Pentru Socialism, mai 1957 (Anul 8, nr. 1033-1057)

1957-05-03 / nr. 1033

H ORLAlt ftl COmITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI IRIUKGITORESS BOWINI SI AL SFATULUI POPULAR RMfd BAIA SHARE Anul VIII. — Nr. 1033 Vineri 3 mai 1957 4 pag. = 20 bani Cilii în pag. 4-a. —Sărbătorirea zilei de 1 Mai peste hotare. area demonstrație a oamenilor muncii din Baia Mare cu prilejul zilei de 1 Mai Iprîiul Mai — mult așteptata și mîndra sărbătoare a oamenilor muncii — a găsit bătrâna Baia Mare, întinerită, înveșmîntuită în straiele-i cele mai frumoase. Zefirul dimineții înfioară faldurile steagurilor roșii și tricolore, iar din ferestre petalele florilor zîmbesc luminai noii zile. In întreg văzduhul plutește parcă ceva, emoționant, sărbătoresc. , Privirile se îndreaptă îngrijorătoare spre norii ce acoperă bolta. „Numai de n-ar plouai“ — e un gînd ce îi cuprinde pe toți în aceste clipe ale dimineții. Dar nu... curând parcă și natura „își dă seama“ că ar fi păcat să umbrească cumva atîtea bucurii și spre ora 9, soarele croiește drum larg luminoaselor sale raze, care în auriul lor cuprind totul, înfrumusețînd și mai mult sărbătoreștile veștminte ale străvechiului nostru oraș... Pe străzile din jurul centrului s-au ștradunat coloane largi de oameni ai muncii. — Se aud cadențe vii ale marșurilor muncitorești executate de fanfare, fie scandează lozinci, răsună urale... Coloanele înaintează spre Piața Libertății, unde va avea loc tradiționalul miting de sărbătorire a zilei de 1 Mai. E ora 10. Un vuiet de aplauze umple totul. Pe balconul clădirii „Minerul“ își fac apariția reprezentanți ai comitetului regional de partid, ai comitetului executiv al sfatului popular regional, ai consiliului sindical local, fruntași în producție. Fanfara intonează imnurile de stat al R.P.R. și U.R.S.S. Ia cuvîntul tovarășul Iosif Moigoș, prim-secretar al comitetului regional de partid. Mitingul este deschis de tovarășul Gheorghe Pop, președintele comitetului executiv al sfatului popular regional. TOVARĂȘI! In numele și din însărcinarea comitetului regional de partid, al comitetului executiv al sfatului popular regional, al sindicatelor, vă felicit cu ocazia zilei de 1 Mai, sărbătoarea tradițională a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările. De decenii această sărbătoare a primăverii este un prilej de trecere în revistă a forțelor clasei muncitoare, de apreciere a perspectivelor luptei sale. An de an ziua de 1 Mai înscrie noi victorii în cartea de aur a istoriei omenirii. Socialismul înfăptuit cu 40 de ani în urmă în U.R.S.S., triumfă azi în marea Chină populară și in multe țări din Europa și Asia. Pe drumul luminat de mărețele principii ale marxism-leninismului, pășesc astăzi alături, neabătut, țările socialiste, între care s-au statornicit relații de tip nou, pe bază de egalitate, respect reciproc și intr-ajutorare tovărășească. Ele formează puternica și invincibila comunitate a țărilor socialiste. 1 Mai 1957 pentru cei 900 milioane de oameni din puternicul lagăr al țărilor socialiste este un prilej de trecere în revistă a realizărilor obținute pe drumul construirii unei orânduiri noi — socialismul. Pentru oamenii muncii din țările capitaliste, 1 Mai este o zi de puternică manifestare a luptei împotriva creșterii prețurilor, impozitelor, a scăderii salariilor, împotriva mizeriei și a foametei la care sunt împinși ca urmare a politicii de înarmare dusă de guvernele țărilor capitaliste. Marile mișcări greviste care au avut loc în ultimul timp într-o serie de țări capitaliste dovedesc că oamenii muncii, călăuziți de învățătura marxist — leninistă sub conducerea partidelor comuniste și muncitorești, vor fi în stare să se elibereze de sub exploatarea capitalistă. In întrecerea pașnică între sistemul socialist și cel capitalist socialismul s-a dovedit și își dovedește superioritatea sa incontestabilă. In timp ce lagărul socialist crește și se întărește, lagărul capitalist slăbește zi de zi. Multe popoare din Asia și Africa care au purtat secole de-a rândul jugul colonial au dat semnalul unei puternice renașteri. Avîntul luptei de eliberare a popoarelor din colonii și țările dependente este fără precendent în istorie și orice ar face cercurile agresive imperialiste, nimic nu mai poate salva de la pieire rușinosul și sîngerosul sistem colonial imperialist. Zadarnic a încercat reacțiunea imperialistă prin atacul anglo-franco-israelian să banditesc suprime independența poporului egiptean și zadarnic încearcă S.U.A. prin „doctrina Eisenhower“ să atenteze la independența țărilor Orientului apropiat și mijlociu. Toate aceste planuri sunt sortite eșecului. Dar imperialismul nu jinduiește numai după pozițiile pe care le-a pierdut în colonii, ci și după pozițiile pierdute în actualele țări socialiste și de aceea tot felul de acțiuni, care întreprinde primejdie pacea lumii. Prin punin înfrângerea contrarevoluției din Ungaria a eșuat planul imperialist de a instaura o dictatură fascistă în Ungaria și de a o transforma într-un focar de război. Sprijinul pe care l-a primit poporul ungar din partea U.R.S.S. la cererea guvernului Kadar, lucită de constituie o expresie străajutor internaționalist, o manifestare cit se poate de grăitoare a unității și solidarității țărilor lagărului socialist. Eșecul cu care s-au soldat toate încercările imperialiste de a atenta la pacea lumii arată că forțele păcii sînt capabile — dacă acționează la timp și sînt unite — să facă să înceteze orice agresiune imperialistă, să împiedice dezlănțuirea unui nou război. Se știe că în calea planurilor războinice și de asuprire socială și națională ale imperialiștilor se ridică forța de neînvins a mișcării muncitorești internaționale și a unității lagărului socialist în frunte cu U.R.S.S. Și dacă totuși imperialiștii vor încerca să atenteze împotriva noastră să ia aminte că vor avea de înfruntat tehnica înaintată a țărilor socialiste, fermitatea oamenilor liberi, care vor ști să-și apere cuceririle lor istorice. TOVARĂȘI! Ziua de 1 Mai este un prilej de rodnic bilanț al realizărilor obținute de harnicul nostru popor muncitor în înfăptuirea sarcinilor trasate de cel de al ll-lea Congres al Partidului nostru și de plenara C.C. al P.M.R. din decembrie 1956. Oamenii muncii din patria noastră sub conducerea înțeleaptă a partidului cu sprijinul Uniunii Sovietice și în colaborare frățească cu celelalte țări socialiste și a obținut mari succese în făurirea întărirea industriei socialiste, în transformarea socialistă a agriculturii, ceea ce a permis partidului și guvernului să ia o serie de măsuri, privind îmbunătățirea nivelului de trai al celor ce muncesc. Alături de poporul român oamenii muncii aparținînd minorităților naționale luptă cot la cot pentru înflorirea scumpei noastre patrii. Numai cei care își închid ochii nu văd uriașele transformări din anii puterii populare. Drumul spre victoria socialismului nu este un drum lin și neted. Noi avem greutăți și lipsuri. Dar nu le ascundem, ci luptăm împotriva lor. Dispunem de toate mijloacele și posibilitățile pentru a le înlătura deoarece ele sunt vremelnice. Partidul nostru, credincios principiilor leniniste nu cunoaște interese mai înalte decât acelea de a-și sluji poporul cu devotament, întreaga sa politică reprezintă expresia celor mai vitale interese ale oamenilor muncii. Iată fundamentul de neclintit pe care se clădește unitatea de nezdruncinat care există în țara noastră, între partid, guvern și popor. Oamenii muncii din regiunea noastră au cinstit ziua de 1 Mai prin realizări de seamă în producție. Angajamentele luate de colectivele întreprinderilor din regiune în cinstea zilei de 1 Mai au fost îndeplinite cu succes și înainte de termen. Colectivul uzinelor „Gh. Gheorghiu-Dej" începînd de la data de 18 aprilie dă produse în contul lunii mai, 60 de întreprinderi și cooperative meșteșugărești și-au realizat planul pe luna aprilie înainte de termen. Urmînd îndemnul partidului, în cursul acestui an, în regiunea noastră au intrat peste 1.500 familii de țărani muncitori în unitățile socialiste din agricultură. In campania agricolă de primăvară, în lupta pentru o recoltă bogată, în acest an colectiviștii și întovărășiții au fost în fruntea luptei pentru terminarea însămînțărilor în cinstea zilei de 1 Mai la urimit nivel agrotehnic, construind prin exemplul lor imputernic stimulent mobilizator pentru țăranii muncitori cu gospodărie individuală. TOVARĂȘI! Comitetul regional de partid felicită pe oamenii muncii din regiune pentru succesele obținute în întrecerea socialistă șii să-și sporească eforturile cheamă pentru a obține noi realizări în lupta pentru sporirea volumului producției, creșterea continuă a productivității muncii, reducerea prețului de cost și îmbunătățirea calității produselor. Lucrătorii din agricultură să desfășoare larg întrecerea socialistă și patriotică pentru a obține o recoltă cit mai bogată și să-și valorifice produsele prin comerțul socialist. In interesul lor, al familiilor lor, și al întregii economii naționale, țăranii muncitori din sectorul individual sunt chemați să se unească în întovărășiri, cooperative agricole de producție și gospodării agricole colective. Intelectualitatea noastră este chemată ca alături de oamenii muncii să depună toate eforturile pentru înflorirea patriei noastre scumpe. Comitetul regional de partid, comitetul executiv al sfatului popular regional și cheamă pe toți oamenii sindicatele muncii să-și depună toată energia și priceperea în slujba păcii și construirii socialismului, pentru rea legăturilor frățești cu strângetoate țările lagărului socialist în frunte cu marea și invincibila Uniune Sovietică. Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc! Trăiască Partidul Muncitoresc Român, forța conducătoare și organizatoare a poporului muncitor, inspiratorul tuturor victoriilor noastre! Trăiască bastionule neclintit al păcii și al socialismului, lagărul țărilor socialiste în frunte cu Uniunea Sovietică! Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea partidului Muncitoresc Român înainte spre victoria socialismului în scumpa noastră patrie! In limba maghiară expune ea a fost făcută de tovarășul Gavril Czibuleak secretar al comitetului regional de partid. (Continuare in pag. 2-a). Cuvîntarea tovarășului Iosif Mogoș prim-secretar al comitetului regional de partid Mitingul din Capitala In dimineați z#ei de 1 Mai spre Piața Stalin din Capitală, gătită sărbătorește, s-au îndreptat din toate părțile șuvoaie de oameni. Ei au salutat cu ovații puternice apariția conducătorilor partidului și statului nostru. In tribuna oficială au luat loc tovarășii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., prim-secretar al C.C. al P.M.R., Chivu Stoica, președintele Consiliului de Miniștri, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., dr. Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Iosif Chișinevschi, Miron Constantinescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, membri supleanți ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., Ianoș Fazekaș, Vladimir Gheorghiu, secretari ai C.C. al P.M.R., Alexandru Bîrlădeanu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, acad. dr. C.I. Parhon, acad. prof. Traian Săvulescu și Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc P.M.R. București. Au mai fost prezenți la tribună membri ai C. C. al P. M. R., miniștri, oameni de știință, artă și cultură, reprezentanți ai organizațiilor de masă, fruntași în producție etc. In tribună au mai luat loc membri ai corpului diplomatic acreditați la București, precum și delegațiile sindicale și muncitorești din 19 țări, invitate la sărbătorirea zilei de 1 Mai. Mitingul a fost deschis de către tov. Florian Dănălache, membru al C.C. la P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc P.M.R. București. A luat apoi cuvîntul tovarășul Gheorghe Apostol, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului Central al Sindicatelor, care a rostit o cuvîntare. A urmat apoi demonstrația oamenilor muncii, care au manifestat puternic pentru unitatea de nezdruncinat dintre partid, guvern și popor, pentru prietenia cu Uniunea Sovietică, China populară și celelalte țări de democrație populară, precum și cu toate popoarele iubitoare de pace din lumea întreagă. Cuvîntarea tovarășului GHEORGHE APOSTOL la mitingul de 1 Mai Dragi tovarăși și tovarășe. Din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a guvernului R.P.R. și a Consiliului Central al Sindicatelor, vă salut și vă felicit călduros cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările, împreună cu noi vor sărbători Intîiul Mai un număr însemnat de prieteni dragi, delegați ai oamenilor muncii din 19 țări. Adresăm scumpilor noștri oaspeți un cald salut frățesc. Tovarăși. Sărbătorim ziua de 1 Mai ca oameni liberi într-o țară liberă și stăpîni pe munca noastră, mergem înainte pe drumul luminos al socialismului învingător. Poporul român constructor al vieții noi socialiste, trece azi în revistă cu îndreptățită mîndrie patriotică succesele dobîndite. Intr-un timp scurt, prin munca avîntată a oamenilor muncii, țara noastră a fost transformată dintr-o țară înapoiată într-o țară cu o puternică industrie socialistă în continuă dezvoltare, cu o agricultură în plin progres, cu o știință și cultură înfloritoare. Se cimentează tot mai mult frăția dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, dovada justeței politicii înfloritoare a partidului și statului nostru democrat popular. Muncind cu însuflețire pentru realizarea hotărîrilor celui de al II-lea Congres al P.M.R. și a măsurilor stabilite de plenara C.C. al P.M.R. din decembrie clasa muncitoare a obținut 1956, succese importante. Planul producției globale a industriei socialiste pe primul trimestru al anului, a fost îndeplinit în proporție de 107 la sută. In numeroase întreprinderi s-au obținut indici mai înalți de utilizare a mașinilor și agregatelor și însemnate reduceri ale cheltuielilor de producție. Cu realizări importante întîmpină ziua de 1 Mai și harnica noastră țărănime muncitoare, aliată de nădejde cu clasa muncitoare în făurirea noii orânduiri socialiste. Se dezvoltă și se întărește sectorul socialist al agriculturii. Peste 860 mii de familii de țărani muncitori s-au unit în circa 12 mii gospodării colective și întovărășiri agricole. Țărănimea muncitoare din sectorul socialist și individual, muncitorii și mecanizatorii din G.A.S. și S.M.T. trebuie acum să desfășoare o muncă intensă pentru a termina la timp muncile agricole de primăvară, întreținerea culturilor, punînd bazele unei recolte bogate, în vederea îmbunătățirii continue a aprovizionării industriei cu materii prime și a populației cu produse agro-alimentare. Oamenii muncii din patria noastră prețuiesc aportul oamenilor de știință și de cultură, al intelectualității, la construirea socialismului. Suntem oamenii de știință încredințați că și cultură și artă vor lupta cu perseverență pentru ca știința și tehnica, literatura și arta să slujească tot mai bine cauza poporului, cauza socialismului și păcii. (Continuare în pagina) . Sărbătorirea zilei de 1 Mai la orașul Satu Mare In prima dimineață a lunii mai, orașul Satu Mare arăta ca un imens buchet de garoafe multicolore, care în urma unei ploi primavaratice părea parcă și mai frumos. In bătaia vîntului fluturau steaguri roșii și tricolore, în ora 10. La tribuna oficială învestmîntată de sărbătoare, au luat loc conducători și activiști ai organelor de partid și de stat, reprezentanți ai organizațiilor de masă, numeroși fruntași în producție printre care și deputați în Marea Adunare Națională, deputați ai sfaturilor populare orășenesc și raional. Despre însemnătatea sărbătoricu cîteva minute înainte de începerea demonstrației, avioane ale aviației civile, care purtau drapele roșii și tricolore cu inscripția „Trăiască 1 Mai“ și-au făcut apariția în formație de defilare, brăzdînd de mai multe ori văzduhul deasupra coloanelor de manifestanți și a tribunei oficiale. După trecerea avioanelor își fac apariția pionierii, micii cetățeni ai patriei noastre, cărora, potrivit tradiției, le revine cinstea de a păși în fruntea coloanelor de multe locuri vedeai inscripția „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc“. . Din fiecare casă, de pe fiecare stradă, veneau grupuri-grupuri de bărbați, copii și femei, veseli, lncepe mitingul zii zilei de 1 Mai a vorbit în limba romînă tovarășul Dezideriu Lakner, prim-secretar al comitetului orășenesc de partid, iar în limba maghiară tov. Carol Uray, președintele comitetului de întreprindere al fabricii „Unio“. Cuvîntările au fost des subliniate de aplauzele și uralele oamenilor muncii, mărturie a hotărârii lor ferme de a lupta și pe mai deparținute în cinstea zilei de 1 Mai. Producția globală pe trimestrul I a fost realizată în proporție de 107,7 la sută, producția marfă 111,3 la sută, iar productivitatea muncii a crescut cu 7 la sută. Pe luna aprilie ei și-au depășit planul cu 23,8 la sută. Intre produsele ciiate peste plan se numără și o presă excentrică de 75 tone. Prin fața tribunei trec, concomitent cu elevii școlilor profesionale de ucenici, destoinicii muncitori de la fabrica „Unio“, care fac astăzi luminosul bilanț al succeselor obținute. In ultimii ani ei au făurit piese și mașini despre care se credea că nu se pot fabrica decât în străinătate: transportoare cu racleți, trucuri forestiere, iar în ultimul timp batoze pentru treieratul mazării. In inimile lor e sărbătoare și în această zi raportează partidului că au dat peste prevederile planului produse în valoare de 1.400.000 lei.Spre tribună privesc și aplaudă cu cinste toți muncitorii. Printre ei se află și fruntașii Elisabeta Lettel, Iosif Görbe, Gheorghe Petru, Francisc Osvath etc. La sărbătoarea zilei de 1 Mai ceferiștii din complexul Satu Ma fluturând stegulețe sau ducînd cu grijă buchete de flori. Din întreprinderi și instituții ieșeau coloane de muncitori, cu drapele, lozinci și grafice, îndreptîndu-se cu toții spre centrul orașului, te pentru întărirea necontenită a unității de nezdruncinat a lagărului socialist în fruntea căruia stă marea și invincibila Uniune Sovietică. Participanții la miting și-au manifestat de asemenea dragostea și atașamentul față de Partidul Muncitoresc Romîn și guvernul țării noastre, față de politica de construire a socialismului care, au venit cu zeci de steaguri purpurii, steagurile partidului, sub care ceferiștii de la Grivița au luptat în 1933 pentru pîine și libertate. Peste capetele mulțimii se văd purtate cu mîndrie portretele marilor dascăli și portretele conducătorilor Partidului toresc Român și ia statului Muncinostru democrat-popular, portretele conducătorilor P.C.U.S. și ai partidelor comuniste și muncitorești frățești. Intîmpinînd 1 Mai, sărbătoarea solidarității muncii de pretutindeni, oamenilor feroviarii sătmăreni au obținut noi victorii în întrecerea socialistă. Pe luna aprilie ei au transportat un supratonaj de peste 10.000 tone. Mecanici ca Ziman Mihai, Huțu Constantin și Ocean Gheorghe, fac cinste unității din care fac parte. Apariția în fața tribunei a cooperatorilor de la „Mondiala“ este salutată cu vii aplauze. Multora dintre cei care urmăresc desfășurarea demonstrației le este cunoscută această cooperativă după produsele din ce în ce mai bune, pe care le pune la dispoziția celor mici. Coloana cooperatorilor de la „Mondiala“ este încheiată de un frumos car alegoric simbolizînd al VI-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților de la Moscova. Continuă să treacă muncitori și muncitoare de la Industria Textilă Ardeleana a căror produse simt cunoscute și în țările străine ca: Belgia, Olanda și Austria. Trec în continuare muncitorii de la „Solidaritatea“ din rîndul cărora a fost aleasă ca deputată în Marea Adunare Națională muncitoarea fruntașă Maria Borșa, cooperatorii de la „Autometal“, „Talpa“, „Drum nou“, cît și muncitorii de la combinatul „1 Mai“ care în cursul trimestrului I au dat bunuri de larg consum peste plan în valoare de peste 1.200.000 lei.. Muncitorii și muncitoarele de " fabrică "de cărămizi, care trec acum prin fata tribunei, au dat pestul plan în cinstea acestei zine, coffi Demonstrația oamenilor muncii manifestanți. Se aude răpăit de sobe și sunete limpezi de trompete. Pionierii demonstrează cu veselia și seninătatea lor, bucuria copilăriei fericite, dragostea nețărmurită față de partid care le asigură un viitor tot mai luminos. Un grup de pionieri se apropie de tribună și aruncă celor prezenți buchete de flori. In sunetele unui marș vioi cîntat de fanfara fabricii „Unio“, ^ec prin fața tribunei, în ropote de aplauze, harnicii muncitori, tehnicieni și funcționari ai fabricii „1 Septembrie“, deținătoare drapelului de unitate fruntașă pe o ramură. In fruntea coloanei un grup de muncitori poartă un grafic care ilustrează realizările de