Patria, decembrie 1937 (Anul 19, nr. 271-294)

1937-12-01 / nr. 271

luni al XIX-lea Nr. 271 TAXA POȘTALA PLĂTITĂ IN NUMERAR Nr. 11172/1926 DIRECTOR: Dr. AUREL BUTEANU Redacţia şi Administrație: Strada Regina Maria Nr.36. Telefon: 13—31. ABONAMENT: Abonament, anual ................. Lei 700- Fracţiuni de an, lunar . . . Lei 60 — Pentru funcţionari anual . . Lei 500 — Fracţiuni de an lunar . . .Lei 55.— Preoţi, înv., stud., ţărani anual Lei 500 — Pentru autorităţi, inst., bănici, etc. L.1000 — In străinătate dublu. Organ al Partidului National Ţărănesc Mi umn\ s MIERCTJR 1 Decembirie 1997. CP i Ir* li i 1% I * N ›t· 8 ›t·s ! 0 1& Am arătat în ziarul nostru că Ministerul Justiţiei a trimis o nouă circulară către preşedinţii birourilor electorale, ordonăndu-le să tipărească nouile cărţi de alegători pe care „judecătorii sunt obligaţi a le împărţi la reşedinţele lor“, lor“. Adică tipărirea nouilor cărţi va începe pentru toată lumea abia de acum înainte. Cine cunoaşte tehnica greoaie şi dificilă a confecţionării, a tipăririi şi a complectării cărţilor de alegător, îşi dă seama de întârzierea mare cu care s-a dat acest ordin, şi îşi dă seama că distribuirea completă pe sate şi cătune va fi imposibilă. Imposibilitatea aceasta este subliniată şi de felul repartizării cărţilor de alegător. Judecătorii vor distribui cărţile de alegător la reşedinţa judecătoriei. Acest lucru înseamnă că sate şi cătune îndepărtate sunt obligate să facă drumuri lungi de zeci de kilometri, pe jos prin frig, sau noroi, pierz&nd zile de lucru pentru a veni să sgriburească la uşa judecătoriilor până le va sosi rândul. Comunele Măguri şi Mărişel din Cluj de ex., aparţinătoare judecăto- rii rurale Cluj sunt la o depărtare de 30—36 km. de reşedinţa Judecătoriei. Aceiaş situaţie este în zeci şi zeci de judeţe ale ţării. Distribuirea cărţilor de alegător se va face în comune numai dacă acestea vor suporta ele înşile cheltuelile acestei operaţii. Satele a căror cetăţeni nu vreau să-şi piardă zile întregi de lucru pe drumuri lungi, sunt obligate a-şi răscumpăra astfel cu bani cărţile de alegător. Lucrul acesta este profund ilegal. Legea electorală prevede împărţirea gratuită pentru cetăţeni a cărţilor de alegător, toate cheltuelile privind Ministerul de Interne, nu comunele. Primarii şi notarii comunelor au declarat că nu au sume în buget pentru aceste cheltueli, că nu au nici un fel de acoperire şi nici posibilitate de a acoperi cheltueli electorale de această natură. Cetăţenii satelor vor rămânea astfel dintr’un calcul politicianist al guvernului, lipsiţi de dreptul de vot. , de altfel ceea ce doreşte guvernul. Somăm guvernul să între în legalitate şi să ordone distribuirea cărţilor de alegător LA SEDIUL COMUNELOR RESPECTIVE, suportând toate cheltuelile de distribuire din fondurile electorale puse la dispoziţia Ministerului de Interne. Autoritatea statului, chemată să păzească şi să aplice legile în spiritul şi în litera lor, nu poate nesocoti şi nu are dreptul să nesocotească prevederile legale. In legea electorală se prevăd amenzi severe pentru cetăţenii care se substrag îndatoririi de a vota. Guvernul nu poate coborî autoritatea statului la rolul de-a încuraja desconsiderarea votului obligatoriu şi general, de-a provoca prin măsuri abuzive, lipsa de interes pentru vot. Somând guvernul să intre în legalitate, pretindem distribuirea gratuită, generală şi obligatorie a cărţilor de alegători! Autoritatea statului trebue să satisfacă obligaţiunilor legale pe care le are. - 1. Mai mult! Judecătorii trebue să-şi facă circulări, cuprinzând tabloul termenelor în care se vor prezenta în diferitele comune ale circumscripţiei lor, aducând aceste termene la cunoştinţa tuturor cetăţenilor, pentru ca toţi să fie prezenţi la distribuirea obligatorie a cărţilor de alegători, pentru ca toţi să poată satisface legii care-i obligă să voteze! Legea trebue să fie lege pentru toţi, şi în primul rând pentru guvernul ţării, care mai presus de orice are îndatorirea pazei legalităţii şi ordine!. . . ’ Reacţiunea ţării împotriva lichelismului şi a situaţiunilor care primejduiesc realizările naţionale şi morale acumulate de decenii şi care ameninţă interesele cele mai înalte ale neamului şi ale Statului, se manifestă cu vigoare, şi cu hotărîre. In fruntea acestei reacţiuni morale se situează oameni cari până ori au fost fruntaşi iubiţi, stimaţi şi deosebit de distinşi ai armatei române. După d. General Sichitiu şi pleiada de ofiţeri superiori cari l-au urmat, azi s-au înscris în partidul naţionalţărănesc unii Generali: Gheorghe Moruzi, fost inspector general al cavaleriei, Gr. ,N. Stoica şi coloneii: Duumitru Diamandi, C. Negulescu, N. Teodorescu, Alexandru Ghica. Iată scrisorile pe care aceşti distinşi ofiţeri le-au trimis dlui Iuliu Maniu, preşedintele Partidului Naţional-Ţărănesc Domnule Preşedinte, In timpurile acestea de laşitate morală şi de servilism ruşinos, atitudinea dvs. statornică şi acea înălţătoare a domnului Mihalache, au trezit sentimentul amorţit al demnităţii naţionale. Cu toate că aş fi dorit să-mi petrec in linişte ultimii ani ai vieţii mele, departe de frământările pontice, consider ca o datorie cetăţenească de a veni în partidul pe care-l prezidaţi cu voinţa de a vă ajuta în lupta pe care o duceţi pentru ridicarea caracterelor. Primiţi vă rog, domnule preşedinte, expresiunea celor mai amicale sentimente. General Moruzi. RĂSPUNSUL DLUI IULIU MANIU D. Iuliu Maniu, acceptând înscrierea în partid a d-lui general Moruzi, i-a trimis următoarea scrisoare de răspuns: Domnule General, Hotărârea Dvs. de a intra în rândurile luptătoare ale partidului naţional-ţâranesc, m’a bucurat nespus, iar motivarea acestui pas onorator pentru noi, m’a mişcat adânc. Vă mulţumesc, atât în numele meu cât şi al conducerii de partid, pentru adeziunea încurajatoare manifestată faţă de năzuinţele noastre de a reîntrona spiritul de legalitate şi moravurile străbune, de cinste şi corectitudine, în toate domeniile vieţii publice şi sociale. Personalitatea D-voastre distinsă, cariera luminoasă în rândurile armatei şi atitudinea patriotică şi nobilă ce a caracterizat întreaga dvs. viaţă, va fi un puternic sprijin pentru atingerea scopului ce urmărim, formând cu toţii o adevărată frăţie a dreptăţii şi demnităţii naţionale. Primiţi vă rog, Domnule General, asigurarea înaltei stime ce vă păstrez. (ss) IULIU MANIU: 4! Domnule Preşedinte, După o activitate de trei decenii în serviciul oştirii, în care am avut cinstea să iau parte la două războaie — ultimul acela de întregire al Neamului, în calitate de comandant de baterie şi de divizion de artilerie de câmp, în grele lupte dela Bohalm, Braşov, Flămânda Muncel, etc., părăsind prin demisie de bună voe — şi deci în plenitudinea forţelor mele cadrele armatei active, doresc a lucra şi de aci înainte pentru Ţară şi Neam, activând pe tărâmul politic. In tot timpul carierei mele ostăşeşti, întrunind, formând şi comandând in lupte, numeroase contingente de orăşeni şi săteni, am avut ocazia să cunosc adânc sunetul şi marile calităţi ale fiilor Neamului, nostru, vrednici, pricepuţi, viteji, buni şi cinstiţi. Originar dintr’o veche familie românească din Banat (Lipova) ai cărei membrii din generaţie în generaţie au servit neamul cu adânc patriotism, contribuind astfel şi ei la formarea temeliei pe care avea să se ridice falnica, in zilele noastre, România Mare şi întregită. Solicit onoarea de a fi primit in râmi unic partiiului naţional- ţărănesc, condus de dvs. domnule preşedinte, marele şi neinificatul patriot şi luptător ardelean şi întrucât domiciliez in Bucureşti, să activez în organizaţia Capitalei sub conducerea d-lui vice-preşedinte al partidului, d. dr. N. Lupu, vajnicul exponent de totdeauna al democraţiei naţionale. Vă asigur totodată, domnule preşedinte, că odată înscris în partid, mă voi simţi mândru a mă număra printre soldaţii devotaţi ai partidului, în grelele lupte politice ce ne aşteaptă şi in al căror succes deplin, sunt neclintit încrezător. Primiţi, vă rog, domnule preşedinte, asigurarea înaltei sume ce vă Port. * General Grigore N. Stoica Bucureşti, str. Frumoasă 54. Et D. Iuliu Maniu a primit pe d. colonel Dumitru Diamandi, fost ofiţer de stat major, delegat pe vremuri de Marele Cartier General pe lângă Consiliul Dirigent, ca primul ofiţer al armatei române, trimis să facă legătura cu guvernul românesc al Transilvaniei, fost şef al Statului Major al Corpului 6 Armată din Cluj şi fost comandant al brigăzii 8 infanterie. D. col. Diamandi, a înmânat preşedintelui partidului naţional-ţărănesc următoarea cerere: Domnule Preşedinte, Venerând în persoana d-voastră, încă de la 18 Decemvrie 1918, pe val,nicul apărător din toate timpurile al drepturilor naţiunii noastre viteze şi totuşi oprimată, respectuos vă rog să binevoiţi a mă înscrie în rândurile modeştilor soldaţi ai partidului naţional-ţărănesc, convins că prin crezul şi stegarul lui naţiunea îşi va cuceri drepturile şi dreptatea în ţara ei. Cu sentimentele celei mai înalte consideraţiuni şi al curatului meu devotament, sunt şi rămân al d-voastră. ^ (ss) colonel Dumitru Diamandi. D. Colonel C. Negulescu, fost şef al serviciului personalului Armatei, a adresat d-lui IluliuManiu, preşedintele partidului naţional-ţărănesc, următoarea scrisoare: Domnule Preşedinte, Prin reducerea limitei de vârstă, fiind trecut în cadrele ofiţerilor de rezervă şi obţinând prin această trecere libertatea mea de acţiune, m-am gândit să fiu util ţării mele şi de azi înainte, căutând a îndeplini obligaţiunea cetăţenească prin înscrierea mea în rândurile unui partid politic, care nu ar putea fi altul decât partidul naţional-ţărănesc, deoarece programul şi principiile acestui partid sunt chezăşie de temeinică desvoltare a ţării noastre. Conştient că lucrând în rândurile acestui partid, voi contribui şi eu cu modestele mele puteri la propăşirea neamului nostru, cu onoare vă rog să binevoiţi a admite înscrierea mea ca membru activ al partidului pe care d-voastră cu prestigiu şi dragoste de ţară il conduceţi. Primiţi vă rog d-le preşedinte, asigurarea înaltelor mele simţăminte ce vă păstrez. Colonel C. Negulescu. *s I Iată textul scrisorii dlui colonel, , N. Teodorescu: Domnule secretar, Subsemnatul Nicolae, fost 16 ani profesor la Şcoala superioară de război şi director al direcţiei controlului în Ministerul apărării naţionale, deblocat împreună cu alţi camarazi în urma măsurilor luate de autoritatea superioară, văzând gestul curagios şi patriotic al dlui general Sichitiu, fostul şef al Marelui Stat.. Major şi îndrumătorul nostru pe terenul operativ timp de aproape 20 ani, nu pot decât să-l urmez pe calea pe care a apucat, pe care şi eu o recunosc ca singura cale sănătoasă şi legală pentru binele naţiunii noastre. In partidul naţional-ţărănesc nu văd decât patrioţi, gata la orice sacrificiu pentru ... poporul şi ţara noastră, în frunte cu mult respectatul de preşedinte căruia istoria îi scrie acum a treia pagină de glorie în serviciul naţional. De aceia, domnule secretar general, vă rog să mă înscriţi în partidul d-voastră ca simplu ostaş devotat şi convins al ideologiei şi programului partidului, declarând că înţeleg să-mi fac datoria către acest partid, adică către ţara legală, din tot sufeltul şi fiinţa mea, fără gând de recompensă după cum mi-am făcut datoria în timpul războiului nostru naţional în cele 24 lupte la care am luat parte, în calitate de comandant de baterie în reg. 17 Artilerie, fără a cere grade sau decoraţii. Totodată, ţin să fac o declaraţie de conştiinţă: nu cer înscrierea mea în partidul naţional-ţărănesc ca un gest de nemulţumire sau răzbunare pentru măsurile luate cu deblocarea ci numai pentru consideraţia că acest partid, prin ideologia sa, reprezintă legalitatea de care suntem însetoşaţi. Sper că cei aproape 1500 camarazi, cari prin deblocare şi-au căpătat astăzi libertatea reală de a participa la îndrumarea mersului normal al ţării, vor înţelege gestul dlui gen. Sichitiu şi-l vor urma. In aşteptarea ordinelor şi dispoziţiunilor d-voastră, rămân cu cel mai profund respect. Colonel în rezervă, TEODORESCU NICOLAE D. Iuliu Maniu preşedintele partidului naţional-ţărănesc, a mai primit următoarea scrisoare din partea dlui col. ALEX. GHERA: Domnule Preşedinte, Descătuşat de restricţiunile impuse de cariera militară, mă simt de a avea libertatea să pot activa de aici înainte pe tărâmul politic. Abstracţie făcând de orice alte consideraţiuni politice sau convingeri, dacă m-aşi referi numai la cuvântarea ce aţi rostit la sosire în Bucureşti şi încă ar fi deajuns, ca răspunzând la îndemnul dvoastră să mă grăbesc a vă ruga să primiţi modestul meu aport, înscriindu-mă în rândurile partidului naţional ţărănesc. Vin desbrăcat de orice interes politic şi animat de singura dorinţă de a contribui din toate puterile LA ISLANDA D-VOASTRA şi INSTAURAREA UNEI ERE DE LEGALITATE SI EGALITATE. Primiţi vă rog domnule preşedinte asigurarea deosebitei mele consideraţiuni" COLONEL ALEX. GHIKA " alături de partidul naţional-ţărănesc Unii generali George Moruzi, Gr. N. Stoica şi coloneii Dumitru Diamandi, C. Negulescu, N. Teodorescu și Alexandru Ghika s’au înscris în partid Grandioasa primire făcută d-lui Nicolae Titulescu în Capitală Impresionantul cuvânt al dlui Titulescu București, 30 (Sir). D. Nicolae Tiitulescu, fost ministru de externe al României, a sosit ieri la orele 12 juni. In Capitală, venind cu Orient-Expresul. La sosirea în Gara de Nord i s'a făcut o călduroasă manifestaţie din partea prietenilor. Menbrii organizaţiei partidului naţional ţărănesc din Capitală au venit în corpore la gară, cu drapele şi pancarte, uvând bun sosit dlui Titulescu. In fruntea manifestanţilor au luat loc pe peron dd. IonMihalache, N. Lupu, Mihai Popovici, Gr. Filipescu, v. Madgearu, Romul Georoceanu, Th. Emandi, N. Crista, l. Buzdugan, Vălimărescu, Tabacovici, generalii Negrei şi Stoica ş. m. d. La apariţia dlui Titulescu, care era însoţit de d. Sorel Rădulescu, mulţimea a izbucnit în nesfârşite urale. O adevărată ploaie de flori a căzut asupra dlui Titulescu. După ce cu mare greutate, d. Titulescu coboară, d. dr. N. Lupu, vicepreşedintele partidului naţional ţărănesc îi adresează o scurtă cuvântare interpretând sentimentele mulţimii, care a venit să-i ureze un călduros şi sincer cuvânt de bun sosit. Ţara te aşteaptă pe Dta, domnule Titulescu să suni, cu curajul dtale civic, din trâmbiţa de aur a dreptăţii* l.i r* ' li «idl Răspunsul dlui Nicolae Titulescu Adânc emoţionat, d. Titulescu a răspuns următoarele: — Primirea ce mi-o faceţi o consider ca o răsplată şi o compensaţie sufletească pentru o serie de nedrep-, totţi ce am avut de suferit. De luni sunt victima unei campanii prin care noaptea şi anonimatul caută să mă distrugă. Voi lupta onest şi politicos împotriva detractorilor mei, filei dacă acest soi de luptă nu le va fi suficient, eu le spun de pe acum, că ştiu să mă bat ca şi la Geneva, dar ştiu să mă bat ca şi pe maidanul Dulapului. Eu sunt adânc monarhic, simt adânc român şi sunt adânc dem rat. Ca român adânc monarhic strig: Trăiască Regele! Ca aduc român strig: Trăiască România! Ca adânc democrat strig: Trăiască Democraţia! Să trăiţi voi toţi! Războiul este aproape. El bate la uşa noastră. La noi se confundă po I litera internaţională cu situaţia In* ternaţională. Este nevoie acum mai mult ca oricând, de frăţie Intre români. Mă declar fratele vostru! In aclamaţiile nesfârşite ale mulţimei, d. Titulescu s’a îndreptat apoi spre casă. După amiază d. N. Titulescu a avut o întrevedere cu d. Ion Mihalache. La Paris se aşteaptă arestări senzaţionale în afacerea cagularzilor PARIS, 30 (Rador). — Paris Soar afirmă că descoperirea codului secret „fîar” permite să se prevadă o repede lămurire a complotului cagularzilor. Se aşteaptă alte arestări senzaţionale. ti. turn Tim Iopreanu a dat in judecată pe d. Istrate Micescu Declaraţiile făcute presei ’BUCUREŞTI, 30. — D. Cornelia Codreanu, şeful partidului „Totul pentru ţară” a primit in cursul zilei de ieri pe reprezentantii presei din Capitală, cărora le-a făcut declaraţii in legătură cu pactul de neagresiune electorală arătând că acesta nu serveşte decât asigurării libertăţii alegerilor. D. Corneliu Codreanu a expus apoi programul de politică externă şi internă a partidului său. n ISTRATEcESCU DAT IN JUDECATA DE D. CORNELIU CODREANU D. Corneliu Codreanu a înaintat azi la Parchetul de Ilfov o acțiune de dare în judecată împotriva lui Istrate Micescu și Ilie Rădulescu, directorul ziarului „Porunca Vremii”, pentru ca Inmoie și pentru ca l-au făcut trăda tor, ■ 1. Violenta manifestaţie a studenţilor din Damasc DAMASC, 30 (Rdoar). — Intrarea în vigoare a noului statut al Sangiacului Alexandretta determinat azi o manifestaţiea studenţilordin Damasc* care au parcurs în corpore străzile oraşului şi au năvălit în colegiul călugărilor malişti silind pe elevi să manifesteze cu ei, au spart geamurile şi au lovit pe director. Naţionaliştii ameninţă cu bocusul dealungul coastelor republicane LONDRA, 30 (Riador). — Intr’un neutre din anumite portari. Reprezencomuniicati radiodifuzat, autorităţile lantul agenţiei Reuter crede a şti că naţionaliste din Salamanca au anunţat Anglia tăgădueşte generalului Franco că nutresc gândul de a institui blocu- ' dreptul de a începe blocusul mai ales sub dealungul litoralului stăpânit de I faţă de vapoarele streine şi în afara republicani şi de a desfiinţa zonele apelor teritoriale ale Spaniei. »♦♦♦♦♦♦♦»♦♦♦♦»♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦»♦♦♦♦»O»» Nici un vot pentru guvernul umilirii naționale!