Opinia, septembrie 1933 (Anul 29, nr. 7907-7932)

1933-09-01 / nr. 7907

Slănic-Moldova (Karlsbackul României) Sezon prelungit până la 1 Octombrie 1933 CLIMA de toamnă excepţional de dulce din cauza aşezării sale din depresiunea Carpaţilor, ca dintr'un fund de cazan. APE MINERALE întrec eficacitatea Karlsbad-ului şi se întrebuinţează în boalele de : stomac, ficat, intestine, diabet, obezitate, boli de piele, bolile aparatului genito-urinar etc. BAI MINERALE instalaţiuni moderne şi luxoase în renumitul hotel Racovitză, complect refăcut, confortabil şi modern. INHALATORUL unul din cele mai renumite şi fără rival din Europa. INSTITUT de FIZIOTERAPIE şi instalaţii moderne de hidroterapie. Ingrijre medicală dată de renumii medici, Prof. Universitari. Mari reduceri de preţuri (50 la sută faţă de lunile Iulie şi August) la toate taxele de: cură, muzică, băi, inhalaţii, pulverizaţii, aer comprimat, tratamente medicale. SE OFERĂ PENSIUNE GRATUITĂ (locuinţă, masa de dimineaţă, la prânz şi seara) cu 150—180 lei pe zi. Cei ce vor să beneficieze de aceste mari reduceri se vor adresa în scris până la 5 Septembrie crt. Administraţiei Băilor Slănic-Moldova Epitronia „Sf. Spiridon“ Iasi CURS SERAL Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că, începând cu anul acesta va funcţiona pe lângă Şcoala Comercială Elementară de Băeţi, str. Lascar Catargiu 25, şi cursul seral suprapus celui elementar. înscrierile au Început la 25 August şi se fac in fiecare zi intre orele 8-12 şi 3-6 p.m. Toate relaţiile se dau la cancelaria şcoalei. Direcţiunea Ul. X a ţinut un violent discurs... In România Mare, Cu munţi întregi de sare, Cu ape şi cu peşte Şi cu cherestea Cu sonde de petrol, Ne mai lipsea Un purgativ „Agol“... Acum nu mai lpseşte ! V Liceul Ortodox de fete Elena Odobescu ■trada Lascar Catargi 20 ii Şcoală cu drept de publicitate. Taxele foarte reduse. Informaţiuni pentru înscrieri se pot lua zilnic, între 4—6 p.m. la cancelaria şcolii. Maculatură de vânzare, cu preţ ieften. A se adresa la stat. Dr. León Balit Boli nervoase Cons. 57 Str. Cuza-Vodă 23 (colţ cu str. Armeană) 50°1. Reducere 50°L Garderoba Dv. o puteţi curăţa cu 5070 reducere la Fabrica de Boiangerie şi Spălătorie Chimică „FULGERUL DH BUCDIffiŞTI“ Direcţiunea fabrice a dispus tuturor filialelor sale, reducerea spălatului gulerelor la Lei 3. Secţie speciala pentru vopsit, transformat şi curăţat pălării bărbăteşti. Liceul de fete al profesorilor asociaţi „M. Kogălniceanu" Iaşi—strada Căpitan Păun No. 6 Şcoală cu aceleaşi drepturi Ca şi şcolile statului înscrierile au început şi se fac In fiecare zi de la 9 la 12 si 4 la 6 x D. Br. O. Sava-Ooiu intorcându-se in localiate a reluat consultaţiile zilnic intre 2-4 In cabinetul d-sale din str. Vasile Conta 30. x Dl. Doctor R. Bamsker reîntorcându-se în localitate Si-a reluat consultaţiunile in cabinetul d-sale din strada Ghica- Vodă. x Doctor A. Polac reîntorcându-se, îşi reia consultaţiile in cabinetul său din Iaşi str. Lăpuşneanu 23. x Dr. Trancevici consultă Boale de piept. Luni,Mercuri, Vineri orele 14 str. Cismăriei 21. cea mai bună cremă de ghete minarial mmnicipiului Iaşi PUBLICAŢIE No. 27012 din 24 Aug. 1933 Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că in ziua de 5 Septem. 1933, orele 11 dimineaţa se va ţine in localul acestei Primării situată in Iaşi str. Alexandri 14, licitaţie publică pentru concesionarea closetului din Piaţa Halei. Licitaţia se va ţine in conformitate cu art. 88-110 inclusiv din Legea Contabilitaţei publice, Regulamentul O. C. L. şi normele publicate in Monitorul Oficial No. 127 din 4 iutte 1931. toate persoanele care vor lua parte la licitaţie vor depune pe lângă ofertă şi o garanţie de 5 la sută din valoarea furniturei oferite, iar oferta se va face numai in conformitate cu caetul de sarcini care poate fi văzut în orice zi de la 8-12 în localul Primăriei str. Alexandri 14. OBSERVAŢI ‘ \TA| I TABLETA!» INFORMAŢIUNI : Cetitorii din provincie care au strâns 45 bonuri ale ziaruui „Opna“ sunt rugaţi a se trimite prin poştă la administraţia ziarului, adăugând taxa de 5 lei şi mărci pentru răspunsîn mărci poştale, şi vor primi fişa de participare la premii la adresa ce o vor idica. OPINIA Acordul comercial ca Germania Acordul comercial romăno.german, prevede exportul de cereale românești (grâu, orz, porumb, fasoie etc.) In paloare până la un miliard lei. In schimb, România va importa din Germania culori de anilină, farmaceutice etc. In paloare de 550 milioane lei. Pentru suma de aproximativ 450 milioane lei, grupul german va furniza Băncii Nationale Române, devize străine in valută forte. S’a mai produs o ofertă germană pentru cumpărare de cereale şi mai ales de ouă româneşti (e vorba de peste 700 vagoane ouă). ATAC Dil NARCOTIC la agenţia „Discom“ Bârlad Indivizi necunoscuţi au etacat, în cursul nopţii, agenţia „Discomn“ din Bârlad. Bandiţii au maltratat pe casierul Sami Cohn şi l-au adormit cu cloroform , apoi au furat din casă suma de 300.000 lei. Se fac cercetări. Accident curios cu o pârjoaiă otrăvită Bălți 31. — O nenorocire impresionantă s‘a înregistrat in comuna Slobozia delfigi Bălti. Gospodarul Cosanu Dumitru avea un câne rău, pe care voia să-l otrăvească, iar acest scop, nevasta sa a pus otravă Intro pârjoaiă, pe care a lăsat-o pe masă. Fetita lor, Ana In etate de 6 ani nefiind supravegheată, a mâncat părjoala. In stare gravă, ea a fost transportată la spital. Cinema Trianon. — „Trei oameni in frac“ cu Tito Schippa . Justitia de noapte° cu Anita Page. Jurnal sonor „Paramount“. Cinema Sidoli (grădina si sala) — „Puterea destinului" cu André Baugé. „Un foc in miez de noapte“ cu Ken Maynard. Jurnal sonor Fox. Cinema „Roxy“ (str. Lăpuşneanu 31) Mama cu Mae Marsch, Jones Dum și Saly Ellers. Complectoruiky mecanic şi Jurnal Pattie Nathan. Strandul Iaşilor (strada Palat). Distracții la aer liber, înot, plajă, canotaj, dans, tennis, exerciţii gimnastice. Bufet bine asortat. Spectacolele zilei URBE lotem ASTAZI 31 AUGUST Şcoala eletară de meserii „ORT“ Iaşi anunţă c că înscrierile şi reinscrierile au început şi vor continua zilnic între orele 10—12 a. m. şi 4—6 p.m. în cancelaria şcolii (str. Mârzescu 28). Direcţiunea Societatea Reuniune« Feme for Israelite Persoană Juridică Şcoala Primară şi Complimentară de fete cu drept de publicitate (Statzata) Înscrierile şi relascrierile elevelor se fac zilnic intre orele 9-12 a.m. şi 3-5 p.m. în cancelaria şectei str. Lobzonschi 11. Şcoaleie noastre autod aceleiaşi drepturi ca şi cele ale statului examenete se ţin CU profesorii şcoalei. invenţia interesantă a unui inginer român !D. inginer C. A. Constantînescu, absolvent al politehnicei din Bucureşti, a inventat un proectil de tun pentru tragerea asupra aeroplanelor. Proectilul are avantajul că atingerea ţintei este sigură, iar manevrarea tunurilor antiaeriene se simplifică foarte mult. S-a făcut experiențe la aerodromul Pipera, cu rezultat satisfăcător. Această invenție e menită a juca un rol foarte important in cazul unui război. Negustorii jefuiţi la drumul mare Bandiţii au furat mărfuri de valoare de un milion lei Bălţi 31.Un îndrăzneţ atac banditesc s-a produs pe şoseaua Rogojeni-Căpreşti. Câteva căruţe, în care se aflau opt negustori, au fost oprite de mai mulţi bandiţi înarmaţi şi masacţi. Comercianţii au fost desbăcaţi până la piele şi percheziţionaţi. Bandiţii au furat toată marfa, în valoare de un milion lei, după care au dispărut Faptul fiind adus la cunoştinţa autorităţilor, s’au dat circulări tuturor poliţiilor din ţară, indicându-se semnalmentele tâhirilor. * O încercare de jaf s-a înregistrat la banca de credit din Bălţi. Bandiţii au tras două focuri de revolver asupr paznicului anume Sasciov, dar gloanţele nu l-au nimerit. Hoţii au dispărut, fără a mai încerca să opereze. M. T. O fată de 12 ani ,şeful“ unei bande de hoţi Chişinău.Poliţia a arestat o bandă de hoţi minori, condusă de fetiţa Nadea Catană de 12 ani. împreună cu ea, au fost arestaţi şi Vanea Moşneaga, Mişa Ţurcanui şi fraţii Sermon şi Teodor Dorofteev, toţi de aceiaşi vârstă. Hoţii nu sunt la prima lovitură. D. procuror Ion a trimis pe precocii hoți la închisoarea de mineri de Răducani. Păţania unor comercianţi in drum spre Pd.-Iloaie D. inspector c. f. r. Ciugulescu cercetează declaraaţia făcută organelor ceferiste de comercianţii Abram Moise şi Meerovici din P. Iloaie. Aceştia sunt candidaţi la P. Iloaie, pe lista d-lui Gheorghiade. Intorcându-se de la o întrunire ţinută la Iaşi, s’au dus în gara locală, luându-şi biletele. Din greşală însă biletele n’ar fi fost vizibil ştampilate cu numărul trenului şi data. La controlul biletelor în tren, conductorul Conţuc a protestat. S’a iscat o ceartă şi la un moment dat, conductorul a lovit pe d. Meerovici, susţintnd că biletul e fals. Celălalt negustor d. Avram Moise a intervenit atunci, arătând conductorului ca şi el are un bilet la fel. Conductorul l-a bruscat şi pe aceste, iar in staţia Cucuteni, ambii comercianţi au fost coborâţi, ca contravenienţi. Impiegatul staţiei Cucuteni, care cunoştea pe comercianţi, a cerut conductorului să-i lese la tren prină la P. Iloaie. In gara P. Iloaiei, comercianţii au reclamat cazul, susţinând că conductorul era in stare de ebrietate. Pr. av. Gheorghiade va adresa o plângere şi autorităţilor superioare C. F. R, cerând o anchetă. Lei. x Doctorul BTÜSNER specialist mamos, boli de lentei consultaţii dela 2 plună Ut 4 f. m. . o vizită printre ţigani La „baba Ciuta", vrăjitoarea. (Continuarea din pagina l-a) După prinţa operaţie, baba a încreţit fruntea şi a lovit de trei ori cu piciorul in pămînt, rostind următoarea frază, care mi-a rămas întipărită, datorită ciudăţeniei l — „Horta binibrati, cap de şarpe“. Efectul acestei formule a fost surprinzător. Nişte zgomote curioase, pocnituri şi părăituri bizare au năpădit încăperea, fără să ştiu de unde vin. Şi la un moment dat, au răsărit în faţa mea, umbre misterioase, ca nişte fantome. Emoţia prin care am trecut este explicabilă, mai ales in acel decor. Fapt cert este că n’a fost decât o puternică sugestie. Sau un spectacol aranjat special pentru... vizitatori. Bala însă susţinea însă că ar fi spirite materializate şi că ar face aceste fenomene cu ajutorul dracului, întrebându-mă dacă n’aş avea curiozitate să mi-l prezinte. faţă de emoţiile prin care am trecut insă la ultimele ore, am refuzat categoric să-l văd pe... dracul Dar şatra ţigănească mai are şi alte aspecte curioase şi interesante. Z. Dessmond In aşteptarea balonului sovietic Măsurile autorităţilor noastre Autorităţile poliţieneşti din localitate au primit o comunicare oficiala din partea direcţiunii generale a poliţiilor din ţară, prin care se anunţă că sborul în stratosferă al aviatorului rus Prokofiev, care trebuia să se efectueze la începutul lunii August, a fost amânat pentru o zi din cursul zonei Septembrie. Autoritatea centrală a invitat din nou efaestura locală să dispute tuturor organelor în subordine, comisariatelor şi poliţiilor rurale, ca în cazul aterizării pe teritoriul local al aviatorului rus, să i se puie la dispoziţe toate cele necesare. D. Teodoru, directorul chesturii, in lipsa d-lui prof. Pavlescu, primind această dispoziţiune, a trimes ordine autorităţilor subalterne în sensul comunicării primite din Bucureşti. I . Licitaţia Societatea Ocrotire Orfanilor din Război Reg. 1 Iaşi aduce la cunoştinţă In ziua de 20 Septembrie a. c. ora 11 a. m. se va ţine licitaţie publică la sediul Soc. O. O. R. din Iaşi str. Kogălniceanu No. 11 pentru aprovizionarea Orfelinatelor din Iaşi cu următoarele materiale de încălţăminte şi îmbrăcăminte, 470 m. stofă pentru măntăi, 656 m. stofă pentru haine, 185 m. flaneluţă pentru măritai, 656 m. pânză pentru căptuşeli de haine, 142 m. căptuşală pentru mâatei la măritai, 270 buc. şepci şi capele, 285 perghete ş bocanci. Caetele de sarcini şi orice informaţii se pot lua în orice zi de lucru de la 8 la 13 sediul Soc. C. O. R. Reg. Iaşi din str. Kogălniceanu Nr. 11 la Serv. Administrativ. Lucrările minisitare D. Petru Dragomirescu, fostul decan al facultăţi de drept, supraveghează lucrările universitare. După noul palat al facultăţii de drept, după noua Înzestrare a acestui palat, acum a terminat refecerea căminului pentru studente din strada Carol. In plus d. Dragopirescu a Înzestrat căminul din Păcurari, cu o frumoasă sală de masă. Studenţimea va fi desigur recunoscătoare decanului lor. DAN Copoui in imagini Vitrina cu fotografiile d-lui Kesier D. Ath. Gheorghiu, directorul librăriei „Socec“, a pus la dispoziţia d-lui Kesier, fotograful flotilei de aviaţie, una din vitrinele magazinului, pentru ca acest maestru al fotografiei să-şi expună opera. D. Kesier prezintă citva aspecte ale grădinei Copou, în fotografii executate cu o artă desăvârșită: „Poteca“, „Vedere de pe terasă*, „Aleea principală“, „Luminiș*, „Teiul lui Eminescu“, — simt acestea toate minunate decoruri, parcă desprinse dintr'un film pitoresc. Trecătorul, oricât ar fi de grăbit, se simte atras să privească aceste fotografii ale d-lui Kesier. O parte din merit revine şi d-lui Peifer, şef-grădinar al grădinii Copou, care a ştiut să aranjeze aşa de frumos vechiul loc de recreare al ieşenilor. C. Vf. Stomacul m E R E u\I DERANJAT In timpul căldurilor alimentele se alterează uşor producând intoxicări stomicale Veţi evita aceasta întărind stomacul şi uşurând digestia prin consumul regulat de CACAO KNORR şi FULGII KNORR Aliment substanţial pentru copii, adulţi, sportivi, muncitori manuali, convalescenţi şi diabetici Observaţi marca TCnoVs Cursuri medicale internaţionale la Karlsbad intre 10 şi 16 Septembrie 1933 vor avea loc la Karlsbad cursuri de perfecţionare medicală, la cari vor conferenţia numeroşi clinicieni şi teoreticieni din Cehoslovacia, Germania, Austria, Italia, America, Anglia, Olanda, Ungaria, Iugoslavia, Polonia, Rusia. Din România va vorbi d-l prof. Marius Sturza din Cluj, despre „Importanţa balneologică şi balneoterapeutică a heliotermelor*. Medicii participanţi şi însoţitorii lor obţin viza gratuită şi o reducere de 33 la sută pe căile ferate cehoslovace la dus şi întors. Informaţiuni la direcţia băilor (Kurverwaltung arlsbad, Cehoslovacia). Informatiuni . Duminică 3 Septembrie la ora 5 p.m. in localul fostului magazin Bernstein Zonis din str. Ştefan cel Mare va avea loc o consfătuire a grupului N. Gheorghiade. Parchetul a trimis în judecată pe tânăra Ţinea Creţii şi concubinul acesteia P. Coro din corn. Prisacani, pentru um tort comis in dauna d-toi Mişu Naftale din Str. Eternităţii. „ Pubicaţioni pentru nntorul oficial“ se prim I adiţîa ziarului „Opinia m •H• INFORMAȚIUNI" x S’a enuntat că, în afa* cerea Skoda, d. Maniu a tri-] mis o scrisoare ministrului armatei, cerând să se lămurească falsurile comise cu scop de a-l compromite. întrebat în această privință d. general Samsonovici ministrul armatei, a declarat că n’a primit nici o scrisoare de la d. Maniu. x Societatea de vânători Vidra, în urma demersurilor făcute de d. Nicu Stanciu, prezidentul societăţii, a fost recunoscută ca persoană morală. Printre vânători vestea a produs cea mai bună impresie. x O crimă sălbatecă s’a produs în comuna Cricova (jud. Lăpuşna). Bătrânul Ion Pamfil, surprinzându-şi fiica Eugenia in tandreţă cu băiatul Gh. Stadnicov, a luat un topor şi i-a lovit foarte grav pe amândoi, tatăl criminal a fost arestat. Din Bacău se anunţă că pe munţii Lapoş şi Ţiganca a căzut un strat gros de zăpadă. Temperatura a scăzut brusc în tot județul. Domnește un frig ca la începutul iernei.