Pentru Socialism, iulie 1960 (Anul 11, nr. 2009-2035)

1960-07-01 / nr. 2009

PROLETAR! DIN TOATE UNITEVA! OHSAH AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BAIA MARE Vasile Romanciuc, șef de echipă la întreprinderea minierii ,,Petre Gheorghe“ din Baia Mare, este unul dintre fruntașii în producție cu care se mîndrește întreg colectivul. Mașini și utilaj nou Uzinele „Hatira Dezi deriu" din Baia Mare au fost utilate recent cu noi mașini și utilaje de înaltă productivitate, printre care: 5 strunguri „Iosif Rangheț“, 2 macarale electrice, o automacara, 3 electrocare și mașini de găurit tip „Oradea". Curînd uzinele vor mai primi și alte utilaje moderne, cu care să poată face față sarcinilor sporite ce le revin în cadrul planului de șase ani. LA SFÎRȘIT DE AN ȘCOLAR Zilele trecute, în localul Școlii medii nr. 1 din Baia Mare deschis o frumoasă expoziție sa de lucruri gospodărești executate de cele 28 eleve care au absolvit recent anul I al școlii profesionale de gospodărie. Sînt expuse: prăjituri,torte, cozonaci, gemuri de fructe,, conservi de cireșe și vișine, precum și alte produse de bucătărie executate de către eleve în cadrul orelor de practică la laboratorul T.A.P.L. Baia Mare. Expoziții mai cuprinde obiecte de croitorie, ca: lenjerie copii, rochițe, berete, fulare, pentru precum și alte asemenea lucruri. Se remarcă îndeosebi obiectele executate de elevele Viorica Horea, Ecaterina Mărieș, Viorica Farcaș, Eugenia Costin, Viorica Mureșan și Maria Cupșa. însemnate succese (Prin telefon de la A. Mureșan de la subredacția noastră din Satu Mare.)u întrecerea socialistă a constructorilor de mașini de la „Unio“ Satu Mare a căpătat aripi in zilele cind la București se desfășurau lucrările celui de-al lll-lea Congres al P.M.R. Succesele deosebite obținute în fiecare secție, in fiecare brigadă și echipă sunt mărturii ale zilelor de muncă sărbătorească. Echipa de lăcătuși condusă de Iosif Bereszki din secția a V-a, de pildă, a realizat in aceste zile primele 1.000 bucăți elemente pentru transportoarele de ciment, una dintre comenzile speciale ale întreprinderii din acest an. Un succes de seamă au înregistrat în această perioadă și lăcătușii din secția a IV-a vagonul, secția condusă de inginerul Mihai Cherteș. Ei au expediat 40 tone subansamble de construcții metalice pentru instalațiile de transportare a cărbunelui la termocentralele electrice. La cabinetul tehnic s-a înregistrat în primele 3 zile ale desfășurării Congresului al lll-lea al P.M.R., un adevărat record, 30 de propuneri de inovații și raționalizări în producție făcute de muncitorii și tehnicienii uzinei. Cea mai importantă este aceea făcută de colectivul de muncitori condus de Zoltán Németh, care constă intr-un grup de dispozitive pentru prelucrarea fuzetelor la remorcile basculante destinate agriculturii. Propuneri prețioase au mai făcut lăcătușii Gheorghe Porumbescu, Iosif Lang, Ion Dincă, Ion Nedela și alții. La secția a V-a s-a terminat construirea primelor 3 linii de producție necesare unor noi fabrici de conservare a mazării și a altor legume. La construcție au muncit cu mult avânt brigăzile conduse de Ștefan Ludeșcu și maistrul Gheorghe Lupișca. la „Expoziția sovietică“ din București Am avut prilejul fericit să vizitez, chiar în prima zi, ,„Expoziția sovietică“ , deschisă in parcul „I. V. Stalin“ din Capitală. E foarte greu sa spui ce te impresionează mai mult. Tot ce vezi aici e nou, deosebit, interesant și magnific. De la un capăt la altul al expoziției, cercetând cele peste 6.000 de exponate, te impresionează în primul rând înalta tehnică, cuceririle științifice, măiestria și realizările grandioase ale oamenilor sovietici, constructori ai comunismului. Fiecare obiect expus îți vorbește în mod convingător despre uriașele succese obținute in U.R.S.S. în domeniul dezvoltării, industriei, agriculturii și științei, pentru asigurarea unor condiții optime de muncă și de trai celor ce muncesc. încă de la intrare, privirea iți este reținută în mod special de mașinile-unelte de înaltă tehnicitate, cum sunt: strungul revolver 1341-11, cu comandă program automată construit la Kiev, strungul automat orizontal cu 6 șpirduri, mașina universală de șlefuit fileturi, mașina automată de lustruit, mașina automată de tăiat , cepuri cu două capete, războaie de țesut, mașini de tricotat etc. In centrul sălii, , pe un podium, sunt expuse in mărime naturală machetele sateliților artificiali ai Pământului și ultima treaptă a rachetei cosmice. O spirală uriașă instalată deasupra sateliților sugerează simbolic cucerirea Cosmosului de către om. De jur împrejur, în standuri deosebit de atrăgătoare, sunt prezentate produse ale industriei textile, stofe, blănuri, produse alimentare, vinuri, conserve, aparate optice și medicale, bunuri de uz casnic, ceasuri, instrumente muzicale, materiale sportive etc. Nu mică mi-a fost mirarea cînd, cercetînd unul din cele 15 tipuri de televizoare, mi-am văzut deodată chipul pe ecranul unuia. Minuit de un tovarăș, aparatul de televiziune recepționa și transmitea pe loc aspecte din timpul vizitării expoziției. Panouri și fotografii, grafice, și machete oglindesc in mod veridic dinamica producției in diferite sectoare de activitate, diind o elocventă imagine de ansamblu asupra uriașei dezvoltări a forțelor de producție in Uniunea Sovietică. Pe terenurile din jurul pavilionului sunt expuse utilaje din industria minieră (transportorul mobil cu racleți, combina minieră, diferite tipuri de perforatoare), produse ale industriei siderurgice, utilaj petrolifer și alte mașini. Dintre mașinile agricole expuse impresionează tractorul Universal MTZ de 50 C.P. cu motor Diessel cu 4 cilindri, avtnd o viteză de lucru de 5,7— 22,8 km pe oră, semănătoarea de cereale cu un randament de 1,8 ha pe oră, secerătoarea remorcată cu o lățime de lucru de 4,9 m, steguitorul cu o capacitate de ridicare de 500 kg și un randament pînă la 6,8 tone pe oră, plugul cu 5 brăzdare, combina pentru porumb și altele. Multă admirație strnesc și automobilele „ZU-111“, „Ceka“ cu 7 locuri, „Volga“ și „Moskvici-407“, microbuzele, motocicletele, elicopterele și toate celelalte mașini pentru transport. E greu să cuprinzi în citeva rînduri tot ce vezi la această expoziție și să găsești cuvinte care să exprime sentimentele pe care le ai în fața acestor minunate realizări. De aceea, socotind ca deosebit de semnificativ proverbul rusesc aflat în ghidul expoziției — „Este mai bine să vezi o dată, decit să asculți de o sută de ori“ —, socot necesar să recomand tuturor să participe la excursiile organizate pentru a vizita „Expoziția sovietica“ A. FEȘTILA PENTRU VIZITAREA „EXPOZIȚIEI SOVIETICE“ DIN BUCUREȘTI. Numeroși oameni ai muncii din regiune se prezintă zilnic la sediul agenției O.N.T. „Carpați“ din Baia Mare, și la filialele acesteia din centrele de raioane pentru a se înscrie să viziteze „Expoziția Sovietică“, care s-a deschis recent in Capitala patriei noastre. Pînă ieri pentru vizitarea expoziției s-au înscris peste 2.000 de oameni ai muncii din diferite localități din regiune. Un mare număr din cei înscriși vor pleca mîine după-amiază cu trenul din orașele Satu Mare și Baia Mare pentru vizitarea expoziției. CONCURS DE ATLETISM. Pe stadionul „23 August“ din Baia Mare va avea loc mîine, începînd cu orele 17, un concurs de atletism. Cu acest prilej se vor întrece atleții de la C.S.M. Baia Mare și cei de la C.S. Oradea. întrecerile vor continua și duminică cu începere de la orele 10. ADUNAREA CADRELOR DIDACTICE. Cu ocazia sărbătoririi Zilei învățătorului, în sala de festivități a Casei raionale de cultură din Sighet a avut loc ieri o adunare a cadrelor didactice din orașul și raionul Sighet. Despre însemnătatea acestei zile și despre activitatea cadrelor didactice din oraș și raion a vorbit Dumitru Paraschiv, șeful tovarășul secției de invățămînt și cultură a sfatului popular raional. Participanții la consfătuire au asistat apoi un bogat program cultural prezenta tot de către formațiile artistice ale casei de cultură. NOI UTEMIȘTI IN COMUNA BERVENI. Comitetul comunal U.T.M. din Berveni s-a întrunit ieri într-o ședință cu care prilej a confirmat primirea în rîndurile utemiștilor a unui număr de 17 tineri. Astfel, organizațiile U.T.M. din G.A.C. și de la topitoria de cînepă au crescut cu încă 17 tineri dintre cei mai buni din comună. biblioteca CENTRALĂ UNIVERSITARĂ »M. EMINESCU“ IA$I jujui íj au ■ > aiít Anul XI, Nr. 2009 Vineri, 1 iulie 1960 4 pag. —■ 20 bani ›xxxxx>o<x>oooooo<x><x>o a toată însuflețirea pentru a da viață hotăririlor Congresului partidului O săptămînă cu rodnice realizări (De la subredacția noastră din Cavnic), încă de la începutul lunii iunie mai mulți mineri șefi de echipe și de brigăzi de la Exploatarea minieră Cavnic și-au luat angajamentul că vor realiza planul lunar pînă în zilele Congresului. Săptămînă care a trecut a marcat o serie de realizări deosebite care vorbesc despre hărnicia și dragostea cu care au întîmpinat muncitorii lucrările Congresului partidului. Astfel, minerul Gavril Puț, șef de brigadă, pînă în ziua de 20 iunie a dat 5 m.l. înaintare peste planul celor două decade, iar în săptămînă aceasta a realizat 30 m.l. înaintare, depașindu-și planul lunar. Echipa minerului Vasile Tamaș —Budești, lucrînd într-un abataj cu înmagazinarea minereului, a reușit ca pînă în ziua de 20 iunie să-și realizeze planul pe întreaga lună. întrecerea socialistă în zilele cînd în Capitala țării noastre s-au desfășurat lucrările celui de-al III-lea Congres al P.M.R. a luat o amploare deosebită. In cele 6 zile din săptămînă echipa lui Tamaș a dat peste 50 metri cubi minereu peste plan, situîndu-se în fruntea întrecerii socialiste din sector. Minerul Alexandru Szongor lucrează cu echipa sa într-o galerie de deschidere pe filon pentru descoperirea de noi rezerve de minereu. Entuziasmați de prevederile din documentele Congresului, muncitorii din echipă au dat pînă în ziua de 25 iunie 5 m.l. galerie peste planul lunar. Cînd am trecut pe la locul de muncă al lui Szongot, el mi-a spus: — Planul lunar mi l-am realizat, tovarășe inginer. Acești 5 m. l. care i-am dat peste plan și încă vreo 4 m.l. cît voi realiza pînă la sfîrșitul lunii îi închin Congresului partidului. Harnica brigadă condusă de minerul Mihai Palcău, avînd în componența ei pe încercații mineri Anton Cosma, Ioan Gavra și Lascăr Pantelimon, în Congresului partidului și-a cinstea depășit în mod serios planul de producție, întrecerea socialistă între raioanele subterane a scos în evidență munca plină de avînt al muncitorilor din raionul I, condus de comunistul Simion Danciu, care și-a depășit angajamentul luat in cinstea Congresului partidului, și a raionului III, care de asemenea și-a depășit angajamentul. Ing. losif Demian Ca urmare a reducerii substanțiale a diluției minereului, în toate exploatările și întreprinderile miniere din regiunea noastră s-au obținut rezultate deosebite în ceea ce privește reducerea prețului de cost al minereului prelucrat și al metalelor. Datorită acestui lucru, precum și reducerii consumurilor de materiale, în primele 5 luni ale anului în curs au putut fi obținute importante economii la pre produse peste plan în valoare de 7.539.000 lei Industria locală a regiunii obține an de an succese tot mai de seamă. Sub îndrumarea competentă a sfaturilor populare, cele 13 întreprinderi de industrie locală asigură în măsură tot mai mare o bună deservire și aprovizionare a populației cu bunuri de larg consum. Luptînd pentru realizarea și depășirea sarcinilor de plan, întreprinderile „Tudor Vladimirescu V „Arta lemnului“ și întreprinderea orășenească mixtă din Satu Aare, „Ardudeana“ din Ardud, „Silvania“ din Cehu Silvaniei și „Iza“ din Vișeu de Sus și-au realizat planul semestrial înainte de termen. In primele cinci luni ale anului colectivele acestor întreprinderi au dat peste plan produse în valoare de 7.539.000 lei, au obținut o economie la prețul de cost peste sarcina de plan de 1.555.000 lei, precum și un beneficiu peste plan de 1.819.000 lei. lur de cost. Minerii de la „Petre Gheorghe“ au obținut economii peste plan în valoare de 3.957.000 lei, cei din Baia Sprie peste un milion lei, la Cavnic 1.279.000 lei, iar la Baia Borșa 1.400.000 lei. Datorită îmbunătățirii calității minereului, în regiunea noastră pe primele 5 luni s-au înlăturat din procesul de producție zeci de mii de tone de steril, creîndu-se posibilitatea obținerii de aproape 10 milioane lei economii. Importante economii la prețul de cost Sáfáutó-Ermia zilei Știmtăteilui din Ieri, la Teatrul de Stat Baia Mare, într-un cadru festiv, a avut loc sărbătorirea Zilei învățătorului în prezența a peste 350 de cadre didactice și invitați. Cu această ocazie, Boboc, tovarășul Marin șeful secției de învățămînt și cultură a Sfatului popular orășenesc, Baia Mare, a vorbit despre succesele obținute de cadrele didactice în procesul educării elevilor. Vorbitorul a mai arătat că în ultimii doi ani au fost construite în raza orașului 37 săli de clasă dotate cu mobilierul necesar și sunt în curs de construire alte 24 săli de clasă, un laborator și un atelier necesare lucărilor practice. A luat apoi cuvîntul tovarășul Ernest Biro, secretar al Comitetului orășenesc Baia Mare al P.M.R., care, după ce a felicitat cadrele didactice pentru succesele obținute, a trecut în revistă realizările înfăptuite în țara noastră pe drumul construirii socialismului între Congresele al II-lea și al III-lea ale P.M.R. și a vorbit despre perspectivele ce se deschid învățământului și despre sarcinile cadrelor didactice ce le revin din Raportul prezentat de tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej la Congresul al III-lea al P.M.R. Minerul Horea Petru a adus salutul minerilor de la întreprinderea minieră „Petre Gheorghe“ din localitate. Un moment emoționant l-a constituit intrarea în sală a unei delegații de pionieri care, prin cuvintul pionierei, Dana Liana Condor, a felicitat cadrele didactice pentru succesele obținute în educarea celei mai tinere generații în spiritul moralei proletare și a internaționalismului proletar și a mulțumit partidului pentru grija părintească și atenția ce o acordă pionierilor. Numeroase cadre didactice au vorbit apoi despre perspectivele luminoase ce se deschid învățămîntului. Au fost premiați 70 de educatori, învățători și profesori fruntași din oraș. In încheiere a urmat un bogat și frumos spectacol dat de elevii școlii medii. Citiți în pagina 4-a. — VIZITA LUI N. S. HRUȘCIOV IN AUSTRIA. — DECLARAȚIA GUVERNULUI SOVIETIC IN LEGĂTURĂ CU „RATIFICAREA“ TRATATULUI MILITAR JAPONO-AMERICAN. Premii acordate cadrelor didactice fruntașe Cu prilejul Zilei învățătorului, pentru rodnica activitate depusă în cursul anului școlar, comitetul executiv al sfatului popular regional, comitetele executive ale sfaturilor populare raionale și orășenești din regiune au acordat premii în bani la peste 530 cadre didactice fruntașe în muncă. Printre cadrele didactice premiate de către Comitetul executiv al Sfatului popular regional Baia Mare se numără: Gheorghe Ciobanu, directorul Școlii de 7 ani nr. 3 Baia Mare, Cornel Ciurdăreanu, directorul Școlii medii nr. 1 Satu Mare, Nicolae Roșu, directorul Școlii medii din Negrești, raionul Oaș, Ioan Bindea, directorul Școlii de 7 ani din comuna Cuhea, raionul Vișeu, Nicolae Druleac, directorul Școlii de 7 ani din comuna Lunca la Tisa, raionul Sighet, și alții. 1 „Reparații ireproșabile — nici o reparație în mai mult de 24 ore“ Printre colectivele care au obținut rezultate din cele mai bune in reducerea timpului de reparații, ca urmare a preluării inițiativei preparatorilor de la Baia Sprie, se numără și preparatorii de la Nistru. Nu mai departe decît la reparația din 22 iunie a.c. — hotărîți să obțină indici superiori de utilizare a agregatelor, ei au reușit să reducă timpul de reparații de la 48 ore cît era planificat la numai 13 ore și jumătate. Acest lucru a putut fi posibil ca urmare a pregătirii din timp a reparațiilor și în special datorită concentrării în timpul reparațiilor, a mecanicilor și lăcătușilor de la cele două flotații. La reducerea timpului de reparații cu peste 34 de ore au contribuit cu mult entuziasm echipele de reparații conduse de Francisc Solți, Ioan Cupșa, Ioan Zelenski și alții. SEARA DE BASM 180 de copii au participat la seara de basm organizată acum cîteva zile la Casa raională de cultură din Negrești. Tovarășul Oltea Macovei, director al casei raionale de cultură, a vorbit despre „Marele povestitor Ion Creangă“. Ascultate cu interes și atenție de copii au fost poveștile: „Acul și barosul“* „Fata babei și fata moșului“, ,,Dănilă Prepeleac“, citite de tovarășul Vasile Tompeș. Seara de basm a fost completată cu un film documentar: - - * Lucian Dragoș corespondent. -------------------------------------------- Ktiv-Jt iV - i • In fabrici și uzine, ca și pe șantierele de construcții, oamenii muncii extind inițiativele valoroase pornite în întrecerea socialistă, obținînd succese de seamă în munca pentru traducerea în viață a sarcinilor trasate de partid1. In dorința de a dezvolta realizările obținute pînă acum, muncitorii din mai multe întreprinderi ale industriei chimice din regiunea Stalin s-au alăturat inițiativei pornite recent de constructorii de tractoare sub lozinca: „Să lucrăm în fiecare lună cel puțin două zile cu material economisit“. Lucrătorii de la una din secțiile combinatului chimic „I. V. Stalin“ din Orașul Victoria, de pildă, au reușit ca, prin recuperarea pierderilor de amoniac și prin alte măsuri, să economisească o cantitate de materie primă cu care să poată lucra 3 zile din această lună. Asemenea succese au dobîndit și muncitorii din secția unde se produce material izolant „ampora“, folosit în construcții navale, la fabricarea frigiderelor etc., precum și muncitorii de la Uzinele chimice din Râșnov. Aplicarea inițiativei, pornite de dulgherii și fierarii betoniști de pe Șantierul de reconstrucție a orașului Galați, care au hotărît să efectueze lucrările la un etaj în 5 zile și să folosească aceleași cofraje la construcția a două blocuri, a permis crearea unui front larg de lucru pentru zidari. In această direcție este semnificativ succesul obținut de brigada condusă de Anghel Păun, care a reușit să scurteze la jumătate timpul de efectuare a zidăriei și tencuielilor la un etaj. La întreprinderea electrotehnică „Clement Gottwald“ din Capitală se fabrică în serie mai multe tipuri de motoare electrice modernizate. Printre acestea se află și motoarele de 3 și 5 kW pentru macarale care deservesc halele industriale. Aceste motoare au fost reproiectate în întreprindere pe baza observațiilor făcute asupra comportării lor în exploatare. Astfel, pentru a putea fi utilizate în condiții mai grele, motoarele au fost executate în construcție închisă. Prin modificări constructive și o utilizare mai rațională a materialelor s-a obținut o îmbunătățire simțitoare a calității, precum și reducerea cu 15 la sută a greutății motoarelor. Prețul de cost a fost de asemenea redus cu aproximativ 9 la sută. Muncitorii întreprinderii „Clement Gottwald“ au cîștigat o bogată experiență și în fabricarea grupurilor electrogene destinate producerii energiei electrice necesare alimentării cu energie a unităților industriale mici, a cabanelor de munte, pentru electrificarea satelor, a unităților agricole socialiste etc. De curînd au fost realizate, prin reproiectare, grupuri electrogene cu caracteristici îmbunătățite. Grupul electrogen se prezintă ca un ansamblu compact, fiind ușor de transportat. El poate fi folosit și la atelierele mobile ale S.M.T.urilor. Schimb de experiență Din inițiativa Consiliului local al sindicatelor din Orașul Stalin, marți seara a avut loc o consfătuire cu fruntașii în producție din întreprinderile metalurgice din localitate. Cu acest prilej, numeroși turnători și strungari fruntași, care au redus complet rebuturile, au împărtășit din experiența lor. Ei s-au angajat să sprijine echipele din care fac parte pentru eliminarea completă sau parțială a rebuturii lor, în vederea dezvoltării realizărilor de pînă acum. Apucînd Inițiative noi 60 sortimente de țesături de in Creatorii de desene și contexturi din țesătoriile de in au reușit să realizeze în ultimul timp o serie de noi țesături. Este vorba de țesăturile „Doina“ pentru rochii femei, „Matador“ pentru cămăși bărbați, fețe de masă „Aperitiv“, „Piramida“ etc. Numărul țesăturilor din in pentru îmbrăcăminte, lenjerie și decorative a depășit cifra de 60. Motoare electrice perfecționate . La fabrica de ciment din Bicaz au început lucrări de tare a fabricii, dezvolin urma cărora capacitatea ei de producție va crește cu 57 sută. IN FOTOGRAfa FIE: vedere a fabricii de ciment din Bicaz.