Pentru Socialism, decembrie 1958 (Anul 9, nr. 1521-1546)

1958-12-02 / nr. 1521

* 1' mmm óin mu mu mim ORFlfln AL COIMITETULUI HEBIOBIIL AL PARTIDULUI SILANCITORESC ROITUR ȘI AL SFFlTULUI POPULITW REBIOBILL Bflifl WABE Alte sute de familii au pășit pe drumul vieții noi 2 .740 de hectare cooperativizate intr-o singură săptavaîna Pe zi ce trece tot mai mulți țărani muncitori de pe ogoarele regiunii noastre pășesc cu încredere pe drumul cooperării agriculturii. Realizările obținute în domeniul dezvoltării producției agricole și ridicarea nivelului de trai al familiilor colectiviștilor și întovărășiților au fost și în acest an superioare celor dobîndite de țăranii muncitori cu gospodării individuale. Prin aceasta se explică faptul că numai în decursul săptămînii trecute au luat ființă în regiune 18 întovărășiri agricole, o întovărășire zootehnică, iar membrii cooperativei agricole de producție curentă din Craidorolț au trecut la cooperarea în cadrul gospodăriei colective. Totodată, în unitățile agricole cooperatiste constituite mai înainte au intrat sute de familii de țărani muncitori individuali. Făcînd o statistică a succeselor înregistrate în ultima săptămînă privind transformarea socialistă a agriculturii constatăm cu satisfacție că în unitățile cooperatiste nou înființate și în cele existente deja au intrat peste 1.460 de familii de țărani muncitori care posedă în total 2.740 hectare teren agricol. In cele mai multe dintre întovărășirile create, țăranii muncitori și-au comasat întreaga suprafață de teren arabil pe care o posedă. De asemenea, de la început au fost create premizele constituirii de fonduri de bază prin încasarea unor contribuții bănești și prin stabilirea unor anumite suprafețe care urmează a fi cultivate cu plante tehnice, iar veniturile afectate fondului de bază. Cu prilejul adunărilor de constituire a noilor unități agricole cooperatiste, membrii acestora s-au angajat să respecte prevederile statutului și propriile lor hotărîri. Inscriindu-se în unități agricole cooperatiste, țăranii muncitori romîni și cei aparținînd minorităților naționale conlocuitoare își cimentează tot mai mult prietenia și se angajează să-și îndrepte mai mult eforturile spre continua dezvoltare a agriculturii noastre, pentru ca aceasta să ajungă in cel mai scurt timp la nivelul sarcinilor trasate de partid. Și în ultima săptămînă s-a dovedit că atragerea în munca de transformare socialistă a agriculturii a unui cît mai larg activ de comuniști, agitatori, deputați, femei, utemiști, tovarăși din rîndul colectiviștilor și întovărășiților care au muncit și cîștigat bine și în acest an, stă la baza succeselor în acest domeniu. întreaga muncă culturală trebuie axată de asemenea pe problema transformării socialiste a agriculturii. Noî întovărășiri agricole Ziua de sîmbătă a fost pentru locuitorii cătunului Novăceni din comuna Baba Novac, raionul Satu Mare o adevărată zi de sărbătoare. Ei au participat la două evenimente în viața însemnate cătunului lor. 1 Alăturîndu-și păsaliiturile de care dispun, toți locuitorii cătunului (cu excepția a două familii) și-au unit pămînturile, inaugurind o nouă întovărășire. In aceeași zi s-a inaugurat prima școală construită în cătunul lor. Formația căminului cultural Baba Novac a distrat publicul, prezentîndu-i un frumos program cultural. Andrei Năsui corespondent ★ Dornice să smulgă pămîntului roade din ce în ce mai bogate, 26 familii de țărani muncitori din comuna Tiream (Cărei) și-au unit vineri, cele 62 hectare pe care le posedă, formând o întovărășire agricolă. Intovărășiții fiind conștienți că numai prin creșterea continuă a fondului de bază, întovărășirea se va dezvolta și întări necontenit, au hotărît ca în anul viitor să cultive două hectare cu cînepă, iar venitul să fie alocat fondului de bază. Tot pentru fondul obștesc ei au hotărît ca fiecare familie să achite suma de 20 lei pe lingă taxa de înscriere. mai economice Una din fazele tehnologice miniere din subteran de cea mai mare însemnătate, o constituie lucrările de susținere minieră, prin care se înțelege complexul de măsuri ce asigură menținerea nedeformată a lucrărilor, spre a se realiza în același timp condițiile de securitate cuvenite. Se știe că la executarea lucrărilor miniere, starea inițială de echilibru a rocelor care constituie o caracteristică proprie masivului neatacat, este deranjată, iar profilul lucrărilor miniere tinde să se deformeze.Prin aceasta se produce adesea desprinderea unor bucăți de roca, așa-numite cădere de copturi, și sînt posibile chiar surpări. Aceste situații periculoase se evită cu ajutorul lucrărilor de susținere. Susținerea minieră constituie chiar o disciplină specială în minerit; ea studiază metodele de susținere, materialele cele mai corespunzătoare, construcțiile adecvate și metodele de executare a lor. In țările cu o industrie minieră avansată, cum este de pildă, Uniunea Sovietică, această disciplină a căpătat dezvoltare ușor de înțeles. Pentru țara noastră — și îndeosebi în regiunea noastră , unde mineritul cunoaște o dezvoltare accentuată de la an la an și are perspective mari in viitorul apropiat, chestiunea lucrărilor miniere de susținere capătă o actualitate de prim-ordin, trebuind să devină una din problemele centrale ale preocupărilor tehnico-economice ale cadrelor de specialitate. In trecut, producției miniere reduse îi corespundeau lucrări miniere relativ mai reduse, suprafața de deschidere a rocilor înconjurătoare fiind mai mică. Se înțelege că presiunea litostatică era in general moderată, in aceste condiții susținerea în lemn era suficientă, (cu toate că se cunosc destule cazuri cind Ing. GABRIEL POPESCU vicepreședinte al cercului A.S.I.T. din Trustul minier Baia Mare, și la lucrările vechi se utilizau alte mijloace de susținere). In anii de democrație populară situația s-a schimbat însă mult și o dată cu avîntul industriei extractive, au fost introduse numeroase elemente noi SSSSSSSS8SSS3SSSSS88SS8SS33SSSS88SS88SS3SSSSSSSS Pe teme economice 333S*8cS*S3S68636SS3S333383868S8SS3333S3SS88S83S în domeniul exploatării subterane. Paralel cu punerea în mișcare a unor mase considerabile de roci (în sensul larg al noțiunii), se ridică noi probleme în legătură cu presiunea minieră prin creșterea volumului lucrărilor de susținere ce trebuie executat. Cu toate că în minele de minereuri din regiunea noastră nu se ridică aceleași probleme ca în industria carboniferă, de pildă, totuși apar aspecte care neaparat se cer rezolvate nu numai după criterii tehnice, dar și — totodată — economice. In anii cincinalelor s-au dat o serie de îndrumări importante referitoare la problemele industriei miniere din țara noastră, iar prin directivele celui de-al IIea Congres al P.M.R. s-au trasat sarcini de amploare cu privire la consolidarea bazei materiale, respectiv la creșterea volumului de rezerve, precum și la creșterea producției de minereuri neferoase. Realizarea acestei sarcini este legată de un vast program de lucrări pentru deschiderea unor noi mine, pentru redeschiderea unor mine vechi, pentru sistematizarea celor în funcțiune, pentru perfecționarea tehnologiei actuale a metodelor de exploatare, etc. Toate acestea implică însă un volum însemnat de lucrări de susținere, cu alte cuvinte un consum ridicat de material lemnos. Or, economisirea acestuia, printr-o gospodărire mai atentă și mai ales prin utilizarea unor înlocuitori adecvați, apare ca un imperativ al stadiului actual de dezvoltare a mineritului fiind necesar ca fiecărei materii prime să i se dea folosirea cea mai judicioasă. Problema se pune deopotrivă de actual și pentru minele din regiunea noastră, dacă se ține seama de distanțele mari de la care se transportă lemnul precum și dificultățile de aprovizionare a minelor mai izolate, ceea ce grevează asupra prețului de cost. De aceea considerăm ca fiind de mare importanță măsurile preconizate în ultimul timp de către conducerea Trustului minier Baia Mare, sub îndrumarea organelor de partid, privind acțiunea de economisire a lemnului de mină. Dintre acestea amintim experimentările cu rezultate satisfăcătoare întreprinse în cadrul sectorului de cercetări al Trustului minier Baia Mare, de către grupa de cercetători mineri, de sub conducerea ing. Paul Dienes, relativ la folosirea ancorelor de susținere confecționate din oțel, cu ajutorul cărora lespezile cu tendința de desprindere sînt ancorate de tavanul sau pereții lucrărilor miniere. De asemenea sînt interesante experimentările efectuate la IM. ,,Petre Gheorghe“ — Săsar de către ing. Paul Benedek în legătură cu aplicarea procedeului de ancorare a pereților cu ancore din cablu de oțel cimentate in găuri, care au dat și ele rezultate bune. S-au mai efectuat, tot de către sectorul, de cercetări al trustului, și alte experimentări referitoare la susținerea lucrărilor miniere ca, de exemplu, acelea de a se introduce utilizarea de armături prefabricate din beton, alcătuite din 5 sau 3 elemente ^.[Continuarea în gag.. 2-a:. ^ Efectuarea lucrărilor de susțineri miniere în condiții — problemă centrală a cadrelor tehnico-inginerești Xxt Amil IX. Nr. 1521 X i : I ' * t £ Marți, x ft 2 decembrie 1958 X >t "4 * ♦ í 4 pag. — 20 bani X X X ■4 ♦ În contul lui 1959 Presatorii Iosif Kurta și Adalbert Toth, maistrul Ștefan Racz, muncitorii Alexandru Bombar, Carol Angyal și mulți alți muncitori de la Fabrica de cărămizi din Satu Mare se mîndresc cu realizările lor și pe drept cuvînt. Planul global anual și pe sortimente fiind îndeplinit, ei au dat pînă în 27 noiembrie, în contul anului 1959 467.000 cărămizi, țigle și blocuri de beton, în valoare totală de 239.176 lei Ei au realizat și însemnate economii. Prin folosirea rumegușului la arderea cărămizilor s-au economisit 291.197 lei. Pentru reducerea cheltuielilor s-a asigurat transportul produselor finite prin mijloace proprii. In felul acesta, s-au redus cu aproximativ jumătate cheltuielile efectuate zilnic pentru transportul a 140 tone produse finite. Cresc și se întoresc rândurile partidului Spre deosebire de anii trecuți, în acest an, organizațiile de bază de la uzinele „Ghiorghe Gheorghiu-Dej“ din Baia Mare, îndrumate Îndeaproape de comitetul de partid și-au organizat în așa fel munca încît în perioada adunărilor de dări de seamă .și alegeri,sa nu slăbească munca politică pentru primirea de noi candidați de partidv și membri de partid. Membrii de partid cei mai pregătiți au primit sarcina să se ocupe de unul sau doi tovarăși din activul fără de partid, pentru a-i ajuta atît pe linie profesională cît și pe linie politică, să devină demni de a fi primiți în partid. Organizația de bază de la secția acid clorhidric, spre pildă, ocupîndu-se de întărirea rîndurilor partidului a reușit să primească în cursul lunii noiembrie, 4 membri și candidați de partid, dintre cei mai buni muncitori care sînt în fruntea întrecerii socialiste și a efortului general pentru obținerea buni indici în realizarea și depășirea celor mai planului de producție. Astfel, a fost primit ca membru de partid lăcătușul fruntaș Nicolae Alamaș, în rîndurile candidaților au fost primiți Tiberiu Mureșan, sudor fruntaș, secretar al organizației de bază U.T.M., Alexandru Merca și Ioan Oros, maistru de schimb. Rezultate însemnate au obținut și organizațiile de bază de la secțiile: atelierul mecanic, topitorie, acid sulfuric, construcție, plumbărie și altele care au primit de asemenea cîte 2—3 membri sau candidați de partid. De remarcat este că în prezent mai sînt aproape 20 tovarăși care au făcut cererile pentru a fi primiți în partid și așteaptă ca ele să fie puse în discuția adunărilor generale ale organizațiilor de bază. i Construcții muncitorești ridicate in ultimii ani in orașul Baia Mare. Introducerea gazului metan în orașul Baia Mare Orice băimărean a urmărit cu curiozitate lucrările ce se execută pe mai multe străzi din oraș în vederea introducerii gazului metan. Și aproape sigur, că fiecare, s-a întrebat în ce stadiu se găsesc ele în momentul de fața? Pentru a răspunde curiozității unanime și scrisorilor sosite la redacție în acest sens, tovarășul Nicolae Kilin, vicepreședinte al sfatului popular orășenesc, a acordat un scurt interviu unui redactor al nostru: Redăm mai jos răspunsurile primite la întrebările puse. ÎNTREBARE: Cum sînt asigurate lucrările de introducere a gazului metan cu documentațiile necesare ? RĂSPUNS: Introducerea gazului metan în orașul Baia Mare costă cîteva zeci de milioane de lei. Fiind așadar o lucrare de mari proporții, Consiliul de Miniștri a aprobat executarea ei în trei etape: Pe această bază s-a întocmit deja proiectul tehnic de execuție pentru prima din cele trei etape și conform acestui proiect s-au început — așa cum vedeți — lucrările. ÎNTREBARE: Ce lucrări cuprinde etapa I-a și ce anume s-a executat pînă acum? RĂSPUNS: In primul rînd este prevăzută alimentarea cu gaz metan a uzinelor ,.Gheorghe Gheorghiu-Dej“, „1 Mai“ Ferneziu și a turbinei de la Săsar. Paralel cu acestea, în prima etapă se vor executa rețele pentru deservirea populației din oraș în sectoarele: Progresul, Piața I.C. Frimu și Piața Libertății. Dintre aceste lucrări sînt planificate pentru anul în curs: conducta principală de presiune medie de la punctul de intrare a gazului metan în oraș pînă la policlinica nouă, precum și două stații de reglare. Față de acest plan s-au executat pînă în momentul de față următoarele: parțial conducta amintită, apoi conductele de presiune joasă pe străzile 21 medie și bune, Pintea Viteazul și Decembarea, urmînd ca pînă la finele anului să se execute și conductele din piața I.C. Frimu. De asemenea au fost construite cele două case de reglare, ce vor fi utilate cu instalațiile necesare încă în luna decembrie a.c. Totodată a fost terminată stația principală de predare a gazului metan, un bloc administrativ și două blocuri a cîte 4 apartamente fiecare pentru salariații întreprinderii gaz metan etc. In scopul deservirii populației băimărene cu gaz metan, sînt în curs de execuție: biroul secției gaz metan a întreprinderii comunale nr. 1 Baia Mare, magaziile de materiale, ateliere, stații de izolare și un dormitor modern. ÎNTREBARE: Au fost luate pînă în prezent măsuri în ceea ce privește executarea lucrărilor de introducere a gazului metan în imobile? RĂSPUNS: Firește. In primul rînd au fost trimiși 9 muncitori și maiștri la Tîrgu Mureș să urmeze cursurile de perfecționare tehnică. Prin intermediul întreprinderii comunale, ei vor executa aceste lucrări. Totodată întreprinderea comunală, pe baza unui plan de muncă și a primelor solicitări, a asigurat materialele necesare introducerii gazului metan în aproximativ 500 de imobile, urmînd ca în funcție de viitoarele solicitări, aprovizionarea cu cele necesare să continue. ÎNTREBARE: Ați avut planificat pentru anul 1958 punerea în funcțiune a vreunei rețele de gaz metan? RĂSPUNS : Nu, nu am avut. Conducta care va alimenta cu gaz metan uzinele „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ are termen de intrare în funcțiune în primul trimestru al anului 1959. Punerea parțială în funcțiune a rețelei pentru consum public de gaz metan în sectoarele mai sus-amintite, este planificată abia în al II-lea semestru al anului 1959. La sluiiția exploatării Baia Bocșa se acordă o atenție deosebita prelați arii minereului. In clișeu, inginerul Ilie Paraschiv și maistrul Teodor Benea anatizind calitatea minereului măcinat la una dinn morile, cu bi]£ t Pentru îmbunătățirea muncii de propagandă și a activității cultural-educative Ieri, la comitetul regional de partid a avut loc o consfătuire la care au participat secretarii cu problemele de propagandă și agitație de la comitetele raionale și orășenești de partid, activiști culturali din organizațiile de masă și din aparatul de stat. Cu acest prilej s-au dezbătut următoarele probleme: desfășurarea învățămîntului de partid și a învățămîntului politic U.T.M., precum și sarcinile legate de aplicarea planului de masuri al comitetului regional de partid privind desfășurarea muncii politice de masă și cultural-educative, în perioada de iarnă. Consfătuirea a constituit un rodnic schimb de experiență în domeniul ridicării nivelului propagandei de partid și al îmbunătățirii muncii politice de masă în perioada actuală. VESTI DIN RAIONUL TAȘNAD Cartea pătrunde tot mai mult la sate Acum, cîteva zile, in comunele și satele raionului Tășnad din inițiativa comitetului raional U.I.M., utemiștii au întreprins o acțiune pentru difuzarea cărții. Pînă în prezent au fost difuzate cărți în valoare de peste 6.000 lei. Printre fruntașii acțiunii se situează: Elisabeta Barnovski, care a difuzat cărți în valoare de 800 lei, Constantin Olaru, Silvia Boceanu și alții. Tineri la muncă voluntară Răspunzînd chemării adresate tineretului de către comitetul raional de partid, comitetul raional TJ.T.M. și comitetul executiv al sfatului popular raional, peste 300 de tineri din școlile, instituțiile și cooperativele tășnădene, au participat la muncă voluntară organizată pentru strîngerea recoltei de struguri de pe lotul de la Piut Mare al gospodăriei agricole de stat Cherăușa. Ei au recoltat struguri de pe cele 4 hectare ce le-au fost încredințate. Dintre tinerii care au participat la această muncă s-au evidențiat Maria Cizeg, Maria Vecel, Maria Cardoș și alții. ■ • Cooperatorii de la „Unitatea" din Sighet vor livra azi pentru Baia Mare tricotaje în valoare de peste 100.000 lei. Printre acestea se numără: 500 veste pentru femei,200 pulovăre bărbătești cu fermoare, șosete, fulare și altele. ■ Unitățile O.C.L. Aprozar din regiunea noastră au luat o serie de măsuri în vederea aprovizionării cît mai abundente a oamenilor muncii cu cartofi, fructe, legume și zarzavaturi pentru perioada de iarnă. In acest scop pe întreaga regiune s-au însilozat pînă ieri 1.200 tone cartofi, 550 tone mere, 100 tone ceapă, 80 tone rădăcinoase și diferite legume. ■ Pînă ieri muncitorii Alexandru Simon și Dezideriu Benke de la atelierul de cositorie al fabricii „1 Septembrie“ din Satu Mare au economisit peste 360 kg cositor la operația de cositorire a bidoanelor de lapte. Ei au redus consumul de cositor cu 6 la sută. ■ Incepind de azi și pînă vineri la secțiile sănătate și prevederi sociale a sfaturilor populare raionale au loc consfătuiri la care participă personalul medical din raza raioanelor respective. Cu ocazia acestor consfătuiri se va analiza indicele de mortalitate infantilă, probleme de Cruce Roșie și altele. ■ In cadrul lucrărilor de gospodărire și înfrumusețare a orașului Satu Mare, pînă ieri au fost construite și reparate trotuare pe o suprafață de aproape 10.000 metri patrați, adică cu cca peste 90 la sută mai multe decit prevedea planul. Tot în cursul zilei de ieri au început la Satu Mare lucrările de introducere a apei potabile pe strada 23 August. La sediul Sfatului popular din orașul Baia Sprie are loc mîine o ședință a comitetului executiv. In cadrul ședinței se va analiza felul cum se desfășoară învățămîntul la școala nr. 1. Raportul în această problemă va fi prezentat de tovarășul Alexandru Mihalca, directorul școlii. In cadrul universității populare a tineretului, azi la orele 18, în sala de conferințe a casei de cultură a sindicatelor vor fi predate lecțiile: „Originea și evoluția omului“ și ,,Pe urmele marilor călători Columb, Vasco da Gama, Magelan și alți călători de seamă. Lecțiile vor fi urmate de filmul „împotriva tuturor.“ Pe zi ce trece crește tot mai mult numărul cititorilor la Biblioteca regională din orașul Baia Mare. In cursul zilei de ieri, de pildă, peste 150 cititori au vizitat biblioteca și au împrumutat aproape 3000 de volume. De cîteva zile, biblioteca fost înzestrată cu alte 300 voluame din cele mai noi cărți apărute.