Patria, martie 1938 (Anul 20, nr. 47-72)

1938-03-01 / nr. 47

•p ' * - Angelea, No. 47. VECTOR: DIRECT( Dr. AURELBUTEANU Redacţia şi Administraţia: CLUJ, Str. Regina Maria 36 Telefon: 13-31. Spionajul international la lucru Modelul ultimului avion de bombardament al Angliei a dispărut fârâ urme LONDRA, 28 (Inn.). — Ziarele au anunţat Vineri dispariţia unui avion englez cu care se încerca stabilirea unui nou record pentru înconjorul Angliei. Acum s-a aflat că acest avion nu era menit atingerii unui simplu record de viteză, ci constituţia exemplarul unic, de probă, al unui nou tip de avion de bombardament, — modelul cel mai modern al aviaţiei militare engleze, — care a fost încercat într’un sbor dealungul coastelor britanice. Aparatul construit în fabricile Wickers — planurile căruia au fost ţinute în cel mai strict secret, — a decolat joi dimineaţa de pe aerodromul fabricei Wickers, urmând să se întoarcă acolo încă în cursul după amiezii. Nimeni însă nu a mai avut de atunci nici o ştire despre soarta avionului şi a celor trei persoane care se aflau în el. Toate posturile de radio ale Angliei emit din ceas în ceas apelul ministerului flotei aeriene, prin care populaţia ţărmului este rugată să cerceteze după avionul dispărut şi să anunţe imediat orice urmă a acestuia. Neliniştea aceasta este cu atât mai vie, cu cât se ete model al unui nou tip de aparate de bombardament, este mare în deosebi în cercurile militare. Neliniştea aceasta est cu atât mai vie cu cât se crede că în dosul misterioasei dispariţii s-ar afla o putere streină, care a făcut şi înainte numeroase încercări pentru a putea afla planurile noului avion de bombardament. La 5 Mai d. Hitler va fi la Roma PARIS, 28 — Telegrfime sosite din Roma dar neconfirmate încă la Berlin, arată că d. Hitler îşi va face vizita anunţată la Roma ca răspuns la vizita de la Berlin a dlui Mussolini, la data de 5 Mai. După cum se ştie, ziua de 5 Mai este ziua de aniversare a ocupărrii Addis-Abebei. D. Hitler va rămâne în Italia până la 1 9 Mai, care la rândul ei este data aniversară a proclamării imperiului italian. Cucelarul Hitler va fi întovărășit în călătoria sa din Italia de dd. Ribbentrop, Goebels și Hees. De Valera a părăsit speranţa de a rezolva problema unităţii Irlandei DUBLIN, 28 (Rădoi). — După înapoerea de la Londra, d. de Valera, a făcut declaraţii ce sunt interpretate ca însemnând, că şeful guvernului irlandez a părăsit, speranţa de a obţine rezolvarea problemei unităţii Irlandei, la conferinţa anglo-irlandeză de la Londra. ( Întrebat asupra perspectivelor unei reglementări d. Valera a răspuns că, numai o reglementare cuprinzând toate punctele în discuţie, ar fi singura cale care ar putea avea: « «Simnificaţie internaţională. Or, acest lucru pare aproape irealizabil. Parisul rămâne alături de Moscova Praga, 28, (Rador). — Atât "discursul dlui Delbos feât şi al dlui Chautemps a fost primit cu cea mai vie satisfacţie în Cehoslovacia. Toate ziarele constată că politica de paie mi se schimbă şi Franţa rămâne credincioasă Cehoslovaciei. Comentările presei germane Berlin 28 (Rador). — Presa comentează pe larg discursul dlui Delbos. „Berliner Lokalanzeiger“ scrie: — Discursul dlui Delbos arată că politica externă a Franţei n‘are actualmente o linie mare şi poate că n‘are nici o linie proprie. D. Flandin, a rămas relativ izolat, ceea ce este un fapt deplorabil pentru Franța, — spun ziarele, cari afirmă între altele că Parisul rămâne alături de Moscovă. . .. ? Lei 2 exemplarul CENZURAT Organ al demnităţii naţionale O conferinţă mondială a coloniilor Pentru satisfacerea pretenţiunilor germane. — Cel mai important punct de program al dinii Hitler este recâştigarea coloniilor Londra, 28 (Inf.). — Ziarul Ewning News publică ştirea senzaţională că este foarte probabil că în scurtă vreme să fie convocată o conferinţă mondială a coloniilor, pentru cercetarea ,şi desbaterea pretenţiunilor coloniale ale Germaniei. Ziarul crede a şti, că guvernul englez este convins că orice fel de încercare de apropiere de Germania, nu este posibilă atâta timp cât nu va fi rezolvată problema coloniilor. Germania nu se mulţumeşte numai cu paleative ca aceia de a i se uşura aprovizionarea cu materii prime, aşa că e în interesul păcii generale întrunirea într-o conferinţă mondială a tuturor puterilor care posedă colonii, pentru a se încerca în bună înţelegere rezolvarea în aşa mod a acestei chestiuni, încât Germania să-şi poată reprimi o parte a coloniilor pierdute. De altfel, d. Ribbentrop, actualul ministru de externe al Germaniei, a declarat la Londra nu demult, că Germania nu are nevoie de nici un fel de împrumut şi de nici un fel de sprijin din partea Angliei, decât de învoirea acesteia de a pune în discuţie problema retrocedării coloniilor. Cancelarul Hitler la rândul său, în declaraţiile ce le-a făcut joi seara la München, a precizat că cel mai important punct de program al regimului naţional socialist este pentru viitor, recâștigarea prin orice mijloace a fostelor colonii germane. Oraşul Gratz centrul naţional-socialiştilor a fost împresurat de armată Stările alarmante dinlSticla Dela întrevedera din Berchtesgaden, Austria este teatrul unor grave frământări. Numirea conducătorilor naţional socialişti în posturi de conducere a provocat vie activitate înrândurile simpatizanţilor hitlerişti din Austria, iar acţiunea prin integrare a elementelor naţional socialste în rândurie „Frontului Patriotic“ este departe să se poată face în linişte. Ea provoacă agitaţii şi mişcări care au luat în ultimele zile caracterul unor adevărate tulburări, mai ales în Styria — unde naţional socialismul dispune de forţe puternice. Centrul agitaţiilor hitleriste din Austria este la Gratz, unde în ultimele zile erau produs fapte cari au obligat guvernul federal să ia energice măsuri de pază. Iată amănuntele ce primim in legătură cu frământările politice din Austria. STARE DE ALARMĂ LA GRATZ BERLIN, 28 (Rador). — In legăturile cu ştirile ce vorbesc de măsuri speciale ce ar fi fost luate în Styria, agenţia ,,DNB“ transmite din Vieiei. La Graz şi în împrejurimile oraşului au fost scoase puternice detaşamente armate pentru a ocupa străzile. La încrucişarea drumurilor în cursul nopţii au fost aşezate mitraliere. Oraşul este complect încercuit de formaţiunile armatei federale. La intrarea in oraş trecătorii sunt supuşi percheziţiei corporale. In afară de aceste măsuri avioane militare sboara fără încetare deasupra oraşului având misiunea de a urmări desfăşurarea situaţiei. JUnă acum nu s-au produs demonstrufii sau incidente. Calmul cel mai complect domneşte în oraş. UN MANDATAR AL „FRONTULUI PATRIOTIC“ VA LUA CONDUCEREA IN STIRIA VIENA, 28 (Rador). — Din cauza situaţiei critice din Styria d. Zernatto, şeful adjunct al „Frontului Patriotic“, a luat personal conducerea frontului de provincie Styria. In consecinţă oraşul Graz din punctul de vedere al organizării vieţii politice este pus de acum înainte sub controlul direct al Vienei. Această măsură formează o excepţie, în cadrul măsurilor generale luate de guvernul vienez. Alături de guvernator va funcţiona în Styria şi un mandatar al autorităţii centrale, al „Frontului patriotic care este d. Zernaito. Acesta este ajutat in atribuţiile sale de către secretarul de stat Dworschak. MANIFESTAŢIA NAŢIONAL-SOCIALISTA DF.TA GRAZ A FOST CONTRAMANDATĂ PARIS, 28 (Rador). Asupra evenimentelor din Austria cari au luat o întorsătură extrem de gravă, agenţia „Havas“ transmite următoarele: De eri şi până azi situaţia din Graz s’a agravat din cauză atitudinii naţional socialiştilor. Oraşul prezintă acum aspectul unui oraş în stare de apărare. Patrule militare întărite circulă pe străzi, s’au instalat mitraliere, iar deasupra oraşului sboară necontenit avioane militare. Toate aceste măsuri de pază s-au luat din cauză că naţional socialiştii au organizat pe ziua de eri la Graz o demonstraţie împotriva pretinselor uneltiri comuniste din „Frontul patriotic“. La această demonstraţie trebuiau să participe toate formaţiunile naţional socialiste din întreaga Styrie, în faţa cărora d. Seyss Inquart, ministrul internelor şi al Siguranţei publice, trebuia să ia cuvântul. In urma intervenţiei membrilor guvernului s’a ajuns la un acord în sensul ca d. Seyss Inquart, să renunţe la discursul său, urmând să viziteze oraşul Graz Întruna din zilele viitoare pentru a realiza integrarea în „Frontul patriotic“ al naţional socialiştilor din Styria. In urma acestei declaraţii manifestaţia Ce s’a proectat, a fost intersată şi mulţimile naţional socialiste invitate să suspende marşul spre Graz. Pentru orice eventualitate oraşul a fost pus în stare de alarmă şi detaşamentele militare au fost consemnate. Searatârziu Încăstrăzile oraşului au fost ticsite de o mulţime imensă, care în proporţie de 80% era naţional socialistă. Solemnitatea promulgării nouei Constituţie Miniştrii au depus jurământul pe noua Constituţie BUCUREŞTI, 28 (Sic). Eri la amiază ,a avut loc solemnitatea promulgării nouei Constituţii, solemnitate des- făşurată la Palatul Regal, fiind de faţă Suveranul, Marele Voevod Mihai, miniştrii, generalii comandanţi de corpuri de armată, înalţii demnitari ai Statului şi capii bisericilor. Toţi miniştri au depus jurământul pe noua Consttuţie cu formula sacramentală obişnuită. A vorbit apoi Suveranul, arătând că noua Constituţie este eşită din frământarea minţii Sale, pentru ca să asigure binele neamului, şi că El, cel care a dat-o, conform votului popular, va fi cel dintâi care o va respectai. După aceasta a vorbit Patriarchal Miron I Cristea, făcând un mic istoric al evenimentelor cari au adus la întocmirea nouei Constituţii. A combătut apoi primejdia vechilor partide politice, cari au tulburat viaţa cetăţenilor şi a Statului. După ce a terminat Patriarchul, Suveranul şi-a exprimat mulţumirea că poporul a fost alături de El la aducerea noua Constituţii, care are menirea să aducă liniştirea spiritelor şi înfrăţirea oamenilor pentru liniştea poporului care are fi lucrat şi de muncit pentru propăşirea neamului nostru. M. Sa încele Mulţumind miniştrilor Cari au contribuit cu munca lor la înfăptuirea acestei Constituţii. Adunarea anuală a comandanţilor din „Straja Ţării“ Bucureşti 28 (Sir). Ieri la ora 9 a avut loc la biserica Amzei, ah, Te- Deum al comandanţilor şi comandantulor din Straja Ţării. Au participat toţi comandanţii din ţară în frunte cu d. Maior Sidorovici, comandantulStrăjei Ţării. După terminarea Te-Deumului peste o mie de comandanţi de ambele sexe, au plecat la Ateneul Român, unde a avut loc solemnitatea adunării anuale. A vorbit de pt profesor Şoiiescu, arătând rostul organizaţieiStraja Ţării. Terminându-se solemnitatea, toţi participanţii au plecat în corpore în curtea Palatului regal, aşteptând terminarea solemnităţii promulgării Constituţiei. După terminare,Suveranul şi Marele Voevod Mihai au eşit în balcon, au primit saltul străjeresc şi apoi au primit defilarea Străjerilor cari pe calea Victoriei, s-au dus prin defilare la Parcul Carol, unde au depus o jerbă de flori la mormântul epotum nepanascut. Cluj, Marţi 1 Martie 1939 ABONAMENTE: Abonament, anual....................Lei 700.— Fracţiuni de an, lunar .... Lei 60.— Pentru funcţionari, anual . . . Lei 500.— Fracţiuni de an, lunar .... Lei 60.— Preoţi, înv., stud., ţărani, anual . Lei 500.— Pentru autorităţi, inst., bănci, etc. Lei 1000.— In străinătate dublu. Taxa Poștală plătită la numerar Mo. 11172/1926 Bilanţul înarmării franceze în şedinţe secrete, comisiunile parlamentare pentru apărarea naţională au repartizat nonile credite de 150 miliarde lei pentru aviaţie, flotă şi armata de uscat Paris. 28 (Inf.) — Şedinţele secrete ale comisiunilor reunite ale Senatului pentru apărarea naţională au ţinut 2 zile. Cu acest prilej, după rapoartele amănunţite asupra situaţiei actuale din aviaţia, marina şi armata de uscat a Franţei, s-a făcut bilanţul înarmărilor pentru apărarea naţională hotărânduse distribuirea celor 15 miliarde franci, ceea ce reprezintă aproximativ 150 miliarde lei, între nevoile înarmării navale, terestre şi aeriene. La discuţia în amănunt a situaţiei armatei terestre, s-a accentuat nevoia sporirii numărului soldaţilor sub arme, situaţia industriei de armament şi problemele de apărare ale Arcei de Nord. Hotărârile comisiunilor unite ale Senatului pentru apărarea naţională, au fost aduse la cunoştinţa primului ministru Chautemps. împrumut intern ungar în valoare de 600 milioane pengő PARIS, '28 (Rador). — Agenţia Havas este informată că la Budapesta ar fi iminentă emisiunea unui împrumut intern ungar în valoare de 1100 milioane pengő. împrumutul ar fi destinat în primul rând apărării naţionale. „Legali copii la garderobă" In timp ce mamele dansează, copii londonezi sunt îngrijiţi după sistemul Montesort, alături d de sala de dans LONDRA, 28 (Inf.). Cel mai mare local de dans din Londra a făcut o interesantă inovaţiei pe care a publiccit-o în ziare prin următoarea reclamă: „In timp ce dv. dansaţi, copilul dv. munceşte după sistemul Montesori“... Inovaţia s-a încetăţenit în grabă la Londra. Până acum mamele cu copiii mici nu puteau merge la tradiţionalul ceaiu dansant de oraş, pentru că nu aveau pe nimenea în grija cui să-şi lase copilul Acum lucrul acesta nu mai este o problemă. Copiii sunt lăsaţi la intrarea sălii de dans, aşa zicând la garderobă şi daţi în grija unor bone specializate, care se ocupă cu ei tot timpul cât durează ceaiul dansant, după principiile de educaţie montesoriană. Intrepridul inventator nu a uitat nici de copiii mai mari. Intr-o cameră vecină cu sala de dans, aceşti copi sunt daţi în grija unor profesori de dans care la sunetul muzicii din sala în care dansează părinţii lor, primesc lecţii asupra primilor paşi din dansurile pe care la rândul lor le vor dansa şi ei. Franţa nemulţumită de înţelegerea anglo-italiată Ce va fi la şedinţele Comitetului de neintervenţie? LONDRA, 28 (Inf)4 — La începutul săptămânii acesteia se întruneşte la Londra comitetul de neintervenţie, în şedinţele căruia se vor lua deciziuni privitoare la punerea în vigoare a noului plan englez de neintervenţie înSpania, proect căruia Italia şi Germania i-au dat adeziunea lor. Acest plan, după cum se ştie, se bazează pe principiul că atunci când toţi voluntarii streini vor fi retraşi, marile puteri vor recunoaşte dreptul de beligerant pentru cele două tabere spaniole.Sunt temeri că planul englez va avea dificultăţi mai ales din partea franceză şi sovietică, întrucât Germania şi Italia au declarat că primesc planul englez numai în condiţii de aşa natură, pe care Franţa şi Sovietele nu le-ar putea accepta. Intre altele, Germania și Italia au cerut ca granița frico-spaniolă să fie supusă din nou controlului internațional, pentru a se împiedica transportarea oricărui material de războiu din Franța în Republica spaniolă. Cetiţi şi răspândiţi ziarul „PATRIA“