Neamul Românesc, mai 1922 (Anul 17, nr. 96-117)

1922-05-03 / nr. 96

2 O lecție demonstrativă A trecut mai bine de o lună de zile, de la pacostea ce să abătuse peste județul nostru, pacoste pe care guvernul liberal a numit-o — Alegerea pentru Adunarea națională a României Mari; deși astăzi nu mai simt nevoia de a-mi reaminti acele zile desgustatoare, ele Îmi revin totuși în minte fără voie, încet. Încet să descîlcesc abuzurile mari, falsurile, samavolniciile suferite personal de fiecare din noi, violențele și brutalitățile fără precedent și toate să așează la un loc de unde striga și vor striga oricînd de acum înainte aleșilor județului nostru, voi simtți craiurile noastre, prin noi ați reușit an acolo unde nu meritați și nu datorați nimănui nimic, decît nouă și celor cari ne-au îngăduit să reînviem în toată splendoarea, în necazul tuturor bunurilor și naivilor cetățeni, care socoteau că ne-au înmormîntat pentru totdeauna. Aveți și voi aleșii, un singur merit, v’ați întors ochii și nădejdea spre noi, ați cerut, concursul nostru și nu v’ați luat după curentul așa zis sănătos, a celor ce cred, că pentru a fi ales oriunde, e nevoie de dragostea alegătorilor, de merite personale și de cinstea vieței voastre. — Și bine ați tăcut căci iată datorită nouă, voi sînteți în sfatul mare al țeri, iar cei ce ne-au desprețuit, au rămas în modestele lor situații, au rămas în mijlocul alegătorilor pentru a-i consola de bătăile, maltratățile, arestările și persecuțiile suterne in timpul alegerilor și după alegeri. Au rămas sa-și propăvăduiască iarați credințele lor resumate în speranța că omenia, munca cinstita, înălțarea oamenilor dupămeni și multe alte iui rri ae acestea vor trebui odata și odaia să învingă. Toate, niște așa zise idealuri din ane lumi, iar nu din lumea noastră romanească pe care voi aleșii le- aț nesprețit in totdeauna. Cei ce au trăit vremurile aseștind din Aialue 1922( iară mnodală recunosc cred, că numai câtornave,or mai nepore de misionat și taibai mor iara sama, s’a putut smulge falsele împuterniciri. Proporul aproape in unanimitate a avut insă tăria să-și manifeste dorința sa. Dacă însă aceasta enunța i- a fost falsificată, dată exprimatea voinței pri vot i-a fost impidicată, dată mina sa a fost iovită și violentată cînd preotta nu cadta pe stmnm cinci), totuși un sentiment public aprospe unanim și un curent dovedit, a fost contra candidaților partidului liberal. A trebuit în adevăr ca administrația liberală și aproape toți partisanii partidului să facă cele mai mari ntltgiuiri, să apeleze la cele mai nepermise fraude și sisteme, pentru ca să laisfice voința alegatorilor. Jb.i Înșiși, aleși și partizanii lor, dacă mai au ceva omenesc în sufletul lor, nu cred că vor putea tăgădui, ce mare insistența au găsit conția tot în masa alegătorilor. — A trebuit să așeze și sa epuiseze tot arsenalul de aulei prea bogat in nelegiuiri, ca să poata înăbuși voința celor 9500 alegători la senat și 22.000 la camera ai jud. Tecuci. Au reușit, dar oricît ar încerca venerabila aleși să ignoreze acel ceva de care fug, dar care ia urmă va învinge, acea parte care dă tărie oricui în toate situațiile, acel ceva care dacă îl ai te înalță în fața oamenilor și te face stimat, iar dacă nu-1 ai, te simți mic și umilit, acel ceva care se chiamă cinste și moralitate în acțiunile ce Întreprinzi, totuși lipsa aceasta s’a constatat puternică pentru ei întotdeauna și aceasta le va fi fatală. Alegătorii în masă nu-i consideră pe purtătorii certificatelor de deputați și senatori, decit ca pe niște adevărați siluitori cu care s’au luptat să-i respingă, dar de cari_au fost jefuiți prin forța brutală a mijloacelor necinstite de care s’au servit. — Alegătorii n’au cedat ușor, s’au luptat, au fost răpuși, e adevărat, dar nu prin lupta dreaptă și cinstită. Deși învinși, alegătorii le-au dat totuși celor ce au reușit să le smulgă voința, o demonstrativă lecție. — Și dacă nu vor învăța nimic din cele ce au văzut și din cunoștința nelegiuirilor ce au trebuit să întrebuințeze spre a-și asigura resultatul dorit, totuși alegerile din Martie 1922 rămîn ca o lecție. Vor ști oare să se folosească de ea ? Gh. Cașan (Din „Glasul Dreptății“ de la Tecuci). ȘTIRI Vineri diminuată a plecat primul avion din Koenisberg spre Moscova. Din Franța vine vestea încetării din viața a lui Paul Deschand, fost timp de 12 președinte al Camera și președinte al Republicei cîteva luni. Pierderea pe care o încearcă Franța se repercutează în diferitele domenii ale vieții sale sociale. * Ministerul cultelor și arteior aduce la cunoștința celor interesați ca alegerile pentru Consistorul superior bisericesc fixate pentru ziua de 8 Mai a. c. se amîna fără termen. Ministerul de industrie și Curieri a dispus prombuta nesâvîrșita a exportului de oua. 2*5 Se anunță din Budapestea «Oficiul statistic al Ungariei a publicat datele statistice ale recensamintului celui mai recent, după care actuala suprema a Ungariei e de Wz.720 klm. panați, iar numărul locuitorilor s’a reuus la 8 milioane 15 mn 6 zi. 1 % Regentul Holly al Ungariei a convocat adunarea naționala pe ziua de 16 Iunie. Altgerne se vor ține la 28 Mai și la 3 Iunie. * Ce-i lipsește chefului sau ca sa precisim lașului? Ne răspunde ingenioasa comisie interimara de acolo, care într’o ședința din cele mai rodnice a hotârit nici mai mult nici mai puțin divnizarea orașului. Iar cel mai însemnat și mai sigur mijloc de cultură și obiectul celor mai grabnice nevoi gospodărești a fost găsit hipodromul. Deci se va înființa numai decît această democratică și indispensabilă instituție. Cine va alerga se știe: « Biroul central de statistică din Roma publică resultatul recensămîntului operat în întregul regat Italian pe ziua de 1 Decembrie 1921. După această statistică, populația Italiei în limitele vechiului regat este de 37 milioane 270.493 locuitori, cifra care în comparație cu recensâmîntul din 1911 represinta o creștere de 2 milioane 599.116 locuitori. Provinciile anexate numără un milion 564.691 locuitori. Creșterea numărului populației se atribue încetării emgrarii și întoarcerei emigranților in țară. APEL Căminul pentru cultura Poporului, "N. IURDA" din comuna Mludașca, jud. Futna, roaga calQuros pe toți acei cari au dragoste nețărmurită pentru ridicarea culturala, morala și sociala a săteanului român, sadea sprijinul lor, prin trimitere de cărți, reviste sau ziare, pe adresa căminului. Azi mai mult ca totdeauna, and unele cause înveninează curatul suflet al sătenilor, aducimu vrajba in locul Dlinaeței, cind utopiile soaăte ale dușmanilor nației bat la poarta liniștitelor noastre sate, care sunt singurele păstrătoare a tot ce avem mai romanesc, curat și nobil din vrednica noștri străbuni, intelectualii lucrtori adevarați ai Neamului, trebuie sa se entusiasmeze de spusa satirica a lui tulleau. „Ne naștem pentru societate și trăim pentru ea“, — și sa ne strajem neamuri și vrednici pioni ai causei naționale. — Ajutorul dat caminului nostru, va fimea o piatra de consolidare a edinctului nostru național. In numele căminului, capul sfatului, învățător Dim. K. Kussu Secretar Dim. Dragă Grefa Tribunalului Ilfov, Secția 11-a se. EXTRACT D-na Maria Aurelian Spandonide, dom. în comuna Dridu, jud. Ilfov, cu petițiunea înregistrată la nr. 3253 din 24 Februarie 1922, a intentat acțiune de divorț contra soțului său d. Aurelian Spandonide dom. in comuna Fierbinți jud. Inov, pentru motiv de injurii grave și părăsirea domiciliului conjugal. Din căsătorie a rezultat un copil, anume : Liviu, în etate de un an și jumătate. Soții nu are avere. Soția se servește ca act de paupertate. Termenul înfățișarei e fixat pentru ziua de 2 Maiușt. n., 1922. Acest extract se publică de noi, Grefier, prin ziarul ,„Neamu Românsc“, conform art. 285 cod. civil modificat. Grefier, Nedescifrabil. Nr. 20366. — 20 April 1922. Dosar nr. 674 din 1922. Grefa Tibunalului Ilfov Secția II-a c. c. EXTRACT. D. Petre Alexandrescu, domiciliat în Strada erva Traian nr. 57 București, cu petițiunea înregistrată la nr. 5517 din 4 April 1922, a intentat acțiune de divorț, contra soției sale d-na Elena Alexandrescu, domiciliată în strada Precupeții- Noi, nr. 20, București, pentru motiv de injurii grave. Din căsătorie a rezultat doi copii și anume: Jeana-Maria și Elena-Marcela. Soția nu are avere. Soțul nu se servește cu acte de paupertate. Termenul înfățiișerii este fixat pentru ziua de 2 Maiu 1922. Acest extract se publică de noi, Grefier, prin ziarul „Neamul Românesc“, Grefier. Nedescifrabil. Nr. 20379, 20 Aprilie 1922. Dosar nr. 1215 din 1922. Hitei un min utivruM Monitorai Clinice „Hecker“ din Paris Specialist ín boale GENITO-URINARE Trateaza prin uretroscopie, cystoscopie, diatermie, ionisafie și electroliză, după metodele perfecționate ale științei medicale moderne. Consult de la 4-7 seara în fiecare zi de lucru M Minut 11 (toata Scaune) — TELEFON 27 27 — Citiți și răspândiți ini Inla" singura foaie de Dalifică culturală NEAMIL ROMÎNESC QÎTSȚI Jendiiiu pentru Popa si una din cela mai bune reviste, care apare de 2 ori pe luni Donului Profesor Nicolae Iorga an< Abonamentul: 30 lei pe ani Adresa: București, Str. Domnița Anastasia Ho. 6 RăspăndHi 1 printre săteni I SUPT CONDUCEREA Traian Gh. Dimitriu-Sotiriu - ADVOCAT - Bulev. Ferdinand 66 (etaj/ Consultații 8-9 dim. și 7—9 seara ) — Telefon 42160 — Cue Du lemn fabricație Cehoslovacă vinde in-gros Ștefan Motoiu, Ploești In Editura Fundațiunei I. V. SOCEC București, Splaiul Nogfiluiceanu, 35 Au apărut: Lei Cum să trăim. Maxime. Culegere din filosofii clasici 5,— Pro jf. Dr. Dubois. Influența sufletului asupra trupului, Rațiunea și sentimentul, Despre Sud 5,— Prof. Dr. Dubois. Educația prin sine însuși. 10,— Cucerirea fericirei, conștiința. Pătrunderea morala. Răbdarea. Bunatatea. Idealismul. Mircea Florian. Arta de a suferi. Trepetnic_sufletesc. 14,— Despre iubire. Rostul vieții. Cebes 500 a. Chr. Imaginea vieții omenești. 3,— Corneliu D.onescu. Pentru Mici și Mari. Distractiv. 5,— La Fontaine. Fabule. Vol. 1 și Voi. II . 12,— S. V. Murden. Puterea cugetarei. 3,— isbânda și fericirea sunt în puterea noastră. Teama paranseaza. Puterea interioară. Otrăvirea mintala produsa de gîndurile false. Charles Wagner. Viața cumpătată. 10,— liîndirea cumpănită. Spiritul și simplicitatea. Trufia și simplicitatea in relațiile sociale. O. D. Scraba, Vasile Conta. Studiu înosetic. 10.— N. Iorga, Mihail logalniceanu. 12.— Marcu Antoniu, Cugetari asupra vieții. 4,— Atexanum Pelmon. Ie21. Roman istoric. 3,— O. D. Scraba, Ion Heliade Rădulescu, 20,— Emil I. V. Socec. De la naștere la moarte. 20,— Nașterea, anii dintâi, vîrsta copilăriei, tinerețea, maturitatea, patranețea, moartea. Gr. Teodossiu. Ciripit de păsărele. Cîntece și jocuri de copii. 10,— Alexandrina Demetrescu. Abecedar pentru învățarea limbii francese. Imstrat. 6.— Mircea Florian. Rostul și utilitatea filosofiei. 10.— Filosofia ne învață ca sa trăim, liberează individul. Spiritul și simțul filosofic. I ENGLEZESC S’a reluat vânzarea odată cu îndreptarea valutei, : HYMOSA, BIlYROMji STEJARUL precum și: Salopuri negre, Materie de pantaloni, Jerire, Pluscord, Chifoane, Stelunțe, Pepita Batiste etc. la: 4386 S. ANBALA BUCUREȘTI] 2, Bulevardul Maria 2, colț cu Calea Văcărești Ciiji „Neamul Românesc“ Federala Cooperativelor Sutești București, Calea Moșilor, N»t 41 Vestește Cooperativele, Băncile Populare și Obștile din țarin că a început să distribue din depositele sale de la BUCUREȘTI, BRĂILA ȘI CONSTANȚA -Stofe de lână tenglezești și Italienești).— Pânzeturi și albituri (americă C., americă cCC, pânză clandesâ, șifon nealbit). — Articole de bucătărie (vase și oale de tablă, de fier smălțuite, cuțite, linguri și bricege).—Pielărie și Talpă.—Fierărie lucrată, bahamale de uși și ferestre, burghii, ciocane, fieristrae, pânze de gatere Zilnic se desface unt proaspăt centrifugal de la lăptăriile Cooperativelor, cu prețuri potrivite Este așteptat un nou transport de ghete, Spălări, zefiruri pentru cămeși CERERILE SE VOR ÎNDREPTA NUMAI LA BUCUREȘTI Prețurile tuturor mărfurilor sunt publicate in revista TOVĂRĂȘIA pentru membrele noastre și se trimete îndată la cerere _ FEDERALA COOPERATIVELOR SATESTI - Are spre vânzare și semințe de zarzavaturi care se pot cere numai de la „Secția de Horticulture1 l kleton á6/I0. - SUI ADA CAROL 65. - BUCUREȘTI Magazin de Salvagerie, Scurticărie de pluș și postav subțire și gros, Cojocârie, Căciulărie, Hăinarie căptușită cu blană și fără blană, Piei ae Miei albe și vopsite pentru Cojoace. Execută tot felul de costume naționale după comandă iare depozit de Postavuri din cele mai renumite Fabrici din țară și străinătate AR GROk. -----MN DETAIL Mari reduceri de prețuri Cooperativelor, Băncilor Populare și tuturor Comercianților de la comune Magasinul Windsor - CASA VICTORIEI 76 Proprietar I. CONSTANTIN Specialitate de Lengerie si Articole , bărbătești Cetiti și răspânditi „Neamul Romanesc“ singura foaie de politică culturală •1 •9 HI B10LE1-1 A1I Ssor ștefan Barbulescu-Moru vine TIP, LOC. ANONIME PE ACȚIUNI „UNIVERSUL“ STR. BREZOIANU, BUCUREȘTI PRIM-REDACTORS 0^ V.RACOASA