Opinia, februarie 1930 (Anul 26, nr. 6820-6840)

1930-02-02 / nr. 6820

Reprezentația de Cinema în folosul școalei „ORT“ are loc Duminică 2 Februarie ora 10 dim, în Sala TRIANON Biletele se ttai găsesc la cassă. sa a \ frip a Igg 1 cea mai raţională 4$ Hilft de ionicie pentru copii şi adulţi e numai aceea cu Unt de Peşte MM simple WERNER Tonic depurativ, nutritiv, recomandat contra anemiei, scrofulosei, gutei, reumatism, etc. Unt de Peşte lodoferat cu fosfor WERNER Special contra rachitismului lipfatismului şi reconfortant pentru copii şi adulţi slăbiţi de munca intelectuală. Unt de Peşte lodoferat mi mercur WERNER Tonic, depurativ şi curativ pentru reconvalescenţi şi sifilitici. Preparate de farmacistul WERNER, Iaşi REDUCERE DE PREŢ începând de azi, am redus la renumitul Untdelemn Fier Extra la Lei 38 litru „VENERA“ Zimmer & Co. S. A. R. IAŞI, str. Ştefan cel Mare No. 18 iaratBS&sisBgiiSia^^ ______ Parcele! Parcele! Cu 15 mii lei puteţi deveni proprietarul unui teren pentru construcţie şi gospodărie, de 1000 m. p. la bariera Păcurari pe locul zis „La Sitaru“. Teren sănătos, la 3 minute de tramvai şi Toma Cozrea. Apă, lumină, piaţă, şcoală în apropriere. . Se vinde orice suprafaţă cu 15 şi 25 lei metrul pătrat, începând de la 500 metrii. Plata şi în rate. Pentru planul de parcelare şi informaţiuni: A se adresa între 7-9 seara d-lui Inginer Schleier, Păcurari 21 Local de noapte cu Evelyn Holt „SPIRITIST“ Prezicător SAVESCU Strada STÂNCA No. 15 (din str. I. C. Brătianu, prin str. Mârzescu) In ROMÂNIA singurul este Prezicător documentat, care prezice perfect prin ivenția sa în calculul „CIFRELOR" orice afaceri serioase la persoane serioase, descoperă orice mistere sufleteşti din viaţă şi dă toate lămuririle necesare pentru orice interes sufleteşte, căătorii, boale orice fel, comerciale, furturi atât cât e posibil desigur. Dă lecţii de sugestiune şi magneton pentru nelinişti sufleteşti, familiare, duşmănii, cuceriri în dragoste, căsătorii afaceri şi altele. Cine crede în mod serios, iar nu după reclame mari. Discreţia sigură, toată ţara prin scris. Consult: 9—12 şi 8—7 luni. Duminică până la 4. ROMÂNIA Corpul Portăreilor Tribunal Iaşi PUBLICAŢIUNE No 46 : Anul 1930 luna Ianuarie 27 Se publică spre cunoştinţa generală că conform ordonanţei Trib. Iaşi, secţia IlI-a No. 436 1930 se va vinde prin licitaţie publică in ziua de 3 Februarie 1930 ora 10 a. m. averea mobilă gajată de către Dl. I. Ştefănescu, vizată de Adiţia Financiară Iaşi la No. 60620 1 929 şi transcrisă în registrul de gajuri la Trib. Iaşi s, 3-a la No. 489 1929 la pretenţia D-lui Constantin Verner, avere compusă din: 8 bucăţi pălării pluş, 25 bucăţi pălării epuraş, 4 bucăţi pălării tari Haden, 2 bucăţi pălării tari Heiban, 7 bucăţi pălării tari Heiban, 20 bucăţi pălării fetru, 14 bucăţi cămăşi zefir olandă, 12 bucăţi cămăşi zefir olandă, 20 bucăţi cămăşi albe, 3 perechi pantonlign, 4 perechi pantofi lac, 2 perechi pantofi m. şirete, 3 perechi pantofi barete. Vânzarea se va face în Iaşi Str. Lăpuşneanu (Piaţa Unirei) la domiciliul creditorului Constantin Verner pe bara gata şi în asistenţa grefierului respectiv. Şef Portărel, Stănescu SOCIETATEA Talmud Thora Mare din Podul Roş Iaşi Se aduce la cunoştinţa membrilor Societăţei, că alegerea comitetului pe un nou period de trei ani, va avea loc în ziua de Duminică 2 Februarie 1930 în localul Societăţei din Iaşi şoseaua Naţională 2. Membrii comitetului de ales sunt în număr de 19 persoane, iar lista trebue să fie propusă şi susţinută de p0 membrii în curent cu plata cotizaţiunilor. Listele se pot depune începând dela 23 Ianuarie 1930 până la 29 Ianuarie 1930 la secretariatul societăţei, în fiecare seară între orele 19-21. Dreptul de a alege au numai membrii Înscrişi şi în curent cu plata cotizaţiunilor, iar cei rămaşi în urmă cu plata cotizaţiunilor timp de 3 luni, se pot pune în curent pentru a avea dreptul de a vota. Preşedintele Comit. Prov. Sae Goldenberg Secretar, Efraim Heimer CAMERĂ elegant mobilată în centru, cu pensiune se închiriază la 2 D-soare având acces de bac. A se adresa la ziar. STUDENTA predă lecțiuni de mice obiect și în special de limbi clasice. A se adresa la ziar sub R. Teatrul Naţional: „ MELO“ (Continuarea din pag. I-a) Acum, venim şi punem aceiaşi întrebare: De ce, din tot ce s'a jucat la teatrul ce poartă numele marei artiste, a fost aleasă tocmai „ultima noutate" Bernstein ? Să fie oare adevărat, că numai datorită faptului, că nu era mult personal (cinci actori — din care trei principali) de aceea ni s'a servit Melo, când între piesele jucate la Bucureşti figrează Periferie, Karl şi Ana (a lui Frank), etc, î E adevărat „provincia înghite" — dar parcă prea de tot suntem taxaţi ca „provincie“... Da ‘n sfărşit. Poate tot are să vină vremea şi va reacţiona altfel „provincia". Ca pe vremuri, când aveau mai mare trac la Iaşi decât oriunde, trupele din Capitală, venite cu surle şi tobe, să impute vreo mizerie ce a ţinut in altă parte afişuL Până atunci, să ne facem însă datoria şi să ne ocupăm de „Melo" şi interpreţi. Puţine vorbe despre piesă şi mai multe (şi CRONICA DRAMATICĂ de Wratislavius (dram 3 acte) 8 tablouri de H. BERNSTEIN bune despre actori. In 8 tablouri — dintre care cel puţin 3 de prisos e descris conflictul care duce la sinuciderea eroinei. Soţia unui violonist, om cum se cade — adică mediocru, e lovită fulgerător de o patimă oarbă pentru un amic al bărbatului, venit la ei în vizită. Amicul e un violonist celebru şi ca toţi virtuozii, un mare cuceritor de femei. Cad în jurul său femeile — ca gândacii, vara, în jurul becurilor electrice. Aşa şi cu sărmana Romanie. Se oferă celebrităţii aproape în contra voinţei acestuia. Da'n sfârşit, „şi femme veut“ ce poate să facă bietul om? O primeşte şi se iscă o patimă atât de intensă. Încât eroina nu vede altă soluţie, ca să poată scapa de bărbatul ei, decât otrăvindu-l, începe să-şi pună planul In aplicare dându’i afară de reţeta prescrisă de doctorul curant şi nişte picături (ce metodă dibace, vai!) Noroc că intervine un alt medic (nu cel curant), care strângând pe eroină cu întrebările aceasta fuge de acasă—la amant. Se reîntoarce apoi—sub imboldul expus al amantului, dar iarăşi dispare, de astă-dată pentru a se arunca în Sena. Moare. Bărbatul se căsătoreşte cu nepoata care, în taină îl iubea de mult şi virtuoza, îşi continuă turneele glorioase. După vreo trei ani se întâlnesc bărbaţii. Şi ştiţi despre ce vorbesc? îşi fac reciproc din nou scene de gelozie, cu recitări de scrisori, cu jurăminte — pentru ca la urmă să cânte vestita Nocturnă (sau nu mai știu care piesă de concert). Se lasă cortina... Voilà. Singura constatare ce avem de făcut este, că marele meșter al technicei, de astă-dată a produs o operă slabă — chiar din punct de vedere scenic. A recurs la toate mijloacele celor mai banale scene de cinematograf (scena din faţa cârciumei sau scenele din odaia bolnavului). Slăbiciunile acestea nu au reuşit să le umple nici interpreţii. Cu tot jocul lor minunat, pe alocuri nespus de impresionant, noi la început am simţit continuu, cum se debitează fraze, chipurile degajat, chipurile natural, dar se juca teatru, se spuneau vorbe, ce nici pe departe n'aveau aerul să vină din suflet. Pe urmă, încolo pe la finele actului prim, atunci de-abia a început adevăratul tur de forţă. Da, tur de forţă a fost inimitabilă creaţie a minunatei artiste —d-na Buzescu, când după plecarea lui Marcel din casa lor, ea a început să clocotească, posedată de fulgerul care i-a aprins simţirile. Până la finele scenei—până strânge trandafirii la piept, a fost o continuă maladie, de o concentrare fără seamăn realizarea marei artiste, care, în foarte bună amintire din alte interpretări, a întrecut acum cele mai optimiste aşteptări. In aceiaşi admirabilă notă până la urmă. Rolul soţului l'a jucat dl. Valentineanu. La fel ca şi extraordinara sa parteneră, a luptat până a ajuns la nota necesară. Dar odată încălzit a dat un Pierre de rară căldură şi comunicativitate. Mai ales, recitarea scrisorii primite de la Romaine, a fost impregnată cu atâta sinceritate, că a impresionat adânc — deşi era atât de artificial conţinutul şi atât de deplasată toată scena. Cu atât mai multă admiraţie se cuvine interpretului, care are de luptat cu un material atât de ingrat. Pe Marcel, violonistul cuceritor, l-a jucat dl. Vraca. Deprinşi cum am fost de a vedea pe dl. Vraca în roluri de amorez, impetuos şi plin de căldură, am avut impresia că nu s'a simţit în elementul său, în rolul acesta de om ajuns, blazat şi săturat. Evident că ingrate au fost şi contradicţiile textului. In rolul medicului—rol secundar s’a prezentat foarte sobru: d-nul Niculescu. D-na Irina Nădejde în rolul nepoatei, foarte bine ca ţinută—dar n'am înţăles un cuvânt din ce a vorbit. Poate că nedeprinsă cu sala Naţionalului şi vorbind repede s'au pierdut cele câteva fraze din rolul Christaniei. Decoruri interesante, pănă la jalnica pianină ce voiau domnii regilor să ne-o impună, că fiind vestitul pian „unul dintre o mie“ al virtuozului. Adevărat: să cauţi o mie, până dai de asemenea instrument.... Noroc că se mai cântă şi din dosul culiselor. Interpreţii au fost cu căldură aplaudaţi de publicul numeros şi de excelentă calitate, ce a umplut sala Naţionalului. .. Mulţumire Publică Exprim prin aceasta toată recunoştinţa mea d-lor medici chirurgi: Ochs şi M. Weis cari în urma unei grele operaţiuni făcută mamei mele, bătrână de 72 ani, i-a salvat viaţa. Recunoştinţa mea este cu atât mai mare cu cât reputaţii medici operatori au acordat asistenţa lor în mod gratuit Mai exprim gratitudinea faţă de dl. dr. Avram, care a depus aceiaşi râvnă şi desinteresare întru însănătoşirea bătrânei mele mame. RACHELLE LERNOVICI De vânzare Prin licitaţie publică imobilul Mitache din Iaşi, şoseaua Naţională No. 39, construcţie solidă de piatră, cărămidă şi beton, tere 2.200 m. p. Vânzarea va avea hc la Trib. Iaşi s. IlI-a în ziua de 1 Februar 1930 ora 1 p. şi, poltiţia începând de la 800.000 lei. Se fac avantaje de plată. OPINIA Banca Podgorenilor din Moldoi Societate Anonimă IAȘI CONVOCARE Domnii acţionari ai Băncii Pogorenilor din Moldova, sunt gaţi a se întruni în adunare germală ordinară, în ziua de Dumin 16 Februarie 1930 orele 10 di neaţa la sediul Băncii din II str. Arcu No. 1. Ordinea de zi a adunării est 1) Darea de seamă a Consilul de Administraţii relativă gestiunea anului 1929; 2) Raportul Cenzorilor; 8) Aprobarea bilanţului, destarea Consiliului de Ad-ţie desiunea anului 1929 şi repartiz beneficiului net; 4) Ratificarea cooptărei ca n bru în Consiliul de Adiţie al N. V. Gheorghiu, în locul 1 Adolf Gutman, demisionat; 6) Alegerea a 3 membrii în silită în locul celor al căror dat expiră; 6) Alegerea a 3 cenzori şi a 3 cenzori supleanţi. Membrii Consiliului şi cenzorii sunt reelegibili. In cazul când capitalul reprezentat la prima convocare nu va fi suficient conf. art. 12 din statute, adunarea generală se amână de drept, fără altă convocare, pentru Duminica următoare 23 Februarie 1930, în acelaş local şi la aceiaş oră, când se va ţine şi va lucra valabil cu orice capital reprezentat. Acei acţionari care nu pot lua parte la Adunarea generală, pot fi reprezentați, conf. art. 14 din statute, prin procuratori. Procurile trebuesc depuse la Bancă cu trei zile înainte de ziua adunării. Ele nu au nevoie de legalizare sau autentificare. Consiliul de Administrație. Sâmbătă 1 Februarie Tradiţionalul BAL MASCAT al Societăţei de Gimnastică, Sport şi Muzică Numeroase surprize : Crema Khasya face să dispară ridurile (sbărciturile) feţei. Depozit: Farmacia Pollak, Ştefan cel Mare. IV O asociaţie a medicilor din Moldova, Basarabia şi Bucovina (Continuarea din pag. I-a) urmînd a se înpărţi administrativ pe regiuni, cînd interesele medicilor din Moldova se vor îndrepta numai spre Iaşi şi deci Asociaţia generală a cărui sediu e în Bucureşti, nu va mai putea interesa şi inluenţa cu nimic regiunea Iaşi, au propus ca, fără a ne retrage din Asociaţia generală, să ne constituim intr'o nouă Asociaţie, care să cuprindă pe medicii din Moldova, Basarabia şi Bucovina, cu sediul la Iaşi, centru universitar, cu facultate de medicină, care deserveşte «pe toţi tinerii acestora»tvitzmr»iţora le-am comunicat găsit o bună. Dl. Profeetănescu-Galaţi, căruia sat în calitatea sa de r fi pus în fruntea unei Asociaţii, dacă nu urma transfere la Bucureşti,npărţirea administrativă şi se cuvine, să fără toate preocupările şi noastre personale şi e şi să ne întrunim minea 2 Februar c, atât penza comitetului filialei pe şi pentru a ne consfătui istituirea unei Asociaţii aprindă pe toţi medicii va, Bucovina şi Basaraestiuni atât de nnmemportante care privesc , interesele lor şi alte anitare, pe care numai e nouă, cu elemente incere, drepte, active şi a va putea soluţiona, rea de motive pentru e Asociaţie e deja redactează numai a fi dis- DR. I. POPESCU '■/apt rsul de frumuseţe a Tg. Frumos tg.umos. Astăzi s’a distribuit un mare număr de invitaţiuni celor mai distinse personalităţi locale, pentru participarea la marele concurs de frumuseţe, organizat de reputata revistă „Realitea Ilustrată“, concurs care va avea loc irevocbil la 2 Februarie. Suntem informaţi că din oraşul nostru va lua parte un număr însemnat de candidate, între care : D-ra Garabet, d-ra Ştefănescu, D-rele Alexandrescu, Marica Caldararu, Janett Cunea, Dărăngă şi Balaşan. Le urăm mult succes. DOCTORUL R. DAMSKER str. Ghica-Vodă No. 44-46 consultă zilnic MEDICINA INTERNA SIFILIS și GENITO-URINARE între orele 8-11 a. m. și 3-7 p. m. Diathermie și băi de lumină. SE CAUTĂ spre închiriere apartament în centru, compus din 3—4 camere, bucătărie, camară, apă și lumină electrică. A se adresa la ziar sub R. ÎNCHIRIEZ brutărie vad comercial, aproape de Hala Centrală cu instalațiune complectă, eventual asociat cu capital. A se adresa: S. M. Barasch, Ghica Vodă 57. ÎNSEMNĂRI „Insoara-te...!“ (Continuarea din pag. I-a) — Măi băiete, da'tu de ce nu te’nsori ? “* Ia lasă e'oane... De asta îmi arde mie acuma ?...Am alte griji... — Iţi arde, nu-ţi arde, eu zic foarte serios. — Să-mi iau eu belea pe cap, din fragedă tinereţă? Nu ţi-i milă de mine, e'oane Manolache ? — Ce belea !...Nevasta-i belea ? Nevasta-i comoară la casa omului, măi băiete... — ...Decât aşa comoară... — Ia ascultă oleacă la mine, că-s bătrân... ...Şi conu Manolache sorbi din ceai apoi începu să-mi înşire deliciile vieţii de om însurat: — ...Vii seara de la treabă, năcăjit, ea, de bine de rău, ai şi tu necazurile tale...Te pui, colo, lângă foc, şi nevasta vine lângă tine ca să te măngâie...Işi pleacă încet capul pe umărul tău, şi vorbeşte... Conu Manolache închise ochii pe jumătate, să vadă în minte scena aceasta de căsnicie ideală. Duios, moldoveneşte, urmă clătînind cap: —...şi vorbeşte...şi vorbeşte... îşi închipui toată drăgălăşeniile pe care o nevastă tânără le-ar putea spune bărbatului ei, şi repetă cu acelaş ton domol, zâmbind : —...şi vorbeşte...şi vorbeşte... ....încetişor, din adâncurile sufletului c’onu Manolache, porni să se ridice un nour de nemulţumire care-l întunecă la faţă. Gândul îi aduse aminte de coana Ortansa care, seara, regulat, făcea cronica mahalalei întâi, şi scandal pe urmă... — ...şi vorbeşte... Tonul îşi uită intenţiunea. C’onu Manolache vorbea par’că numai pentru dumnealui. — ...şi vorbeşte., şi vorbeşte ...Amărât şi înăcrit până’n fundul sufletului de toate câte şi le adusese aminte, c’onu Manolache oftă, şi puse concluzie discuţiei, urcând tonul : — ...şi vorbeşte!.. şi vorbeşte!.. şi vorbeşte, trăsni-o-ar Cel de Sus, ca o moară hodorogită, de n'ai chip să te linişteşti nici să-ţi priască masa., Să nu te’nsori, măi artiete, că-i foc...! ...Şi conu Manolache se uită încruntat şi ciudos la şleahta cea de fete, care făceau zarvă, ca vrăbiile dimineaţa... Alexandru Pogonat piele la copii Pomada Cadum se poate aplica fără nici un fel de teamă pe epiderma delicată a copiilor, atunci când ei suferă de herpes, emofii, eczemă, jupuituri și alte maladii enervante de acest fel, pie cari le au copiii. O ușurare momentană se produce îndată ce s’a aplicat Pomada Cadum. Mâncărimea încetează imediat şi efectele pomadei sunt de o natură atât de calmantă şi de cicatrizantă, încât aceste mici creaturi îşi recapătă somnul lor normal. 2 0 1INFORMAŢIUNI x Ministerul de justiţie a trimis o circulară tribunalelor, anunţând că judecarea proceselor este suspendată pe ziua de 1 Februar (data alegerilor judeţene). La Botoşani a fost arestaţi 8 agenţi comunişti, intre care şi câteva tinere eleve acuzate de răspândire de manifeste subversive. Mâine Duminică la orele IO dimineaţă: Concursul de frumuseţe în sala prefecturii de judeţ, la orele IO seara : balul frumuseţii în sala „Sfatului Negustoresc“ unde se va da rezultatul concursului de frumuseţe, proclamându- se oficial noua „Miss Iaşi 1930“. „ Un mare jaf s’a comis astă noapte în Găneşti (lingă Tg. Frumos). Hoţii s’au introdus în locuinţa d-lui Pavel Berle şi au furat suma de 200.000 lei. Jandarmii cercetează. Senatul Universităţii ieşeni se va întruni astă seară pentru a lua în discuţie, între alte chestiuni, şi incidentele de la institutul de chimie din Iași. Reuşiţi la capacitate teza de franceză (principal) Au reuşit la examenul de capacitate ţinut la Iaşi, (specialitata limba franceză, proba scrisă) Alexe Adela, Anghel Gh. Constantinescu Lelia, Fântănariu Nic, Gheorghe Angela, Kain Marc Noveanu Angela, Linul Cornelia, Marinoiu Grigore, Pan»f turu D. Gh. Bărbulescu Elena şi Rădulescu A. Victoria, Steiner Walwaier, Sfârlos Cristea Georgeta, Cimca Flora, Stăcescu Elisabeta, Stănescu Lucia, Ştefănescu Ecater, Tiller Maria, Tomuiu (în ordinea alfabetică). Dintre aceştia se pot prezenta la oral numai cei reuşiți şi la română. Procesul asasinului LUI ANTONEL GOILAV se va amâna iarăşi Roman 1.— Dupt^ toate yro—babilităţile, procesul asasinului lui Antonel Goilav nu se va mai ju* deca în actuala sesiune a Curţii cu juri. Aceasta, din cauză că os» ganele superioare C. F. R. au *a nulat autorizaţiile de călător* gratuită a celor peste 60 martori cari figurau în acest proces. Alegerile judeţene— Zilele trecute s’a depus la tribunalul local a treia listă pentru alegerile judeţene. Ea este a L. A. N. C. şi se compune din d-nii: Mihai S. Manea, Gheorghe A. Cocotă, Dumitru Ivanovici, Gh. Grigoraş, St. Ionescu, Ch. Aghachi, C. Vechiu, I. Nastase, Gh. Toms, Grigore Constantinescu, Carol Eides, D. Pricope, C. Furdiu, Gh. Popa, Petre Gh. Robu, N. Robu, N. Crăciun, Al. Grădinărescu, C. Hurbeu, Gh. Samson, Stan Pralea, N. Cărligeanu, V. Prajescu, D. Petrei, Gh. Oprea, C, D. Comis, Gh. Gavrilescu, V. I. Ursan, C. Todiresi, M. Ghet. Leru Timoftti Teatrale. — Turneul teatrului „Ventura" din Bucureşti va da pe scena „Modem" puternica dramă a lui Bernstein „Melo" cuceiaşi distribuţie ca la Bucureşti, fiilor.