Neamul Românesc, iunie 1925 (Anul 20, nr. 123-145)

1925-06-02 / nr. 123

’Nainte de a pleca la băi cereți prospectul stațiunei balneare Lipova (lângă Arad) Apele minerale cu conținut borat de acid carbonic, sulfur de fier vindecă cu succes: 1. Spatele cordului și a vaselor sansrline, arterioscleroză etc. £ Boale de femei (ginecologice). Inflamațiuni cronice la ovar, ad_ Boxe și mitră, emoragii și sterilitate. Ä. Reumatism. 4. Neurastenie și boale nervoase. 5. Spasele organelor de digestiu MINISTERUL INSTRUCȚIUNEI Administrația Casei Școalelor « Cultura Poporului ne și » sângelui (anemii etc.). 6. Boalele rinichilor și a căilor urinare. Intr'un parc frumos cu pădure seculară se află stabilimentele balneare, hoteluri și poursalon, prevăzute cu tot confortul recerut, climă dulce, alimentație bună. Diferite distracții. La 15 iulie se deschide și stabilimentul de hidroterapie. DIRECȚIUNEA MINISTERUL INSTRUCȚIUNEI Administrația Casei Școalelor și Cultura Poporului Publicațiune Se aduce la cunoștința generală că la ziua de 3 și 10 Iunie a. c., ora 11 a. m., se vor tine licitații publice cu termen scurt, în localul acestei Administrații și la prefectura județului Prahova, pentru darea în întreprindere . Următoarele lucrări: 1. Lucrări pentru adăugirea localului școalei secundare de fete din Ploești. Licitația în ziua de 10 Iunie a. c. 2) Lucrări pentru: a) Construirea din nou a unei locuințe pentru directorul școalei de arte și meserii din Ploești Licitația în ziua de 3 Iunie fc. c. b) Construirea din nou a unei magazii pentru materialele aceiași școală. Licitația în ziua de 3 Iunie crt. Licitațiile se vor ține în c. ..ioitate cu legea contabilitatei publice(art. 72—83) și cu condițiunile generale pentru întreprinderi de lucrări publice. D-nii concurenți vor depune odată cu oferta și o garanție de 6 la sută la valoarea lucrărilor în numerar sau în efecte garantate de stat. Se atrage atențiunea d-lor concurenți că garanția fie în numerar fie în efecte trebue să se consemneze la Casa de Depuneri sau la vre-o Administrație financiară și numai recipisare li se va libera o vor depune în ziua licitației. In caz contrar nu le va fi luată in considerare și d-lor vor fi respinși de la licitație. Devizele, planurile cum și orice alte Informatiuni relative la aceste lucrări se pot obține în orice zi de lucru de la serviciul tehnic al administrației și de la prefectura județului, între orele 1—13 a. m. No. 22.431 din 1925. Publicalggie Se aduce la cunoștința generală că In ziua de 25 Iunie a. c., ora 11 a. m., se vor tine licitații publice cu termen scurt, în localul acestei administrații și la autoritățile notate mai jos, pentru darea în întreprindere a următoarelor lucrări: 1. Construcția unei săli de gimnastică și a unei băi la gimnaziul și școala de meserii din Bozovici, Județul Caraș-Severin. Licitația se ține și la primăria orașului. 2. Ridicarea unui etaj la localul școalei primare din Caransebeș pentru școala normală din localitate. Licitația se ține și la prefectura județului. 3. Instalațiuni electrice în internatul liceului „Național1” din Iași. Licitația se va ține și la Direcția Liceulu. 4. Instalațiuni sanitare la Internatul Liceului Național din Iași. Licitația se va ține și la Direcția liceului. 5. Lucrări de instalațiuni sanitare la Căminul studentelor din Cluj, str. Moților 70—72. Licitația se va ține și la rectorat 6. Lucrări de reparațiuni și adaptări la căminul studentelor din Cluj str. Moților 70. Licitația se va ține și la rectorat. 7. Lucrări de dulgherie la Căminul studentelor din Cluj, str. Moților No. 70. Licitația se va ține și la rectorat. 8. Lucrări de sobe la căminul studentelor din Cluj, str. Moților No. 70. Licitația se va ține și la rectorat 9. Lucrări de vopsitorie la Căminul studentelor din Cluj. Licitația se va ține și la rectorat Licitațiile se vor ține în conformitate cu legea contabilității publice, și cu condițiunile generale de întreprinderi de lucrări publice. D-nii concurenți vor licita separat pentru fiecare din cele două categorii de lucrări menționate depunând odată cu oferta și o garanție de 6 la sută la valoarea Lucrărilor în numerar sau tn efecte garantate de stat. Se atrage atențiunea d-lor concurenți că garanția fie în numerar fie în efecte trebue să se consemneze în Casa de Depuri sau la vre-a Administrație financiară și numai recipisa ce li se va libera o vor depune în ziua licitației. In caz contrar oferta nu le va fi luată în considerare și d-nii concurenți vor fi respinși de la licitație. Devizele, planurile, cum și orice alte informațiuni relative la aceste lucrări se pot obține în orice zi de lucru dela serviciul tehnic al administrației cum și dela autoritățile menționate între orele 11—13 a. m. No. 29,630 din 1925. GREFA TRIBUN: ILFOV Secția I-a C. C. EXTRACT Doamna Feiga Mayer, cu domiciliul în București, Str. Luigi Cazzavilan, No. 15, prin petițiunea înregistrată la No. 35711 din 7 Noembrie 1924 a intentat acțiunea de divorț contra soțului său inginer Iosif Mayer cu domiciliu în București Str. Fetei No. 23 pentru motive determinate de lege. Din căsătorie a rezultat un copil minor cu numele de Slim. Soțul pârât nu are avere. Termen pentru a doua conciliere prezidențială la 15 iunie 1925 în camera de consiliu. Acest extract se va publica de noi grefier prin ziarul „Neamul Românesc“. Grefier (nedescifrabil) No. 59.270, 26 Mai 1925. MINISTERUL JUSTIȚIEI Casa isi Brisada naturalizări Conform art. 22 din legea privitoare la dobândirea și pierderea naționalității române, se publică următoarea cerere de naturalizare, spre știința acelora cari ar voi să facă vreo întâmpinare, potrivit dispozițiunilor art 23 din zisa lege. Domnule Miniștrii, Subsemnatul Panait Christu Vonghizas, născut în orașul Burgas (Bulgaria) din părinți greci, în anul 1890, de profesiune funcționar comercial, domiciliat în orașul Brăila, Str. Bulev. Sf. Maria No. 23, dorind să dobândesc cetățenia română, vă rog să binevoiți a dispune să se îndeplinească formalitățile cerute de lege. Cu respect: (ss) Panait Christu Vongihras u'si&tlcatiune Se aduce la cunoștința generală că în ziua de 27 iunie 1925 la orele 12 va avea loc la Direcțiunea IV Regională C. F. R. Cluj licitație publică pentru următoarele lucrări: 1) Refacerea învelitoarei de eternit a atelierului din stațiunea Turda Transbordare, 2) înlocuirea a 7 coșuri de fum pe linia Turda-Abrud. 3) Refacerea jghiaburilor și a burlanelor la remiza de locomotive din stația Tg. Mureș. 4) Inlocuirea a 2 coșuri de fum la remiza de locomotive din stația Târgu-Mureș. 5) înlocuirea a 4 coșuri de fum la remiza de locomotive din stația Satu-Mare. 6) înlocuirea a 4 coșuri de fum la remiza de locomotive din stația Careii Mari. 7) înlocuirea a 3 coșuri de fum la remiza de locomotive din stația Ghilvaci. 8) înlocuirea a 8 coșuri de fum la remiza de locomotive din stația Teiuș. 10) înlocuirea a două coșuri de fum la remiza de locomotive din stația Săcueni. Tot acolo în ziua de 25 iulie 1925 se va ține licitație publică pentru următoarele lucrări: 11) înlocuirea a 9 coșuri de fum la remiza de locomotive din stația Cluj; 12) înlocuirea a 10 coșuri de fum la remiza de locomotive din stația Oradia-Mare. Licitațiile se vor ține în conformitate cu art. 71—85 ale Legii comptabilității publice. Se vor prezenta oferte separate pentru fiecare lucrare care se vor ține de ofertanți valabile cel puțin 2 luni de la data licitației. Se vor rezerva dreptul de a cere ofertantului, o analiză de prețuri înaintea aprobării rezultatului licitațiunei. Formularele de ofertă și orice informațiune se pot primi în fiecare zi de lucru între orele 11—13 la direcțiunea regională C. F. R. Cluj și pentru lucrările de sub punctele 1, 2 la Secția de întreținere C. F. R. Turda, pentru cele de sub punctele 3, 4 la secția de întreținere Târgu-Mureș, pentru cele de sub 5, 6 la secția I Satu Mare, pentru lucrarea, de sub punctul 7 la secția II Satu-Mare; pentru aceea de sub 8 la secția Zalău; pentru aceea de sub 9 la secția Aiud, pentru aceea de sub 11 la secția Secuieni; pentru aceea, de sub 11 la secția Cluj și pentru lucrarea de sub punctul 12 la secția II de întreținere Oradia-Mare DIRECȚIUNEA IV REGIONALA CLUJ No. 18.289- MINISTERUL JUSTIȚIEI Direcțiunea Judiciară D. Ioan M. Dobre, domiciliat în București, a făcut cerere acestui minister de a fi autorizat să schimbe numele său patronimic de Dobre în acela de Nichifor-Crainic, spre a se numi loan Nichifor-Crainic. Ministerul publică aceasta, conform art. 9 din legea asupra numelui, spre știința acelora cari ar voi să facă o pozițiune în termenul prevăzut de alineatul II al zisului artistoL .NEAMUL ROMANESC14 h Răposatul doctorul Felix scria acum 60 de ani intr'un raport, care te află la ministerul de interne in urma unei inspecțiuni făcute, că n'a gătit la Caracal nici apă, nici canale nici lumină... dar ță se construește un teatru! Trei saci de ani in urmă, intr-un alt raport pe care mi-l adresa un alt inspector acesta constată, tot la Caracal, că nu era apă, că nu erau canale „dar că se luase motorul de la singura bae creată prin inițiativa particulară pentru a se lumina teatrul“. La Craiova, primar fiind <L C. Neamțu, un om luminat și foarte cum te cade comuna a tăiat subvenția ce trebuia să plătească spitalului ,.Predați la reclamația, medicilor a răspuns că spitalele nu privesc comuna. Tot in acel oraș refacerea celorlalte spitale, instalarea unui stabiliment de izolare, băile si aparatele de desanfectare ale orașului, au fost făcute din inițiativa mea cu fondurile ministerului de Interne. Vai de celulă când va fi lăsată deodată pe seama inițiativelor ei. Descentralizarea tehnică, pe comune și județe, așa cum o prevede legea d-lui Brătianu, fără a te sinchisi de organizările actuale și fără legătură cu celelalte departamente corespunde cu distrugerea unei munci de mai multe decenii. CHESTIUNEA FEMINISTA Să-mi fie permis acum, să ating In treacăt și chestiunea feministă. S’o ating, fără s’o discut. Este o copilărie să ne imaginăm că o asemenea chestiune poate fi rezolvată de noi. Dacă femeile votează în Anglia, în Germania, în Franța, în Italia fără a mai vorbi de Statele Unite, vor trebui să voteze și la noi.Iar dacă nu vor vota acolo vor putea să nu voteze și la noi. Probleme de felul acesta ca toate problemele mari umanitare, se rezolvă în țările care au o altă mutră ca noi. Problema votului femeilor a fost de fapt rezolvată în apusul luminat Să venim noi și să ne opunem soluțiilor adoptate acolo e o copilărie, care caracterizează perfect megalomania micului valah de la Florien și a discipolilor săi. O UȘURINȚA DEPLORABILA In rezumat — văd că ‘am lungit cam mult — gea administrativă a guvernului e o lucrare alcătuită cu o deplorabilă ușurință. Dacă e vorba de descentralizare, ea e numai pe hârtie, fiindcă sare peste etape intermediare indispensabile și nu va putea fi aplicată decât cu ristul unei anarhii desăvârșite a rualurilor noastre administrative. Dacă e vorba de unificare, aceasta e făcută cu o nemaipomenită nesocotință a adevăratelor noastre interese. Indrăsnesc să zic, că înainte de unificare legislativă, România nouă are nevoie de o închegare sufletească iar calea pe care am apucat-o duce mai mult la de segregare decât la inchenare. Dar cum zice francezul: „11 y a loii de la coupe aux Bevres“. Ne jucăm astăzi de-a votatul legilor. Rămâne ca mâine să ne punem pe treabă“ Reforma administrativă Interview cu d. Const Argetoianu (Continuare din pag. l-a) Cronica culturală UNIVERSITATEA POPULARA DIN VALENIIDE-MUNTE înființată în anul 1901 de sub conducerea d-lui prefer N. Iorga  15 IULIE -Director de studii: -I prof. Ion Sân Giorgiu 15 AUGUST 1925 Lecți-lile La 15 Iulie vor începe la Vălenii-de-Munnte, ca și in anii trecuți ,cursurile de vară sub conducerea dmlui prof. N. Iorga. In afară de problemele culturale și economice care se vor trata de către cei mai însemnați învățați români, anul acesta un mare număr de profesori minoritari vor ține cursuri privitoare la istoria și cultura nației lor. De asemenea câțiva profesori străini vor onora aceste cursuri ținând câteva prelegeri. Pentru reprezentanții minorităților se vor înființa cursuri speciale, care să le înlesnească înțelegerea particuarităților limbei române și o cunoaștere mai temeinică a literaturei noastre. Duminicile și sărbătorile vor avea loc șezători cu caracter cultural și artistic — cu atenție deosebită asupra focului și costumului românesc — sau se vor organiza excursii si serbări în satele învecinate. In ce privește condițiile de train, s’au luat măsuri, in înțelegere cu autoritățile din Văleni, să fie cele mai avantajoase odăi cu chirii cât mai ieftine și restaurante cu prețuri cât mai reduse. Studenții și elevii vor avea căminuri. Pentru persoanele lipsite de mijloace organizatorii cursurilor au înființat o cantină, cu concursul comitetului de Doamne al Secției Ligei Culturale din București, înscrierile pentru cantină se vor face separat și se vor admite după posibilitățiînscrierile pentru cursuri au și început și continuă, până la 12 iulie la Sediul Ligei Culturale, Str. Banu Mărăcine Nr. 1. Secretariatul Cursurilor. După această dată, orice corespondență se va adresa la Vălenii-de-Munte. Odată cu înscrierea se va comunica și adresa exactă, pentru a se putea trimite din vreme Legitimația pe C. F., pentru Cămin se va face o notificare specială. PROGRAMUL CURSURILOR 15 Iulie—15 August N. Iorga, profesor universitar. — 1) Psihologia claselor intelectuale orășenești din România după scrisori boerești; 2) Evoluția Conceptului de Civilizație. D. Pompeiu ,profesor universitar — Matematica și viața practică. I. Simionescu, profesor universitar : Țara noastră. Sextil Pușcariu, profesor universitar : Limba română și graiul din Ardeal. Gh. Tașcă, profesor universitar: Chestiuni economice. •Traian Brăileanu, profesor universitar; Corupția. — Un capitol din psihologia socială. Dragoș Protopopescu, profesor universitarii Mișcarea engleză prerafaelită. Ion Sân-Giorgiu, profesor universitar : Romantismul. D. R. Ioanițescu, prof. Academia Comercială. — Noile orientări economice și sociale ale României Mari. N. A. Dumitrescu, prof. Șc. Sup. de Agricultură : Hrana țăranului român-Nae Ionescu, conf. univ.: Elemente latine în filosofia europeană. Aristide Basilescu, conf. univ. Moneta, D. Caracostea, conf. univ. Mihail Eminescu, Const. Moisil, Dir. Arhivelor București •’ Comorile Arhivelor noastre. Ștefan Meteș, Dir. Arhivelor, Cluj: Viața econmică a Ardealului în trecut. N. Batzaria : Din viata macedoneană-Em. Ciomac, Wagner, Beethoven: Musica Românească, Musica Romantică. N. N. Lenguceanu : Clasicismul Francez. Barbu Solacolu: Marxismul. Petre Suciu: Din trecutul țărănimei române in Ardeal. CICLUL MINORITAR Dr. Arpad Bitay : Literatura Maghiară. Dr. Victor Roth : Arta medievală a Transilvaniei. Dr. Fr. Müller: însemnătatea educației morale. Dr. Ricard Csáki: Organizarea culturei populare. Vor mai conferenția cu Subiecte încă rezervate d-nii Hans Otto Roth, prof. Gustav Rösler și dr. Molitoris. CICLUL STRAIN Louis Courtois, prof. univ. Geneva: Subiect rezervat. I. Kudriac: Literatura Cehă, iar. Kăeleanu Dela F. R. ELIBERAREA BILETELOR DE BAI IN ANUL 1925 .Pentru valanitatea biletelor de băi, se vor aplica în cursul acestui an următoarele excepțiuni: biletele de băi se vor vinde dela 1 Iulie până la 81 August crt. inclusiv și vor fi valabile pentru napoîerea numai până la 30 Septembrie crt. Călătorii civili și militari, inclusiv copii, are deja pe baza dispozițiunilor regulamentare și tarifare, reduceri pe c .f. r., din taxele de călătorie normale, nu mai beneficează de nici o altă reducere la călătoria lor la băi. PLATA IMPOZITULUI GLOBAL Direcțiunea generală c.f.r. a pus în vedere tuturor casierilor plătitori ca la începutul fiecărui trimestru adică la plata salariilor pe lunile Ianuarie Aprilie, Iulie și Octombrie ale fiecărui an să nu achite, sub nici un cuvânt drepturile personalnli până ce nu li are vor prezenta recipiseta de plata prestații, notându-se, în listele de plată numărul recipiselor și numele percepției respective, rămânând răspunzători direcți de neexecutare. VALABILITATEA BILETELOR DE TREN, LA INAPCERE, A EXPOZANȚILOR ȘI VIZITATORILOR DIN , TÂRGUL MOȘILOR“ Biletele de tren, spre a fi valabile, pentru înapoirea expozanților și vizitatorilor din Târgul Moșilor, trebue să îndeplinească condițiunile următoare : biletul să fie vizat de autoritatea respectivă din târgul moșiilor; să fie numai din cele cu preț normal (întreg); să fie de tren accelerat sau de persoane, și să nu fie vândut pentru tren expres. Biletele cui nu îndeplinesc una din condițiunile de mai sus nu poate fi făcute valabile pentru înapoere. Deasemenea nu se admite ca un călător venit cu trenul de persoane să se înapoeze cu un tren accelerat, plătind chiar diferența, precum dacă a venit cu tren accelerat și voește a pleca cu tren express sau viceversa. CALATORIA STUDENȚILOR IN VACANȚA MARE Pentru călătoria studenților și a elevilor diferitelor școli superioare din țară cu ocazia vacantei mari, s’a hotărât următoarele : pentru studenții facultăților sau ai diferitelor școli superioare speciale elevii conservatoarelor de muzică și artă dramatică din țară și studenții institutului de educație fizică din acțiunea generală a dispus să " se acorde o reducere de 50 la sută, însă numai pentru o singură călătorie la ducere și înapoire. Pentru studenții școalelor politechnice și de conductori de lucrări publice s’a aprobat gratuitate, însă tot pentru o singură călătorie. HIPODROMUL BANEASA Rezultatul alergărilor de ieri Marele Premiu București (260 mii lei) disputat ieri la Băneasa, a revenit lui Lutui al d-lui Negroponte, care a bătut pe Brumar, pe Ghiță, John și Mimoza. Cursele de debut ale mânjilor au fost foarte interesante . Pr. Fetelor a fost câștigat de Sfârlează iar al Flăcăilor de Alexandru. In ambele produșii de la Albatros s’au plasat al doilea. Celelalte premii au fost câștigate, în ordinea programului, de Prince d’Orange II, Oprea, Nahte si Vizi. Vot de încredere în guvernul grec Athena l (Rador). Desbaterile din Adunarea Națională asupra politicei administrative a guvernului față de refugiați s’au terminat ori dimineață, după o ședință care a durat toată noaptea. Guvernul a obținut un vot de încredere cu 176 contra 3 vouri și 10 abțineri. Partidul lui Papanastasiu s’a retras de la vot. Ziarele consideră votul de încredere ca un indiciu al întăririi blocului majoritar și a Cabinetuui Mihalacopulos, față de slăbirea opoziției reprezentată prin partidul republican, partizanii lui Papanastasiu și 25 deputați refugiați. De vânzare în total sau în parte, la Bucureștii- Noi 2 loturi: unul cu o suprafață de 2300 m. p. având în apropiere linie de garaj, situat în șosea și al doilea 1200 m. p., lângă parcul Bazilescu. Preț convenabil. A se adresa Buzău, str. Lunei 25, Alexandru Ionescu. Publicațiune Se aduce la cunoștința generală că în ziua de 11 Iunie crt., ora I0 se va ține licitație publică la Direcțiunea LDG, serviciul de studii și construcții al Casei muncei C. F. R., str. General Berthelot No. 8, pentru lucrârile de construirea unui dormitor în stația Craiova. Licitația se va ține în conformitate cu art. 72—83 din legea contabilității statului. Ofertele vor fi sigilate cu ceară și însoțite de recipisa de garanție de 4 la sută din valoarea lucrării. Devizul, precum și orice informațiuni se pot lua în fiecare zi de lucru la adresa de mai sus între orele 12-13 Ofertele rămân valabile două luni de la data licitației. No. 15.210 din 1925. Direcția Casei Muncii C. F. R. R-bo 7030 ISCARFA ® LITERARA DHAMASTCA 5â SATISTICA.6 ®. BIBLIOGRAFIE Prin circulara No. 1891l din Maiu 1925, ministerul de Instrucțiune Publică (Casa Școalelor) recomandă cu multa stăruință tuturor școalelor primare și secundare de toate gradele și de ambele sexe din țară, cartea d-lui General Alexe Anastasia „Dinastia Regală și Poporul Român“, ,fiare cu deosebire trebue cumpărată, spre a fi distribuită elevilor la împărțirea premiilor". Prețul cărții împreună cu portretele regale în supliment, este 50 lei. Se comandă autorului Str. Popa Tatu, 24. Recomandăm și noi stăruitor prietenilor noștri politici și cititorilor noștri, această carte de foarte utilă propagandă populară. A apărut „Moda" No. 2, 100 modele de rochi, costume, rufărie intime, încălțăminte, pălării pentru doamne și onoare, etc. Numeroase modele de rochițe și hăinuțe pentru copii. Pagini cu lucru manual și mărunțișuri cari împodobesc. Moda masculină. Cronici și articole de modă. Sfaturi folositoare. Lei 2028 pagini. Cea mai eftină și luxoasă revistă din țară, de vânzare la toți chioșcari, librari precum și la editura Institutului de arte Grafice „Eminescu“ str. Parlamentului No. 2 București. ȘEZĂTOARE Eri a avut loc la Cercul Cultural „înflorirea“ obișnuita șezătoare artistico-literară la sediul ei din str. Mircea-Vodă 20 (Liceul Libros) la care a vorbit d. Sergiu Milorian despre un mare gazetar „Anton Bacalbașa" după care a urmat un bogat program artistic. BALUL LOC. „MATERNA“ La 13 Iunie va avea loc la „Cina" un bal mascat și costa« mat dat de Societatea „Materna". TEATRUL .TANASE“ Stagiunea „Tănase“ s’a deschis Sâmbătă, cu „Odată și să mor" revistă de Durstog și A. de Herz. Două acte, bine înscenate, cu un lux și o strălucire de montare care dau spectacolului viață. Revista cuprinde multe scene interesante. Ea s’a desprins uneori din banalul unor glume forțate, din seria jocurilor de cuvinte de gust îndoelnic, și a evoluat și spre scene delicate, cu spirit sănătos... Aprobările publicului, au dovedit prin urmare că o revistă poate „prinde“ cuvintele cu dublu înțeles și fără pornografia de rigoare. Odată și să mor e montată cum am spus, în condiții excepționale- Partenerii, în frunte cu d. Tănase, au obținut un deosebit succes. * Răspândiți în sate și orașe .NEAMUL ROMÂNESC PENTRU POPOR cea mai îngrijită revistă populară pe care domnul profesor N Iorga o tipărește la București pentru folosința păturilor muncitorești și a tineretului, cu un abonament foarte mic: 80 lei anual. Această revistă apare regulat la liu și 15 ale fiecărei luni în 16 pagini» INFORMAȚII Ss anunță din Viena, că guvernul a depus in parlament proiectul pentru ratificarea convenției româneaustriace in vederea aranjării datoriilor și creanțelor antebelice între supușii ambelor state și un acord relativ la eliberarea depozitelor aparținând supușilor respectivi. Joi 2S Mai, c ota 11,30 a. m. au inceput să circule vagoane electrice pa linia No 6: Teatrul Național—Cimitirul St. Vineri, care este prima linie cu cai care se electrifică In București. Cu această ocaziune a avut loc o serbare la depozitul Societății din șos. Ștefan cel Mare. Direcțiunea generală a vămilor otomane a dispus ca, de la 1 Aprilie a. c. toate mărfurile ce se importă in Turcia să fie însoțite de certificate de origină, eliberate de Camerele de Comerț și vizate de Consulatele turcești respective. Cei ce nu vor prezenta la importarea mărfurilor în Turcia certificatele pomenite, vor depune la vamă o sumă între 15—100 lire turcești, care va fi restituită la prezentarea certificatelor. Vineri 29 crt., orele 5 d. a. în Parcul „Principele Carol“. Jos lângă lac (accesul prin șoseaua Dorobanților sau prin șoseaua Jianu) a avut loc o demonstrație cu două escavatoare pe care Banca Marmorosch Blank le-a adus din America. Aceste mașini, încă necunoscute la noi în țară, se întrebuințează cu succes la nivelarea șoselelor și crearea prin săpat cu cupa a șanțurilor laterale, batere de piloți, ridicare de greutăți până la patru tone, despotmolirea de râuri și curățirea lacurilor, extragere de pomi cu rădăcină cu tot și tracțiunea a diferite greutăți până la 48 tone, etc., etc. Cetățenii orașului Cernăuți întruniți Duminecă 24 Maiu, într’o mare adunare de protestare contra regimului actual de sărăcire națională, au expediat M. S. Regelui următoarea telegramă : Maiestății Sale Regelui FERDINAND București Populația orașului Cernăuți, întrunită intr- o mare adunare in 24 Maiu 1925, aducând Maiestății Voastre cele mai sincere omagii de credință, Vă roagă din nou să binevoiți a acorda subsemnatului o audientă, pentru a Vă face in numele populației întregi o expunere sinceră și adevărată a situației atât de rele din țară, pentru a se putea lua din vreme măsurile cuvenite pentru înlăturarea dezastrului ce amenință țara întreagă. Președintele adunării: profesor universitar, RADU SBIERA. Serbarea școlară a școalei profesionale de fete Protopopul Tudor Economul și orfelinatul M. Turnescu, s-a amânat pentru Duminică 7 Iunie ora 9 luna. dimineața. Prima expoziție internațională de pompieri și ambulanțe va avea loc la Salzburg între 10 și 16 iulie 1925. Vor fi expuse felurite instrumente întrebuințate de corpurile de pompieri și salvare pentru combaterea incendiilor, inundațiilor etc., precum și diferite sisteme de a se da alarma și vor avea loc și conferințe ținute de specialiști în această materie Acum o lună și jumătate, învățătorii tineri, stabiliți în zona de frontiera, au înaintat misterului Instrucțiunei Publice un memoriu, între altele cerând să fie împroprietăriți cu 10 ha., conform legei noui. Aceasta, pentru cei cari dau anganjamentul că rămân pe viață în această zonă de frontieră, întrucât acest articol nu se poate aplica decât până în această vară, când tot pământul va fi împărțit, s-a hotărât ca să fie împroprietăriți acum, acei cari fac angajamentul cerut Societatea Generală a Funcționarilor Publici pune la dispoziția membrilor camere mobilate la vila Ciucea, județul Cojocna, localitate climaterică de primul rang, și la vila Covasna, Județul Trei Scaune, în condițiuni avantagioase. Cererile se vor adresa Societății, București, Piața Victoriei, D. N. Cernățeanu a fost numit secretar al comisiei de lichidare, în locul d-lui Giuan care e plecat la Paris. Eri, Duminică, 31 Maiti ac la orele 9 dimineața, a avut loc adunarea generală ordinară a Societății Generale a Funcționarilor publici in localul ei propriu din Piața Victoriei, s’au ales doi membri in comisiunea de cenzori și trei supleanți. Serbarea școlară a elevilor de la orfelinatul c. f. r. Burdujeni, a avut loc eri Duminică 31 Mai orele 3 și jumătate p. m. (15.30) în sala mare de la atelierele Grivita București. Personalul c. f. r. a luat parte la această serbare. In urma cererei făcută de un mare număr de membrii-drumeți, cari vor să profite de cele două zile ale sărbătoarei de Rusalii spre a face excursiuni, adunarea generală a societăței „Hanul Drumeților" fixată pentru ziua de Duminică 7 Iunie a. c. se amână pentru ziua de Miercuri 10 Iunie a. c. ora 9 seara. Adunarea va avea loc tot în sala de jos a societătei Româno Americană, calea Victoriei No. 126. Imprimirea coloniei si studențimei române din Viena, ce a avut loc la Legatiunea noastră cu ocaziunea zilei de 10 Maiu, s’a prezentat și o delegatiune a studenților școalei de sași din România, care a rugat pe d. ministru Mitilineu de a transmite guvernului român urările lor, precum și o telegramă către ministrul palatului pentru M. S. Regele. Din Viena se anunță mari mișcări studențești, cauzate de provocările venite din partea studenților naționaliști. ,La Mensa academică" au avut loc ciocniri grave intre studenții naționaliști și cei democrați. Mai înainte de a putea interveni poliția pentru restabilirea ordinei, a fost distrus și aruncat în stradă tot mobilierul de la Mensa. S'a operat mai multe arestări. Un grup de studenți evrei naționaliști, cari au alergat in ajutorul studenților democrați, a fost împiedicat de către poliție să se amestece în conflictul studențimei germane. Cursurile la Academia orientală au fost închise până după Rusalii. Se crede că vor fi suspendate cursurile la toate școlile academice. Miercuri 3 Iunie a.c. la ora 5 d. a. în sala No. 4 la Universitate, se va ține irevocabil adunarea generală a Societăței Studenților în litere și Filozofie din București. Vor lua parte mai mulți d-nii profesori universitari, printre care d-nii Rădulescu Motru, Ortiz, etc. La ordinea zilei depunerea mandatului fostului comitet și alegerea unei comisii de verificare, care va conduce și alegerea noului comitet. Toate d-rele studente și toți studenții de la Facultatea de litere și Filozofie din București sunt obligați a lua parte