Opinia, iulie 1926 (Anul 22, nr. 5726-5751)

1926-07-01 / nr. 5726

OPINIA „COMERȚUL FORESTIER“ SOCIETATE ANONIMĂ ROMÂNĂ IAȘI - Sediul central str. Ștefan cel Mare 4 (la Banca Româno-Franceză) Depozit de Cherestea EN-GROS și EN-DETAIL STRADA UZINEI No. 23 (vad comercial de cherestea de zeci de ani) Bogat asortat cu tot felul de materiale lemnoase, servind prompt extrem conştiincios şi cu preţuri mai eftine ca oriunde. Facem mari înlesniri de plată, fără nici o dobândă. RM» Staţiunea balneară şi climaterică Câmpulung-Bucovina Instalaţiile de băi, care au fost mărite şi prevăzute cu tot confortul, funcţionează pe timpul sezonului 15 Iunie — 15 Septembrie, cu următoarele băi: Nămol, hydroterapie, Acid carbonic (izvor). Câmpulungul este vizitat de ani de zile de mulţi suferinzi, fiind renumit pentru poziţia sa climaterică, încântătoare. Pentru informaţii a se adresa d-lui Dr. Siegel, Câmpulung. Băile Bălţăteşti - Neamţ! Staţiune Balneară şi Climaterică Sezonul: 1 Iunie —15 Septembrie Sosire cu C. F. prin Paşcani şi Piatra-N. unde o societate de automobile stă la dispoziţia vizitatorilor staţiunea Bălţăteşti la sosire şi plecarea fiecărui tren, cu preţuri fixe şi moderate. Băi Mnimale: Radioactive, Clorurosodice, iodurate, bromurate, carbonate de fier, de calcium etc. etc. Bun pentru: boli de femei, metritele, peri-parametritele, teucorea, scrofuloza, limfadenia, reumatism, anemie, boli nervoase, gută, surmenaji, etc. etc. Apă de Băut: din Isvorul Cuza-Vodă, similară cu apa de Carlsbad , bun pentru boli de stomach, ficat şi intestine. Nămol Mineral, cu aplicaţiuni speciale pentru reumatism, anchetozele articulare, diferite contracturi. Fizioterapie, hidroterapie, electroterapie, inhalaţii şi pulverizaţii medicamentoase etc. Isvoare noi Captate, cu apă dulce potabilă, alimentează în mod suficient, hotelurile şi restaurantul, printr-o instalaţie de conducte speciale. Hoteluri, Restaurant de primul rang, Teatru, Cinematograf, Farmacie, Poştă, Muzică, Diferite distracţii. Lumina electrică în toată staţiunea. EPITROPIA GENERALA a Casei Spitalelor Sft. Spiridon din Iaşi Băile Silnic (Moldova) Deschiderea sezonului la 1 Iunie Isvoare feruginoase, iodurate-alcaline şi mamiatice, recomandate în contra antiei, reumatismului, dispesiilor, boalelor de gât şi de ficat, venerice, boalelor de femei, etc. Hidroterapie Sistematică. Băi minerale calde şi reci. CURA DE LAPTE. Oteluri ele ante, Teatru, Parc, Cazino superb, Ecleraj Electric, Muzică Militară. Reduceri la Oteluri şi la Băi în luna Iunie şi Septembrie. Serviciul medical condus de specilişti, Farmacie, 50% reducere pentru transport .agoane directe până la Tg.-Ocna Poştă şi telegraf, căile ferate. ■ No. 2625 m&m AVIZ Se aduce la cunoştinţa amatorilor, că Epitropia Generală a Casei Sft. Spiridon având trebuinţă de 250 perechi colţuri de bumbac din mărimi pentru orfanii Casei de la Orfelinatul Popricani, sunt invitaţi a se presenta la Epitropie cu oferte închise anexând şi mustre cunoscând că şi Epitropia are mustrele sale. Termin de livrare cât se poate de scurt. No. 2982—26 Iunie 1926 Publicaţiune Se publică spre cunoştinţa generală că în ziua de 30 Iunie 1926 orele 11 a. m. se va ţine licitaţie publică cu oferte închise la sediul Azilului şi Institutului Antirabic Iaşi, biuroul serv. Ad-tiv din str. Speranţei No. 18, în conformitate cu dispoziţiunile legi de contabilitate publică a Statului, pentru furnizarea a 20 vagoane lemne de foc, esenţă tare, fag şi carpen. Condiţiunile şi orice informaţie se vor cere de la d-na Cardaş, la cancelaria acestui Institut. Dr. E. PUŞCARIU ~METEOR— FABRICAdITERNITmOSORHEIUbImofi Reprezentant p. laşi şi Moldova Moritz Abramovitz laşi, str. Sf. Atanasie 13 bis. PRACTICANT de birou se caută la administraţia ziarului A se adresa între 6—7 seara CONTABIL AUTORIZAT, absolvent al Şcoalei Comerciale cu îndelungată practică, fost mulţ am şef contabil la o mare,Soc. Anonimă, «nută post_A A se adresa la ziar sub „Şef Contabil“. LIMBA EBRAICĂ, Dicduc, Tanah, Literatura, predau după cea mai perfectă metodă (vrith b’ivrith), cu garanţie în 3 luni a ştie limba. Adresa la ziar sub „Basarabean“ DE VÂNZARE un loc în strada Zugravilor No. 25, aproape centru. — A se adresa D-lui G. Schreiner, Şos. Arcu No. 5. GARAJ pentru un automobil se caută în apropriere de Piaţa Unirei. — A se adresa la Soc. Româno-Germană, Fred Kempinski str. Cuza Vodă 52. SE CAUTĂ spre angajare Agenţi destoinici pentru o Soc. de Asigurare câştig frumos. Informaţiunile Oţel Bristol camera 21, între orele 9 jum. — 1 jum. şi 3 jum. — 6. CINE are de vânzare mobilă, bijuterii, bibelouri, blăni, maşini, instrumente etc. aduceţi la Biroul de comision „Ajutorul Nostru“ str. Cuza-Vodă 71, şi veţi vinde repede şi convenabil fără speze, costă numai 5% după vânzare. La cerere se eliberează imediat şi aconturi. Caut o casetă de fier, ilamuriale, simple, co- UCultufi florate, ornamentate, riglate; orice grosime şi calitate, cu preţurile fabricei; deasemenea diamante pentru tăiat geamuri numai la Primul Depozit de geamuri și oglinzi ?ael Bergher S-sor str. Anastasie Panu 50 Casă fondată la 1876 DOCTOR L. H E I T E L M A M O S De la clinicile din Berlin, Viena Frankfurt Boli de femei şi naşteri Str. Săulescu 2 (alături de Biserica Talpalari) Consultaţiuni 3—6 p. m. pentru săraci gratis zilnic. Tribunalul Jud. Iaşi secţia Ill-a Publicaţie de vânzare No. 5385 din 26 Iunie 1926 Tribunalul Iaşi S. A lll-a din Jurnalul No. . . . 1926 din 20 April 1926 a autorizat Corpul Portăreilor Iaşi să facă din nou formele de vânzare prin licit, publ, a averei mobile a falitului Iacob Moscovici aflate în Iaşi, str. Ştefan cel Mare compusă din ştofe şi mobierul prăvăliei evaluat de expert la suma de 528.604 lei, iar mobilierul casnic al faliţilor aflat in Iaşi str. Loionschi No. 12 şi str. C. A. Roseti No. 18, evaluat de expert la suma de 147.150 lei. Se încunoştiinţează că vânzarea şi adjudecarea acestei averi mobile se va face la faţa locului din Iaşi la locuinţa aratată mai sus în ziua de 2 iulie 1926 ora 4 p. m. începând licitaţia publică de la suma evaluată de expert, cu facultatea D-lui Jude Sindic de a o începe şi de la o sumă mai mică, sub rezerva omologărei Tribunalului. Dosar No. 448 1925 ^ Președinte, M. K'SIANU Portărel I. Popovici Frământări intre averesoani Prietenii d-lui Pogonat reacţionează După debarcarea d-lui Petru Pogonat din preşidenţia activă a organizaţiei guvernamentale de Iaşi, prietenii d-sale au început să se agite ventilându-se printre ei şi ideia de a se retrage în bloc difi partid. Insă a doua zi dupâ debarcare, d. Pogonat a plecat la Bucureşti spre azista la lucrările Camerei, lăsând pe amicii d-sale fără nici o orientare. Întrucât fostul preşedinte al organizaţiei n’a mai dat nici un semn de când a plecat, prietenii au hotărât să trimeată un clubist la Bucureşti spre a-i lua avidul. Zis şi făcut. Acum două zile un fruntaş averescan a plecat în Capitală în acest scop. El se va întoarce astăzi şi va convoca pe Pogonatişti la o consfătuire. După cât transpiră, SE PREGĂTEŞTE O RETRAGERE IN BLOC DIN PARTID. In două trei zile situaţia se va clarifica. ACTIVITATEA ŞCOLARA Serbarea de la şcoala „Carmen Sylva dii dimineaţă a avut loc la şcoala primară de fete „Carmen Sylva“ serbarea sfârşitului de an. In faţa unui public numeros s'a desfăşurat programul foarte bogat în coruri, recitări şi două piesete. Micuţele eleve s’au distins şi s’au întrecut între dânsele cu mult antreu. Pentru toate, nu putem avea decât cuvinte de laudă, care bine înţeles se resfrâng şi asupra doamnelor profesoare care le-au călăuzit. Doamna Botez, energica directoară a şcoalei, a ţinut o prea frumoasă cuvântare de îndemn pentru eleve şi părinţi, şi-a făcut bilanţul anului şcolar 1925-26 foarte mulţumitor din toate punctele de vedere. S-au acordat apoi premii următoarelor eleve: Clasa I ord. Premiul I, Abaovici Lidia, Premiul II, Irimia Maria, Premiul III Cirilo Carmen, Clasa II ord. Premiul I Grigoriu Elena. Premiul II Diaconu Elisa. Premiul 111 .Moscovici Haia. Clasa 111 ord.—Premiul I Chirica Zenobia. Premiul II Zilbernan B. Premiul III Hulubei Carnea. Clasa IV ord.—Premiul I Marovici Gertruda. Premiul II Rainovici Rasela. Premiul III Isbașa Margareta. Clasa I divizionară.—Premiul 1 Sofronie Elisabeta, Vasiliu Dan, Svydea Victoria. Premiul 11, Greciosu Agiaea, Naftales Golda. Premiul 111, Castaș Elena, Cernescu Maria. Clasa III diviz. — Premiul 1 Vasiliu Paula. Premiul II Zanes Rosa. Premiul 111, Iţicovici Haia. Clasa IV diviz. — Premiul 1 Vasiliu-Voinea Dana, Pantelimonescu Georgeta. Premiul 11 Tăutu Margareta, Mihailov Elena. Premiul 111, Cernescu Ecaterina Clasa V. Diviz., Premiul I, Haim Fani, Liberman Sofia. Premiul II, Lupovici Rasela. Premiul III, Mihailescu Stefania, Isac Georgetta. La urma s’a vizitat exposiţia de lucru, în care o distinsă notă de artă predomină fiecare lucruşor. In deosebi clasele a 3-a şi a 4-a ordinară s’au relevat ca expresie, ca armonie de culori (pernele) şi exactă minuţiozitate. Asistenţa a vizitat şi expoziţia de covoare a atelierului D-lui Mărgăritescu ce funcţionează pe lângă şcoală sii carese perfecţionează elevele şcolei. Dar, despre acest atelier ar fi mult bine de spus, şi vom reveni. Serbarea de la şcoala Trei Erarhi Ieri 29 iunie a. c. orele 10 dim. pentru prima oară după 10 ani de pribegire şcoala „Trei Erarhi“işi-a sărbătorit—solemnitatea distribuirii premiilor in localul ei propriu—unul din cele mai frumoase localuri de şcoli primare din Iaşi—dar care are absolută nevoie de însemnate reparaţiuni. Bucuria acestui fapt—precum şi regretul că încă nici pănă în prezent nu s’au luat măsuri de restaurare a localului de şcoală —a fost arătată de d-l director Gh. Vasiliu—în frumoasa cuvântare rostită. Serbarea s'a desfăşurat in sala de lucru manual, amenajată cu multă trudă de direcţiunea şcoalei — din modestul fond al comitetului şcolar şi foarte frumos decorată. Programul serbării a fost bogat şi admirabil executat. S’au recitat poezii şi s’au cântat cântece frumoase — cu elevii cl. I şi II de sub conducerea d-tor Eleon. Sachelarescu şi Eufr. Serafim, apoi cu elevii cl. IV divizionară şi IV ordinară de sub conducerea d-nei Cireşica Chiriţescu şi a d-lui Gh. Vasiliu. S-au executat foarte frumos două micuţe piese de teatru cu elevii cl. IV divizionară şi cl. IV ordinară care a mulţumit publicul şi a stârit vii aplauze. Serba a luat sfârşit cu jocurile de gimnata executate foarte regulat şi frumos, de câţiva elevi din cl. IV ordinară a d-lui Gh. Vasiliu. Elevii au fost preparaţi, şi conduşi de tânărul profesor C. Tăzleanu. Jocurile şi piramidele executate au însufleţit publicul care a răsplătit prin îndelungate şivii aduse munca depusă de tânărul profesor. Numerosul public a rămas adânc impresionat de reuşita serbării şi foarte mulţumit de munca rodnică depusă de întregul personal didactic al şcoalei. Absolvenţii şcoalei de agenţi sanitari Au absolvit cu succes şcoala de agenţi sanitari din localitate: Armene Constantin, Agapi Ioan, Benichetz Eufimi, Burgheza Simion, Bohater Leon, Budeanu loan, Brănză Neculai, Cozma Gheorghe, Condurachi Constantin, Ciobotaru Teodor, Ciurita Ioan, Cuulav On., Ovrochevici Gheorghe, Dumitrescu loan, Diaconu Petru, Enache Vasile, Fisicanu Petru, Handeriu, Molinschi Moscu, Melefi Matei, Moraru loan, Manoliu Andrei, Moftene Constantin, Munteanu Constantin, Musuragiu Dumitru, Mazilu Alexandru, Mardare Aglae, Nistor loan, Pintilie A, Pleșu Ana, Rotaru loan, Roșca Teodor, Stolnicu Simon, Sava Adrian, Simion loan, Seremet Petru, Todică Dumitru, Profir Elena, Vasileia Uie, Svăncă Teodor, Ciobotarencu Pelagia, Hrescanu Petru şi Lunec Gheorghe. La direcţia sanitară regională se alcătueşte tabloul pentru repartizarea acestor agenţi în diferitele posturi ce li s’au rezervat. Absolvenţii Liceului Naţional Au absolvit Liceul Naţional, Secţia Reală: Abramovici S., Bercea R. Bergher, Isidor, Blumenfeld B., Brauchfeld I., Burstin Octav, Croitoru Solomon, Haimovici D. M., Hatzinhendler C., Hart Iosef, Hună M., Ionescu Eugen, Juster M., Libman I., Segall M., Steiman H. Ştiubei P şi Zaharia M. Secţia Modernă: Aronovici A., Dăscălescu I., Davidzohn L, Iliescu D., Leibovici P., Rozenfeld Gh., Schwartzenberg M. şi Streif Sig. Rezultatul probelor scrise la examenul de bacalaureat de la Liceul Naţional se va afişa astăzi după amiază. Agapa de la căminul studentelor „Regina Maria“ ? Marţi, cu ocaziunea sfârşitului de an şcolar universitar, la căminul de studente „Regina Maria“ din str. Carol, de sub direcţia d-nei Ana Cosmovici, a avut loc o masă în grădina căminului, la care au luat parte toate studentele din cămin şi d-na directoară Cosmovici, precum şi multe studente cari au fost în acest cămin, în total peste 160 persoane. A luat cuvântul d-na directoară Cosmovici, arătând importanţa acestei Instituţiuni. Numeroase studente au adus mulţiAstăzi dimineaţă un accident automobil s-a întâmplat pe jr. Elena Doamna. Automobilul No. 400 propunerea d-lui Nicolae Stroici din Dr. Carol având la volan pe d. troici și coducînd pe d-nii C. Borna și Ta. Zippa, venind cu iteza spre Tg. Cucului c a dat este serjentul Vintilăr loan, miri danei directoare, oferindu-i ifracturându-i piciorul stâng. jele de flori, S’a executat mi Regi a durat" pâ ă la ua 9 i" - t Cu vin w. ce - i adrisate și d-lui c.. ion nictjl intendent al căminului. DIH ROKÁK Serbarea de fine de an de la liceul „Roman Vodă“ Rovati— Marţi 29 iunie a. c. a evut loc serbarea de fine de an la liceul „Roman Vodă“ din tocalăre. Dpă deschiderea festivităţii de direcorul liceului care intoneză „Imnul Regal“, ia cuvântuul. director N. G. Constantiescu, care expune situaţia solidă pe anul 1925 1926, sperând în rezultate mai satisfăcător în viitor. Inchee mulţumind părinţilor care au luat parte la serbare, rugându-i de a avea grijă de educaţia extra şcolar elevilor. Elevi Lupu Lazăr şi Manea Ion aronpaniaţi orgă de elevul Macivii execută apoi cu multă simfati ,Peţit simphonie, op. 3 (Gh. Dakla)“. La sfâşu a avut loc darea premiei elevilor meritoşi. In limitele fanfarei muzicii militar, serbarea a luat sfârşit. Inmor’mântarea mediului lOGOt. O. Omanschi Naua Suliţa.— V’am comuninicat la imp despre nenorocirea întmpiată în târguşorul nostru, când medicul lt. O. Cormarschi care-şi făcea stagiul Ia comp. Gde Pontonieri, s’a înecat In Put. Medicii care e de loc din jud. Hot fost mai mulţi ani internul tpi. izraelit din laşi. ^1 s’a Înecat în Prut Joi 24 e. 1 adavnil la putut fi pescuit alia Sâmbătă 26 Iunie, la 56 metri depărtare dela locul neorocirei. Die notat că pe o distanţă de câfiva klm, în tot acest timp oldaţii s’au oferit singuri să facă investigaţii pe nKifiul ţipetr sc va sări Cftdsvrul. I Înmormântarea a avut loc Diminică 27 Iunie. S’au făcut ororuri miitare. A urmat cortegiul funeo în tot orăşelul Tg. Suliţa. * In cimitir, a vorbit d. Căp. C. Peverescu, comandantul companiei 6 Pontonier, care In cuvinte mişcătoare a descris viaţa locotenentului. A arătat apoi cât era iubit în sânul colegilor şi soldaţilor săi şi cât de tragică e moartea acestui tânăr care n’avea altă ţintă decât a face bine populaţiei nevoiaşe din mijlocul căruia s’a rideat. Cvântarea comandantului garni,anei a stors lăcrimi din och celor, prezenţi. nzaţionalul furt de la Aviaţie - HBterioasa dispariţie a unor cronometre de mare valoare la grupul de aviaţie din lo- Htate se cercetează de câteva un furt senzaţional. Este vorba de misterioasa apariţie a unor serii de cro- Bnetre speciale, care funcţio- Sză şi la o înălţime de 2000 ? . Intrucât aceste cronometre se găsesc de vânzare prin igazine, ele fiind speciale ntru aviatori, cercetările se cu mare discreție pentru a stabili, nu atât cine le-a fust — cât cu ce scop au fost ale. CCIDENT DE AUTOMOBIL e str. Elena Doamna