Pentru Socialism, noiembrie 1956 (Anul 7, nr. 879-903)

1956-11-01 / nr. 879

« M Ă 'PROLETAR!'DIN TOATE TARILE. UNITH/A* DRIiAK AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC BORIlI ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL GAIA MARE Anul VII, nr. 879 Joi, 1 noiembrie 1956 4 pag. =» 20 bani Trebuie îmbunătățită conducerea economiei locale Unele probleme importante ce stau în fața economiei locale . Datorită grijii partidului și guvernului nostru economia locală din regiune — industria locală, comerțul, gospodăria comunală etc. — sunt într-o continuă dezvoltare. Pentru valorificarea imenselor resurse locale au fost create întreprinderile locale. Azi ele fabrică sute de produse. Producția acestor întreprinderi crește vertiginos, an de an. Este suficient să arătăm că volumul producției marfă în anul 1955 a fost cu 26 la sută mai mare decît în anul 1954, iar realizările obținute la producția marfă pe semestrul 1 a. c. înregistrează o creștere de 21 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut. Continua dezvoltare a întreprinderilor noastre locale ne-o dovedește și apariția a noi secții ca: fabricile de cărămizi de la Combinatul „1 Mai" și întreprinderea „Cloșca", construirea halei de mașini de la întreprinderea „Tudor Vladimirescu", cît și a unor cuptoare de var în Ulmeni etc. Anul acesta s-a deschis și un atelier de tîmplărie la întreprinderea „I.C. Frimu" și s-au procurat o serie de noi utilaje și mijloace de transport. In sectorul comerțului local, volumul circulației mărfurilor este într-o continuă creștere. In anul 1955 s-au desfăcut cu 33 la sută mai multe produse decît în anul 1954, iar în semestrul 1 a. c. creșterea este de 11,1 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut. Aceasta se datorește pe lingă creșterea puterii de cumpărare a populației, îmbunătățirii condițiilor de deservire și înființării de noi magazine. Realizări frumoase s-au obținut și în sectorul gospodării comunale. De curînd s-a terminat electrificarea comunelor Botiz, Mărtinești, Pribilești și Satulung. La uzina electrică din Satu Mare s-a dat în exploatare un cazan de aburi. In orașe, ca Baia Mare, se pavează tot mai multe străzi. De curînd, a avut loc o ședință a Comitetului executiv al Sfatului popular regional, unde pe bază de documente prezentate de o brigadă complexă asupra executării bugetare au reieșit și o serie de lipsuri, care mai există în economia locală — majoritatea din cauza lipsei conducerii competente al dezvoltării economiei locale. Iată cîteva din cele mai importante probleme ce stau în fața economiei locale. In industria locală nu s-a realizat planul de producție pe ramuri și sortimente și nici planul de producție marfă realizată — vîndută. Calitatea unor produse încă lasă de dorit. Toate acestea dovedesc că în Industria locală sunt încă numeroase lipsuri. La unele întreprinderi nu se respectă consumul specific, se practică norme de muncă necorespunzătoare, iar în unele cazuri se depășește fondul de salarii și se fac multe cheltuieli neeconomicoase și neproductive. Uneori s-a făcut de mîntuială planificarea producției pe întreprinderi și ramuri. De exemplu, întreprinderile „Olga „Zile Pintil”" au primit Bancica și planuri aprovizionată cu mărfurile cerute de consumatori, de multe ori nu s-a ținut cont de manurile de sezon. In perioada anuală, de exemplu, O.C.L. Aprozar nu sînt aprovizionate cu ceapă, varză, usturoi, struguri, etc. La celelalte organizații comerciale lipsesc, în mod nejustificat produse ca: cicoare și surogate, orez, biscuiți, sodă cristal, țesături de lină, diferite sortimente de încălțăminte pentru copii, mașini de gătit emailate, materiale de construcții, etc. In mod nepermis au pătruns în rețeaua comercială unele mărfuri necorespunzătoare calitativ care sînt respinse de consumatori, ceea ce a dus la crearea de stocuri supranormative, care uneori s-au degradat, devenind improprii pentru desfacere. La nerealizarea planului de desfacere a mai contribuit și închiderea temporară a unor unități ca restaurantul „Ardealul" din Baia Mare, sau închiderea definitivă a unor unități ca bufetele C.F.R., Valea Roșie și Lăpuș tot din Baia Mare. Lipsuri sînt încă și în ce privește buna deservire a populației. Organizațiile comerciale au mult de luptat și pentru micșorarea cheltuielilor de circulație. Sarcini de mare răspundere stau în fața sectorului de gospodărie comunală. Cu toate că întreprinderile comunale și-au realizat și chiar depășit planul producției globale, încă n-au luat cele mai eficace măsuri pentru buna deservire populației cu apă potabilă și eneragie electrică, pentru buna organizare a salubrității, precum și pentru buna organizare și extindere a transporturilor în comun. In bună parte acestea au fost posibile datorită faptului că unor întreprinderi comunale li s-au repartizat sarcini sub posibilitățile de realizare. In afară de acestea mai sînt o serie de acțiuni economice cărora trebuie să li se dea atenția cuvenită. Printre acestea enumerăm problema drumurilor pentru a căror reparare și întreținere statul acordă sume uriașe. Folosirea acestora cu cea mai mare chibzuință și executarea lucrărilor de calitate trebuie să stea în atenția noastră. In special sfaturilor populare și organelor agricole le revine sarcina de a conduce cu competință dezvoltarea agriculturii și zootehniei. Trebuie să se asigure o mai bună funcționare a ramurii gospodăriei locale. ★ ★ Comitetul executiv al Sfatului popular regional analizînd realizările și lipsurile existente în unele ramuri ale economiei locale a constatat că pentru asigurarea dezvoltării economiei locale este necesară îmbunătățirea conducerii economiei locale. Ziarul nostru, pentru a contribui la îmbunătățirea conducerii economiei locale și-a propus să deschidă rubrica „Trebuie îmbunătățită conducerea economiei locale". Ca la această rubrică să fie tratate problemele cele mai semnificative și cu competință ziarul face apel la directorii întreprinderilor locale, ai organizațiilor comerciale, B.R.P.R., la muncitorii și funcționarii din ramurile economiei locale și la toți oamenii muncii, să ne scrie constatările și părerile lor în ce privește necesitatea asigurării îmbunătățirii conducerii economiei locale. Articolele primite cu această temă ziarul le va publica la rubrica mai sus amintită. ■©OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOOOOOv-OOOC>OO<X>O0OOOOCOOO<XX> de producție sub realizările anului anterior, în timp ce produsele lor sunt căutate pe piață. Lipsuri serioase s-au ivit și in ce privește stabilirea planului de aprovizionare. Pe de o parte s-au înscris cantități mai mari decît cele necesare, ceea ce a dus la crearea de stocuri supranormative, pe de altă parte n-au fost înscrise cantitățile necesare îngreunînd realizarea planului de producție. In bună parte normele de consum specific sunt stabilite cu întîrziere, lucru care face ca planul de aprovizionare să nu oglindească necesitățile reale. Printre lipsurile ce se manifestă în industria locală se numără și nefolosirea la întreaga lor capacitate de producție a mașinilor, utilajelor și agregatelor, măsurile tehnico-organizatorice nefiind încă la înălțimea sarcinilor. In industria locală sunt posibilități inepuizabile pentru asigurarea unei continue reduceri a prețului de cost și tocmai de aceea rezultatele obținute pînă acum nu sînt mulțumitoare. Trebuie combătută cu tărie tendința unor conduceri de întreprinderi care caută diferite formalități birocratice prin care să poată dovedi reducerea prețului de cost, fără însă ca în realitate să se fi întreprins ceva în această direcție. In afară de acestea, prețul de cost este grevat de plăți de amenzi, penalizări și dobînzi care, în mod normal, nu pot fi justificate cu nimic. Una din sarcinile principale în ce privește aprovizionarea oamenilor muncii o au organizațiile comerciale. Lună de lună, an de an, crește cantitatea mărfurilor vîndute, care constituie o nouă dovadă de creștere a nivelului de trai al populației. De aceea planul de desfacere a produselor comerciale crește mereu, iar organizațiile comerciale au datoria să asigure noi măsuri organizatorice pentru realizarea lui. In această direcție mai avem multe de făcut. Planul de desfacere la O.C.L. produse industriale și T.A.P.L. nu este realizat în întregime. Unele din cauze sînt reluarea tuturor măsurilor operative de către organizațiile a insuficienței comerciale, precum și controlului și îndrumării din partea secțiilor comerciale. Astfel, au putut persista unele lipsuri ca nerealizarea planului de acoperire, la care a contribuit și lipsa de concordanță între planul de acoperire și repartițiile ce s-au primit. Rețeaua comercială nu întotdeauna a fost ★ - «vi*.- >* TOT MAI MULTE BUNURI DE LARG CONSUM PENTRU OAMENII MUNCII Creșterea nivelului de trai al poporului muncilor este legată de dezvoltarea industriei producătoare de bunuri de larg consum. In anii puterii populare, pe cuprinsul întregii noastre patrii au fost create întreprinderi noi, moderne, care aprovizionează piețele țării zilnic cu produsele cele mai variate. TN CLIȘEU: Fabrica de conserve „Filaret" din Capitală. In laboratorul fabricii, iov. Axente Lucia și Acritincăi Agnes fac determinarea refractori 1ă și aciditatea la fructele penbu dulceață. Citiți în pagina 4-a. — Recepția oferită de N. A. Bulganin în cinstea primului ministru al Afganistanului. — Evenimentele din zona Canalului de Suez. Vînd statului din surplusul de cereale Colectiviștii din Păulești (Satu Mare), vînd și ei statului din surplusurile lor de cereale. Primii în această acțiune au fost comuniștii Ludovic Fodor și Ioan Pilinski, utemistul Alexandru Szekely, Serena Kecskes, Alexandru Nagy și alții. Pînă în ziua de 27 octombrie a.c., colectiviștii din Păulești au vîndut statului peste 5.000 kg. cereale. ★ Și întovărășită din satul Lucăceni (Cărei) s-au angajat să vîndă statului din cerealele ce le prisosesc. Primul, care și-a valorificat prin I.C.S. „Recolta", 800 kg. porumb, a fost Vasile Zimerman. Exemplul lui a fost următ și de alți întovărășiți care au vîndut pînă acum statului aproape 2.000 kg. cereale. * Mulți țărani muncitori din comuna Boghiș (Satu Mare) au încheiat contracte cu I.C.S. „Recolta" Satu Mare, pentru a vinde statului surplusul lor de din cereale. Comunistul Francisc Luțaș, Gheorghe Tătar, Ioan Luncean, Alexandru Tamaș și alții au fost între cei dinții în această patriotică acțiune. Pe întreaga comună, intr-un termen scurt, s-au valorificat peste 2 vagoane cereale. Achiziții de produce agricole prin cooperativă Conducerea cooperativei din Satulung, raionul Șomcuta Mare, sub îndrumarea comitetului comunal de partid, a luat măsuri în vederea realizării planului de achiziții. In acest sens s-a dus muncă de lămurire printre țăranii muncitori îndemnîndu-i să valorifice prin cooperativă din surplusul de produse agricole. Această muncă a dat rezultate, încît în numai cîteva zile au fost achiziționate peste 2.500 kg. porumb, 870 kg. floarea-soarelui și alte produse agricole. Țăranii muncitori Faur Ioan, Vlaicu Ion, Dobrican Vasile și alții au fost primii care au valorificat prin cooperativă produse agricole în contul achizițiilor. Gavriș Vaier coresp. voluntar Să grăbim ritmul muncilor de dezțelenire A dezțeleni înseamnă a reda agriculturii, producției agricole, noi suprafețe de terenuri. Deci înseamnă că în anul ce vine, regiunea noastră să dispună de noi suprafețe arabile, în detrimentul pămînturilor neproductive. Lucrările de dezțelenire încep toamna și țin pînă la venirea înghețului. In regiunea noastră ele au început odată cu arăturile de toamnă. Din păcate însă, deși însămînțările de toamnă sînt pe terminate în regiune, dezțelenirile propriu-zise abia s-au început. In raioanele Oaș și Șomcuta Mare de exemplu, din cele peste 1.000 ha cît sînt planificate pentru a fi dezțelenite, nu s-a dezțelenit încă nimic. Pe întreaga regiune, s-a dezțelenit pînă în prezent doar 4,8%, ceea ce este mult prea puțin. Or, neîndeplinirea planului de dezțeleniri va însemna mai puține culturi de primăvară însămînțate, deci mai puțin belșug. Sfaturile populare raionale și comunale trebuie să îndrume țăranii muncitori să dezțelenească, pe măsură ce se termină însămînțările de toamnă. Conducerile S.M.T. care au plan de dezțeleniri trebuie să dirijeze spre loturile respective brigăzile cele mai bune cu tractoare în bună stare de funcționare, capabile să-și realizeze sarcinile pînă la venirea înghețului. Noi victorii în creșterea sectorului socialist al agriculturii In ultimele două luni, organizațiile de partid și sfaturile populare din raionul Tășnad și-au intensificat munca politică legată de transformarea socialistă a agriculturii, fapt ce a făcut ca nenumărați țărani muncitori, întrevăzînd mai clar avantajele lucrării în comun a pămîntului, să se încadreze în gospodării colective și întovărășiri agricole. In acest răstimp, în raion au fost înființate două noi întovărășiri agricole în comunele Cehăluț și Ghirișa, ambele constituind cea de a 2-a întovărășire existentă în localitatea unde s-au format. Este demn de remarcat că în Cehăluț, numai prin crearea celei de a doua întovărășiri, suprafața sectorului socialist a crescut cu peste 119 hectare, reprezentînd ogoarele unite ale încă 87 familii. Tot aci, în aceste două luni, întovărășirea veche s-a lărgit de la 24, la 62 familii (aproape de 3 ori), respectiv de la 35 hectare la 86. Chiar în localitățile unde nu s-au înființat noi unități socialiste, gospodăriile colective și întovărășirile agricole au cunoscut creșteri deosebit de semnificative, întovărășirile agricole din comuna Săuca, in aceste două luni s-au lărgit de la 206 hectare, la 344, din cele 220 familii existente în comună, 170 fiind în prezent în întovărășire. Importante creșteri ale sectorului socialist din agricultură au mai avut loc și în comuna Sărăuad, in satul Cig, satul Cean ș. a. totalizîndu-se în curs de 2 luni pe raion 372 familii noi intrate, cu peste 570 hectare de pămînt, fapt ce face ca în această importantă preocupare, raionul Tășnad să fie considerat fruntaș pe regiune. Moise Fetea SALUT CĂLDUROS SOLILOR ARTEI POPORULUI COREEAN Cu prilejul sosirii în regiunea noastră, vă urăm un călduros și tovărășesc bun venit, soli ai artei poporului frate coreean. Publicul din regiunea noastră, care vă așteaptă cu dragoste și nerăbdare, este dornic să cunoască valorile spirituale și culturale ale poporului din „țara dimineților liniștite". Spectacolele pe care le veți prezenta atît la Baia Mare, cît și la Satu Mare ne vor oferi prilejul să admirăm minunata noastră artă, ne vor oferi posibilitatea să ne exprimăm cele mai adinci sentimente de prietenie pe care le nutrim față de eroicul și încercatul popor coreean. In așteptarea spectacolului de balet pe care-l vei prezenta pe scena Teatrului de Stat din Baia Mare, vă urăm, dragi oaspeți, bun venit pe plaiurile noastre. ★ ★ ★ Azi, înainte de masă, sosește în orașul Baia Mare baletul național coreean al Studioului de Stat „Toi Sîn-chi", care de cîteva zile se află în țară. Mîine seară, artiștii coreeni vor prezenta un spectacol în sala teatrului de Stat din localitate. Direcția regională silvică și-a îndeplinit planul anual Colectivele I.F.E.T. din Direcția silvică Baia Mare au obținut succese importante în îndeplinirea planului anual de producție. Astfel muncitorii, inginerii și tehnicienii I.F.E.T. Satu Mare, Vișeu și Baia Mare, realizîndu-și în cursul lunii octombrie a. c. planul producției globale anuale, au contribuit la îndeplinirea la 26 octombrie a c. a planului anual pe direcția silvică. Această însemnată realizare a fost posibilă datorită unui complex de factori dintre care cei mai importanți sînt aplicarea măsurilor tehnico-organizatorice. Pentru sprijinirea efectivă a întreprinderilor, încă de la începutul anului, s-a întărit corpul de îndrumători tehnici colectivul căruia, în frunte cu tovarășul Alexandru Chîrșianu a intervenit în mod operativ la acele exploatări unde era periclitată , îndeplinirea planului dînd pe loc soluții tehnice eficace. Urmărirea curentă a realizării planului pe întreprinderi, sectoare și parchete,, a dat putință colectivului de conducere a fostului Trust lemn, de a urmări pe teren și a impulsiona procesul de producție la aceje faze care se desfășurau mai greoi. Un factor important care a contribuit în mare măsură la îndeplinirea înainte de termen a planului anual, a fost extinderea sistemului de premiere și la personalul sectoarelor de exploatare. Aceasta a avut o înrîurire pozitivă asupra desfășurării întrecerii socialiste, precum și asupra cointeresării materiale a muncitorilor. Datorită îndeplinirii ritmice a planului la toți indicii principali, colectivele sectoarelor de exploatare Vișeu, Satu Mare și Baia Mare au fost premiate 2—3 luni consecutiv. Colectivele I.F.E.T., care și-au îndeplinit de acum planul producției globale anuale s-au angajat să-și realizeze și planul producției marfă în prima decadă a lunii noiembrie. Ing. Virgil, Ioaie «ut»«.. Pentru îmbunătățirea calității uleiului Reparațiile capitale s-au executat în cele mai bune condiții la fabrica de ulei „Ardealul“ Cărei, pentru ca procesul de fabricație să se desfășoare din plin în toamna aceasta. Cu ajutorul mecanicului șef Francisc Parai s-au pus la punct toate utilajele ca acestea să poată fi folosite la capacitatea reală. Sub îndrumarea conducătorului tehnic Paul Tempfli și rafinatorului Ioan Szilágyi s-au introdus o serie de perfecționări tehnice la instalațiile secției de rafinare a uleiului, iar secția de extracție a fost din nou construită cu conducte de vacuum de capacitate mai mare, precum și multe alte îmbunătățiri tehnice. In urma măsurilor tehnico-organizatorice complexe luate de conducerea fabricii s-au creat toate condițiile pentru îndeplinirea ritmică a planului de producție și pentru realizarea unei calități superioare de ulei. , Filmul „AFACEREA PROTAR" la cinematograful „Minerul“ Cu data de 31 octombrie a. c., la cinematograful „Minerul** din Baia Mare, rulează noul film romînesc „Afacerea Protar“ ecranizare după piesa „Ultima oră“ de Mihail Sebastian. ........................................ UN CLIȘEU: Scenă din film. Programe artistice la domiciliu Brigada artistică de agitație din satul Finteușu Mare, a luat ființă de curînd. Formată din 15 tineri amatori pasionați ca Mihai Gavril, Coteț Aurel, Chira Ioan ș. a., brigada artistică este astăzi cunoscută și simpatizată de către săteni. In serile acestea de toamnă, cînd pe ulițele satului nu găsești țipenie de om, brigada artistică de agitație trece pe la casele celor mai harnici gospodari din sat, felicitindu-i prin frumoase programe artistice. De curînd, brigada artistică a dat program în casele fruntașilor: Coteț Nistor, Dragoș Augustin, Buie Nuțu ș. a., care au terminat printre primii lucrările campaniei agricole de toamnă și s-au achitat de obligațiile către stat. 1. Peter corespondent MOTIV DE BUCURIE Muncitorii, tehnicienii și funcționarii întreprinderii „Cloșca“ din Baia Mare, au organizat în ziua de 31 octombrie după orele de muncă un miting de mulțumire către partid și guvern pentru noua dovadă de părintească grijă față de oamenii muncii. Mulți auziseră la radio noua Hotărîre a C.C. al P.M.R., a Consiliului de Miniștri și a Consiliului Central al Sindicatelor, dar nu o cunoșteau în amănunțime. La miting, s-a dat citire Hotărîrii. A citit tov. Vasile Coja, secretarul organizației de bază. Cei prezenți, ascultau cu atenție, alții urmăreau textul după ziare, iar alții, prinseră a face socoteli, calcule și planuri de cumpărături. Intr-un colț, Ana Csizek și Eta Matica discutau în șoaptă dar cu aprindere. Eu am avut un salar de bază de 275 lei, spunea Ana Csizek, iar de mîine, se ridică la cel puțin 350 lei. Poate fi însă și 400. Cît am cîștigat deci, ia să vedem. Da. Salariul îmi crește de mîine cu circa 100 de lei. Iar eu depășirea normei — pentru că, să știi, de azi voi lucra mai bine — pot cîștiga pînă la 6—7 sute de lei. Eta Matica, și-a făcut și ea socoteli. Eu am, adică am avut, tot 275 lei salar de bază. Dar am și doi copii. Deci la cei 6—7 sute, mai adaugă 200 indemnizație pentru copii. 8—9 sute lei lunar. Ei, din asemenea cîștig, poți trăi bine . La discuții, au luat apoi cuvîntul numeroși muncitori. Cirțu Grigore de la secția de tîmplărie la întreprinderii, a spus printre altele. Eu mi-am făcut socotelile încă de aseară. Am trei copii și pînă astăzi, trăiam dintr-un cîștig lunar de 600 lei. Din luna noiembrie, primesc indemnizație pentru copii, 300 de lei. Adică mai mult cu o jumătate din vechiul meu salariu. Cu aplauze entuziaste, mitingul a votat apoi trimiterea unei telegrame către C.C. al P.M.R. și a alteia către Consiliul de Miniștri al R.P.R. care să exprime mulțumirile muncitorilor, tehnicienilor și funcționarilor de la întreprinderea „Cloșca“ pentru grija părintească pe care o poartă oamenilor muncii. Lazăr Estera de la secția ceramică a întreprinderii s-a întors acasă plină de bucurie. Ținea ziarul strîns în mînă. Auzise Hotărîrea dar voia să o mai citească ea cu ochii ei. In prag au întîmpinat-o cei trei copii ai ei. I-a strîns în brațe cu bucurie și le-a spus: De mîine, mămica va cîștiga mult mai mult decît pînă acum. Faceți și voi socoteala: de la 260 la 350, plus 300 salariul vostru de la stat. Cîștigați voi de acum mai mult decît cîștigam eu înainte. Asta, pentru că avem un partid și un guvern care ne poartă grijă, înțelegeți voi? Copiii n-au înțeles prea multe lucruri. Dar știau după ochii strălucitori ai mamei că trebuie să fie un lucru tare bun.