Pentru Socialism, noiembrie 1962 (Anul 13, nr. 2735-2760)

1962-11-13 / nr. 2745

m. III COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN ȘI AL SFATULUI POPULAR RESIDUAL HIARAR IUREȘ an de an, fiecare om al muncii de pe ogoare și-a putut da seama că pregătirea din toamnă a terenului, prin executarea arăturilor adinei și fertilizarea solului, constituie condiția cea mai importantă pentru obținerea unor recolte mari. Restul arăturilor adinei de toamnă bine fertilizate a fost pe deplin dovedit și prin recoltele obținute in acest an de colectiviștii din Oar, Urziceni, Mireșu Mare și din alte sate, ca,de pe lingă celelalte lucrări aplicate culturii porumbului au executat arături adinei de toamnă pe suprafețe mari. Ca rezultat al, executării arăturilor adincl". "Însemnate sporuri de recoltă s-au obținut și la culturile de cartofi, floarea-soarelui, sfeclă de zahăr. De importanța arăturilor de toamnă s-au convins în acest an și colectiviștii din Botiz, care anul trecut au efectuat arături doar pe o suprafață de 80 ha din întreaga suprafață de 377 ha cultivată cu porumb. De pe terenul care a fost arat în toamnă producția de porumb boabe la hectar a fost cu 800 kg mai mare față de cea obținută de pe terenul nearat. Prin efectuarea arăturilor aidinei de toamnă pămîntul se afinează, apa și aerul pătrund cu ușurință, iar buruienile ce se înmulțesc prin semințe se stîrpesc. Arăturile acinei de toamnă reprezintă de asemenea unul din mijloacele de bază privind lupta contra buruienilor ce se înmulțesc vegetativ. Deși importanța acestor lucrări ,este cunoscută, totuși pînă în momentul de față, pe ogoarele regiunii, s-au executat arături adinei de toamnă pe suprafețe destul de mici, iar în unele gospodării colective arăturile nici măcar nu au început. Pentru a asigura producții mari la culturile ce se vor însămînța în primăvară, nu întreaga regiune trebuie să se execute arături adinei de toamnă pe o suprafață de aproape 100.000 hectare. Vor trebui arate toate suprafețele care n-au fost însămînțate din toamnă și cele ce nu sînt ocupate cu culturi perene, cu excepția terenurilor în pantă, nisipoase și inundabile. Inginerii agronomi împreună cu consiliile de conducere ale gospodăriilor colective vor stabili terenurile ce trebuie arate în funcție de condițiile fiecărei gospodării în parte. In vederea realizării în întregime a volumului de arături a dinei este necesară folosirea tractoarelor în modul cel mai chibzuit, organizarea muncii în două schimburi, efectuarea operativă a reparării defecțiunilor ce se vor ivi, încît nici un moment prielnic să nu fie pierdut. De o mare importanță pentru asigurarea unor recolte bogate în anii următori este adîncirea treptată și afînarea stratului arabil, îndeosebi pe terenurile gospodăriilor colective tinere. In acest scop S.M.T.-urile vor folosi toate scormonitoarele pe care le au. Concomitent cu executarea arăturilor trebuie să se întreprindă acțiuni pentru distrugerea haturilor, defrișarea piscurilor de mărăcini, lucrări prin care se va asigura extinderea suprafeței arabile și în același timp se vor ușura lucrările de semănat și de întreținere a culturilor cu mijloace mecanizate. Arăturile actinei de toamnă trebuie executate cât mai devreme pentru ca în felul acesta activitatea microorganismelor să decurgă cit mai intens și să se acumuleze cantități sporite de elemente nutritive. Odată cu executarea arăturilor actinei de toamnă va trebui încorporată în sol întreaga cantitate de gunoi existent în gospodării, indiferent de starea lui de fermentare. De asemenea se va îngrășa terenul cu îngrășăminte chimice și se vor introduce sub brazdă amendamente calcaroase, în funcție de gradul de aciditate a solului. De cea mai mare importanță în executarea arăturilor și fertilizarea terenului este asigurarea calității lucrărilor. In această privință un rol deosebit îl au inginerii și tehnicienii agronomi, care vor trebui să studieze amănunțit natura solului de pe fiecare tarla în parte, dînd îndrumări corespunzătoare în ce privește adîncimea arăturii, modul de executare al acesteia, precum și necesarul de îngrășăminte și amendamente calcaroase. Comitetele raionale de partid, comitetele executive ale sfaturilor populare, consiliile agricole raionale au datoria să urmărească îndeaproape felul cum se desfășoară lucrările de pregătire a solului pentru însămînțările de primăvară, luînd măsuri operative acolo unde muncile se tărăgănează sau nu se desfășoară la nivelul agrotehnic cerut. Ca și în alte campanii agricole, chezășia succesului executării arăturilor de toamnă și a fertilizării solului o constituie desfășurarea unei vii munci politice de masă în scopul popularizării avantajelor acestor lucrări. In această privință va trebui să se dea o mare atenție răspîndirii experienței ciștigate de unitățile agricole socialiste care au obținut producții însemnate de recoltă datorită efectuării lucrărilor pregătitoare încă din toamnă. Mecanizatori și colectiviști. Prin executarea arăturilor adînci de toamnă și a fertilizării terenurilor, asigurați condiții sigure obținerii unor recolte cit mai bogate în anul viitor. Arături adinci de toamnă — pe suprafețe cu mai mari Șeful de brigadă Traian Mociran de la S.M.T. Satulung dă indicații tractoristului Ștefan Mureșan privind modul de reglare a plugului pentru a executa arături adinei de bună calitate. Ritm intens la arat In aceste zile, la G.A.S. Seini si execută în ritm intens arăturile actinei pentru însămințările de primăvară. Mecanizatorii loan Nagy, Constantin Albu, Iosif Neveli și alții din brigada condusă de loan Bogdan folosesc cu pricepere capacitatea de lucru a tractoarelor. Pînă acum, din cele 500 de hectare planificate au și fost arate 300 de hectare. Concomitent cu aratul se aplică îngrășăminte, precum și amendamente calcaroase în cantități sporite. Au fost încorporate sub brazdă pînă acum 38 tone de îngrășăminte chimice. Totodată, în cursul anului s-au administrat pe terenurile gospodăriei 1.160 tone de amendamente calcaroase. — Anualil Nr. 2745 ★ Marți, 13 noiemaris 1962 * 4 pagini — 20 bani FRUNTAȘII SECȚIEI Pe luna octombrie a.c. colectivul atelierului de montaj mașini de gătit emailate și sobe metalice, din cadrul secției a IV-a montaj de la întreprinderea „1 Septembrie“ din Satu Mare, a obținut drapelul de fruntaș pe secție. Aici, in tot cursul existat o vie întrecere lunii pentru realizarea sarcinilor de plan și îmbunătățirea continuă a calității produselor. Ca urmare, atelierul și-a realizat cu o zi mai devreme prevederile planului. Prin aplicarea unei noi metode de montare a cuptorului la mașina de gătit a scăzut procentul rebutului. O contribuție deosebită în obținerea titlului de fruntaș pe secție a avut buna organizare a aprovizionării locurilor de muncă cu piese, scule și materiale, precum și repartizarea fiecărui muncitor la acele operații de muncă unde poate da un randament maxim in funcție de calificarea lui. Aceste măsuri au fost inițiate și transpuse în fapte de maistrul Iosif Brejan și șeful de echipă Alexandru Bencze. Muncitorii Traian Amati, Francisc Andree, Laurențiu Băcuț și alții se numără printre cei mai buni din atelierul fruntaș. coresp. voluntar LIVIU BOCA Se dezvoltă rețeaua cooperatistă Anul acesta in comunele și satele raionului Cărei deschis o serie sa de noi unități de desfacere ale cooperației de consum. Printre acestea se numără magazinul universal din Craidorolț, cele din Foeni, Săcășeni, Santău, Mihăieni și magazinul mixt din Ghilvaci. Pînă la sfirșitul anului la Aciș și Dindești se vor deschide noi magazine mixte. Cel de la Aciș, a cărui construcție se află în roșu, va avea și un etaj. Pentru folosirea economicoasă a curentului electric Zilele trecute, la Fabrica de tricotaje „Unitatea“ din Sighet s-au terminat lucrările de refacere a instalațiilor electrice. Lucrările, a căror valoare se ridică la peste o jumătate de milion de lei, cuprind amplasarea subterană a cablurilor electrice, instalarea unui tablou de forță cu aparatajul electric necesar, introducerea în toate secțiile a luminii fluorescente și altele. In urma executării acestor lucrări a devenit posibilă separarea rețelei de iluminat de rețeaua electrică de forță, urmărirea consumului de energie electrică pe fiecare secție în parte, îmbunătățirea factorului de putere etc., ceea ce va contribui la o mai economicoasă folosire a energiei electrice și, inclusiv, la reducerea prețului de cost al produselor. Vișeul — primul raion cineficat din regiune Căminul cultural din comuna Repedea, raionul Vișeu, a fost dotat de curînd cu un aparat cinematografică de proiecție In în toate comunele și prezent satele acestui raion există cîte un cinematograf sătesc. Vișeul este primul raion complet cineficat din regiunea Maramureș. Pregătiri la căminul cultural Brigada artistică de agitație a căminului cultural din Oarța de Sus, raionul Cehu Silvaniei, pregătește un program pe tema consolidării economico-organizatorice a gospodăriei agricole colective. Printre aspectele surprinse amintim succesele obținute în domeniul dezvoltării fonduui de bază. Brigada n-a scăpat din vedere nici unele aspecte negative. Formația de teatru are în pregătire piesa „Meci la Chițăcani“ de Dominic Stanca. DE PESTE HOTARE ★ MANILA. Greva celor și să nu se mai pună clădiri 3.000 de docheri din portul publice la dispoziția fasciști Manila (Filipine), care au lor luptat pentru majorarea indemnizațiilor, s-a încheiat. Ad- *~"*~ " — ~~— ministrația portului a fost nevoită să satisfacă revendicările muncitorilor. ★ALGER. Buayed, directorul Bibliotecii Naționale din Alger, a anunțat crearea unei comitet și instituirea unei liste de subscripție pentru reconstruirea bibliotecii universitare din capitala algeriană. Se știe că acest așezământ cultural a fost distrus de bandele O.R.S.-iste. ★ SOFIA. ,,Robotnicesco Delo“ anunță că în R.P. Bulgaria urmează să se construiască numeroase cămine studențești la Sofia, Plovdiv, Ruse, Varna și Sviștov. In cartierul Darvenița din Sofia se creează un orășel studențesc în care vor locui peste 15.000 de studenți. ★ LONDRA. La 11 noiembrie a avut loc la Manchester conferința regională a antifasciștilor englezi. Conferința, la lucrările căreia au participat aproximativ 200 de delegați, a cerut să se interzică propaganda rasistă în Anglia ORA DE DESEN LA ȘCOALA PROFESIONALA DE MECANICI AGRICOLI DIN CAREL Muncă susținută, plină de rezultate In activitatea mea de controlor al gospodăririi fondurilor financiare, nu o dată sînt nevoit să mă adîncesc in analiza unor probleme pînă la ultimele amănunte ale acestora. Cum s-ar zice, uneori „despic și firul de păr“. Intîmplarea a făcut însă să-mi găsesc concurentul: o mașină de despicat fir de păr la Intreprinderea „Partizanul“ din Sighet. Față în față cu acest concurent mecanizat, s-a născut în mine un fel de chemare. Și m-am apucat de lucru. Hai să despic și eu activitatea întreprinderii din primele nouă luni ale acestui an și să vedem cum rezistă... ce calitate de păr voi obține. ...Zumzetul mașinilor din secții dovedea că în întreprindere se lucrează din plin. La magagazia de materie primă se sortau cu multă dibăcie categoriile de păr brut, in funcție de calitatea și culorile lui. In secția de spălare, cîteva muncitoare așezau cu spor părul spălat pe un cărucior vopsit în alb pentru a fi transportat la celelalte secții. Am aflat că acest cărucior a fost dat în folosință abia cu o zi mai înainte, ușurind simțitor munca de aici. In secția următoare privirea mi-a fost furată de o mașină interesantă. Niște conuri mici metalice „pipăiau“ firele de păr, aruncindu-le cinci la stingă cinci la dreapta. Este o operație deosebit de importantă, prin care fiecare fir de păr este așezat cu vârful pe o parte și cu rădăcina în cealaltă parte — principalul criteriu în așezarea lor în pensule, bidinele, perii etc. Stind lingă o mașină, denumită aici mașină de tras lungime, involuntar mi-am adus aminte de pămătuful meu, care cu ocazia fiecărui bărbierit îmi lasă, pe față, în mod supărător, cîteva fire de păr. Din păcate acest lucru li se întîmplă și altora. Am aflat însă aici că una din cauze este că firele de păr nu sunt uniform de lungi. In această problemă colectivul întreprinderii a avut multe neajunsuri, pînă ce s-a introdus un control mai sever la faza respectivă, fiecare muncitor răspunzând în parte de producția dată de el — principalul criteriu fiind calitatea, adică lungimea uniformă a părului. Muncitorii Adalbert Kalmár, Ana Lumel și mulți alții figurează printre fruntașii întrecerii în sectorul condus de maistrul Ileana Zaharanszki, ea însăși fiind o controloare exigentă a calității. Informîndu-mă de munca ce se desfășoară și în celelalte secții ale întreprinderii, am aflat că, datorită propunerii maistrului Nicolae Covrig, în prezent părul de porc după opăritura a doua se prelucrează în continuare pînă la faza deșeu, ceea ce aduce concomitent cu îmbunătățirea calității lui și 30.000 lei economii anual. La prepararea părului pentru perii de dinți, datorită unei măsuri organizatorice, deșeurile s-au redus de la 50 la sută la numai 5 la sută, iar prin confecționarea în fabrică a secerelor necesare — inovație a lui Iosif Komáromi și Gheorghe Gherman — se obțin alte 15.000 lei economii... Amarcat treptele corpului administrativ al întreprinderii, intrind în biroul contabilului șef. Cu o serie de evidențe, situații și dări de seamă in față, căutam să CONTROLORUL LEU (Continuare în pag. a 3-a). La împlinirea a 25 de ani de muncă Recent, lăcătușii, strungarii, precum și montorii, ceilalți muncitori din cadrul atelierului mecanic de la I.R.E.M. au sărbătorit împlinirea a 25 de ani de muncă a maistrului principal, comunistul Gheorghe Petrușan. Cu această ocazie secretarul organizației de partid, tovarășul Dezideriu Bartha, l-a felicitat, in numele colectivului, pe sărbătorit pentru rezultatele obținute in producție și pentru preocuparea sa față de creșterea și calificarea tinerelor cadre. Luînd cuvintul, sărbătoritul s-a angajat să depună o muncă susținută și pe mai departe pentru realizarea sarcinilor ce-i revin. Din partea colectivului atelierului mecanic, Gheorghe Petrușan a primit și un frumos cadou. TIBERIU ERNST și (De VASILEOGRONICIUC la postul de corespondenți voluntari de la I.R.E.M.) AFIȘAJUL ÎN ORAȘ Nimeni nu contestă necesitatea afișajului, mai ales in orașe. Zilnic au loc numeroase acțiuni, manifestări asupra cărora oamenii trebuie informați. Băimărenii sunt mulțumiți că află prin intermediul afișelor despre numeroasele manifestări organizate in oraș. Dar afișajul în sine, despre despre felul cum este organizat nu putem să ne declarăm mulțumiți. In a doua jumătate a săptăminii in oraș domină (cu autoritate) afișele care anunță intîlnirile sportive de duminică. Mari panouri, cu suprafețe de 3—4 m.p., sunt rezemate de zidurile din Piața Libertății, sau de pomii ornamentali din zona ei verde. Și aceleași panouri sunt folosite mereu, săptămâni la rînd. Se dă un strat de vopsea peste cele scrise anterior și se scrie noul anunț. Nu e deci de mirare că după un timp nu mai poți citi nimic. La începutul străzii 23 August există un labirint de panouri și afișe in care cu greu te poți descurca. Unul, aspectuos de altfel, cu programele cinematografelor „1 Mai“, „Minerul“ și Valea Borcutului. Intr-o vitrină un altul cu programul de la cinematograful „I. C. Frimu“. 1 (Numai că acesta e gol, nu anunță nimic). Pe un perete un panou anunță programul cinematografului „Tineretului“. Alături de pozele reprezentînd secvențe din filme e afișat șiprogramul clubului „Minerul“ Săsar. Există aci și un stil de afișat dar e neprotejat împotriva intemperiilor, cu afișe îngrămădite, rupte etc. Ceva mai la o parte un panou cu un program de filme pentru cineclubului. Stă acolo, membrii rezemat de un pom, din luna septembrie, și va sta probabil pînă la 31 decembrie, cind se încheie programul filmelor. Dar de ce acest lucru, cind panoul anunță că intrarea se face pe bază de legitimații? Servește el oare cetățenilor care ar dori să vizioneze filmele respective? Firește că nu. Odată ce nu posedă legitimații... Lângă el, un original și frumos panou al întreprinderii Loto-Pronosport zace nefolosit de foarte multă vreme. In fața librăriei „I. L. Caragiale“, exact In mijlocul trotuarului, s-a instalat un afiș care aduce la cunoștință că anticariatul din Satu Mare cumpără cărți. Și mai sunt asemenea exemple. In general, in Piața Libertății există o afluență de afișe, dar nu se acordă atenție suficientă prezentării lor. Asemenea aspecte, ca și cele de mai sus dăunează esteticii și ele trebuie înlăturate. In același timp trebuie sporită preocuparea extinderii afișajului, mai ales in punctele aglomerate ale orașului. Păcii In piețele I. C. Frimuși el este aproape inexistent, iar în Piața Victoriei, noul centru al orașului, el lipsește cu desăvirșire. Sfatul popular al orașului Baia Mare ar trebui să facă ordine în acest domeniu. PE STRĂZILE 6 MARTIE ȘI UNIRII DIN BAIA MARE CONSTRUCTORII LUCREAZĂ INTENS LA RIDICAREA NOILOR BLOCURI BE EOCENNIS DE RAISE EIAIE, jFo.rO: A. ȘUTH),