Pentru Socialism, octombrie 1959 (Anul 10, nr. 1777-1803)

1959-10-01 / nr. 1777

PROLETAR DINTOATE 0MM AL COMITETULUI REEIONAL AL PARTIDULUI RIUNCIIORESC ROBIM ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIORAL BAIA MfiARE Glorioasa aniversare a proclamării R. P. Chineze Marele popor al Chinei populare, țările lagărului socialist și toți oamenii iubitori de pace sărbătoresc astăzi, 1 octombrie, 10 ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze. După Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, victoria revoluției chineze și proclamarea Republicii Populare Chineze reprezintă cel mai important eveniment din istoria mondială. Victoria revoluției din China și apariția Chinei populare nu numai că au schimbat în mod radical raportul de forțe dintre socialism și capitalism pe arena mondială în favoarea socialismului, dar a dat și o puternică lovitură sistemului colonial al imperialismului, dînd un nou avînt mișcării de eliberare națională a popoarelor subjugate.. Ziua de 1 octombrie 1949 a marcat începutul unei noi ere în istoria milenară a Chinei. După o îndelungată și eroică luptă revoluționară, sub conducerea glorioasă a Partidului Comunist Chinez, poporul Chinei a făcut să triumfe cauza dreaptă a eliberării naționale și a revoluției sociale a Chinei. Cu numai 10 ani în urmă,China mai era o țară a mizeriei, foametei și robiei pentru sute de milioane de oameni, o uriașă piață de jaf și exploatare . Pentru monopolurile capitaliste, n locul vechii Chine slabe, la cheremul puterilor străine, s-a făurit un stat popular puternic care a înfăptuit și înfăptuiește uriașe transformări revoluționare., Aplicînd creator teoria marxist-leninistă în noile condiții istorice, Partidul Comunist Chinez ,conduce cu succes luptă poporului de peste 600.000 000 pe calea făuririi socialismului. După victoria revoluției populare în China, a fost înfăptuită Una din cele mai importante reforme din istoria ei: reforma agrară. Aproape 300.000.000 de țărani, printre care milioane de sclavi și iobagi, au primit pămînt. Lichidînd clasa moșierească, schimbînd în mod fundamental raporturile de clasă, întărind alianța dintre clasa muncitoare și țărănime, reforma agrară a creat condițiile pentru dezvoltarea unei agriculturi înfloritoare, pentru trecerea ulterioară la transformarea" socialistă a agriculturii", ț . ‘ • . Stagnarea și înapoierea agriculturii care dăinuia în China de secole, a fost complet lichidată. In urmă cu 10 ani, la instaurarea Republicii Populare Chineze, vechii stăpîni ai Chinei și patronii lor de peste hotare au prezis că noua Chină nu va putea să-și hrănească uriașa populație în creștere continuă.. Dar profeții s-au dovedit mincinoși și de astă dată. Recolta de cereale a Chinei a crescut de la 200 kg calculat pe cap de locuitor în 1949 la 385 kg în anul trecut. Cu același eroism și energie nestăvilită cu care a luptat timp de mai bine de două decenii și a învins pe fronturile războiului de eliberare, poporul chinez a pornit bătălia pe uriașul front al reconstrucției pașnice, al făuririi unei puternice economii naționale socialiste. Zece ani reprezintă o perioadă destul de scurtă în istoria unui popor, cu atît mai mult în istoria milenară a Chinei-și totuși în primul deceniu de existență a Chinei populare înfățișarea acestei țări uriașe cît un continent, s-a schimbat rădical In anii primului cincinal (1953 —1957) a fost creată în China baza inițială a industrializării socialiste. Producția anuală de oțel ă R. P. Chineze a crescut de 75 de ori de la eliberare. De la 150.000 tone în 1949, producția de oțel în R. P. Chineză va ajunge anul acesta la 12.000.000 tone. China a ocupat încă în 1958 locul 7 în lume în ce privește producția de oțel. Crește rapid producția de cărbune. De pe locul al 7-lea în lume, în ceea ce privește producția de cărbune, China a trecut pe locul al III-lea, fiind întrecută numai de Uniunea Sovietică și S.U.A. Datorită uriașelor succese în construcția economică, viața poporului devine tot mai bună. . Numai' în anii primului cincinal,', salariul muncitorilor și funcționarilor a crescut cu aproape 40 la sută, iar veniturile țăranilor cu 30 la sută. In R. P.Chineză se desfășoară cu succes, o profundă revoluție culturală, de la lupta pentru lichidarea analfabetismului, pînă la importante realizări în domeniul științei și tehnicii. In noul an școlar au fost încadrați în școlile de toate gradele aproape 100.000.000 de cursanți. Recenta plenară a C.C. al P.C.Chinez a trasat o serie de obiective principale în îndeplinirea planului economiei naționale pe 1959. Reglementarea planului va permite îndeplinirea cu 3 ani înainte de termen a obiectivelor fixate de cel de-al doilea plan cincinal, în ceea ce privește unele produse industriale și agricole importante. In timp ce Uniunea Sovietică și-a fixat ca sarcină aceea de a ajunge și de a întrece din punct de vedere economic Statele Unite, R. P. Chineză și-a pus ca țel să ajungă din urmă și să întreacă Anglia, una din cele mai puternice țări industriale în ceea ce privește producția principalelor produse industriale. Această sarcină va fi îndeplinită nu în termen de 15 ani cum fusese prevăzut inițial. (Continuare în pag. 4) IN CLIȘEU: Palatul de cultură al naționalităților din Pekin, construit de curînd. ★ La Trustul minier " Baia Mare a avut loc ieri după-amiază deschiderea cursului de limba rusă organizat de comitetul A.R.L.U.S. din cadrul Trustului. In cadrul cursului participă 23 de persoane. ★ Azi, la sediul Sfatului popular al orașului Sighet va avea loc ședința comitetului executiv. Membrii comitetului vor analiza felul cum sînt rezolvate cererile oamenilor muncii înaintate sfatului popular orășenesc în decursul trimestrului III. De asemenea, membrii comitetului vor dezbate planul de muncă al comitetului executiv întocmit pe trimestrul IV al acestui an. ★ Biblioteca regională, în colaborare cu consiliul sindical regional, organizează azi un schimb de experiență cu bibliotecarii din orașul Baia Mare și de la raioane. Tema acestui schimb de experiență este munca cu cartea. Schimbul de experiență va avea loc începînd de la orele 9 în sala de spectacole a casei de cultură a sindicatelor. Agenția O.N.T. Carpați din Baia Atare organizează în ziua de 3 octombrie o seară de distracții la cabana Mogoșa și la Lacul Bodi. Costul transportului dus, întors și cazare , este de 10 leiînscrierile se pot face la agenția O.N.T. din oraș cel tîrziu pînă mîine la orele 14. ★ In cursul zilei de mîine, la Homorodu de Jos, raionul Satu Mare, va avea loc festivitatea dezvelirii unui monument ridicat în cinstea eroilor romîni căzuți în cel de-al doilea război mondial in luptă împotriva fascismului. Acest monument este al 5-lea construit în raionul Satu Mare în decursul acestui an. ★ Școala de artă plastică și Școala de muzică de 7 ani din Baia Mare organizează o secție de muzică pentru copiii muncitorilor din Ferneziu. Secția se va deschide în clubul uzinei în cursul zilei de mîine și va fi frecventat de un număr de peste 40 copii. ★ Casa de cultură a sindicatelor, în colaborare cu Filiala S R.S.C., anunță pentru azi la orele 19 conferința: „10 ani de construcție socialistă în R. P. Chineză“. Va vorbi tov. Aurel Socolan. Conferința va avea loc în sala de spectacole a casei de cultură și va fi urmată de un film artistic. I l I I 4444444 OO46444446 O <X* * * I final X. fir. 1777 | t * | 101 1 octombrie 1959 I * I 4 pag. «* 20 bani Ș ooooooooooooooo <yxxy> | I A crescut numărul colectiviștilor La inaugurare, în ianuarie ă.c., numărul familiilor de țărani muncitori romîni, maghiari și germani din Socond, care au pornit laolaltă pe drumul belșugului și al bunăstării, era de 126. Au trecut de atunci aproape 9 luni. In acest timp, colectiviștii au obținut o serie de realizări. Ei au amenajat o magazie de cereale și grajd pentru animale. Ca avans pentru fiecare zi-muncă, colectiva a repartizat 2,700 kg grîu. Colectiviștii n-au uitat că una dintre sarcinile lor de bază este și aceea de a atrage noi membri în gospodărie. Ca urmare a muncii de agitație desfășurate de colectiviști în frunte cu comuniștii, acum, numărul familiilor din colectivă este de 167, iar suprafața de teren arabil a crescut la 500 ha. Printre numeroasele utilaje ce se produc pentru export la fabrica „Unic“ din Satu Mare se numără și instalațiile de preîncălzire a aerului necesare unei centrale termoelectrice ce se construiește în R. P. Chineză. IN CLIȘEU: Echipa de tineret, condusă de lăcătușul Nicolae Țintea, lucrează la una din preincălzitoarele de aer. Roadele preluării unei inițiative Intr-o zi, mecanicul Ștefan Iablanovski s-a prezentat în fața șefului flotației de la Baia Sprie și a secretarului organizației de bază. — Tovarășilor! Inițiativa lui Nicolae Militari trebuie aplicată și la noi! Știm că mașinile din uzina noastră ne fac dese necazuri din cauza reparațiilor, care nu se fac atent și cu pricepere. Cer să-mi fie încredințată conducerea echipelor de reparații, îmi angajamentul că voi ridica nivelul calitativ al reparațiilor, evitînd astfel strangulările și defecțiunile. Cei de față l-au felicitat pe mecanicul Iablanovski, iar Wilhelm Petrușca a trasat sarcină șefului instalației să ia măsurile cuvenite de aplicare a inițiativei. Gestul candidatului de partid Ștefan Iablanovski era cu atît mai prețios cu cît peste cîteva zile intra în reparație linia principală de flotare... De la preluarea echipelor de mecanici de către Ștefan Iablanovski s-au reparat două linii mari de flotare. La nici una dintre ele nu au mai apărut pînă în prezent defecte, așa cum se întîmpla mai înainte. Iablanovski a fost permanent prezent la mori, la celule, la filtre sau la pompe și a îndreptat lucrurile. La repararea unui filtru de pirită a observat că un lăcătuș nu-i destul de conștient; lăsase oglinda filtrului neschimbată. Șeful de echipă a luat imediat atitudine hotărîtă împotriva unei asemenea metode superficiale de lucru Și reparația s-a "făcut"corect. " Ar fi multe de spuse despre munca devotată a candidatului de partid Ștefan Iablonovski. Același lucru se constată și la" echipele pe care le-a preluat ei, angajîndu-se să le ridice la nivelul celor fruntașe. R. D. Examene de admitere la școala tehnică financiară După cum s-a mai anunțat în presă, în orașul Baia Mare a luat ființă o școală tehnică financiară cu o durată de doi ani, cu trei secții de specializare: secția financiară, secția credite și secția industrie, construcții și transport. Elevii școlii, fruntași la învățătură, vor primi burse de stat. Școala are o cantină, internat pentru băieți și fete, precum și o bibliotecă dotată cu tot materialul de specialitate necesar adîncirii cunoștințelor tuturor celor 100 elevi care vor urma această școală. Examenul de admitere s-a ținut la 28 septembrie și a constat din probe scrise și orale la limba română și matematică- Rodica Elisabeta Kiș, absolventă a Școlii medii din Cărei, Lucia Buzilă și Teofil Bolchiș, absolvenți ai Școlii medii Baia Mare, Anton Müller, absolvent al Școlii medii „Kölcsey Ferencz“ Satu Mare, precum și Eliza Baban, absolventă a Școlii medii din Beiuș, regiunea Oradea, au obținut cele mai bune note la examenele de admitere. In timpul școlarizării, ei sunt hotărîți să se situeze tot pe primele locuri la învățătură. O deosebită bucurie le-a adus vestea că în anii de școală ei și colegii lor vor face practică în unitățile economice în care vor fi repartizați după absolvire. Pentru completarea locurilor rămase încă libere și in același timp spre a satisface unele cerințe, la 3 octombrie se va ține un nou examen de admitere. Citiți în pag. 4-a. — CĂLDUROASA PRIMIRE FĂCUTA LUI N. S. HRUȘCIOV LA PEKIN. - PRAVDA DESPRE REZULTATELE ÎNTÎLNIRII DINTRE N. S. HRUȘCIOV ȘI D. EISENHOWER,, Printre elevii muncitori Zilele trecute, la Școala elementară din Baia Borșa a început verificarea cunoștințelor celor 30 de muncitori înscriși în clasa VIII-a. La tablă, elevul Teodor Blazapan rezolvă o problemă de geometrie, apoi alta de algebră și în sfîrșit răspunde la întrebările de literatură și gramatică. Răspunsurile prompte ca și precizia pe care a dovedit-o in rezolvarea problemelor de matematică dovedeau că are o bună pregătire. Plin de mindrie, el a declarat: — Sunt doar mecanic de meserie, și această presupune cunoștințe de matematică. La noi se lucrează, de altfel, cu multă precizie... Așa că matematica ne este o adevărată tovarășă de muncă.... Asemenea mecanicului Teodor Harapan sunt și alți tineri ca Vasile Danci, Maria Vadnar și Mihai T. Pop care, alături de ceilalți elevi, continuă seară de seară să-și întregească cultura generală fără a părăsi locul de muncă. Grigore Pop corespondent Lit___FIGURI DE MAIȘTRI MINERI ===== Gheorghe Cozmuța Acum citeva zile, Georghe Cozmuța a desfăcut ziarul. El răsfoiește zilnic gazeta. Cum și-a aruncat ochii pe ziar, peste literele uniforme, a rămas surprins. In rîndurile frumos aliniate de pe pagina sa, un articol trata în întregime despre munca lui, despre locul și răspunderea maistrului în producție, Gheorghe Cozmuță și-a încordat atenția. A început să soarbă cuvintele unul după altul. Iată cîtă grijă are partidul de maiștri și le creează condiții mai bune pentru a fi și mai utili, acolo la locul de muncă. Citește Gheorghe Cozmuța și-și amintește. Abia s-a înapoiat în mină tu „Bela Brenner". Acum citeva luni chemase inginerul șef la el în în birou. •— Tovarășe Cozmuța, grăbește-te să-i predai altuia locul. Ești numit maistru la mina Văratic. — Pe cât timp? — s-a mirat maistrul și nici n-a întrebat mai mult ’. •Citeva luni. Meg cam slab treburile acolo. Ai sarcină să le pui la punct și să lichidezi lipsurile. " A plecat Gheorghe Cozmuiu la Văratic. Și-a luat postul în primire și a muncit. N-au trecut prea multe luni de zile. L-a chemat înapoi conducerea întreprinderii. Scrie în ziar că maistrul trebuie să fie un bun organizator la locul de muncă. Se oprește Gheorghe Cozmuța un pic din citit. Stă să se gîndească. Apoi trece cu fruntea senină la următoarea problemă. .. .. .Calificarea ucenicilor pentru tinerii care i-au fost dați în seamă? I-a ajutat îndeajuns? I-a instruit așa cum glăsuiește hotărîrea? Și vine în minte figura lui Vasile Filovici. Pe el l-a ajutat cel mai mult. S-a ocupat în special de Vasile, fiindcă era mai puțin pregătit. Acum, tînărul e un miner destoinic. Citește atent Gheorghe Cozmuță, încuviințează din cap și trece senin mai departe. .. .Pentru un nivel profesional cit mai ridicat. Din nou ce oprește din citit pentru o clipă. Aici, ziarul aprobă serile lui petrecute cu cartea în mină, spunînd că maistrul trebuie să țină pasul cu ultimul cuvînt al științei și tehnicii. La anul viitor, Gheorghe Cozmuța vrea să se înscrie pentru examenul de admitere la Institutul de mine. A ajuns acum la ultimul rînd, împăturește ziarul și coboară în mină mai hotărît și mai plin de încredere în sine. Acolo în adînc așteaptă minereul să fie scos la iveală. ★ A ieșit și ultimul miner din adîncul de piatră. Apoi, nimeni. Trece o vreme și apare Gheorghe Cozmuță. Traversează în grabă drumul pînă la birou. E zorit. Cursa de Lăpuș pleacă la patru. E așteptat astăzi acolo, la ședința comitetului raional U.T.M. Căci, uitai să vă spun, Gheorghe Cozmuță, maistrul miner, e un băiat tînăr, utemist și încă dintre cei mai activi. MAGDA SIRCA Măsurile tehnico-organizatorice, factor important în perfecționarea procesului de producție Că buni gospodari ce sînt, preparatorii de la exploatarea minieră • Baia Borșa se întrunesc la fiecare început de semestru să consemneze noile măsuri de îmbunătățire a procesului tehnologic. Ținînd cont de propunerile făcute de muncitori, avînd în vedere sarcinile privitoare la creșterea producției, la reducerea pierderilor de metale și a prețului de cost, ing. Hie Paraschiv — șeful instalației — împreună cu maiștrii Valeriu Pop, Petru Barna și ceilalți, au trecut la întocmirea planului de măsuri tehnico-organizatorice pentru semestrul II al anului 1959., Aceasta, bineînțeles, în urma analizei de felul cum a fost realizat planul măsurilor luate în primul semestru. Ce aveau de rezolvat preparatorii în semestrul II ? Iată doar cîteva din obiectivele înscrise în planul de măsuri tehnico-organizatorice: Prima atenție este îndreptată asupra acelui factor, care hotărăște soarta planului: omul! In planul de măsuri, a fost trecută calificarea în meseria de celulari și morari a 60 de muncitori.. Colectivul a avut în vedere că vine iarna și cum lă Baia Borșa, la poalele Pietrosului, aceasta e mai aspră că în alte părți, ei nu au uitat ca trebuie să ia măsuri care să nu îngreuneze procesul tehnologic în timp de iarnă. încălzirea silozurilor cu minereu pentru a-l feri de îngheț a fost un alt obiectiv înscris. In ceea ce privește îmbunătățirea procesului de flotare a minereului, tinerii de la Baia, Borșa’au stat puțin și au judecat, dacă la alte flotații nu se mai folosește acidul sulfuric, de ce nu ami încerca și noi să-l suprimăm? In planul de măsuri tehnico-organizatorice a fost trecut deci încă un punct, acela a de a trece la flotarea colectivă concentratelor II și III. In total, preparatorii de la flotația din Baia Borșa și-au propus 25 de obiective noi, pentru a fi realizate în semestrul II. Realizarea obiectivelor din planul de măsuri tehnico-organizatorice, a dus la perfecționarea sistematică a procesului de producție, la creșterea randamentelor de extracție. Dacă înainte descărcarea minereului din vagoanele de 5 tone se făcea manual, prin introducerea bolților și altor dispozitive mecanice, acest lucru se face mecanizat, eliminîndu-se munca manuală a 5 oameni. Tot ca rezultat , al măsurilor ftehnico-organizatorice s-a mecanizat transportul reagenților de jos la stația de reagenți a flotației, unde, de asemenea, s-a eliminat complet munca manuală. Construirea unei magazii și rezervor pentru var, construirea și montarea, unui aparat automat He luat probe, montarea ă (U ") ,Tent, care pentru îmbunătățirea aerajului în Rotație, montarea unui condensator pentru mărirea factorului de putere la rețeaua electrică etc., sînt numai cîteva din rezultatele practice ale îndeplinirii planului de măsuri organizatorice. O mare realizare a entuziasmmului colectiv, la preparatori este și aceea a mecanizării transportului de concentrate de la filtre la silozuri, prin intermediul benzilor de transport — prima instalație de acest fel în regiunea noastră. Incredințîndu-li-se sarcină de a extrage metale dintr-un minereu ce produce mari deranjamente în prelucrarea sa, în prezent colectivul de preparatori luptă pentru a obține cele mai mari randamente de extracție dovedind încă o dată că exploatarea este demnă de titlul de fruntașă pe regiune. BINE APROVIZIONATE CU COMBUSTIBIL In raza comunei Băiuț există o școală de 7 ani în centrul de comună și două școli elementare în satele Strîmbu Poiana. Din grija sfatului cași numai toate aceste trei școli au fost aprovizonate cu lemne de foc pentru iarnă. Peste m.c. de lemne deja tăiate 150 se află depozitate în magazia sau în curțile acestor școli. Pentru ca să se obțină cît mai multe economii la combustibil, în afară, de butuci au fost strînse și deșeuri de la o fabrică care se află în raza comunei. 4