Opinia, decembrie 1915 (Anul 12, nr. 2631-2655)

1915-12-01 / nr. 2631

:: FACTOR IMPORTANT ECONOMIC.— Revista „Bursa", care a făcut în tot cursul războiului sforţări ca să fie obiectivă — deşi simpatia pentru quadrupla a reuşit să se manifesteze deseori— publică, în ultimul său număr, un foarte judicios şi bine gîndit articol, care merită să fie cu deosebire relevat. Sub titlul „Politica realităţei“ numita revistă, cercetînd fundamentul economic al cauzelor actualului războiu şi al condiţiunelor în care s’ar putea încheia pacea, spune: „Este evident, pe baza exclusivă a situaţiei de fapt, că pacea se va încheia“cînd vor voi Anglia şi Germania, adică atunci cînd ele se vor înţelege la tocmeală şi ele se vor înţelege desigur, căci au amîndouă acelaş spirit comercial şi sunt sufleteşte înrudite. Nici o consideraţiune, în afară de interesele lor, nu va avea înrîurire asupra hotărîrilor ce vor lua. Ele vor căuta să scape personal cît de eftin, fiecare făcînd, fără nici un scrupul sacrificiul intereselor amice sau aliate, adversare sau neutre. In această privinţă nu trebue să ne facem nici o iluzie, care poate ar fi fost de circumstanţă dacă Franţa ar fi fost factorul deciziv la încheerea păcii. Aşa cum cunoaştem însă pe cei doi adversari, cari au conducerea ambelor tabere, întemeindu-ne pe trecut, pe faptele indiscutabile din actualul război şi pe însăşi ultima declaraţie în Reichstag a cancelarului german cu privire la războiul balcanic, vedem că putem afirma fără a violenta logica şi adevărul, că Germania va rămînea factorul cel mai principal m Orient, mai ales în Orientul apropiat de noi şi că, prin urmare, trebue să fim foarte atenţi la desfăşurarea evenimentelor de aci înainte. Nu avem dreptul să ne preocupăm de chestiuni de sentiment în aceste momente de o gravitate excepţională şi în cari se va decide tot viitorul nostru“. Cît despre rostul nostru în acest teribil conflict şi situaţia economică ce ni se va crea, iată ce se spune mai departe în excelentul pomenit articol: »Dacă Germania se fixează definitiv ca element hotărîtor la Bosfor şi Dardanele — şi avem impresia că şi Anglia, Italia şi chiar Franţa preferă aceasta stabilirea Rusiei la această răspîntie mondială — atunci avem de ţinut seamă de o serie întreagă de împrejurări, cari toate trebue întoarse în favoarea noastră. Esenţialul este ca sâ nu mai avem de socotit cu Rusia ca factor înrîuritor asupra hotărîrilor şi gesturilor noastre. Pe la noi trebue sâ fie drumul cel mai scurt din Germania In Orient şi nu pe la vecinii noştri dela nord, vest sau meazâzi. Trebue să ajungem un mare agent economic, ca să avem dreptul să aspirăm la o situaţie politică preponderentă. Numai un popor ţara economiceşte îşi poate impune voinţa. Germania a ajuns la situaţia de acuma, numai după ce s’a ridicat prin industria şi comerţul ei deasupra tuturor ţărilor cu care este astăzi în războiu, deşi a fost inferioară lor un lung şir de veacuri...“ . Autorităţile noastre au fost azi înştiinţate că, înbolnăvindu-se d. Mendelieff consulul rus din localitate, din ordinul ministrului Rusiei din Bucureşti, d. Dud- Iemtzeff a fost însărcinat cu gerarea consulatului imperial rus din localitate. La consfătuirea inspectorilor şi revizorilor şcolari, ce a avut loc în Capitală, în afară de chestiile didactice, s’a hotărît în principiu unirea tuturor asociaţiunelor didactice intr’o singură mare asociaţiune a întregului corp didactic din ţară. După cum suntem informaţi, universitatea dinBucureşti a aderat în principiu la aceasta. 8 Joi£dimineaţă trenul ce pleca la 6 din Iaşi a deraiat în gara Sîrca, din cauza acelui întredeschis. Un vagon a fost resturnat. Călătorii s-au ales numai cu spaima. „ Locuitorii Gh. Rotariu, Vasile Rotariu, Alexandru Savin, din comuna Sipotele, au intîmpinat în drum pe Gh. Andrieş, şi după ce l’au jefuit, i’au maltratat aşa de grav, încît nenorocitul a trebuit să fie internat în spital. Hoţii au fost arestaţi. Un rus necunoscut sosi zilele acestea la Ungheni şi-a luat gazda la locuitorul Neculai Crdu. Rusul se învoi a doua zi pentru suma de 40 Iei, ca românul să-l treacă în Rusia. In noaptea a doua, Neculai Crudu făcu o plută de rechită, pe care se instalase rusul și-i dădu drumu in apă. Din cauza vîntului, pluta se resturnă și rusul căzu în apă înecându-se. Cadavrul n’a fost încă găsit. Autorităţile au început cuvenitele cercetări. — Bibliografie..—*Politica» sub direct-lui T. Rîşcanu, Iulie—Noembrie. — Versuri şi proză anul II No. 16 cu articole de Ciric. Hidalgo, B. Amura etc. Ilustraţie: d-na Papadat-Bengescu. — „Dr. K. Lippe“, publicaţiune comemorativă editată de „Toynbee Hall“ din laşi. — „Noua Revistă Romînă“ cu articole de St. Procopiu, R.Ortiz, F. Aderca, Mircea Florian, General Iennescu, Dr. Varian, etc. Recenzii, polemici, actualităţi. Astă seară Luni 30 Noembrie c. reprezentaţie dată în beneficiu la cinematograful Pathé-Fréres, din sala circului Sidoli, cu următorul program nou: Bandit în uniformă, splendidă dramă cu o animată acţiune. — O interpretare superioară este dată acestei desfăşurări. Mai sunt cuprinse în noul program: O dramă într’o mină, scene duioase, care formează povestiri din viaţa atît de grea şi periclitată a lucrătorilor mineri. Celmai nou număr din Pathé-Journal şi ziarul Războiului cu telegramele din lumea întreagă, cu ştirile însufleţite de pe cîmpurile de luptă, etc. Mercuri 2 şi Joi 3 Decembrie ... Matineu excepţional la ora 51/* Şi Reprezentaţie serală. — Program nou, Mica vînzătoare de flori, film colorat (Pathécolor) în 4 acte. Escelează în această splendidă desfăşurare mica artistă Fromet cunoscută spectatorilor noştri, prin sublimul ei joc.—Călătorii, comedii, etc. jgret ! Situaţia in Grecia Poldhu. — Ultimile ştiri din Grecia spun că dezideratele din notă, prin cari s’a provocat o oarecare tenziune, au fost înlăturate. Se spune că rezultatul întrevederei dintre reprezentanţii quadriplei şi guvernul grec a fost ca măsurile coercitive contra Greciei să fie ameliorate. Francezii au fost foarte sinceri în expunerea resentimentelor lor faţă de guvernul regelui Constantin. Pare că acolo sunt mai ample informaţiuni despre cele ce gîndeşte guvernul grecesc; de aceea va fi foarte interesant de ştiut dacă exportul pentru porturile grecești, oprit de republica franceză, va fi ridicat. Explozie Norddeutsch. — Din Havre se anunţă că o puternică explozie a avut loc în pirochtenia de aici a guvernului belgian. Nu se cunoaşte numărul răniţilor. Ziarele spun că răniţii sunt în număr de cîteva mii şi că locuinţele de prin prejur au fost rănmnate şi deteriorate. Campania parlamentară Viena. — Ziarele elveţiene aduc ştirea că generalisimul Joffre va pleca curind pe frontul sud-oriental. Aceasta din cauză că se aşteaptă ca grupul Caillaux, să ceară în parlamentul francez elucidarea definitivă a chestiunei campaniei din Balcani. Situaţia în Albania Francfurt.—„Frankfurter Zeitung“ află din Berna, că fruntaşii albanezi nemulţumiţi de Essad Paşa, au plecat spre a întîmpina pe Principele de Wied şi a pune la cale revenirea acestuia pe tronul Albaniei. Un nou împarat HaroldButsch — Din Peking se anunță că Juan Cikal a primit după anul „Asosiades Presse“ demnitatea de Imparat. Luptele In Muntenegru Budapesta.Ofensiva noastră despre nord-vest de IVBuntenegru a dat rezultatul ocupării localităţii &r Goricza şi Rosaj. Lupte de arier-garde au loc spre vest de Ipek. Am capturat In aceste lupte Încoronate du succes BIOS prizonieri, cucerind teritoriul Intre Ipek și Rosaj și luind 4 tunuri sirbești. „ Agenţii“poliţiei au arestat astă noapte pe Vasile Florea, bănuit a fi autor al mai multor furturi. Ministerul de interne a înştiinţat Prefectura de judeţ a pune „Monitorul Oficial“ la dispoziţia jandarmilor rurali, pentru ca ei să poată lua cunoştinţă de diferitele ordine. De închiriat frumoase mobilate sau nemobilate, cu serviciul, în strada Carl Lueger 13. Se poateadresa proprietarului în aceiași casă. Fiolelor Dr I. Tănăsescu Vasile Conta 22 (fost sf. Spiridon Chirurgie și boli sie femei Consultații: l — 3p. m. * ■ rortnozni tek felndtt! Vapor scufundat Norddeutsch. — Un vapor rus de 2705 tone a fost scufundat. Echipagiul a fost debarcat In Alexandria. Campanie perduta Rotherdam.—Ziarul „Nieven-Rotterdam-Courand spune că despre o ofensivă anglo-franceză în Balcani nu mai poate fi vorba. Ofiţerii streini, de pe lingă statul major bulgar, aduc în mod unanim mari laude capacitatei generalului Cekoff. Recrutarea străinilor Bucureşti.Ministerul de războiu, a trimis ziarelor comunicatul următor: „Zilnic apar in ziare informaţii eronate, date cu privire la recrutarea supuşilor străini, revizuirea reformaţilor, scutiţilor, etc. Se aduce la cunoştinţa generală, că asemenea comunicate să nu fie luate în seamă, decît dacă vor purta semnătura directorului superior al personalului, iar cei interesaţi, cari au vre-o nedumerire, sunt rugaţi să se adreseze numai ministerului de războiu, unde li se vor da lămuriri în fiece zi, între11 jum. şi 12 jum. dimineaţa“. Numire In armată Lyon.—Generalul Castelnan a fost însărcinat ori în mod oficial sä secondeze pe generalismul Joffre pe frontul de laord-vest cu titlul de șef al statului major general al armatei. Unitatea anglo-franceză Lyon. — Sir Grey şi lord Kitchener au părăsit Parisul. Toate chestiile discutate au fost rezolvite cu bună înţelegere. Instrucţiuni identice, semnate de cei 2 miniştri de externe Briand şi Grey, au fost trimise miniştrilor francezi şi englezi din Atena. Ordine identice semnate de cei 2 miniştri de războiu Kitchener şi Joffre au fost transmise comandanţilor trupelor franceze şi engleze din Orient. Ziarele relevă că Anglia şi Franţa lucrează ca şi cum ar fi o singură putere. foastă G. Poroineanu, situată in comuna Tomeşti plantată cu viţă americană de diferite specii, în întindere de 23 hectare, din care 10 pe rod, este de dat in arendă de pe acuma cu intrarea in posesie de la 1 April 1916 cu toate uneltele şi edicurile necesare unei vii. Amatorii să se adreseze d-lui sau d nei Castano Iași str. Sf. Andrei 13. Publicaţiune . Consulatul austro-ungar din Iaşi invită prin prezenţa pe toţi supuşii austriaci şi unguri născuţi în anii 1873, 1874, 1875, 1876, 1877, 1891, 1895 şi 1896 domiciliaţi stabil in judeţele Bacău, Neamţ, Suceava, Dorohoi, Botoşani, Iaşi, Roman, Vaslui şi Fălciu să se prezinte la noile recrutări de glotaşi, cari vor avea loc la acest Oficiu consular în decursul lunei Decembrie stil nou 1915, în zilele de lucru la oarele 9 dimineaţa, aducind cu sine, spre legitimare, paşaportul şi biletul de legitimaţie primit la ultimile recrutări de glotaşi de la acest Consulat: Consulul General Imp. și Reg austro-ungar GÖTZ. Contrabandă de vite Bucureşti. — Ziarul „Adevărul“ află pe cale particulară, că o nouă mare contrabandă de vite s’a săvîrşit în timpul verei şi în timpul toamnei prin punctele Giuvala şi Strunga. Astfel prin aceste s’au transportat în Ungaria 16.000 capete de vite mari, boi şi vaci. Numărul exact al vitelor exportate prin contrabandă, s-a putut constata din registrul medicului veterinar din Comuna ungurească Bran, care a cercetat aceste vite din punctul de vedere sanitar-veterinar. anglo-francezilor Nauen.— Fugărirea duşmanului continuă de ambele părţi ale Vardarului şi spre sud de Costova. Rezistenţa anglofranceză este înfrîntă. Ei părăsesc repede poziţiunile lor. Astfel au şi părăsit intrarea sudică a trecătoarei Kemir- Kapu, sosind spre sud de staţia căei ferate Miovce. S’au făcut prizonieri francezi din regimentele 421, 127, 326 şi 84. Spre sud de Costova, bulgarii au ajuns la rîul Kosludare. Ei au ocupat Kalkan, unde fusese cartierul general al generalului Seraili. La Udevo au cucerit 500 lăzi cu proectile franceze, provizii şi materiale de războiu. La Miorce au luat francezilor 30000 litruri vin în Luptele contra sticle, 5 mitraliere şi o mare cantitate de puşti. Duşmanul a lăsat în urmă mult material telegrafic şi material de războiu important. In poziţiile englezeşti s’au găsit şi numeroase pleduri.* Pierderile bulgarilor sunt neînsemnate, ale adversarilor sunt imense. Cimpul de luptă este acoperit de cadavre franţuzeşti şi englezeşti. Un foarte mare număr de răniţi au fost lăsaţi pe cimpul de luptă, fără ajutoare şi nepansaţi de mai multe zile.* Bulgarii au luat Ochrida ,și înaintează spre Struga. Jumătate din acest oraș este în mîinele lor. Pe țărmul sting al Drinei, dușmanul rezistă încă. O.9. Suzana CROS! Şef de clinică la Maternitate Boli de femei. — Facem laşii.—Str. Anastasie Ioanu A3 Sie Inchiriet mere si unul de 3 in str. Tăcu No. 4 in coasta palatului administrativ. In foarte bună stare. A se adresa în str. Tăutu 8 (peste drum de Buna-Vestire). Au sosit! Maşini de gătit „PRIMUS“ veritabile şi accesorii pentru reparat la: Magazinul M. Hirschenson — Iaşi, strada Anastasie Panu. 39 — CHE JECHE DAME en perfection le franţa!» et l’allemand cherche des leçons particulares. S’adresser a l administration du journal rue Mîrzescu IV. Aspasia N. Culianu, Esmeralda şi Paul Capeleanu, Natalia şi Pietru Culianu, Dr. Alexandru Culianu cu fiii, Lucia şi Octav Erbiceanu cu fiul, Adriana şi Emil Winder cu fiii, Adda şi George d’Albon cu fii, Corina şi Annibal Ciure, Ştefan Culianu cu fiii, Sofia Culian, Livia Culian şi Mircea Culianu, Ştefan Nei, Xenofon C. Gheorghiu, Cristodor Gheorghiu şi fiul; N. Nanu cu familia, Constantin Nanu cu familia, Adela Ursianu, George Nanu, George Zarifopol cu famila, Pavel Zarifopol cu familia; familiile Culianu, dare şi celelalte rude au adânca durere a anunţa pierderea prea iubitului lor Neculai Culianu fost Rector şi Profesor al Universităţii din Iaşi, fost vice-preşedinte al Senatului. Membru corespondent al Academiei române , decorat cu ordinele: Marea Cruce a Coroanei României, mare ofiţer al Stelei României. Decedat Simbătă 28 Noembrie oarele 2 p. m. şi roagă pe prieteni şi cunoscuţi a lua parte la ceremonia funebră, care va avea loc Marţi 1 Decembrie orele 2 p. m. Cortegiul va pleca de la Catedrala Mitropoliei unde se află depuse rămăşiţele pămînteşti. Aceasta ţine loc de orice altă invitare. 0 — IAŞI, Strada Carol 20 — Aduce cu plăcere şi cunoştinţa publicului şi numeroasei sale clientele, că s’a mutat din strada Zmeu 3, in STRADA CAROL 20 regiunea cea mai ridicată şi mai sănătoasă a Iaşilor. Ciinică chirurgicală modernă: Săli speciale pentru operaţiile aseptice şi septice , instrumentar complect şi ireproşabil. ORTOPEDIE. MECANOTERAPIE (Zander). MEDICINA INTERNA. FACERI. ELECTROTERAPIE. HIDROTERAPIE Tratamentul Sifilisului cu mercur şi Neosalvarsan. Medici consultanţi distinşi în toate specialităţile. Consultaţii 1—3 şi 8—9 p. m. —Telefon 79 — I îngrijire perfectă. Prețuri moderate. r Dodae mare si frumoasa sau nemobilată se închiriază de pe acum. Informațiuni la d. Isidore Margulies strada Stefan cel Mare.  „FIR de aur pentru BRODAT!" „VANILIE“-„TAHITI“ l-a calitate se găsesc de vînzare la ROMÎNIA MUZICALA 24 Lăpușneanu 24—IAȘI.