Opinia, aprilie 1935 (Anul 31, nr. 8390-8412)

1935-04-02 / nr. 8390

Marele magazin ERIKA“ Str. CuzaVodă71 Şi aducând un nou transport de mărfuri, menţine Săptămână pentru a da posibilitate tuturor să beneficieze de preţurile noastre eftine CREPE JWZWOCZ&SJVE Lei 95 metrul TOILE TMRMRE toate cuioniie Lei 30 metrul STOFM nentru rard,este de 1" Lei 150 metrul________ $*a deschis S’a deschis COFETĂRIA „FUNDAŢIEI“ vis-a-vis de Jockey Club întotdeauna asortată cu cele mai fine produse cu preţurile moderate tipTTxxa s nnmnnni fPREVENIŢI □CSI intestinelor dacă beţi la ma înbolnăvirea stomacului, rinichilor, ZMMTILD simplă sau amestecată cu via Imxmma *art »mmnxTmiuziuTmmxiA Vopsirea părului prin metodă nouă. Culori naturale Coafor Demeks-sor Carol Podrazki STR. LĂPUŞNEANU 8€ GĂSEŞTE PRETUTINDENI APA SALINA PE BREAZU CURĂŢĂ STOMACUL REGULEAZĂ SCAUNUL UN PAHAR DE APA DIMINEAŢA PE NEMÂNCATE LA DEPOZITUL DE VINURI A D-LUI Stefan Negruzzi DIN STR. L G. DUCA (fosta Muzelor) No. 13 au sosit Vinuri noi, ce se vând cu 12 şi 16 lei litrul, iar preţul vinurilor vechi a fost redus de la 22 Iei la 23 lei litrul. „FIERUL-IASI STR. ANASTASIE PANU 42-------Telfon 318 Este cel mai asortat în articole de fierărie, instalaţiuni de apă şi canal. Vinde ca preţurile cele mai eftine. COMBATE! VINDECA RACEU-GRIPA MIGREPIE-NEVRALGV Se execută prompt la comanda 1 - împletituri din sârmă galvanizată pentru orice fel de împrejmuiri Garduri de front masive, locuri de tenis, parcuri, ferme speciale pentru creşterea păsărior. Citire pentru petriş şi nisip. A se adresa: STR. ZUGRAVILOR 47 sau ia soiiitul Viticol, Str. ArenAVIZ Se aduce la cunoştinţa persoanelor interesate precum şi a celor ce se interesează de bunul mers al şcolii, că Duminică 7 Aprile a. c. ora 9 se va ţinea adunarea generală a Comitetului şcolar de pe lângă Şcoala Superioară de Arte şi Meserii din Iaşi cu or câţi membri prezenţi se vor afla. La ordinea de zi: 1) Aprobarea bugetului pe exerciţiul 1935/1936. 2) Descărcarea comitetulu de gestiunea 1933/1934. Comitetul CONVOCARE Părinţii şi cei cari se interesează de bunul mers al şcoalei comerciale elementare de băeţi, sunt rugaţi a se întruni in adunare generală ordinară Duminică 7 Aprlie ora 10 a. m. in localul şcoalei, laordinea zilei fiind: a) Intocmirea bugetului pe anul financiar 1935 | 36. b) Aprobarea contului de gestiune pe anul 1933 | 34. Dacă la această dată nu se va intruni numărul legal de membrii, adunarea se va ţine Duminică 14 Aprilie la aceeaş oră cu orice nuarl de membrii. Comitetul Cătunul de Ucenicie F. R. — Paşcani — Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că pe ziua de 3 Mau 1935 ora l1» la Inspecţiunea Atelierelor c. f. r. Paşcani, va avea loc o licitaţie publică pentru furnizarea a 1035 metri liniari pânză de americă deasă de bună calitate pentru cerşauri, lăţimea 1.10—1.20 metri. Licitaţia se va ţine în conf. cu ari 88—110 inel. din Leea Contabilităţei Publice, Reg. C.L. normelor publicate în M. O. No. 127 din 4 Iunie 1931. Ofertele închise, timbrate şi sigilate, vor fi însoţite de mostră şi de garanţia de 5% în numerar sau efecte garantate de stat și vor fi depuse până la 2 Maiu 1935 ora 12. Caetul de sarcini poate fi consultat în fiecare zi de acru in re orele 12—14 juni. în biroul Comptabilităţei Atelierelor C F. R. Pe scani. Inspector Ing. fss) E. Mitescu Şeful Comptabilită ei __________(ss) V. Chelaru PUBLICAŢIE de ÎNCHIRIERE Subsemnatul Ioan Botez domiciliat in Iasi sr. Carol 44 In calitate cenchdator al Societăţei in Nume Colectiv , Prima Fabrică de Mamita clară şi Ţesătorie „Bucovina“ Spiegler, Thierer & Co. autorizat prin deciza Curtei de Apel Iaşi Secţia I No. 65 de 20 Octombrie 1954, şi în conformitate cu decizia aceleaş Onorate Curţi No. 8 din 14 Februarie 1935, public spre cunoştinţa generală că: Luni 15 Aprilie 1935 ora 10 dimineaţa, va zice licitaţie fabică la sediul suszisei societăţi din Iaşi strada Elena Doamna No. 50 nou şi 58 vechu pentru închirierea fabricei proprietatea societăţei, conform contractului ce se poate vedea la sedul local în fiecare zi între orele 10— 12 a. m. când se poate vizita şi fabrica şi controla inventarul. Condiţiunile esenţiale: Clădirea fabricei, cotea ei, clădirea de locuinţă in spre str. Bucşinescu No. 2 şi acelea din cartea fabricei, clădirile unde sunt birourile, şasezeci războaie Jaguard, Schalte simple, cu maşinile ajutătoare Schusspulmaschine şi Kreulmaschinen şi urzitoare, două motoare din care unul cu motorină de 70 cai putere şi altul de 25 cai putere cu benzină grea, două magazi pentru mărfu, birouri şi mobilier. Termenul închirierei e de doi ani din care un an şi jumătate obligator pentru toate părţile şi restul de timp facultativ penru lichidator, dacă în acest interval va interveni adjudecarea fabricei. Licitaţia va începe de la 300.000 lei (trei sute mii) anual iar concurenţii vor depune o garanţie de 10% in numerar sau în efecte publice la cursul zilei, pentru executarea contractului. Opunerea acestei sume se va face la licitaţie. Plata arenzei în patru rate trimestriale anticipate egale şi cum eu lichidatorul mă oblig a repara fabrici din arenda şi a o pune în funcţiune, chiriaşul v-a plăti la semnarea contractului prima rată de chirie şi eventual şi rata doua. Taxele comunale şi diferenţa de prima de asigurare de la nefuncţiune ii funcţiune privesc pe chiriaş ca şi impozitele la contractul de închiriere. I. BOTEZ boli de plămân’. De asemenea am avut ocazie să observ mai multe cauri de indigestiedin cauza înghiţârîi excreţiilor din nas, nefrită, boale, de ficat etc. In articolele mele din „Ars medic," din anul 1922 am avut prilejul să subliniez dezvoltarea anemiei grave şi a boalelor nervoase, mai ales la copii şi femei, ca urmare a insunferenţei nasale. Diferiţi bacii, nefiind opriţi prin mucoasa nasală, păstrund uşor în gât şi plămâni şi provoacă o serie întreagă de boale infecţioase, de la scarlatină, amigdalită şi gripă, până la septicenise şi angina streptococcică. In fine, literatura medicală conţine un şir de cazuri cu întârzierea şi chiar oprirea dezvoltării fizice şi intelectuale, mai ales la copii. Enumerarea tuturor conseinţeor din cauza astupării nasului ar lua prea mult timp şi loc. Să spunem scurt, că aproape fiecare persoană care suferă de insuficienţa nazală, în afară de aceasta mai are şi o altă boală, mai mult, sau mai puţin deghizată, dar care cu siguranţă este o urmare a astupării nasului. Dar prin ce se manifestă insuficienţa nasală ? Precum am spus mai sus, persoana care suferă de aceasta boală, nu poate să respire numai prin nas, sau respiră cu greutate, complectând respiraţia nazală cu respiraţie orală, mai ales în timpul somnului. Câteodată starea aceasta merge aşa de departe, că bolnavul nu mai poate ţine gura închisă, şi din timp in timp o deschide larg, pentru a prinde mai mult aer. Dormind, aceşti bolnavi au respiraţia grea; sforăie ; somnul este neliniştit. Se trezeşte de obiceiu cu uscăciune in gât şi in giri, gâtul este plin de mucoasele pe care bolnavul le-a înghiţit în timpul somnului. Uneori, concomitent cu aceste simptome, se ivesc dureri de cap, răguşeală, tusă, micşorarea auzului, pierderea mirosului, laringită şi a. m. d. Cauzele insuficienţei nasale sunt diferite. Bolnavul, de obicei, le atribuie renumitului „ guturai chronic". Aceasta este o greşeală. Polipii, vegetaţiile, scuzite, malformaţiuni congenitale, deformaţii ale septului nazal, îngroşarea mucoasei, urmările bolilor contagioase, sifilis, cancer, tubrculoză etc.—aceste sunt cauzele adevărate. Dar fără nici ... o diferenţă, orcare ar fi cauza fi —ea trebuie să fie înlăturată şi aspiraţia normală restabilită. Ca şi cauzele, măsurile de tratament sunt diferite şi multiple. Incepînd cu alifii, în efectul cărora nu crede nici bolnavul, nici specialistul, terminând cu educaţia respiratoare specială, cauterizări chmice şi electrice şi operaţiile, care, fără durere şi fără sânge înlătură pentru totdeauna insuficienţa nazală în mod absolut sigur. Precum se ştie, timpul cel mai favorabil pentru aceste tratamente este primăvară, mai ales pentru tratamentul chirurgial. Pentru a termina aceste rânduri am să aminesc că, in centrele mari — ca Pars, Berlin, Bordeaux, Bruxelles, Varşova etc. sunt create nişte inst tute speciale pentru tratarea insuficienţei nazale, in cari, cum am v zut basuri, mii de persoane se vindecă radical de „guturaiurile chronice" şi de aita urmări mai grave şi mai depărtate ale acestei boli. Dr. A. Pocolovschi , Magazinul FEMINA1 Strada Ştefan cel Mare 11 a prelungit în mod excepţional cu 8 zile Săptămâna penru desfacerea mărfurilor noi sosite pentru sezonul de primăvară. Preţuri enorm de eftine şi absolut fixe Ciorapi de dame mătasă fără defect Lei 36 Renumitul ciorap de matasă fin Areka I-a Lei 69 Renumitul ciorap de matasa Mon Bijou Lei 77 Ciorapi bărbăteşti cu Lei 9, 14 15, 19 22 Chiloţi diferite mărimi pentru copii Lei 16 Chiloţi Maco pentru dame cu Lei 21, 27, 32, 34 Chiloţi matasă pentru dună cu Lei 39, 48,65 Batiste de damă începând de la Lei 3 Batiste bărbăteşti cu Lei 9, 14, 18,22 etc. Pulovere de lână pe primăvară cu Lei 120, 130 Cămăşi bărbăteşti trico cu Lei 63, 65 Precum şi un mare asortiment in mânuşi de piele modele no 1935. Insuficienta nazală (Continuarea din pagina i-a) OPINIA Sici iiiiiS Cntnaatograul „Trianon“ prezintă cu începere de astăzi, una de cele mai bune producţii din actuala stagiune, ,Lăncierii din Bengal“. Filmul se ies pe ecran India de astăzi, înfăţişată viu şi Lseita într'un cabru romantic şi senzaţ onal, care va răscoli adânc simţurile pictatorilor. Distribuţia cuprinde pe : Garry Cooper, Monte Blue, Franchel Tone şi Kathleen Bwk, supranumită şi „femea-pantera“. Al doilea film e, „Când femeia ştie ce vrea" o producţie germană, realizată după splendida operetă a lui Strauss, cu marea vedetă Lil Dagover. „Sidoli" ne reprezintă : „Amk", un fim realizat dipi cunoscuta nuvelă a Kristean Zwing. Acţiunea se desfăşoară mai tot tipul in regiunile tropicale. Prin raritatea peisajelor din aceste ţinuturi, prin atmosfera de fatalitate dureroasî, „Amok" va face o profundă impresie asupra spectatorilor. Ia rolul doctoralui Holk, apare compatriotul nostru de la comedia Franceză, Jean Yonnel. In celelalte roluri Jinkijinof şi m,v a vedeta Marcelle Chantal, care întrupează minunat rolul femeii trufaşe. Al doilea film e „Bal la Holliwood*, o realizare amuzantâ, plină de situaţii antrenante interpretate de Stan şi Bray, Lupe Velez, Milky Mouse, Jimy Durant etc. La „Phoenix" se reprezintă filmul eroic „Nopfi de pathmia“ cu Gene Haimond şi Carole Lanbord. Iar la „Roxy" vom vedea două filme admirabile, , Violetera" cu Requel Meller şi marele succes „ Venus Dansează* cu Joan Crawford și Clark Gable, V. Q. Gaionul Roş (Continuare din pagina la ei fac viaţa mai frumoasă şi strada mai caleidoscopică. Notaţi că în orice împrejurare, aceşti oameni n'au dreptul să protesteze, n'au dretul să se plângă. Şi cam sunt avantajele, în schimb ? Au ordonanţe şi au succes la sexul frumos. Cu femeile, nu sunt ei de vină. Femeia e ca corbu'. E atrasă de tot ce străluceşte. Ofițerul e pasiv, femeia vine singură. Pe chestia părţii femeeşti, e un veşnic răsboi între civili şi militari, un timp de pace. Conflict gratuit, căci oricât succes ar avea militarii, vor rămâne destule femei şi pentru civili. Chiar dac'ar fi să-şi aleagă numai din rândul deziluzionătelor... — Moraliştii zic: ordonanţa se întoarce în sat roasă de boale sociale şi atacă folklorul, înarmat cu cântece pornografice. Aceste argumente refuz şi le comentez, fiindcă Îmi repugni. Auziţi, deaceia merge ţara rău fiindcă deseai a învăţat Vrem să ne tntîlnim Sîmbătă seara., Şi deacea se îmbolnăveşte de sifilis, fiindcă e ordonanţă... Asta'nseamnă seriozitate de senator octogenar, care a Uitat că orice om întreg e mai întâi ordonanţa unui instinct care o mână orb să dea, cu cuţitul, necum să se teamă de-un microb în care el nu crede şi în fine... Dacă d-nii Sanatori au pasiunea ordonanţelor, în loc de altceva mai bun, ar putea să se ocupe mai bine de toate acele ordonanţe electorale, numite popular agenţi electorali sau trepăduşi politici, care supraîncarcă furgonul statului, şi din care pricină n'o poate urni din loc. Intăi desfiinţarea acestor ordonanţe, şi*apoi celelalte. Altfel e lux de vorbă* şi criză de subiect. Vorbim ca să n’adormim în Senat... VASILE DORNEANU Citiţi zilnic Opinia C*1 mal eficace deetensiv preparat contra migrenelor, durerilor de cap, durerilor de dinți, durerilor artritîcs, «juteas© *i reumatismale. ^*0* \ Nevrargul Dr. Bousquet eîim’ma taxinele prin transpirație, desintoxicând organismul Nu ataca inima sau rinichii si nu produce obișnuința previne şi înlătură gripa. Nevralgul Dr. Bouquet „■ GASESTE DE VANTOARE LA FARMACII SI DROGUER“ Astă-seară la Teatrul „Naţional“ ,ct inait: mimb can Cu Maria Ventura Ansamblul teatrului Naţional din Bucureşti, ia frunte cu ilustra actriţă Maria Ventura—societara Comediei franceze— a sosit azi în localitate şi seara va da un singur spectacol pe scena „Naţionalului" ieşan. Se va reprezent in comedia modernă „Ca unatate, mai bine ca înainte». MARIA VENTURA cea mai recentă piesă, a renumitului scriitor italian Luigi Pirandello, deţinătorul premiului Nobel pentru literatură. Comedia lui Pirandello a obţinut în Capitală un succes răsunător. După încheierea seriei de spectacole din Bucureşti, d-ra i/r. a. cţjbuiovsni spectacolgum uuuuich^ ? M aria Ventura urma să pleca la la Paris, unde trebuia si apară într’un rol însemnat. Dar talentataactriţă,— îndemnată de succesul obţinut cu piesa „Ca înainte, mai bine ca înainte",—şi-a amânat plecarea, hotărând să pornească un scurt turneu cu această comedie, in oraşele mai principale din ţară. In localitate, spectacolul este interpretat de acelaş ansamblu ca in Capitală, aceleaşi decoruri frumoase şi aceleaş costume bogate, executate de o mare casă din Paris. După terminarea turneului, d-ra Maria Ventura va pleca în Italia, unde va juca în aceeaşi piesă, cu un ansamblu de artişti renumiţi. Aceste spectacole vor fi patronate de da Mussolini care a apreciat talentul actriţei noastre. Aşadar, în astă-seară Is teatrul „Naţional“. Desene de picior Artista Jane Hall din Londra a lansat o modă destul de curioasă. Ea a apărut la o serbare cu picioarele pictate. Pe pielea piciorului erau făcute diferite desene în culori variate. De atunci artista londoneză, care vrea să fie originală, a renunţat la ciorapi şi îşi face pe picioare desene asortate la culoarea rochiilor.Deşi este vorba de modă şi de femei, actriţă n'a gătit totuşi până acum, nici o imitatoare. Avionul fără zgomot Experienţele din Anglia Un inginer englez a invetat o metodă care înlătură zgomotul motorului la avioane. Invenţia a fost cumpărată da către ministerul de războiul al Angiei. S'au construit câteva avioane după modelul indicat de inginer şi s'au făcut primele experienţe in apropiere de Londra- Aparatul a provocat zgomot numai la decolare timp de câteva secunde. Apoi avioanele s'au urcat linişti, iară a se auzi nici cel ma mic zgomot. Deocamdată invenţia este păstrată pentru aviaţia militară engleza. Se propune însă să se fabrice asemenea aparate şi pentru aviația civila, ntrucât zborul fără zgomot ar fi mult mai agreabil călătorilor^_________________ Bibliografie Editura „Adevărul" este in deplină şi strălucită activitate, atât din punct de vedere al valorii manuscriselor imprimate, cât şi prin superioritate tehnică. Ultimele lucrări apărute la „Adevărul" sânt: „Povestea vieţii mele“ minunatele memorii ale M. S. Regina Maria , şi „Sângele“ un original şi foarte interesant roman al tânărului scriitor Dan Petraşincu. Vom revenii cu recenzii. • In editura „Erbdescu" a apărut marea operă a scriitorului evreu-rus Salom Aş: „Petersburg" — „Varşovia* — Moscova“, cea mai cuprinzătoare măţişare a revoluţiei ruseşti. Traducerea este excelent făcută de cunoscutul scriitor F. Aderca. * Distinsul preot Const. Nornea, consilier referent la Mitropolia Moldovei, a tipărit o interesantă broşură despre Cronologia vieţii Sf.Apostol Pavel pe baza inscripţiei de la Delphi, oferind date precise şi interpretări logice pentru cei ce sânt preocupaţi de problemele teologice. O lucrare documentară valoroasă este a tânărului publicist ieşan d. Valentin Gr. Chelaru, care lămureşte chestiunea presei bulgare apărută in ţara românească. Broşura d-lui Chelaru e intitulată: „Periodicele bulgărești în principalele rorrâne".