Opinia, septembrie 1927 (Anul 23, nr. 6082-6107)

1927-09-01 / nr. 6082

OPLIAy^ ssas. „COMERŢUL FORESTIER” SOCIETATE ANONIMĂ ROMÂNA IAŞI- Sediul central str. Ştefan cel Mare 4 (la Banca Româno-Franceză) Depozit de Cherestea EN-GROS şi EN-DETAIL STRADA UZINEI No. 23 (vad comercial de cherestea de zeci de ani) Bogat*asortat cu tot felul de materiale lemnoase, servind prompt extrem conştiincios şi cu preţuri mai eftine ca oriunde. Facem mari înlesniri de plată fără nici o dobândă. ! IBBR ISSit înlesnirea Iaşi, str. Ştefan cel Mare No. 11 (în curte) Vinde în rate lunare fără comision Ştofe fine pentru haine de dame şi bărbăteşti Valeururi simple şi desene moderne pentru paltoane Pouplinuri pentru rochii de dame, cele mai line Mătăsuri fine pentru rochii şi Mantile Zefiruri, Schifoane, indiane, pouplie, gradel, nanghine, Madepoiane, etc. etc. Raioane speciale de galanterie de dame şi bărbătească, de încălţăminte, de haine gata şi de comandă după măsură, mobile de tot felul, Cherestea, tot ceexistă în această ramură ■ Linoleum, Biciclete, etc. etc. ', LICEUL de BĂEŢI, ŞCOALA SUPERIOARĂ şi ŞCOALA ELEMENTARĂ de COMERŢ „MIHAIL KOGALNICEANU“ ŞCOLI CU DREPT REPUBLICITATE. — IAŞI, STR. C. A. ROSSETI No. S. “ Înscrierile au început şi se fac în toate zilele de lucru în orele 4—6 p. m. Elevii se primesc in clasa de liceu sau comerţ, fără examen de admitere, şcoala fiind particulară ; trecerea dintr'o clasă in cea superioară se face in şcoală, ministerul luând doar toate măsurile de control prin organele sale. Examenul de admitere în clasa 5-a de liceu se face pentru elevii şcoalei, în şcoală în faţa unei comisiuni compuse din profesori ai şcoalei şi prezidate de un delegat al Ministerului. Elevii ce vor urma clasa a 4-a la alte licee trebue să dea examen de admitere în clasa a 5-a la şcolile statului şi apoi se pot înscrie la acest liceu. Cursurile se ţin după programa şcolilor Statului, şi aici e în vigoare regulamentel şcolilor publice. Direcţinea liceului dorind a veni în ajutorul părinţilor lipsiţi de mijloace şi funcţionarilor a hotărât ca în acest an, să se înfiinţeze şi clase paralele, la care taxa şcolară va fi egală cu cea de la clasele paralele ale şcolilor statului din Iaşi, dacă vor fi câte 40 înscrieri de clasă. Astfel la orice clasă paralelă taxa e de 6000 lei. Atât elevii noi cât şi cei ce au urmat in anul trecut cursurile acestui liceu trebuesc să se indire până la 10 Septembrie. FOTO - SELECT IAŞI, str. Apeduc No. 45 Aduce la cunoştinţă, că atelierul fotografic a trecut sub conducerea specialistului în arta fotografică MATEIU SUCHĂR Execută orice lucrări în ramura fotografică, ca: tablouri de mărime naturală, în uleuri, acuarele, tuş, secia, antic, buduarje, cărţi poştale, cabinete, precum şi vizite, în mod artistic şi reuşita ireproşabilă. Fotografiază şi noaptea, cât şi la domiciliu. — Preţurile cele mai, reduse. MATEI SUCHĂR VOEIIL DE FETE „M. Kogălniceanu IAŞI, str. Căpitan Păun 8 ŞCOALĂ CU DREPT DE PUBLICITATE Curs liceal complect după programa şcolilor de fete de gradul II. In clasa I-la înscrierile se fac fără examen de admitere.* înscrierile se fac în fiecare zi de licru între orele 10 -12 a. m. şi 5-7 d. a. la cancelaria şcolii. ţ E2£5 ATENŢIUNE ! De vânzare Din cauza plecărei vând psau închiriez casele din Şos. Ca măsură preventivă-^Naţională No. 91, vis-a-vis contra epidemiilor ce bântuie să se bea apă I minerală naturală f de pavilioanele c. f. r. Nicotină. Local bun pentru cărciua, prăvălie, ori de locuit, . »scutite de impozit 5 ani. Borviz 16 iorsec ii A se adresa d-lui M. Mocanu. Ca închiriat In strada C A. Rosetty 25, două apartamente conţinând fiecare căte 2 camere, bucătărie, camere pentru lemne şi closet. A se adresa la BANCA MOLDOVA Secţia Contencios :V.73Mms*amm noenancs Şcoala „Talmud-Thora-Mare“ str. Aron-Vodă 5 Înscrierea elevilor începe la 1 Septembrie şi va continua în fiecare zi de lucru în cancelaria şcoalei, oarele 8—12 a. m. şi 2—5 p. m. până la 10 Septembrie. Copii orfani şi săraci primesc gratuit: învăţătura, cărţi, prânzul şi îmbrăcămintea. COMITETUL DE VÂNZARE una casă cu 4 odăi, 1500 m. p. livadă, str. de Nord No. 5. — Idem 2 jum. hectare loc de sămănat, un hectar pentru fănaţ, 10 prăjini loc pentru casă, în centrul comunei Aroneanu. A se adresa Neculai Verdeş, funcţionar, ospiciul Socola, comn. Bucium. DE ÎNCHIRIAT casă nouă, modernă, baie, parchet, lumină, în str. Oastei (Copou). Informaţiuni la ziar. DE VANZARE case regiunea Copou In strada Speranţei 8 lângă liceul Internat, având cinci odăi, antret, cameră alimente, bucătării, 2 camere subsol, apă, canal, electricitate şi curte în faţă cu pomi. DR. LOUIS MENDEL caută ucenic pentru laboratorul de Technică Dentară. DE ÎNCHIRIAT în str. Cişmeaua Păcurari, casă construcţie nouă, având 7 camere, antreu, baie, closete, lumină electrică, apă şi canal, singură în curte. — A se adresa la ziar. DE VÂNZARE una maşină de fabricat bomboane Dropsuri cu patru perechi de valţuri complect noi şi un cazan de aramă, capacitate 60 litri cu postamentul lui pentru fabricat rahat. A se adresa D. Miculescu, restaurantul Gărei Iaşi. Medic balneolog autorizat Dr. Albert Fider Băile VATRA DORNEI consultaţiuni zilnice Strada Grănicerilor No. 7 Un imens număr de spectatori atrage zilnic opereta vieneza „ESCADRONUL 3“. A şi justificat succesul pentru că e cea mai reuşită operetă din toate arătate până acuma. Se reprezintă azi la Cinema Sidoli şi Select. INSERŢIE) Domnule Director, Avem onoarea a vă supune următoarele: Subsemnaţii In numele expeditorilor din gara Iaşi, ne plângem contra dificultăţilor de tot felul ce Ie Indurăm de câteva săptămâni la magazia de bagaje din gara Iaşi. In timp ce în alte staţii, bagajele se primesc la orice oră din zi şi noapte, şi chiar la Iaşi nu era nici o îngrădire în această privinţă, acum ni se indică anumite ore, şi numai dimineaţă, făcându-ne astfel să nu ne mai putem câştiga existenţa. Cu acest istem transporturile se dirijează cu camioanele, în loc de a fi date prin C. F. R. şi astfel pierdem nu numai noi, ci şi Direcţia C. F. R., Camera de Comerţ, şi comercianţii, care au de suportat taxe mai mari. „ Nu ştim care or fi motivele defacultăţilor ce ni se fac, însă fiind familiari, nevoiaşi, având de suportat diferite impozite şi cheltueli, vă rugăm să binevoiţi a fi interpretul nostru pe lângă dl. şef al staţiei, să fim iar liberi la expediere ca şi mai înainte. Vă mulţumim. Lupu Sefler M. Schönenberg H. Colier. 1) Redacţia va răspunde de cele cuprinse în această rubrică. • • •••*•■ :■»> • ••"«isrwww.v V. □I Ol ______________ □□□□□□□□□□□□□□□oono°oDDDOnDDDDnDnDDDDaDDaoDaGaaDoDDGDliffiS SAVONS- PARFÜMS • FARDS - COLOGNE g □oooooaoooaoooaoDüaaüaDaD000001?1300001^'3000000000000” IRavagiile bolilor sociale In judeţ Tuberculoza.—Alcoolismul. De vorbă cu d. dr. Vasiliu, medicul primar al judeţului. Frumoasa şi rodnica regiune a judeţului Iaşi, nu sufere numai efectele unei cumplite situaţiuni economice, ci este şi victima cumplitelor boli sociale: tuberculoza, sifilisul şi alcoolismul. Pentru a putea reda cât mai bine această situaţiune, am căutat să stăm de vorbă cu d. dr. Vasiliu, distinsul medic primar al judeţului, care cu amabilitatea cel caracterizează ne-a făcut următoarea interesantă expunere Ravagiile tuberculozei DA a răsboiu încoace, tuberculoza stă in fruntea maladiilor sociale prin întinderea ei, cât şi prin mortalitatea produsă.Din catagrafia făcută am reuşit să cunoaştem până astăzi un număr de 647 bolnavi, din care au murit la cursul anului 1926, 266 şi au rămas la sfârşitul anului 343, restul mutându-se. Aceşti bolnavi în mare parte nu sunt ‘eipuşi nici unui tratament şi de multe ori, deşi au fost trimişi pentru izolare în sanatorii, ei s’a refuzat primirea pe motivul lipsei de locuri. Astfel aceşti bolnavi, în mijlocul consătenilor, sunt un permanent focar de răspândire a tuberculozei. La această se adaugă şi insuficienţa alimentaţiunei şi alcoolismul precum şi starea de insalubritate a locuinţelor. Lipsa de higienă şcolară, face ca şi în acest mediu, tuberculoza să găsească teren , şi nu de multe ori am avut ocazia să constat învăţători atinşi de tubeculoză pulmonară, cari în timpul cursurilor, răspândeau prin ploaia bacteriferă, infecţiunea. Acelaş fapt se constată şi printre funcţionarii publici. Regiunile unde cazurile de tuberculoză sunt mai numeroase, ar fi următoarele : Sc deni 83 cazuri, Şipote cu 80, apoi Unghii, Belceşti etc. Tot ce se face la noi pentru combaterea tuberculozei, se rezumă la sfaturi şi de aceia—ne spune mai departe d. Vasiliu— am cerut medicilor, că cu toate ocaziile să ţină prelegeri, fie la biserică, fie la cercurile culturale, solicitând şi concursul clerului. 422.308 kgr. vin. Numărul caeziiilor de alcoolism constatat de medici, este de 981. Ravagiile cele mai mari sunt făcute de alcoolism in regiunea Voineşti, Bivolari, Tanaşi, Podu Iloaei, Ungheni, Belceşti şi Tg Frumos, cu alte cuvinte în apropierea târgurilor, unde şi numărul debitanţilor abundă. Faptul acesta explică şi numărul mare de crime săvârşite, iar certificatele medicale eliberate pentru loviri, sunt încă o dovadă a întrebuinţărei prea mari de băuturi alcoolice, când chefurile la ţară se termină mai întotdeauna cu bătăi. S’au luat măsuri ca cel puţin timpul slujbelor religioase şi in zilele de sărbătoare, cârciumele să fie Închise ; de asemeni şi consiliul de higienă a admis, ca în zilele când se ţin cercuri culturale, cârciumile din comunele şi cătunele respective să fie închise. S’a răspândit prin medicii sanitari broşaţi contra alcoolismului. Rezultatele sunt însă departe de a fi satisfăcătoare, din cauza lipsei unei acţiuni ordonate în această direcţiune, de către organele sanitare, aditive şi comunale, alături de preoţi şi învăţători. Legea beţiei, deşi ar avea oarecare repercurtare in centrele rurale, este din nenorocire lăsată în desuetudine, căci nu se aplică. * In numărul viitor vom vorbi despre alte boli care dăunează tot atât de mult sănătăţei populaţiunei rurale: sifilisul, pelagra şi paludismul. Sorel Alcoolismul In continue creştere Alcoolismul este o plagă socială şi a atins punctul culminant odată cu înstărirea ţăranului care, cu cât produce mai mult, cu atât bea mai mult. Această otravă se serveşte populaţiunei de către 463 debite, care In 1926 au pus în consumaţia publicului rural, aproximativ 77.972 kgr. de alcool, și Afacerea gropului în rat In chestia dispariţiei gropului da 500.000 lei, nimic nou nu s’a descoperit. Unii funcţionari in credinţă că Direcţia nu ar avea nici o vină, şi-au propus ca prin o subscripţie printre funcţionari, să acopere suma. Oricum, gropul rămâne bine dispărut. Scrisori din Roman Paralizia infantilă. Organele sanitare din localitate au hotărât să exercite un control riguros asupra stării sănătăţii populaţiei locale şi in special să vegheze în ceia ce priveşte cazurile de paralizieinfantilă. Populaţia a fost înştiinţată de îndatorirea de a anunţa serviciului sanitar cazurile de boală ce s’ar ivi. Activitatea asoc. sportive Macay.—Asoc. desfăşoară o vie activitate. Prin buna voina d-lor Rorhlich asociaţia posedă un teren pe bul. Ferdinand. Deasemenea prin sârguinţa neobositului preşed. de onoare d. I. Glasberg, a putut reorganiza secţia de fete cu sporturile Volley-ball, basket- ball, tenisr, Casena etc. Secţia de d-re se află sub conducerea d-lui instructor Ionel Horovitz - Bucureşti, iar echipa de football este condusă de domnul Blum - Bucureşti Şeful sporturilor a fost delegat de către comitet în persoana d-lui Leo Welt care are o deosebită competință în materie de sporturi. Diverse. — D-l Miţu Herşcovici cunoscutul violonist din localitate a fost invitat la Panciu pentru ziua de 6 Sept., în vederea unui festival organizat de o societate culturală din acel oraş unde-şi va da concursul. — Aflăm cu plăcere că la 18 Sept. a. c. va avea loc căsătoria drăgălaşei d-re Berman cu d-l farmacist Grüinberg-Bârlad. Fiioreanu , D. Senator I. Botez preşedinte e Comisiei Interimare a Camerei de Comerţ pleacă astă seară la Bucureşti. □□□□□□□aooooüü ------------------------------------------------ ---------------------------------- □□□□□□□□□□ŰOOOÜGD Ştiri din Huşi Primar urmărit.—Procesul d lui avocat Ciobanu. — Prinderea unui criminal dispărut.—De la parchet. — Judiciare. —Diverse. Huşi 30.—In sarcina primarului din Răducăneni se pun mai multe nereguli. Din cassa comunei lipsesc sume, ce nu pot fi justificate legal. Autorităţile au întreprins o anchetă care este defavorabilă primarului. Cercetările sunt în curs. Procesul av. Ciobanu. — D-l judecător de instrucţie Virgil Vântu a dat ordonanţa definitivă de urmărire contra cunoscutului avocat N. Ciobanu pentru faptul comis pe ziua de 20 iulie e prevăzut în art 78 din codul penal. Procesul acesta important va veni înaintea juraţilor in sesiunea viitoare. Furturile din Ruseşti.—Poliţia a continuat cercetările în afacerea furturilor săvârşite în suburbia Răseşti şi Bulgaria locuinţele cultivatorilor aflaţi la munca câmpului. Autorul principal, individul Burghelea din Băseşti, care fusese arestat, a făcut mărturisiri interesante asupra modului cum a operat. Cu nici un preţ însă nu a voit să divulge pe complicii săi care pentru moment n'au fost descoperiţi. A fost înaintat parchetului. Faliment—La tribunalul Fălciu se află pendinte cererea de moratoriu făcută de d. Carol Melecsohn marele proprietar de la Fălciu. La termen unii creditori au votat pentru, alţii contra. La aceştia din urmă s-a asociat şi reprezentantul parchetului dl. procuror Gâdei. D-sa a cerut declararea in stare de faliment a numitului, Tribunalul, care urma să se pronunţe la 3o crt. a amânat pronunţarea pentru data de 8 Septembrie. Leontin Din Ştefăneşti Piaţa cerealelor.—Pe piaţa din ocalitate In ultimele zile se înregistrează următoarele preţuri la cereale: grâu 620 lei, 100 kgr. porumb 400 lei, 100 kgr, orz 420 Iei 100 de kgr., secara 470 lei 100 kgr. şi floarea soarelui 600 lei 100 de kgr. Sportive.—Eri a avut loc pe terenul din localitate un match de Foot-Ball între „Sportul“ Ştefăneşti şi „Gladiatorul“ Bibuleşti. Rezultatul 50 pentru Sportul*. Edilitare.—Populaţiunea oraşului n’are alt loc public de recreare de cât parcul situat intr’o poziţiune pitorească. Cum Insă nu e luminat de loc, cetăţenii exprimă rugămintea de a senstala măcar un singur felinar. Iancu INFORMAŢII . BOTEZ.— Duminică seara, a locuinţa d-lui Justin Adace, a avut loc botezul micuţului Rasvan fiul d-nei şi d-lui Ed. Tănăsescu, consilier de Curte la Cluj. Naşi au fost Însuşi socrii, d-na şi d. Adace. Serviciul religios a fost oficiat de părintele Andriescu, parohul bisericei Banu. A participat o asistenţă de elită, printre cari d. V. Crupenschi, d-na şi d. Osvald Racoviţa, d-na şi d. dr. C. Tânăsescu, d-na şi d-nul Dimitrie Dimitriu, d-nul Eraclipe, d-na şi d. Funiac, d. Col. Panopol, d-nii d-ni Boghen şi Argetoianu etc. La un bufet cuvios, s’au închinat pentru micul creştin şi pentru familiile Adace şi Tănasescu, într’o atmosferă de cea mai cordială primire. D. Petre Bogdan, rectorul Universităţii Iaşi, părăseşte mâne oraşul, plecând la Varşovia unde în ziua de 4 Octombrie, se deschide congresul internaţional de chimie. D. P. Bogdan face parte din delegația chimiștilor români la acest congres.