Constantinescu, Sătean. 7) Zamfirescu, Agricultor, Bolitinul din Vale. PRAHOVA La Cameră N. Iorga Stelian Popescu D. Munteanu-Rîmnic Gogu Zamfirescu Toma Socolescu Gr. Ivanceanu Toma Voiculescu Gh. D. Gogu La Senat Stelian Popescu I. Dima N. Pîrvulescu C. Tacit ți j* R. VALCEA Senat N. Căpităneanu, fost secretar general, fost deputat Preda Antonescu, profesor. Cameră N. Căpităneanu. C. Oromolu, fost prefect fost deputat. Q. Mihăileanu, fost primar. P. Drăgoiescu, profesor. Q. Dumitrescu, avocat în Băbeni. MEHEDINȚI La Cameră N. Iorga. Dr. C. Gruescu, medic din Severin. P. C. Nistor, avocat. M. Nicoară, agronom. Iancu G. Retezeanu, fost prefect și deputat T. Costescu, profesor. La Senat Gr. Constantinescu, decanul baroului din Mehedinți. P. Teodorescu. Lt. Colonel G. Dondoe. FOCȘANI La Cameră N. Iorga, Profesor universitar, fost Președinte al Camerei, Paraschiv Chintă, fost Deputat. Iosif Stoica, Avocat Lascarov Moldoveanu, Avocat și scriitor. La Senat I. p. Rădulescu-Rîmnic, profesor la liceul „Unirea“. Alexandru N. Moise, DOROHOI La Cameră N. Iorga Romulus Bălănescu loan Duzinschi Alexandru Răutu La Senat N. Buțureanu Ion Trufin IAȘI Senat Const. Stamboliu, profesor. Dimitrie Știubei, inginer, pensionar. Victor Carpus, advocat. Cameră N. Iorga, profesor universitar, fost prședinte al Camerei deputaților. Constantin N. Ifrim, advocat, fost prefect al județului Iași. Econom loan Țincoca, fost protoereu al jud. Iași și fost deputat Isidor Ștefănescu, comerciant. Gheorghe Stîngaciu, meseriaș. Constantin Baltă, muncitor. Ion Săcară, sătean din comuna Focuri. VASLUI Cameră . Gh. Mironescu, fost ministru. loan Pica, avocat loan Dimitriu, învățător. V. Ghiorghiescu. Senat Gh. Mironescu, fost ministru. loan Săndulescu, agricultor. SUCEAVA La Cameră Virgil Tempeanu, profesor secundar, fost prefect și deputat Vasile Tomegea, învățător, fost deputat, Șt. Dimitriu, institutor, fost deputat Toader Crețu, sătean, fost deputat, La Senat N. Iorga. Simion T. Kirileanu, învățător, căpitan în rezervă. TELEORMAN La Cameră N. Iorga, Profesor universitar, fost Președinte al Camerii. D. Cioc, fost Prefect, Take Slăvescu, fost Deputat. I. Păucescu, fost Deputat. Ștefan Ștefănescu, fost Magistrat, Avocat I. Bărbulescu, fost Prefect La Senat N. Iorga, Profesor universitar, fost Președinte al Camerii. Iordan Pîrlivie, plugar. BACAU La Cameră Petre Jurgea-Negrilești Dimitrie Keminger, Preot C. Cojan. V. Ghervescu. Inginer: Ion I. Popa. Avocat La Senat Preot C. Cojan. D. Keminger. MUSCEL La Cameră 1) Gheorghe Isbășoiu. Avocat 2) Preot Gheorghe Cotenescu-Stoenești 3) M. M. Postelnicu. Avocat 4) Vasile Ganea. Institutor. La Senat 1) Nae Anastasescu Ghica. 2) Petre Gheorghiu. Țăranii veniți în număr mare pentru depunerea acestor candidaturi au făcut o manifestație entusiată. DOLJ Candidații partidului naționalist la Dolj sunt: áSSeSató*La Cameră 1. N. Iorga, profesor universitar; 2. G. Ștefanescu-Săoiceanu, avocat, Bîrca ; 3. Constercul, fost magistrat, avocat, Segarcea ; 4. Doctor M. Baculescu; 5. Costin Disescu, cerealist, Băilești; 6. I. Ionescu—Săcuiu, învățător ; 7. V. Negruși, inginer agronom, fost director șa agr. Poiana Mare, fost inspector agronom ; 8. Barbu Ionescu, avocat; 9. Șt. Predoi, avocat; 10. C. Șaban Făgețel, directorul soc. „Ramuri“. Semnul pe buletinul de vot este coasa. ■ • t". ytt'-J n ' f' La Senat Preot D. Lungulescu Const. S. Lozan, cerealist Goicea. Mihail Păsculescu, sătean din Covei. Preot D. Surăianu Teodor Grigorescu, profesor, fost insp. școlar. BOTOȘANI Senat N. Iorga. Iacobeanu, profesor. Cameră David Șerpeanu. Preot Barliba. Octav Halunga, profesor Dr. I. Agapie. TUTOVA Cameră N. Iorga. C. Dornescu, fost prefect. I. Ionescu, fost prefect. C. Moroșanu, fost senator. I Senat I. V. Balmuș, Institutor. D. Ghimuș, Profesor. —o— Nimeni să nu mai îndrăsnească a se crede mai democrat decit d. I. I. Brătianu șeful celui mai reacționar partid din România. Iată ce sentențios ne spune d-la aceasta : „Nu recunosc nimănui dreptul ca în fața aceluia care reprezintă partidul național-liberal să aibă pretenția de a zice că e mai democrat decit el! (sic)“. O fi și-așadar nu știam noi acest lucru. Ni se pare însă că șeful partidului liberal e democrat numai cînd vorbește în Transilvania. Și de altfel dumnealui singur se mira cînd spune asta. Un singur abus a putut desminți guvernul din miile pe care le comite zilnic sfidînd legile terți și libertatea cetățenească. E acela de la Buzău. Legația italiană desminte în mod categoric vestea lansată de agenția Nansen cum că ar fi început negocieri între Sofia și Atena supt auspiciile Italiei. Grefa Tribunalului Teleorman Secția I EXTRACT D-l Alexandru D. Marinescu din com. Netoți, acest județ, prin petitiunea înreg. la No. 4091 din 920 a intentat la acest Tribunal acțiune de divorț contra soției sale Marina din com. Netoți jud Teleorman, pentru insulte grave. Din căsătorie a resultat un copil și anume Eugenia în etate de 3 ani. Soții nu posedă nici o avere. Termen pentru judecarea procesului s’a fixat de Tribunal la 4 Aprilie 1922. Drept care s’a făcut presantul extract conform art. 285 codul civil. Grefier, Nedescifrabil. No. 5829. —o— Eforia Spitalelor Civile București PUBLICAȚIUNE In ziua de 20 April 1922, vara 11 dimineața, se va tine următoarele licitații : La Eforie în București, bulevardul Elisabeta No. 5 I) . Eforia cu consimtămîntul d-nei Zoe M. Cuti, uzufructuara în baia testamentului, vînd de veci imobilele situate în București, str. Mircea Vodă No. 12 și 14. Concurența va începe de la lei 500.000. Garanția la licitație 125.000 lei. Plata integrală. La Eforie în București și la Prefectura jud. Dîmbovița II . Vînzarea bunului mic., fostul conac al moșiei Ghinești, pendinte de comuna Ghinești, în suprafață negarantată de 4 ha( 3891 m. p, împreună cu acaretele aflate pe el. Concurența va începe de la lei 60.000. Garanția la licitație 15.000 lei. III . Vînzarea bunului mic, fostul conac al moșiei Vatra schitului Găiseni, pendinte de comuna Găiseni, în suprafață negarantată de 1 ha., 6782 m. p„ împreună cu acaretele aflate pe el. Concurenta va începe de la lei 20.000. Garanție la licitației lei 5000. Bunurile de la punctele II și III se vînd cu plata în rate, în termen de maximum zece ani și cu un procent de lei zece la sută, pe an , cumpărătorii puțind să plătească mai multe rate deodată și chiar integral. Nu se vor primi oferte cu prețuri mai mici decit estimarea Eforiei, astfel după cum sunt enunțate în dreptul fiecăruia. Spuraoferte și oferte condiționate nu se primesc. Garanțiile pot fi numerar sau efecte publice. Licitațiile se vor ține în conformitate cu disposițiile legei pentru înstrăinarea bunurilor Statului și răscumpărarea embaticurilor de la 7 Aprilie 1889. Condițiile se pot vedea la Eforie și la Prefectură, unde se țin licitațiile. No. 3584, 22 Februar 1922. Traian Gh. Dimitriu-Soimu - ADVOCAT - Boiev. Ferdinand 66 (etaj) Consultații 8-9 dim. și 7-9 seara — 1 elefon 42160 — Federala Gooperativelor Sdtești București, Calea Roșilor, N-l 41 Vestește Cooperativele, Băncile Populare și Obștille din țară că a început să distribue din depositele sale de la — BUCUREȘTI, BRCILfI Și CONSTANȚA -Stofe de lână ( englezești și italienești).— Pânzeturi și albituri (americă C., americă t CC, pânză olandesâ, sifon nealbit). — Articole de bucătărie (vase și oale de tablă, de fier smălțuite, cuțite, linguri și bricege).—Pielărie și Talpă.—Fierăria lucrată: balamale de uși și ferestre, burghi, ciocane, 1 , fierăstrae, pânze de gatere Zilnic se desface unt proaspăt centrifugal da la lăptăriile Cooperativelor, cu preturi potrivite Este așteptat un nou transport de ghete, pălării, eefiruri pentru cămeși CERERILE SE VOR ÎNDREPTA NUMAI LA BUCUREȘTI Preturile tuturor mărfurilor sunt publicate in revista TOVĂRĂȘIA pentru membrele noastre și se trimete îndată la cerere - FEDERALA COOPERATIVELOR SATESTI -Are spre vânzare și semințe de zarzavaturi care se pot cere numai de la „Secția de Horticultură“ Bumbac ENGLEZESC Va reluat vânzarea odată cu îndreptarea valutei, : HYMOSA, BAYROM ȘI STEJARUL precum și: Sateuri negre Materie de pantaloni, Ze, fire, Pluscord, Chifoane, stofulițe, Pepi a Batiste etc. la: 488, S. ALBALA BUCUREȘTI 2, Bulevardul Maria 2, colț cu Calea Văcărești e» •• ms luminos SHOR Ștefan Barbulescu-Malvine 1 tiefon 46/16. STRADA CAROL 65. ~ BUCUREȘTI Magazin de Salvagerie, Scurteicărie de pluș și postav subțire și gros, Cojocărie, Căciulărie, Hăinarie căptușită cu blană și fără blană, Piei de Miel albe și văpsite pentu Cojoace. Execută tot felul de costume naționale după comandă Ilare depozit de Postavuri din cele mai renumite Fabrici din țara și străinătate EN GROS----IN DETAIL Mari reduceri de prețuri Cooperativelor, Băncilor Populare și tuturor Comercianților de la comune 1922 Februarie CITIT! fiul am pini Popor"ymm din sere mai bune revista, care apare de 2 ml pm lună SUPT CONDUCEREA Domnului Profesor Nicolae Iorga min Abonamentul: 30 lei pe an Adresa: București, Str. Domnița Anastasia No. 6 Răspândi-ți-i printre săteni florii 1. Postii Advocat STRADA TIMIȘANA No.47 ( rin Poca Tatu sa . Berzei) Consultații de la 7 9 dim. și de la 6-9 seara în f.esare zi. Telefon 24 96 Petre P. In — Advocat — Strada Bateriilor, 46 T?V kuminw pe Acțiuni ^UNIVERSUL* Str. Brezelava Bucaresti H, 10111 neamului mior — Societate anonimă pe acțiuni pentru editură — No. 12, București, strada Lipscani, No. 12 CHEMAME Societatea „Cultura Neamului Românesc“ chiamă pecționarii săi, Emisiunea II, să faca vărsămintele 11-lea și III-lea de 70 la sută, adică 350 ( tei sute cincizeci lei) de fiecare acțiune. Vărsămintele se vor face cu începere dela 15 Ianuai 1922 până la 1 Martie 1922. II, Societatea ,,Cultura baearoului Românesc", In strada Lipscani No. 12. Dela data de 1 Martie 1922, se va plăti o dobândă de 8 la sută pentru vărsămintele în restanță, și aceasta pentru o lună, adică până la 1 aprilie 1922, după trecerea acestui termen se a proceda conform artcolului 170 din codul comercial. Consiliul de Administrație Magazinul Windsor CALEA VICTORIEI 76 -Proprietar I. CONSTANȚIU Specianiste de Lengerie și articole bărbătești