Pentru Socialism, martie 1961 (Anul 12, nr. 2215-2242)

1961-03-01 / nr. 2215

WM AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDEII MUNCITORESC POMÎH ȘI AL SFATULUI POPULAR RESIONAL RMRjilflURIȘ Calificarea — la nivelul tehnicii noi Creșterea nivelului tehnic-profesional al oamenilor muncii constituie o necesitate imperioasă a noilor condiții economice, cînd pe baza introducerii tehnicii noi, a aplicării în producție a cuceririlor științei și tehnicii omul nou este chemat să-și spună cuvântul în conducerea competentă a complicatelor procese tehnologice. Cel de-al III-lea Congres al P.M.R. a pus în fața colectivelor de muncitori, ingineri și tehnicieni, în fața organizațiilor de partid și de sindicat problema ridicării continue a nivelului de calificare a muncitorilor, a înarmării lor cu cunoștințe la nivelul tehnicii înaintate. Directivele C.C. al P.M.R. către toate organele și organizațiile de partid, de sindicat, ale U.T.M. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea P.C.R. subliniază faptul că ridicarea calificării muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor la nivelul tehnicii noi are o mare importanță în desfășurarea cu succes a luptei pentru calitate. In întreprinderile regiunii noastre a crescut considerabil în ultimii ani numărul muncitorilor calificați. In anul 1960, de exemplu, numărul muncitorilor calificați a crescut cu 321 la sută față de anul 1956, iar în anii viitori — ca o necesitate a pătrunderii tot mai mult a tehnicii noi — mii și mii de—’—Mane— muncitori vor urca noi trepte în ridicarea nivelului tehnic-profesional. S-au introdus utilajele noi de convertizoare și cuptoarele V. J. de mare capacitate la uzinele „1 Mai“. Mînuirea lor, conducerea lor necesită oameni bine pregătiți din punct de vedere profesional. Au apărut în subteran mașinile de încărcat, screperele, locomotivele electrice. Ca să le poată mînui, muncitorii trebuie să le cunoască mecanismul. In loc de lopată trebuie să pună mîna pe o manetă, care cere nu numai simpla apăsare, ci un întreg complex de cunoștințe tehnice. Dar nu numai muncitorul are nevoie de continua dezvoltare a cunoștințelor pentru a face față noilor cerințe ale producției, ci și maistrul, tehnicianul și inginerul. De aceea este bun procedeul organizației de partid din secția cupru electrolitic a uzinelor „Gheorghe Gheorghiu-Dej“, care în urma aplicării procesului modern de prerafinare a cuprului și a introducerii noilor celule și circuite de eleteroliză a îndrumat ridicarea nivelului tehnic profesional începînd cu maiștri. Deci, primul examen l-au dat maștrii, pe urmă au urmat operatorii chimiști, șefii de tură etc. In colaborare cu conducerea secției s-au organizat cursurile de ridicare a calificării. Faptul că aici, la electroliză, randamentele instalației au crescut în decurs de un an cu circa 25 la sută, se datorește în bună măsură ridicării calificării muncitorilor. Oamenii s-au împrietenit cu tehnica nouă și o stăpînesc din ce în ce mai bine. De altfel, azi peste 300 de muncitori și tehnicieni din această uzină învață în mod organizat, învață să stăpînească tehnica nouă și preparatorii. Acestui lucru i se datorește faptul că, în ultimii ani, toate morile de capacitate mare din instalațiile de preparare — utilaje primite cu rezervă la început — produc în fiecare zi cu circa 10—20 la sută mai mult decât capacitatea lor prevăzută de fabrica constructoare. Prin măsurile de ridicare a nivelului de calificare a muncitorilor, întreprinderea „Olga Bancic“ din Baia Mare obține azi importante beneficii. Un mare aport l-a avut aici și faptul că în cursul anului 1960 aproape 400 de mineri și cioplitori de piatră au fost ajutați să-și ridice calificarea. (Continuare în pag. a 3-a.) __ TOATE ECHIPELE IN ÎNTRECERE țin In aceste zile munca la secaglomerare a uzinelor „1 Mai“ Baia Mare se caracterizează printr-o însuflețită întrecere socialistă ca se desfășoară în cinstea alegerilor de la 5 martie. Se urmărește in special calitatea aglomeratului și realizarea planului în mod ritmic. Evidența întrecerii se ține zilnic pe un grafic afișat în secție. Ca și în luna ianuarie, în fruntea întrecerii se situează echipa condusă de tovarășul Gavril Silaghi, care și-a depășit planul cu 16,5 la sută, iar pe locul doi s-a clasat echipa condusă de Iosif Zaiaț, urmată de cea a lui Anton Drincal. ■ Ca rezultat al întrecerii, planul la zi al secției a fost depășit cu peste 4 la sută. Irimie Mureșan muncitor :HH = £ Any! Xli Nr. 2215 i! I * T 4 ► Miercuri,£ < * ' 1 martie 1961 y * • y 4 i l * 5 4 pagini — 2ö bani :• I t Directivele C.S. al P.M.R.—puternic îndemn pentru desfășurarea largă a întrecerii socialiste Prețios îndrumar în muncă Am citit cu mult interes Directivele C.C. al P.M.R. către toate organele și organizațiile de partid, sindicate, ale U.T.M. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării a 49 de ani de la înființarea Partidului Comunist din Romînia. Obiectivele întrecerii socialiste, precum și criteriile specifice pentru fiecare ramură de producție cuprinse în Directive constituie un adevărat program de luptă al fiecărui colectiv de muncă, în vederea întîmpinării glorioasei aniversări cu noi și deosebite succese în producție. Luptind pentru traducerea in viață a sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al P.M.R., comitetul nostru de partid, organizațiile de bază au îndrumat organizațiile sindicale și de U.T.M. ca în centrul activității lor să stea lupta pentru ridicarea continuă a calității produselor o dată cu sporirea productivității muncii și reducerea cheltuielilor de producție. In acest an am și obținut unele succese în îmbunătățirea calității produselor de laminate și altele. Dar avem încă multe posibilități nefolosite. Calitatea poate fi încă La fel ca mine, întregul colectiv de muncitori, tehnicieni ingineri, de la gospodăria agricolilă de stat din Livada, vede în Directivele C.C. al P.M.R. un nou îndemn pentru ridicarea nivelului agriculturii. In gospodăria noastră producția agricolă și cea animală a crescut an de an, datorită muncii însuflețite a colectivului de muncă antrenat în întrecerea socialistă, sub îndrumarea organizației de partid. In acest an ne angajăm să obținem producții și mai mari pe baza criteriilor stabilite de Directivele C.C. al P.M.R. Pînă în momentul de față am terminat reparatul întregului utilaj ce va fi folosit în campania de primăvară, s-au transportat îngrășăminte naturale pe cîmp în cantitate de 2.300 tone s-au aplicat îngrășăminte chimișice suplimentare la cultura griului pe 240 hectare, precum amendamente calcaroase pe 70 și hectare. De asemenea, sunt pregătite 45 de tone de semințe ce vor fi încorporate în sol în această primăvară și s-au amena îmbunătățită la diferite sortimente de plumb, la cupru electrolitic etc. Chemarea partidului de a pune problema ridicării calității produselor în centrul întrecerii socialiste găsește un larg ecou în rîndurile muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor noștri, membri și nemembri de partid. Cu toții sînt gata să răspundă chemării partidului, printr-o muncă avântată, pentru a-și exprima și în felul acesta dragostea fierbinte izvorîtă din adîncul inimii ce o poartă partidului nostru drag care a parcurs un drum glorios în cele patru decenii de existență. încredințăm partidul că organizațiile noastre de bază, sindicale și de U.T.M. vor asigura dezbaterea temeinică a Directivelor C.C. al P.M.R., elaborînd un plan chibzuit de îmbunătățire a calității produselor în vederea mobilizării maselor la lupta însuflețită pentru a da viață mărețelor sarcini trasate de Congresul al III-lea al partidului. Wilhelm Uglar secretar al comitetului de partid al uzinelor „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ Baia Mare, lat 450 m.p. de răsadnițe. Cu ajutorul tractoarelor și mașinilor agricole pe care le avem în gospodărie, durata însămînțărilor va fi mult scurtată. De exemplu, însămînțatul porumbului pe 800 hectare îl vom efectua în 10 zile, iar recoltatul cerealelor păioase îl vom putea face în jur de 8 zile. De altfel, toate lucrările de însămînțare și recoltare a culturilor cerealiere vor fi mecanizate în întregime, iar cea de întreținere a culturilor în proporție de 80—90 la sută. In scopul sporirii producției la culturile de legume și la porumb 30 de hectare vor fi irigate. Pentru a contribui la fondul central al produselor agricole al statului, vom preda peste plan 10 tone fructe, 200 hl lapte, 5 tone de carne. De altfel, pentru dezvoltarea sectorului zootehnic al gospodăriei vom asigura sporirea producției de porumb siloz cu 5.000 kg mai mult la fiecare hectar față de anul trecut și vom îmbunătăți prin îngrășare 170 hectare de pășune. • Vom munci în așa fel incit să creăm condiții cet mai favorabile desfășurării întrecerii socialiste pentru a obține noi succese în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea partidului nostru drag. Ing, Valentin Slagctcr Pe calea dezvoltării continue a agriculturii socialiste Anul trecut pe vremea aceasta în Piața Victoriei din Baia Mare se aflau căsuțe mici și insalubre, după cum se vede în fotografia de jos. Azi, numai după un an în locul acestora se ridică blocuri cu 3, 4 și 8 etaje. Blocuri confortabile cu linii elegante, care vor găzdui în curînd pe noii locatari din întreprinderile băimărene. FOTO: A. ȘUTH. 37 PROPUNERI DE INOVAȚII Inovatorii de la fabrica „1 Septembrie“ din Satu Mare aduc o contribuție de seamă la creșterea producției, a productivității muncii și la reducerea prețului de cost al produselor. De la începutul anului și pînă ieri ei au înaintat cabinetului tehnic 37 propuneri de inovații. Din acestea 9 au fost aplicate in producție. Valoarea economiilor antecsalculate a inovațiilor apri Me se ridică la peste 70.000 lei anual. ,<.s .* ACȚIUNI ALE TINERETULUI : Sîmbătă și duminică,peste 1.600 de tineri din raionul Șomcuta au participat la diferite acțiuni de muncă patriotică. In aceste două zile ei au colectat peste 34.000 kg de fier vechi, au încărcat și transportat 3.000 bucăți de cărămizi la noul local al cooperativei din Lăpușel și au transportat la cîmp 1.336 tone îngrășăminte naturale. Tot în acea perioadă ei au transportat și așternut pe drumurile din raion 120 m.c. de pietriș. „SEARA ȘTIINȚIFICA“ Casa raională de cultură din Tg. Lăpuș fc organizat ieri o seară științifică pe tema „Zborul omului în Cosmos“. Azi după-amiază tot în cadrul casei raionale de cultură are loc o seară de calcul pe tema „Lăpușul de ieri și de azi“. OPERA „RIGOLETTO“ LA BAIA MARE Orchestra simfonică „Glinka“ din Satu Mare, în colaborare cu Opera romina din Cluj, prezintă mîine seară la ora 9 pentru publicul băimărean opera „Rigoletto“ de Giuseppe Verdi. își vor da concursul Dumitru Bădescu, artist emerit, Magda Ianculescu și Alexandru Enerescu din București, Andrei Bretan și Éva László din Cluj și alții. Spectacolul va avea loc în sala cinematografului „Minerul“, CONFERINȚA Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mlare, în colaborare cu Filiala S.R.S.C. Maramureș, anunță pentru azi la ora 17 conferința „Caracterul științific și realist al politicii P.M.R.“. Conferința are loc în sala de conferințe a casei de cultură și este urmată de un variat program artistic. % La casa alegătorului zilnic, casa alegătorului din stația C.F.R. Baia Mare este vizitată de numeroși cetățeni și călători. Graficele de pe pereți vorbesc despre uriașele realizări obținute în anii puterii populare în economia națională și în dezvoltarea economică, socială culturală a țării, regiunii și orașuilui nostru. Despre aceleași realizări vorbesc și numeroasele broșuri și reviste aflate aici la dispoziția alegătorilor. La casa alegătorului se țin conferințe, se organizează audiții colective la radio, se prezintă programe culturale etc., la care participă numeroși alegători. Agitatorii de la casa alegătorului răspund zilnic la întrebările puse de vizitatori sistemul nostru electoral, privind realizările regimului democrat-popular și altele. De o largă participare s-a bucurat ciclul de conferințe organizat aici. Conferințe ca „Regiunea Maramureș în plină dezvoltare economică, socială și culturală“ prezentată de tovarășul Vasile Slănină, sub-șef al stației C.F.R. Baia Mare, „Profundul democratism al sistemului nostru electoral“ expusă de șeful stației, tovarășul Iosif Demian, sau conferința inginerei Florica Fodor despre situația internațională au fost audiate cu multă atenție de numeroși participanți. Cififi în pagina a 4-a — Interviul corespondentului agenției TASS cu comandantul suprem al armatei naționale congoleze. — Comunicatul comun francotunisian. — Dezbaterile in Camera Comunelor. Adunări cetățenești însuflețite Uniți în jurul partidului și guvernului Ieri a avut loc în sala căminului cultural din Baia Borșa o însuflețită adunare cetățenească, cu prilejul căreia cei peste 700 de mineri, muncitori forestieri, ingineri, tehnicieni și țărani muncitori prezenți și-au manifestat încrederea și dragostea nețărmurită față de partidul nostru și Comitetul său Central în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, față de guvernul țării noastre. A participat la adunare și tovarășul Vasile Mușat, vicepreședinte al Consiliului Central al Sindicatelor, candidat al F.D.P. pentru alegerile în Marea Adunare Națională în circumscripția electorală nr. 18 Borșa. Ținînd seama de prevederile recentelor Directive ale C.C. al P.M.R., a spus inginerul Gheorghe Codrea, minerii își îndreaptă atenția spre îmbunătățirea calității producției de minereu prin reducerea gradului de diluare a minereului. O deosebire radicală este între condițiile de trai din trecut și cele de azi ale minerilor. La Baia Borșa s-au construit zeci de apartamente confortabile. Pentru viața nouă pe care o trăiesc, minerii vor vota la 5 martie cu încredere pentru candidații F.D.P., cei mai buni fii ai poporului nostru. Ioan Șomoioagă din Moisei vorbit despre grija pe care paratidul și guvernul o poartă , ocrotirii sănătății oamenilor muncii și dezvoltării satelor și orașelor. Elena Ursu, învățătoare, a evocat cu mîndrie uriașele succese obținute în domeniul învățămîntului. In raionul Vișteu există azi o școală medie, a spus ea, iar în curînd va lua ființă , încă, una la Borșa. Luînd cuvîntul, tovarășul Vasile Mușat a trecut în revistă mărețele succese obținute de poporul nostru muncitor sub conducerea partidului și a schițat minunatele perspective ce se deschid prin traducerea în viață a sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al P.M.R. Poporul nostru, a arătat tovarășul Vasile Mușat, se prezintă la alegeri strîns unit în jurul partidului și guvernului care ne conduc cu mină sigură pe calea vieții noi a bunăstării. In continuare vorbitorul a arătat unele realizări ce se vor înfăptui în raionul Vișeu în următorii ani și a chemat pe cei prezenți să dea viață Directivelor Comitetului Central al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea Partidului Comunist Român, acordînd o atenție deosebită calității produselor. Participanții la adunare au manifestat îndelung pentru partid și guvern, exprimîndu-și hotărîrea de a munci cu și mai mult elan pentru a da viață sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al Partidului, pentru contribui la dezvoltarea și intă- arirea patriei noastre* Drumul Niretului Are 25 de ani. De loc e din comuna Băbășești, dintr-o familie de țărani. De tatăl său își amintește ca prin vis. A murit pe front, în 1945. Au rămas orfani 9 frați. El, Vasile Lauran, era mezinul. Cu mari greutăți a reușit Școala cumva să învețe 4 ani la primară din Băbășești. Dar ce învățătură! O zi la școală — două la chiaburii satului. N-a avut încotro, s-a angajat slugă la chiaburul loan Vaida. Dar au venit vremurile noi și pentru Vasile Lauran. In 1949 a intrat elev la Școala profesională din Satu Mare. Voia să devină sudor. Cei trei ani de școală au trecut repede și iată-l pe Vasile — sudorul — zîmbind fericit de pe vîrful unui nou furnal ce se construia la Hunedoara. In cei 4 ani cît a lucrat la întreprinderea de construcții siderurgice — Hunedoara pistolul aparatului de sudură autogen sau electrodul de oțel au marcat în nenumărate locuri munca lui Vasile Lauran. Acești patru ani i-au adus încă o bucurie tinărului sudor: a obținut și carnetul de calificare de mecanică și era dor de casă și apoi mai era puțin pînă să facă armata. S-a gîndit să se apropie de casă* S-a despărțit cu greu de bătrîna cetate hunedoreană, care întinerea văzînd cu ochii. A venit la uzinele „1 Mai“ Ferneziu. A fost apoi chemat să -i facă stagiul militar și după doi ani Vasile s-a întors acasă și s-a angajat tot la Ferneziu, apoi, în iunie anul trecut, a trecut la uzinele „Hutila Dezideriu“ din Baia Mare. Cu ioii tovarăși de muncă s-a împrietenit repede. Sîrguința cu care lucra Vasile, calitatea bună a sudorii executate de el l-au făcut repede cunoscut în uzină, și-a cîștigat stima și încrederea tuturor. Au trecut cîteva luni. Intr-o zi la sudori a ajuns veste care nu-i bucura de loc: o ciocanul pneumatic de 300 kg, utilajul de bază al secției forjă, se defectase. Era cel mai puternic ciocan din uzină. Sudorii s-au grăbit intr-acolo. Uriașul ciocan, care făcea să se zguduie clădirea secției prin loviturile lui surde, acum stătea încremenit, asemenea unui taur puternic cu fruntea crăpată de lovitura securii, corpul de fontă, al cilindrului ciocanului crăpase. Pe fețele celor din jur se citea aceeași umbră de mîhnire. Venise și șeful secției întreținere, inginerul Mircea Ursan și mecanicul șef al uzinei, ing. Nazar, Leca. Gândul că pentru multe zile, ciocanul era scos din funcțiune îi frămînta pe toți. Și tocmai acum, cind era mai mult de lucru. 1. * — N-avem încotro — a spus într-un tîrziu cineva. Mîine dimineață îl răsturnăm, facem vatra și începem sudura. ........ Vasile a prins aceste cuvinte, dar nu le-a înțeles pe deplin sensul. Întors în atelierul său el află de la tovarășul său de muncă, sudorul Godja, cum se proceda în asemenea împrejurări, ciocanul se ridică de pe postament și se culcă la pămînt. In jurul părților defecte se amenajează o vatră, care îi încălzește. La temperatură optimă începe sudura. — Așa am reparat toate ciocanele care au avut cilindrul crăpat — spuse Godja. Desigur, procedeul e greoi și durează mult, cel puțin 10 zile. Dar n-avem încotro, e singura cale. „Singura cale?“ — se întrebă în gînd Vasile. Și în privirea lui se putea citi o umbră de îndoială, care părea că spune: „Nu-mi vine să cred“. Gîndurile îl frămîntau, ciocanul parcă îi stătea pe inimă, abia aștepta sfîrșitul schimbului. Iar cînd lucrul s-a terminat, Vasile a țîșnit pe poartă și cînd ajunse acasă gîfîia ca o locomotivă. A îmbucat ceva la repezeală, iar apoi a început să răsfoiască prin cărțile tehnice pe care le mai citise. Își aducea aminte că într-una se vorbea despre reparatul ciocanelor pneumatice. As. După ce a răsfoit cîteva, și-a ales una de autori sovietici: „Tăierea și sudarea metalelor“. „Aici trebuie să fie“ — își zise Vasile și se puse pe citit. ’ MIHAI GRIGORESCU (Continuare în pag. a 2 a.) In fata marilor perspective Mai mult de 550 de alegători oșeni, îmbrăcați în straie de sărbătoare, au fost prezenți la adunarea cetățenească ce a avut loc la Casa raională de cultură din Negrești la care a luat parte candidatul F.D.P. în circumscripția electorală nr. 12 Negrești pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională, tovarășul Gheorghe Pop, membru în biroul comitetului regional de partid, președintele comitetului executiv al sfatului popular regional. Muncitorii noștri au primit cu bucurie Directivele C. C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea Partidului Comunist din Romînia , a spus Iosif Sabo, directorul întreprinderii „Osana“. Ele constituie pentru noi un imbold pentru a obține noi succese im valorificarea pe scară tot mai largă a resurselor locale din raion. Cele 300 de garnituri de mobilă pe care le vom da peste plan pînă la sfîrșitul anului vor fi de calitate superioară. Francisc Dan, vicepreședinte al U.R.C.C. Oaș, a vorbit despre creșterea nivelului de trai al oșenilor, arătînd că anul trecut s-au vîndut prin cooperative mărfuri în valoare de 49 milioane lei. 1 Gheorghe Mezei, președintele G.A.C. din Vamna, a vorbit despre viața nouă a colectiviștilor despre pregătirile făcute pentru campania de primăvară. In ultimii 3 ani în comună — a arătat el — s-au construit 120 case noi. Oamenii au la îndemână un dispensar, o casă de naștere etc. Ioan Tămășan, Emilia Sabina și Iuliu Ciorna au vorbit despre uriașa dezvoltare social-culturală a raionului Oaș în anii regimului democrat-popular. In raionul vestit în trecut pentru înapoierea lui culturală există azi 56 școli, 41 cămine culturale, biblioteci cu aproximativ 50.000 volume, școală medie cu internat în centrul de raion, spital modern etc. Vorbind în încheiere, tovarășul Gheorghe Pop a trecut in revistă mărețele realizări obținute în patria noastră sub conducerea partidului. Prin traducerea în viață a sarcinilor trasate de P. M. R. Congresul al III-lea al patria noastră se va dezvolta și mai mult. In regiune, în cadrul planului de 6 ani se vor construi o flotație centrală, un combinat forestier la Sighet, oamenilor muncii li se vor pune la dispoziție 12.000 de noi apartamente etc. Tovarășul Gheorghe Pop a arătat că sfaturile populare studiază cu atenție propunerile făcute de cetățeni, iar o parte au și început să prindă viață. Alegătorii prezenți și au manifestat hotărîrea ca, strîns uniți în jurul partidului și guvernului, să dea viață sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al P.M.R., arătînd că la 5 martie vor vota cu încredere candidații F. D. P*