Neamul Românesc, aprilie 1922 (Anul 17, nr. 72-95)

1922-04-01 / nr. 72

Kimal de n’ar lua ființă alt „Stoflex“ liberal O decise a Consiliului de miniștri a suprimat faimosul „Sindex“ averescan. N’am avea decit să ne bucurăm de acest gest, dacă nu ne-am teme că în curînd va lua ființă un alt „Sindex“ liberal, ale cărui operații să se iea la întrecere cu acele ale celui desființat. Garanții nu putem cere fiindcă știm că-s cu neputință de dat față de numeroasele cereri ale partizanilor neplasați. —o— Secțiunea de Fizică a Soc. Române de Științe ține ședință ordinară Luni 3 April a. c., la oara 18 precis, în sala XI de la Universitate. La ordienea zilei: V. Bretiu: Discuțiuni asupra predării electricității în înv. secundar. E. Otetelișeanu: Continuarea discuțiunii asupra predării noțiunii de masă și forță în înv. secundar. D-nii profesori secundari și d-nii studenți sunt în special invitați să iea parte la aceste discuțiuni. —o— Passest ascuns ȘTIRI Azi la oara șase d. prof. N. Iorga va ține pentru Universitatea liberă în Amfiteatrul Fundației Carol a doua prelegeri despre „Scriitori romîni necunsocuți“. Duminică, 2 Aprilie, oarele 11 dim., va avea loc în Amfiteatrul Fundației Carol I, conferințele organisate de Institutul Social Român asupra „Reformei Constituției“. Va vorbi d. Al. Costin, magistrat, despre „Concepțiile actuale ale proprietății și Constituția“. ~—o— Ni se comunică din Italia că minsteriul nostru de Externe a dispus să se plătească soților Silvestri datoria pentru revista de propagandă românească pe care dînșii o scotiau în condiții atît de utile nouă, dar pe care d. Duca o suspendase în așa fel încît ar fi fost o grava ofensă s’ar fi dat, înregistrări cu bucurie și vestea că ziarul „Romania“ va mai apare de îndată ce Statul român va dispune de mijloace pentru a sprijini o astfel de operă de cultură românească la Roma. Consulatele din țară percep următoarele taxe pentru visa pașapoartelor cetățenilor români cari vor să plece în străinătate : Pentru Ungaria 149 lei; pentru Austria (pentru 3 luni) 102 lei; pentru Cehoslovacia (dus) 130 lei; pentru Cehoslovacia (dus și întors) 2600 lei; pentru Germania 1200 lei; pentru Germania (intrare) 600 lei; pentru Iugoslavia 66 lei. Este necesară presența titularului pașaportului la visă. (Tot așa și pentru Polonia și Franța). La visarea pașapoartelor pentru Germania și Ungaria, se va aduce și o fotografie iscălită. Aicui e sistemul țării distinsului preot și reputat scriitor ardelean I. Agîrbiceanu, un neisprăvit al foii oficiale spune niște năzbîtii cît el de mari. Așa bietul romîn crezînd că face o inteligentă observație care-i va atrage lauda patronului spune că părintele Agîrbiceanu „ar fi trebuit să recunoască în discursul său că partidul politic din Vechiul Regat care a înțeles să condamne cel bîntăiu „sistemul“ de care d-sa vorbin, a fost partidul liberal". Ei bine d-le, atîta lipsă de bun simt nici că se putea dovedi altundeva decît la liberali. După ce-au făcut din țara asta un fel de pașalîc al lor, cu consimțimîntul tacit al Șefului Statului, întrebuințînd cel mai josnic sistem de politică bizantină, au căutat să-l introducă și în provinciile unite. Și acum au pretenția să se considere drept singurul partid care a fost contra „sistemului“. Da, e adevărat, ei au fost contra unui sistem, dar contra unui sistem civilizat și democratic, căutînd să-l păstreze în mod credincios pe cel moștenit de la moși strămoși. Acesta li-i scump și de asta nu se pot lăsa de el. Consulatul onorar al României de la Zürich, a fost ridicat pe ziua de 1 Aprlie la rangul de consulat general. —6— A apărut în românește lurarea : „îndrumări pentru instrucția practică a unităților de infanterie", de Lt.-col. Engelhard. Traducerea este făcută cu autorizatia autorului și tipărită cu aprobarea Ministeriului de Războiu în urma referatelor M. St. Major și Direcției Infanteriei. Prețul acestei lucrări în franțusește este de peste 100 lei, pe cînd în traducere este numai de 20 lei. Lucrarea conține 38 figuri și 8 planșe în culori. Se poate cere la Căpitanul Chirescu D. Str. Porumbarii 61 București sau librăria Pavel Suru, calea Victoriei No. 85, —6— A apărut nr. 13 din interesanta revistă literară săptămînală Ramuri — Drum drept de supt direcția d-lui N. Iorga cu următorul cuprins: N. Iorga: Literatura ocupației ; Al. Iacobescu: Deschide aripa, versuri ; Ap. D. Culea: Femeile în viața lui Isus ; C. I.: Călătoriile călugărului Vanutelli prin România ; N. Iorga : Parabolă, versuri ; Ion Sîn-Gorgiu: Iubita cîntă, versuri ; Virgil Cristescu, P. P. Stănescu, Ada Umbră, V. Bergheanu, versuri. Numărul acesta are pe lângă acest material bogat și interesant o copertă cu un desen de chenar cu motiv romănesc adorabil și se vinde la toate chioșcurile și librăriile numai cu 2.50 lei. x —6— Pe ziua de 3 Mai 1922 sunt convocate colegiile electorale eparhiale din țară, pentru alegerea membrilor Consistoriului superior bisericesc pe perioada 1922—1928. Ministeriul Instrucției a intervenit pe lîngă legația noastră din Londra ca absolvenții liceelor noastre să fie admiși ca studenți la Universitatea din Oxford. PRIM-REDACTOR : G. V. RACÖA8A BIBLIOGRAFII A apărut „Buletinul Agriculturii“, vol. III, nr. 10—12, pc . . . . . 1921, publicat de Serviciul Puiuți un comentariu al cuvinblicațiunilor in Ministerul Agriculturii, cu următorul sumar : 1. Regulamentul legii pentru încurajarea pămîntului cu mijloace mecanice (tradus din limba franceză). 2. Darea de seamă asupra experiențelor făcute de Stațiunea Agronomică din București, cu îngrășăminte naturale și artificiale, timp de 25 ani, de I. Enescu, Directorul Stațiunei. 3. Aclimatizarea griului unguresc selecționat la ferma model Pietroșani, de Marius Constantinescu, agronom administrator al fermei model Pietroșani și N. A. Dumitrescu agronom-inspector. 4. Dare de seamă asupra pepinierei Drăgășani, de C. Răuț, agronom, șeful Pepinierei Drăgășani. 5. Catalog de semințe oferite în schimb de Grădina Botanică a Școalei Superioare de agricultură, Herăstrău-București 6. Confecționerea seminței viermilor de mătase, de N. Roșeanu. 7. Producțiunea agricolă a Romăniei pe anul 1919—1920 (date definitive) de A. D. Carabella, agronom. 8. Producțiunea agricolă a României pe anul 1920—1921 (date provisorii) de A. D. Carabella, agronom. 9. Ajutorul dat de armată în Vechiul Regat, pentru facerea muncilor argricole, în primăvara anului 1920. Conferințele Ateneului Român pe 1922 2 April 1922 Prof. Dr. Obregia. Eologia limbei romine. 9 April 1922 Mircea T. Djuvara : Filosofia lui Eminesau 23 April 1922 I.V. ■ A., Mihail Dragomirescu Cultura și Politica. 30 Anul 1922 L B. Bobocescu : Taina regenerării noastre morale. 7 Mai 1922 Dr.Ch. D. Creangă scris dinaciara internațională și soluționarea ei cu referire la Aoarmia. 14 Mai 1922 Ștefan C. loan :,,Pentru cei mulți“. 21 Mai 1922 Dr. I. Jianu: Din binefacera Chirurgiei. Grefa Tribunalului Ilfov Secția l-a c. c. EXTRACT Psic- Dosar nr. 769 din 1922. Nr. 18390 din 29 Mart 1922. Se vinde două garnituri de pluguri cu aburi, locomobile pentru mori, cherestele si alte instituții Industriale. Informațiunile se dau în Str. Caregiale i.p. 5, Service Officielle. 5540 TEAMUL ROMÂNESC In Editura Fundațiunei I. V. SOCEC București, Splaiul Kogălniceaziu, 35 Au apărut: Tel Cum să trăim. Maxime- Culegere din filosofii clasici 5,— Prof. Dr Dubois Influența sufletului asupra trupului, Rațiunea și sentimentul, Despre Sugestie. 5.Prof. Dr Dubois. Educația prin sine însuși. 10,— Cucerirea fericirei. Conștiința. Pătrunderea morală. Răbdarea. Bunătatea. Idealismul. Mircea Florian. Arta de a suferi. Trepetnlc sufletesc. 14,— Despre iubire. Rostul vieții. Celocs 500 a. Chr. Imaginea vieții omenești. Corneliu D. Ionescu. Pentru Mici și Mari. Distractiv. La Fontaine. Fabule. Vol. I și Vol. 11 â S. O. Marden. Puterea cugetării. Isbânda și fericirea sînt în puterea noastră. Teama paradisează. Puterea interioară. Otrăvirea mintală produsa de gîndurile false. Charles Wagner Viața cumpătată. Gîndirea cumpănită. Spiritul și simplicitatea. Trufia și simplicitatea în relațiile sociale. O. D. Scraba. Vasile Conta. Studiu filosofic. N. Iorga. Mihail Cogălniceanu. Marcu Antonia. Cugetări asupra vieții. Alexandru Pelimon. 1821. Roman istoric. G. D. Scraba. Ion Heliade Rădulescu. Emil I. V. Socec. De la naștere la moarte. Nașterea, anii dintâi, vîrsta copilăriei, tinerețea, maturitatea, bătrânețea, moartea. Gr. Teodossiu. Ciripit de păsărele Cîntece și jocuri de copii-Alexandrina Demetrescu. Abecedar pentru învățarea limbii francese. Instrat. Mircea Florian Rostul și utilitatea filosofiei. Filosofia ne învață ca sa trăim, liberează individul Spiritul și simțul filosofic. 3 ,- 5,- 12,- 3-10,-10- 12,- 4 — 3- 20- 20,-10,— 6 ,-10,- La 13 Aprilie va ține la Cluj un congres general al industriașilor de lemne din Ardeal și Banat. —o . D. prof. dr. Hurmuzescu, directorul Institutului electrotehnic universitar din București, va începe un ciclu de conferințe cu proecțiuni organisat de Societatea romînă de fisică, în care va trata : Constituția fisică a materiei. Prima conferință va avea loc Vineri 31 Mart c,, oarele 5 d. a., în amfiteatrul Institutului din st. Victor Emanuel III, nr. 14 și vor continua în fiecare Vineri, în același loc și la aceiași oară. Intrarea liberă. La Bibioteca Academiei Române în luna Februar 1922 sau consultat de 767 cetitori 2099 volume și broșuri tipărite ; de 54 cetitori s’au consultat 78 manuscripte 4 cărți vechi românești (1508—1830). Colecțiile Bibliotecei au sporit în această lună cu 300 volume și broșuri, 489 numere de reviste străine, atlase și hărți, 28 volume manuscripte, 393 documente, 12 fotografii, 1 note muzicale, 2 obiecte de museu. Biblioteca este deschisă în fiecare zi de lucru pentru cărțile tipărite în parele 2—5 p. m. pentru manuscripte și documente în parele 8—12. Academia liberă de pictură de supt direcția artistică a pictorului G. Verona, a fost recunoscută de ministeriul Cultelor și autorizată să funcționeze ca școală particulară cu toate drepturile prevăzute prin legile și regulamentele școlilor similare de Stat. Majoritatea cinică a d-lui I. I. C. Brătianu dă dovadă de multă energie, validînd toate alegerile, chiar și acolo unde abuzurile și ilegalitățile sar în ochi. La Senat s’a validat alegerea d-lui I. Rusu, de la Bălți, care nu are decît 39 de ani, dar printr’un vot a majorității a devenit de 40 ani. mmm*. Conform art 285 cod. civil modificat, d. Anghel M. Dragostin, domiciliat în comuna Greaca, județul Ilfov. Prin petiția înregistrată la nr. 6765 din 1922 a intentat acțiune de divorț în contra soții sale Maria Anghel M. Dragostin, domiciliată în comuna Isvoarele, cătunul Ciurari, pentru motive determinate de lege. Din căsătorie a resultat doi copii anume Constantin Anghel M. Dragostin de 6 ani și Marioara Anghel M. Dragostin de ani. Soția pîrîtă n’are niciun fel de avere. Soțul în acțiune se servește de timbre. Termenul pentru a doua conciliere este fixat pentru ziua de 31 Martie 1922. Presentul extract se va publica prin ziarul „Neamul Românesc“ conform art. 285 cod civil modificat. Grefier, Nedescifrabil citiți Jaul mm mini Pir mm dir« casa mai bune reviste, gara apare de 2 ori pe Stmi mmmmommm Domnului Profesor Nicolae Iorga — Abonamentiîl: 3 €> lei pe esti Adresa : București, Str. comsuita Anastasie Ho. S RăspândU Hti-1 printre sătenii Bumbac ENGLEZESC S'a reluat vânzarea odată cu íncroditarea valutei, MĂRCILE: .: HYMOSI, BAYROM și STEJARUL precum și: Sateuri negre, Materie ,de pantaloni, Zefir ®, Pluscord, Chifoane, stelulițe, Pepita Batiste etc. ia. 4886 S. ALBALA BUCUREȘTI 2, Bulevardul Maria 2, colț cu Caisa Văcărești Magasinul Windsor - CAISA VICTORIEI 76 Proprietar I. CONSTANtulU Specialitate de Lenjerie și Articole bârzzărești Federala Cooperativelor Sătești București, Calea Moșilor, H»i 41 Vestește Cooperativele, Băncile Populare și Obștiile din țară că a Început să distribesc din depositele sale de la BUCUREȘTI. BAlILA ȘI CONSTMTA . Stofe de bbșâ (englezești și Italienești).— Pânzeturi și albituri (americă C., americă CCC, pânză olandeză, șifon nealbit). — Articole de bucătărie (vase și oale de tablă, de fier smălțuite, cuțite, linguri și bricege).—Pielărie și Talpă.Fierărie lucrată, balamale de uși și ferestre, burghi, ciocane, fierăstrae, pânze de gatere Zünú se desface unt proaspăt centrifugal <rla lăptăriile Cooperativelor, cu preturi potrivite Este așteptat un nou transport (fe ghete, pălării, eefintrt pentru că deși CERERILE SE VOR ÎNDREPTA NUMAI LA BUCUREȘTI Preturile tuturor mărfurilor sunt publicate in revista TOVĂRĂȘIA pentru membrele iscussre și se trimete îndată la cerere _ FEDERALA COOPERATIVELOR SATESTI - Are spre vânzare și semințe de masavaluri care se pot cere numai de la „Secția de Horticultura“ TIP. SOC* ANONIME PB AC JW1 „VWBRSÜL" Sm öREZOlANU BUCUSÄlTl Ü ein eioLEUii Ssor Ștefan Bärfmlescn-Märu.fne lélaton 46/16. - STRADA CAROL 66. - BUCUREȘTI Magazin de Salvagerie, Scurteicărie de pluș și postav subțire și gros, Cojocărie, Căciulărie, Hiertórie căptușită cu blană și fără blană, Piei de Miei albe și văpsite pentru Cojoace, executa tot felul de costume naționale după comanda Mare depozit de Postavuri din cele mai renumite Fabrici din țară și străinătate EN GROS TN DETAIL Mari reduceri de prețuri Cooperativelor, Băncilor Populare și tuturor Comercianților de la comune iiin P. «ALBA GR1VIȚEI fio. 30 Consultații de la 7—8 dim. și de la 4 fum.—7 jam. sear« Traian Gh. Di mitriihSolm ț* - mmi - Bulei. Ferdinand [Gela] Consultații s-9 dim. și 7—9 seara — Telefon 42160 — Cite fe Iemi fabricație Cehoslovacă vind miros Ștefan Motoiu,Ploești Citiți și răspândiți „Neamul Românesc - nici” - 9fin linii im — Societate anonimă pe acțiuni pentru editură — Ho.ta, București, strada Lipscani, Ho. 12 CHEMARE Societatea „Cultura Neamului Românesc“ chiama pecțlonarul Iisii, Emisiunea II, să facă vărsămintele 11-lea și liliea de 70 la sută, adică 350 ( rel sute cincizeci lei) de fiecare acțiune. Vărsămintele se vor face cu începere dela 15 Ianuar 1922 până la 1 Martie 1922, II: Societatea „Cultura lacamului Românesc’", in strada Lipscani No. 12. Dela data de 1 Martie 1922, se va plăti o dobândă de 8 la sută pentru vărsămintele In restanță, și aceasta pentru o lună, adică până la 1 aprilie 1922, după trecerea acestui termen se va proceda conform aricolului 170 din codul comercial. Consiliul sie Administrație ii fa