Pentru Socialism, septembrie 1956 (Anul 7, nr. 827-852)

1956-09-01 / nr. 827

PIíOKM DIN TOATE TARILE. UNITMI ORBAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI mURCITORESC ROIÎNfI $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BAIA WARE Declarația C. C. al P. M. R. cu privire la interzicerea Partidului Comunist din Germania Partidul Muncitoresc Român, clasa muncitoare și întregul popor român au aflat cu adîncă indignare despre actul samavolnic, cu totul ilegal al autorităților vest-germane de interzicere Partidului Comunist din Germania, și protestează cu energie împotriva acestui atac brutal, care lovește în cele mai elementare drepturi și libertăți ale poporului german. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român amintește că actuala interzicere a Partidului Comunist din Germania repetă fapta sinistră petrecută cu 23 de ani în urmă. Se știe că baia uriașă de sînge în care hitlerismul a scăldat Germania și Europa întreagă a fost precedată de interzicerea Partidului Comunist din Germania. Cele mai reacționare cercuri imperialiste vor să decapiteze clasa muncitoare din Germania vestică, pentru a putea trece apoi la lichidarea tuturor libertăților democratice, la intensificarea și mai fățișă a pregătirilor de război. Așa au procedat hitleriștii în trecut. Pe același drum pășesc astăzi cercurile guvernante din Germania de Vest. Experiența istoriei arată că scoaterea în afara legii a Partidului Comunist, pune în pericol și celelalte partide și organizații muncitorești și democratice: partidul social-democrat, sindicatele, organizațiile de tineret. Nici un om cinstit nu poate rămîne pasiv față de politica cercurilor guvernante vest-germane, îndreptate împotriva clasei muncitoare, a intereselor naționale ale poporului german, împotriva cauzei păcii. Experiența proprie a clasei muncitoare din Romînia — care și-a făurit unitatea sa în lupta împotriva regimului burghezomoșieresc și a fascismului, pentru crearea și consolidarea puterii populare — confirmă adevărul că în fața atacului fascist, clasa muncitoare are datoria să-și unească forțele. Sîntem ferm convinși că unirea muncitorimii germane, strîngerea în jurul sau a tuturor forțelor democratice va izbuti să împiedice prăvălirea Germaniei occidentale pe drumul fascismului și al războiului. Cercurile reacționare conducătoare din R. F. Germană au interzis Partidul Comunist deoarece el slujește cu devotament interesele clasei muncitoare și ale poporului german și este forța cea mai hotârîtă în lupta împotriva remilitarizării, împotriva prefacerii Germaniei în focarul unui nou război. Partidul comunist a fost interzis pentru că el se pronunță hotărît împotriva războiului și mobilizează masele populare din R. F. Germană la lupta pentru unificarea pașnică a Germaniei, pentru pace și democrație. Că acestea și nu altele, sunt motivele reale ale interzicerii Partidului Comunist, se vede din întreaga politică pe care o duce guvernul vest-german. Puțin timp înainte de interzicerea Partidului Comunist din Germania, cercurile guvernante din Germania occidentală, sub oblăduirea forțelor imperialiste din vest, au decretat serviciul militar general obligatoriu; ele dezvoltă rapid producea de armament, cresc din nou un Wehrmacht revanșard, avînd în frunte foști generali hitleriști. Interzicerea Partidului Comunist din Germania este menită să netezească drumul acestei armate a agresiunii către un nou măcel mondial. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român consideră măsura fascistă de interzicere a Partidului Comunist din Germania drept un act de înăsprire a încordării internaționale, o provocare la adresa forțelor păcii și progresului omenirii. Sfidînd popoarele lumii, militarismul fascist încearcă din nou să-și ridice capul. Măsurile respective antidemocratice ale autorităților vest-germane sînt în contradicție flagrantă cu hotărîrile istorice luate de puterile din coaliția antihitleristă cu privire la organizarea Germaniei după război ca un stat democratic și iubitor de pace. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc toată energia Roman condamnă cu acest act agresiv al cercurilor reacționare din R. F. Germană și-l consideră drept o dovadă a faptului că aceste cercuri nu vor o unificare pașnică a Germaniei, ci o unificare prin forță, pe calea războiului. lor Planurile nesăbuite ale cercurireacționare nu au sorți de izbîndă. Nu odată au dat greș încercările reacțiunii de a lichida de avangardă ale clasei partidele muncitoare. In țara noastră , interzicerea Partidului Comunist din Romînia în timpul regimului burghezo-moșieresc n-a putut împiedica pe comuniști să mobilizeze și să conducă lupta maselor muncitoare pentru libertate, democrație și socialism. nia Partidul Comunist din Germaa fost interzis și în timpul stăpînirii hitleriste. Cu toate acestea, eroicul partid al comuniștilor nu numai că nu a pierit, ci, în ciuda jertfelor și a sacrificiilor suferite, a stat în fruntea forțelor democratice germane în lupta împotriva hitlerismului, pentru adevăratele interese naționale ale poporului german, în vreme ce din Hitler și regimul lui s-a ales praful și pulberea. Astăzi situația este cu totul diferită de cea din 1933, fascismul și militarismul japonez au fost zdrobite. Numeroase țări din Europa și Asia eiberate de sub jugul fascist au pășit pe calea socialismului. Tarile socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică și China populară formează sistemul socialist mondial și reprezintă o putere uriașă, de neînvins. Există, se dezvoltă și se întărește Republica Democrată primul stat muncitoresc Germană, țărănesc din istoria Germaniei, stat care nu urmărește cuceriri imperialiste și războaie de cotropire, ci realizarea năzuințelor naționale ale poporului german, realizarea pașnică a unității întregii patrii germane, colaborarea și prietenia cu toate popoarele lumii. Se lărgește tot mai mult zona păcii, care cuprinde pe lîngă țările socialismului țări ca India, Indonezia, Egipt și altele. Astăzi, forțele democrației și socialismului sînt mai puternice ca oricînd. Poporul român, în frunte cu eroica sa clasă muncitoare, alături de toate forțele iubitoare de pace din lumea întreagă, se ridică cu hotărîre împotriva actului ilegal și antipopular al autorităților vest-germane. Poporul nostru nu poate uita cîte a avut de suferit de pe urma militarismului german și a fascismului, de aceea înfierează cu cea mai adîncă revoltă sentința fascistă de la Karlsruhe. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român își expune ferma la convingere că nici o fărădelege, nici o măsură teroristă nu vor putea opri gloriosul Partid Comunist din Germania să-și facă datoria față de clasa și poporul său, să mobilizeze masele populare în lupta împotriva militarismului german, pentru pace și democrație. Partidul Comunist din Germania a fost „interzis“. Dar nu există forță în lume să poată nimici partidul din rîndurile căruia s-au ridicat mii și mii de eroi care și-au jertfit viața pentru libertatea și fericirea poporului german. Partidul Comunist nu poate fi nimicit deoarece el este parte componentă a clasei muncitoare germane, avangarda ei care apără cu fidelitate interesele vitale ale poporului german. In numele muncitorilor, țăranilor, intelectualilor patriei noastre, al întregului popor al Republicii Populare Romîne, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român trimite un salut fierbinte comuniștilor germani, tuturor patrioților care se opun samavolniciei fasciste. In lupta pentru Germanie unită, democratică, iuobitoare de pace, poporul german, clasa muncitoare germană, Partidului Comunist se pot bizui pe solidaritatea frățească a clasei muncitoare din Romînia, a partidului său, pe simpatia întregului popor român. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român își exprimă încrederea că Partidul Comunist din Germania va găsi în mijlocul poporului forțe capabile de a continua și a intensifica lupta sa, în numele libertății, democrației și păcii. Trăiască Partidul Comunist din Germania. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN Pregătiri pentru însămînțările de toamnă Pentru a asigura o recoltă boală de cereale păioase și în aul viitor, lucrătorii gospodărieigricole de stat din Cărei au arat iste 700 hectare. De asemenea, și pregătirea selințelor se află într-un stadiu înaltat fiind curățate peste 140 mc. Pe lingă pregătirea însămînțărilor de toamnă se execută și recoltatul furajelor de siloz. La 31 august erau recoltate cca 464 tone de furaje pentru insilozare de pe o suprafață de 31 hectare. Fruntașă pe gospodărie este secția „Miciuria“. Tractoriștii Kalmár Andrei și Hermán Tiberiu se numără printre fruntașii pe gospodărie la executarea arăturilor. Pentru o recolta bogată în anul viitor Mecanizatorii de la gospodăriagricolă de stat din Satulung, se regăsesc intens în vederea înceerii campaniei însămînțărilor de tamnă. In atelierul mecanic s-au sparat și revizuit 3 tractoare K.D., pluguri de tractor, 2 semănătare cu tracțiune mecanică și semănătoare cu tracțiune animală, a repararea acestora s-au eviențiat mecanicii Dan Vasile, Maruș Ioan și strungarul Pop Ioan, înă în seara zilei de 30 august, factoriștii utemiști Crișan Ștein, Mutter Anton și alții, au fant alături de vară pe o suprafață e peste 130 ha. teren, dintre ca. 60 au fost pregătite pentru însămînțat. Tot pînă la această dată a fost transportate pe suprafețele care vor fi însămînțate peste 60 tone îngrășăminte naturale. O mare cantitate de îngrășăminte chimice a fost dusă la secțiile gospodăriei pentru ca să fie folosită odată cu începerea campaniei de însămînțat. Invățînd din lipsurile anterioare conducerea gospodăriei, (director Alexandru Dan și inginer șef, Rusu Tudorache) a luat din timp măsuri pentru a procura și condiționa peste 39 tone sămînță (grîu, secară și orz de toamnă). In această toamnă conform planului de muncă, mecanizatorii sînt hotărîți să înceapă însămînțatul celor 130 ha. grîu, 50 ha. secară, 15 ha orz de toamnă și 30 ha. secară masă verde în primele zile ale lunii septembrie. In comuna care deține steagul de fruntași pe raion Drapelul de comună fruntașă în campania de recoltare se găsește de cîteva zile la Sfatul popular din comuna Tg. Lăpuș. Colectiviștii și țăranii muncitori din această comună au treierat peste 75 la sută din recolta de păioase. Paralel cu treierișul se execută și arăturile de vară. Din cele 133 ha planificate, 103 au fost deja arate. Fruntași se situează sătenii Hereș Alexa, văduva Varvara și circumscripția nr. Barta 8 (deputat Damian Gheorghe). O atenție deosebită acordă sătenii din Tg. Lăpuș lucrărilor de desțelenire. Pînă în seara zilei de 31 august, s-au desțelenit 3 ha. teren. Printre cei care au făcut țăranii asemenea lucrări se numără muncitori, Buda Vasile și văduva Berta Sas. Anul VII, nr. 827 * SIMBATA 1 septembrie 1956 ★ 4 pag. = 20 bani ij Se dezvoltă industria socialistă a Chinei populare Cu sprijinul Uniunii Sovietice și al țărilor de democrație populară, industria R. P. Chineze se dezvoltă an de an. In clișeu: întreprinderea de prelucrare de pe Ungămina de la Hokang (Lh,Baie nord-est l. FOLOSIND DIN PLIN CELE 480 MINUTE Cinci intri în atelierul in care lucrează strungarul loan Perșa I. de la întreprinderea „Be a Breiner“ ai impresia că e un birou în care fiecare colțișor e bine amenajat, lucrurile puse toate la locul lor. Așa e locul de muncă al strungarului fruntaș Perșa loan I, care lucrează diferite piese importante pentru utilajul minier. De la intrarea in schimbul de lucru și pînă la terminarea celor 8 ore, strungul său nu se odihnește o clipă. El folosește cele 480 minute cu multă chibzuință. Executînd piese de bună calitate, el își depășește cu regularitate norma sa cu peste 45%. UN CLIȘEU, încrezător în puterile și cunoștințele sale profesionale, strungarul fruntaș Ioan Perșa I, la locul său de lucru, lângă strung. El execută încă o piesă necesară reparațiilor planificate care vor avea loc în luna septembrie la uzina de preparare. ■ > . Stapîn pe locomotivă ★ ★ ★ Se împlinesc doi ani de cînd tînărul U.T.M.-ist, mecanicul Lendeschi P. Pavel a devenit un om de nădejde la transportul de minereu. El execută la timp fiecare transport, asigurînd astfel ritmicitatea producției de minereu extras pe gura minei. Folosește astfel la capacitatea maximă lo comotiva remorcind 20—25 vago nete la o singură cursă. In clișeu: tânărul mecanic de locomotivă Lendeschi la ieșirea, din mina „Drapelul roșu" Herja. Cu două zile mai devreme Hârfudii mineri de la întreprinderile „Petre Gheorghe“, „Steaua roșie“ și „Drapelul roșu“ și-au îndeplinit planul pe luna august în 29. VIII. ex." atît la minereu extras cît și,, la minereu prelucrat. Pentru obținerea acestor realizări, un sprijin prețios au primit minerii de la inginerii și tehnicienii acestor întreprinderi. Au fost luate măsuri pentru aprovizionarea corespunzătoare a fronturilor de muncă, s-au îmbunătățit condițiunile de lucru, ventilația minelor, protecția muncii. Printre cei mai buni mineri de la " întreprinderea „Petre Gheorghe“ se numără Săcăluș Teodor, Horea Vasile II și alții, care sunt animatorii întrecerii socialiste. De la întreprinderea „Steaua minerii", Herșcovici Ștefan, roșie“ Sima Vasile și alții, prin buna organizare a lucrului în cadrul echipelor au reușit să extragă minereu în contul anului 1957." Minerii Roch Ștefan, Grigor Aurel de la „Drapelul roșu“,' lucrează de pe acum în contul anului 1958. Wolfardt Ștefan ocoooooooooooooococooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooo ckk>ooooooooooo<x>ooo<k>ooooooooocooooooooooooo<xxx>ockzoww DIN TARILE DE DEMOCRAȚIE POPULARĂ R. P. CHINEZĂ Pregătirea de ingineri pentru industria de automobile și tractoare La 18 august, Institutul de autotractoare din Ciandun a fost absolvit de prima promoție de studenți. Intr-o atmosferă festivă s-au înmînat diplomele unui număr de 300 absolvenți ai institutului — viitorii ingineri ai industriei de automobile și tractoare a Chinei. Mulți dintre aceștia vor începe în curînd să lucreze în cadrul primei uzine de automobile din China — uzina din Ciandun. R. D. GERMANA Odihna oamenilor muncii De la începutul acestui an 790.000 de oameni ai misticii din R.D. Germană și-au petrecut concediul de odihnă în sanatoriile și casele de odihnă ale sindicatelor. In prezent, în R.D. Germană se numără circa 330 de case de odihnă și sanatorii. In afară de oameni ai muncii din R.D. Germană, aici se odihnesc și mii de muncitori din Germania occidentală. Piînnă la sfîrșitul anului curent peste 1.100.000 de oameni ai muncii își vor petrece casele sanatoriale din concediul în republică. R. P. POLON Ä Construcții navale La șantierele navale din Gdwak se desfășoară pregătiri în vederea construirii unor noi tipuri de nave. Intr-un viitor apropiat va începe construirea unei nave petroliere cu un deplasament de 18.000 de tone. Vasele de acest tip vor fi destinate transportului de benzină, țiței, ulei și alte produse petrolifere. In Polonia construcțiile navale au devenit o ramură principală a industriei care a fost creată în anii puterii populare. Pe litoralul Mării Baltice s-au construit mari șantiere navale la Gdansk, Gdynia și Szczecin. In ultimii ani, aceste șantiere navale au livrat peste 200 de diferite nave comerciale și mari vase de pescuit. In ultimul timp, constructorii navali din Gdansk, au început să producă nave cu un deplasament de 10.000 de tone. Două asemenea nave au fost deja lansate din calele șantierului naval. Prima din ele își va începe în curînd cursa de probă. In cursul planului cincinal, volumul construcțiilor navale va crește de aproape 2,5 ori. Planul cincinal prevede construirea a 270 unități maritime, cu un deplasament total de 750.000 de tone, precum și punerea la punct a șapte noi tipuri de vase maritime, printre care nave petrolifere, baze plutitoare și altele. R. CEHOSLOVACĂ Mecanizarea agriculturii înzestrarea agriculturii cu mașini moderne a contribuit într-o măsură considerabilă la obținerea în anul acesta a unei recolte îmbelșugate. Anul trecut au fost livrate satelor cehoslovace 5.200 de tractoare, 1.443 de combine cerealiere, 732 de combine pentru recoltarea sfeclei, 929 treierători complexe, 147 mașini pentru recoltat unul și zeci de mii de alte unelte agricole. Volumul tuturor lucrărilor executate de S.M.T.-uri, exprimate în arătură normală, a crescut numai anul trecut cu 700.000 de ha. Anul acesta, strîngerea recoltei a fost și mai bine organizată. In cooperativele agricole unice, cerealele au fost strînse mai ales cu mașinile S.M.T.-urilor. In anii viitori, nivelul de mecanizare a lucrărilor agricole, și mai ales în cooperativele agricole unice, va continua să crească. Volumul muncilor de recoltare a cerealelor cu ajutorul mașinilor, inclusiv treieratul, va crește de două ori în cursul cincinalului. Vor fi mecanizate de asemenea toate lucrările necesitînd un lum de muncă în fermele mare viipentru creșterea animalelor, în cooperativele agricole unice și gospodăriile agricole de stat. R. P. UNGARĂ Industria cărbunelui In Ungaria, producția de cărbune crește an de an. La sfîrșitul primului cincinal în Ungaria se extrăgeau anual 21—22 milioane tone de cărbune — de peste două ori mai mult decît înainte de război. In prezent, în R. P. Ungară se extrage de 1,5 ori mai mult cărbune calculat pe cap de locuitor decît în Franța. Cea mai importantă condiție pentru dezvoltarea atît de rapidă a extracției cărbunelui, este mecanizarea largă a lucrărilor în toate minele mai mari din țară. Numai în anii primului cincinal în Ungaria, în industria cărbunelui au fost folosite zeci de combine „Donbas“ și „Gorneak”, transportoare pentru încărcare și descărcare precum și alte mașini. Anul acesta, în fața minerilor ungari stă sarcina de a extrage 23 milioane de tone de cărbune. Pentru îndeplinirea cu succes a acestei sarcini partidul și guvernul înfăptuiesc noi măsuri importante în vederea mecanizării continue a lucrărilor de extracție a cărbunelui. Numai bazinul carbonifer Tatabanga, care dă aproximativ o treime din întreaga producție de cărbune a țării, va primi pînă la sfîrșitul acestui an 3.000 de mecanisme de înaltă productivitate, printre care mașini pentru încărcat, transportoare etc. Ca rezultat al mecanizării intense, minerii își depășesc sistematic sarcinile de producție. Anul acesta au și fost extrase 400.000 tone de cărbune peste plan. R. P. BULGARIA Institutul pentru protecția plantelor Institutul pentru protecția plantelor a fost creat în anul 1935. In urmă cu 12 ani el avea numai trei secții și 14 colaboratori științifici. In prezent, Institutul numără șapte secții, în care lucrează 25 de colaboratori științifici. Activitatea institutului este foarte variată. Aici se fac cercetări științifice și experiențe în domeniul biologiei și ecologiei bolilor și dăunătorilor, plantelor, se încearcă chimicale preparatele, substanțele și alte mijloace biologice și chimice de luptă împotriva acestora, se crează noi mijloace în acest scop. In fiecare an, Institutul organizează bolilor și dăunătorilor, studierea stabilește pagubele pricinuite de aceștia. La secția de carantină se urmăresc toate bolile și dăunătorii plantelor, care au importanță pentru carantina internă și externă a plantelor. In afară de cîmpul experimental, lucrătorii științifici folosesc pentru majoritatea experiențelor și cercetărilor lor tarlalele gospodăriilor agricole cooperative de muncă. In multe cazuri, grupuri de colaboratori pleacă în diferite regiuni ale țării.