Pentru Socialism, iulie 1961 (Anul 12, nr. 2320-2345)

1961-07-01 / nr. 2320

ORGAN fII COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÎN SIFUL SATULUI POPULAR REGIONAL IIlARAITOURES La fabrica de uleiuri „Ardealul" din Cărei se lucrează intens la ■revizuirea instalațiilor pentru noul sezon în vederea pornirii cu întreaga capacitate. IN FOTOGRAFIE : Muncitorii Francisc Parai junior, Gheorghe Heinrich și Francisc Parai senior discută despre calitatea reparației cazanului E RODNIC BILANȚUL Vizitind întreprinderea Alexandru Tamaș“ din Sighet, fabrică cu specific de mobilă curbată, rămîi uimit de hărnicia cu care lucrează aici sute de muncitori, antrenați în întrecerea socialistă pentru a da produse cit mai bune, la un preț de cost redus și de calitate superioară. Noua hală dată în folosință anul acesta găzduiește peste 400 de muncitori care fac parte din secția de grunduri. Majoritatea muncitorilor noi angajați au urmat cursurile de calificare în cadrul întreprinderii, astfel incit 3 ■ ’ i * ■ r ...v acum . măltuiesc cu Ușurință noilor .... mașini. Merită în această direcție arătat sprijinul susținut acordat de maiștrii Iosif Basch, Gheorghe Negrea și alții. De curînd, colectivul tehnic al fabricii a proiectat construcția unui transportor aerian care pus în funcțiune elimină transportul manual al mobilei curbate între Secția de lustruit din noua hală și secția de ambalaj, contribuind totodată și la ridicarea productivității muncii. Astăzi, în întreprindere peste 40 de muncitori urmează cursurile serale ale învățămîntului mediu. Ei sînt fruntași nu numai in producție, ci și în munca cu cartea. In aceste zile ei au făcut bilanțul realizării planului de producție pe luna iunie, constatind cu mîndrie că sarcina de plan a fost cu mult depășită. Viorica Nistor corespondentă ----------Baa-ügisgaana a,-ga; Produse noi ia întreprinderea „Cloșca In scopul unei deserviri multilaterale a consumatorilor, întreprinderea de industrie locală „Cloșca“ din Baia Mare a introdus anul acesta în fabricație o serie întreagă de produse noi. Astfel, în sectorul lemn au fost fabricate pînă în prezent peste 300 de garnituri de mobilă de bucătărie tip bloc. Acest model a fost distins cu premiul I pe țară cu ocazia prezentării lui la o expoziție din București. Este un model de dimensiuni reduse, ieftin, estetic, fapt pentru care este mult apreciat de cumpărători. Un alt produs nou fabricat anul acesta este dormitorul tip „Cloșca“, distins și el cu premiul III pe țară. Au fost executate pînă acum peste 300 de garnituri. Este o mobilă modernă, ieftină și foarte practică. Poate fi folosită și ca mobilă combinată. Pînă în prezent, în urma livrării acestor produse noi, întreprinderea nu a primit nici o reclamare. In sectorul panificație întreprinderea a introdus în fabricație 10 sortimente noi de produse de franzelărie. Multe sortimente noi se fabrică și în sectorul metalurgic. Printre acestea sunt: oala de fiert sub presiune, rîșnițe de cafea din aluminiu, paturi metalice, mobilier cu schelet din țeavă și multe altele. întreprinderea „Cloșca“ va introduce în continuare în procesul de fabricație o serie de sortimente noi, ca: garnituri complete pentru baie, jaluzele metalice, mobilier metalic etc. Mihai Grigorescu Succesele constructorilor în multe localități din regiunea noastră, sunt deschise diferite șantiere unde constructorii de la T.B.C. Maramureș clădesc noi blocuri muncitorești, școli, obiective social-culturale etc. Numai în primele 5 luni ale acestui an constructorii de locuințe au dat în folosință oamenilor muncii din diferite localități din regiune, ca Baia Mare, Satu Mare, Sighet, Cavnic și altele, aproape 230 de apartamente moderne. Fruntași în întrecerea socialistă, care ia o amploare tot mai mare pe zi ce trece, s-au situat constructorii de la grupul de șantier nr. 6 din Satu Mare și cei de la grupul de șantier nr. 1 din Baia Mare. In perioada care s-a scurs de la începutul anului și pînă la sfîrșitul lunii mai constructorii de locuințe de la T.B.C. au realizat economii la prețul de cost peste plan în valoare de aproape 200.000 lei. ★ Sîmbătă, 1 iulie 1961 - ★ Anul Xli Nr. 2320 4 pagini — 20 bani WWW WW WVW WWWWWv'V v“ SFAT AL PĂCII Profesorul Petre Pușcașu a ținut conferința „Pentru asigurarea păcii și securității popoarelor“, care a fost urmărită cu deosebit interes de către participanți. In continuare Andrei Igli, Hermina Hanosi, Sofia Hertlinger, Gheorghe Cimpianu și alții care au luat cuvîntul au arătat că forța unită a lagărului socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică, și tot mai larga mișcare a partizanilor păcii din lume inspiră încredere că pacea va fi menținută și consolidată. Ei s-au angajat să muncească cu elan sporit pentru desăvîrșirea construirii socialismului în patria noastră, ceea ce contribuie la întărirea păcii. Cu interes a fost audiată apoi conferința prezentată de Ioan Pop cu tema „Crește continuu prestigiul internațional al patriei noastre“. Joi după-masă la Școala de 7 ani nr. 3 din Baia Mare a avut loc un sfat al păcii organizat de comitetul orășenesc al femeilor, comitetul orășenesc de luptă pentru pace și S.R.S.C. IPATOS Pe maistrul Vasile Mindiak l-am cunoscut anul trecut într-o împrejurare cam ciudată. Treceam, întâmplător pe lângă Școala de meserii din Satu Mare , și am observat că pe terenul viran de lângă școală se deschisese un nou șantier. Nimic deosebit, veți zice, suntem obișnuiți cu apariția peste noapte a noi șantiere. Dar ceea ce se petrecea pe șantier mi-a atras atenția în mod deosebit. Vreo 40 de tineri între 15 și 18 ani, împărțiți în mai multe echipe, se transformaseră în adevărați constructori. Unii executau ultimele lucrări de săpături, alții preparau și transportau betonul pentru fundații. Alături, un grup descărca un camion cu cărămizi, iar Ungă ci o echipă înălța foarte repede un zid de cărămidă. M-am apropiat de această echipă de zidari și i-am urmărit cu atenție activitatea. „Zidul“ se înălța rapid pentru că tinerii constructori nu executau o zidăria adevărată, ci făceau doar un exercițiu de așezare a cărămizilor fără straturi de mortar. Aci l-am văzut pentru prima dată pa maistrul V. Mindák, singura persoană în vârstă de pe întregul șantier. Un om de peste 60 de ani, dar cu privirea și mișcările încă agere, plin de patos tineresc... Tot atunci am schimbat și primele cuvinte. Mi-a povestit că înainte cu cîteva zile conducerea școlii de meserii luase, din necesitatea de a asigura Concursul nostru spațiul necesar măririi numărului de elevi, hotărîrea de a construi cu mijloace proprii un corp nou de clădire, parter și etaj, cuprinzând ateliere pentru școală. La propunerea maistrului V. Mindák toate lucrările urmau să fie executate de elevi în cadrul unui șantier-școală. Am vizitat zilele acestea din nou șantierul. M-a întîmpinat, ca de obicei, maistrul Vasile Minciak, care m-a însoțit prin încăperi. — Pînă la punerea construcției sub acoperiș — mi-a declarat el — am căutat să obișnuiesc elevii să cunoască de pe acum valoarea materialelor. Economiile obținute nu sunt mari, dar rezultatele obținute mă mulțumesc. Ce realizări au obținut dezidarii au economisit medie 10 cărămizi la metrul cub de zidărie, iar la operațiile executate cu mortar și betoane, consumul de ciment a fost redus cu 2 la sută. Rezultate modeste, dar trebuie avut în vedere că am lucrat cu tineri care aci și-au cîștigat prima experiență... Apoi maistrul mi-a prezentat fruntașii săi. Cum șantierul nu are panou de onoare, mi s-am arătat la locul de muncă. Am admirat lucrările ireproșabile de tencuieli executate de elevul zidar Vasile Pall. L-am urmărit cu atenție pe elevul tîmplar Alexandru Ieremiaș care lucra cu migală și pricepere la lucrările de tîmplărie. Apoi, maistrul m-a condus lingă un grup de tineri care executau profile trase din beton. — Privește acest băiat — mi-a spus el. Il cheamă Carol Rușinschi și este fiul unui miner din Băiuț. De pe acum este un pasionat al viitoarei sale meserii. Alături de cea a tinerilor elevi-constructori stătea pasiunea maistrului-instructor. V. Mindak, înflăcărat îndrumător pe calea plină de răspundere a creșterii viitoarelor cadre de constructori; Ing. Alexandru Bălan (Subredacția voluntară Satu Mare) Vedere exterioară a noului magazin Foto-Sport-Muzica ce s-a deschis în Piața Victoriei din Baia Mare. In noul magazin se vînd materiale foto, aparate de fotografiat, motociclete și piese de motociclete, biciclete, aparate de radio, picupuri, magnetofoane, plăci etc. In prima zi au fost vândute mărfuri în valare de 92.000 lei. vii? TINERESC RECOLTATUL IN RITM RAPID! Este rîndul griului Recoltarea cerealelor păioase și în special a griului este una din muncile agricole de cea mai mare însemnătate de a cărei bună îndeplinire depinde în mare măsură realizarea unei producții sporite. Din situația operativă primită de la secția agricolă a sfatului popular regional reiese că pînă în ziua de 29 iunie, în întreaga regiune se secerase suprafață de peste 930 hectare , cu grîu. Recoltarea griului trebuie să se desfășoare într-un timp scurt, pentru a nu se pierde nici un bob din recoltă. Dacă pe o suprafață de un m.p. sunt 450 de spice și din cauza întîrzierii recoltatului se scutură cite un bob de grîu de pe fiecare spic înseamnă că la un hectar se vor scutura 4.500.000 de semințe, adică aproape 170 de kg. Atunci cînd se întîrzie cu cîteva zile secerișul, pierderile la hectar pot între 15—200 kg de grîu și chiar și mai mult. Acestea sunt pagubele produse la secerat, dar se mai adaugă și pierderile la legat, așezatul în clăi și treierat. înlăturarea acestor pierderi se poate face cu ușurință dacă se începe recoltatul griului la timpul cel mai potrivit, și dacă se organizează mai bine munca pentru a nu prelungi perioada secerișului. Tuturor oamenilor muncii din agricultură le revine sarcina de răspundere de a face recoltatul cerealelor păioase în epoca optimă. Cînd recoltatul nu se face cu combina, griul se seceră atunci cînd este în stadiul de coacere denumit pîrgă. Dacă recoltatul se face în acest stadiu, pierderile sunt neînsemnate, pe cînd dacă griul trece în faza de coacere deplină pericolul de scuturare crește mult. Pentru ca recoltatul griului să se facă în momentul optim, inginerii și tehnicienii agronomi trebuie să fixeze data începerii și terminării epocii optime de recoltare, iar conducerile gospodăriilor agricole de stat, colective și întovărășiri trebuie să cerceteze zilnic tarlalele pentru a-și da seama de gradul de coacere pe care l-a atins recolta înceapă neîntîrziat secerișul și sătunci cînd a sosit momentul optim. Comitetele raionale de partid și comitetele executive ale sfaturilor populare raionale au datoria să mobilizeze oamenii muncii de la sate pentru ca recoltatul griului să se facă în momentul optim. Au început recoltatul griului In raionul Satu Mare secerișul orzului de toamnă se apropie de sfîrșit. Acum, pe măsura intrării culturilor de grîu în faza optimă de recoltare, toate forțele se îndreaptă spre secerișul acestei culturi. Pînă în ziua de 29 iunie în întreg raionul se executase secerișul griului pe o suprafață de 114 hectare. Cele mai mari suprafețe de grîu s-au recoltat la gospodăriile agricole colective din Dara (23 hectare), Ardud (12 hectare), și Belting (10 hectare). Secerișul griului a început și în gospodăriile colective din Petin, Apateu, Corod și Apa. i__ ........ î , Producții mari de orz în gospodăriile agricole de stat semănate la timpul potrivit, într-un teren bine pregătit, culturile de orz de toamnă de pe întinsele ogoare ale gospodarilor agricole de stat s-au dezvoltat frumos, promițând încă din timp recolte mari. Acum,, o dată cu recoltarea a sosit și momentul verificării în kilograme și tone a strădaniei de ț puse de muncitorii gospodăriilor de stat pentru obținerea de recolte cut mai mari. In momentul de față la gospodăriile agricole de stat din Odoreu și Acîș s-a terminat recoltatul orzului, iar la cea din • Cărei este pe terminate. Prosducțiile obținute pînă acum depășesc media de 2.000 kg la hectar, la gospodăria agricolă de stat din Odoreu fiind de peste 3.000 kilograme. I Paralel cu muncile de recoltare, la G.A.S. Chereușa se dă atenție lucrărilor de întreținere a culturilor. IN FOTOGRAFIE: Se execută mușuroitul cartofilor pe un lot de 40 hectare, PRIMELE CANTITĂȚI DE CEREALE PREDATE BAZEI DE RECEPȚIE Colectiviștii din raionul Cărei au început recoltatul orzului cînd a ajuns în stadiul de coacere în pîrgă. Acest fapt a permis colectiviștilor ca să poată preda statului cantitățile de orz contractate. Primii care au predat bazei de recepție orzul (12.304 kg) au fost membrii gospodăriei colective „Nicolae Bălcescu“ din Lucăceni, urmați de colectiviștii din Ghenci, care au predat 4.000 kg de orz. DE ZIUA ÎNVĂȚĂTORULUI Casa în aională de cultură Tg. Lăpuș a organizat ieri din un bogat program artistic închinat Zilei învățătorului. Cu acest prilej, în sala de festivități a casei raionale de cultură, formația de cor, orchestra, brigada artistică de agitație, soliștii vocali și instrumentiști au prezentat un bogat program cultural. Programul s-a bucurat de succes ș i EXPOZIȚIE ȘCOLARA Grupul școlar minier din Baia Mare a deschis o expoziție de sfîrșit de an în holul Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare. Aici sunt expuse peste 400 de lucrări ale elevilor grupului școlar, din care o parte sunt lucrări de calificare ale absolvenților școlii profesionale, iar o alta parte sunt lucrări de control ale elevilor care au terminat anul II. Expoziția stîrnește un viu interes în rindurile vizitatorilor. LOTO CENTRAL La tragerea de ieri, ,au fost extrase din urnă următoarele numere: 2, 35, 34, 67, 48, 51, 62, 69, 72, 46. Premiul special A : 34, 46, 69. Premiul special B : 48, 2, 51. Premiul special C : 35, 62, 67. Fond de premii : 880.726 lei. Buletin meteorologic Timpul probabil de mîine: Vremea se menține răcoroasă, cu cerul schimbător, mai mult noros. Vor cădea ploi locale, mai ales in regiunea de munte. Temperatura constantă, noaptea va fi cuprinsă între 10-14 grade, iar ziua între 24—28 de grade. Vint din sectorul vestic. Mai multă atenție folosirii juste și la timp a fondurilor de investiții în fiecare an întreprinderile din regiunea noastră, ca urmare a aplicării politicii juste a partidului, au primit importante sume pentru investiții în scopul dezvoltării, modernizării și reutilării lor, pentru mecanizarea locurilor de muncă în vederea creării de condiții de lucru din ce în ce mai bune. Exploatarea minieră Baia Borșa, întreprindere creată și dezvoltată în anii regimului nostru, a primit numai în anul acesta un fond de investiții de aproape 25 milioane lei. Cea mai mare parte din sumele acordate sunt destinate construcțiilor și utilajelor necesare amplificării procesului de producție. Pe baza planului de investiții pe 1961, din aceste sume se continuă la Baia Borșa lucrările de terminare a puțului „7 Noiembrie“ pentru a putea fi date în curînd în exploatare noi zăcăminte de minereu. De asemenea, s-a realizat pînă în prezent construirea unui suitor colector și o stație trasa la mina Burloaia, o stație de compresoare la mina Socolescu, un rezervor pentru combustibil, o rețea de canalizare în incinta exploatării și un cămin pentru muncitori cu 174 locuri. Sunt în curs de desfășurare lucrările pentru mecanizarea liniei I de flotare la instalația de preparare, construirea unei remize pentru locomotive și importante lucrări de cercetări geologice. Analizînd mai îndeaproape situația folosirii fondului de in La Exploatarea minieră BAIA BORȘA vestiții la Exploatarea minieră Baia Borșa, pe lingă rezultatele bune obținute pînă în prezent se mai constată unele lipsuri. In primul rînd documentația pentru unele lucrări a fost depusă cu multă întîrziere, iar pentru alte lucrări această documentație încă nici nu este făcută. La intervenția repetată a conducerii exploatării de a începe lucrările de amplificare a flotației. Trustul minier Baia Mare cu adresa nr. 97.939 din 2 II 1961 răspunde că cel mai tîrziu la sfîrșitul lunii martie se va trece la construirea acestui obiectiv. Iată că sintem la sfîrșitul semestrului I și această importantă lucrare stabilită să fie dată în funcțiune la sfîrșitul trimestrului III 1261 nici nu a fost atacată întrucît devizul nu este aprobat, iar finanțarea nu a fost deschisă. Semnificativ este faptul că începînd cu trimestrul IV planul de producție privind preluarea minereului este majorat tocmai pe considerentul că va crește capacitatea flotației prin adăugarea noii construcții. Or, nerealizarea la timp a acestui obiectiv va face imposibilă realizarea planului. Deși cunosc această stare de lucruri, tovarășii din conducerea Trustului minier și de la serviciul investiții, în loc să rezolve operativ problemele, se pare că încearcă să găsească motive și „cauze obiective“. Intr-o situație asemănătoare se găsește și construcția telefericului pentru care este prevăzută o sumă de peste trei milioane lei. Pînă în prezent nu s-a făcut nimic, nu a fost aprobat încă devizul și se mai poartă discuții asupra materialelor și modului de realizare a construcției. Pentru a putea asigura o normală desfășurare a procesului tehnologic și o concordanță intre planul de excavare, transport și prelucrare s-a prevăzut o investiție în scopul amplificării funicularului de pe Toroioaga, a cărui capacitate nu mai satisface nevoile de transport a minereului de la mina flotație. Cu toate că Socolescu la de realizare a acestui termenul obiectiv a expirat la 30 iunie a.c., nu s-a realizat din lucrare decit circa 10 la sută. Cu totul nejustificată este lipsa de preocupare a Trustului minier și a conducerii exploatării în ceea ce privește folosirea fondului de investiții pentru construcția de locuințe. Sintem la jumătatea anului și încă nu a început construcția la nici unul din blocurile de locuințe planificate în acest an în valoare de peste două milioane și jumătate lei. Lucrările stau pe loc din cauza că D.S.A.P.C., cu toate intervențiile făcute, nu a asigurat nici pînă azi documentația necesară pentru începerea acestor construcții. Astfel se pierde timpul favorabil pentru efectuarea lucrărilor de calitate și va trebui ca unele construcții să fie făcute la toamnă și la iarnă, ceea ce va duce la creșterea prețului de cost, la risipă de materiale și la scăderea calității construcțiilor. Toate aceste lipsuri puteau fi înlăturate dacă exista mai mult control și sprijin din partea organelor Trustului minier și din partea conducerii întreprinderii. In scopul folosirii la timp, în întregime și cu maximum de eficacitate a fondurilor de investiții, la această exploatare minieră trebuie mobilizați toți factorii ca să asigure documentația pentru lucrările planificate, finanțarea lor, materialele și mina de lucru necesară pentru desfășurarea din plin a lucrărilor și realizarea la timp a tuturor obiectivelor industriale și social-culturale. Ătrian Fisiga