Pentru Socialism, iulie 1964 (Anul 14, nr. 3249-3275)

1964-07-25 / nr. 3270

ira fiecare gospodărie colectivă — o puternică bază, furajeră? DUPĂ APROAPE TREI LUNI La începutul lunii mai a. c., un colectiv alcătuit din redactori ai ziarelor regionale „Pentru socialism“ și „Bányavidéki Faklya“, din delegați ai Comitetului raional de partid și ai Consiliului agricol raional Oaș s-a deplasat la gospodăria colectivă din Turulung. Timp de mai multe zile, împreună cu comitetul de partid și cu consiliul de conducere al gospodăriei, colectivul a analizat amănunțit modul cum se asigură aici baza furajeră necesară efectivelor de animale proprietate obștească în continuă dezvoltare. Studiul efectuat la fața locului a scos în evidență faptul că balanța furajeră întocmită la începutul anului nu corespundea întru totul necesităților, că la o seamă de sortimente de furaje s-au prevăzut cantități prea mici (la masă verde mai puțin cu 2.100 tone, la fibroase cu circa 550 tone etc) față de condițiile existente și cerințele sectorului zootehnic. Constatările făcute și dezbaterile purtate apoi în cadrul unei plenare lărgite a comitetului de partid au constituit un prețios ajutor acordat consiliului de conducere, specialiștilor din gospodărie în vederea descoperirii și valorificării mai judicioase a resurselor de furaje, pentru acoperirea integrală a cantităților de nutrețuri necesare animalelor gospodăriei. Cu acest prilej comitetul de partid și consiliul de conducere au adoptat un plan de măsuri comun, stabilindu-se sarcini concrete în scopul creării unei bogate baze furajere. După aproape trei luni, iată-ner din nou la această unitate agricolă. De data aceasta constatăm că, treptat, o bună parte din deficiențele existente au fost lichidate. Consiliul de conducere s-a preocupat în primul rînd de îmbunătățirea organizării pășunatului animalelor, întreaga suprafață de pășune a fost parcelată, iar repartizarea animalelor s-a făcut ținîndu-se seama de categoria și vîrsta acestora, ceea ce a dat posibilitatea aplicării unui pășunat rațional. Faptul este oglindit de rezultatele practice obținute. Cantitatea de masă verde pe unitatea de suprafață a sporit simțitor asigurîndu-se o hrană corespunzătoare efectivelor de animale. In luna iunie producția de lapte a sporit cu 8.776 litri față de producția obținută în luna mai. Merită apreciată măsura luată de către consiliul de conducere în privința fertilizării pășunilor prin tîrlire: îngrijitorii de vite de la pășunea dinspre Agriș, muțind porțile noapte de noapte, au reușit să îngrașe o importantă suprafață de pășune. Din păcate însă, nu la fel se procedează la lotul de pășune numit ,,Mlaștină“. Fiind situată la aproximativ 6 km depărtare de gospodărie, la această pășune lipsește controlul asupra modului în care sunt folosite porțile de tîrlire. Iosif Molnár, vicepreședinte al gospodăriei, și brigadierul zootehnic Iuliu Mekker, cărora li s-a încredințat această sarcină, nu se deplasează la lotul de pășune cu pricina pentru a controla cum respectă îngrijitorii de animale indicațiile cu privire la pășunatul rațional și aplicarea tîriitului. Nerezolvată a rămas și colectarea mustului de grajd, cu care s-ar putea fertiliza importante suprafețe. In privința asigurării necesarului de furaje fibroase gospodăria colectivă din Turulung a făcut în acest an progrese vizibile, întreaga suprafață de finețe, de peste 500 ha, și cele 200 ha ocupate cu trifoliene au fost recoltate la timp. Au fost depozitate în șire mari, în imediata apropiere a grajdurilor, peste 650 tone nutrețuri de bună calitate. Trifolienele au ajuns la a doua coasă, lucrare care se cere efectuată de urgență. De asemenea, consiliul de conducere, organizația de partid trebuie să manifeste mai multă grijă față de buna gospodărire a nutrețurilor, deoarece printre șite se găsesc importante cantități de fin lăsate pe jos, care astfel se degradează. In planul de măsuri stabilit de comitetul de partid și consiliul de conducere al gospodăriei in vederea asigurării bazei furajere s-au prevăzut însă și alte obiective. Unul din acestea se referă la folosirea judicioasă a suprafețelor destinate producției de furaje verzi. Cum Se prezintă situația în această direcție? Realitatea dovedește că nu așa cum ar trebui. Dacă pe o suprafață de 16 ha, pînă nu demult ocupată cu ghizdei vechi și unde s-a însămînțat porumb furajer, plantele se dezvoltă viguros, cu totul altfel arată porumbul însămînțat pe cele 17 ha după recoltarea secarei masă verde. Aici, din cauză că aratul și grăparul terenului au fost de slabă calitate, și asta sub ochii inginerului agronom Tiberiu Keller și a lui Ioan Lengyel, președintele gospodăriei, porumbul a răsărit foarte rar. Pe această tarla aproape că poți număra plantele dintr-o singură privire. La fel se prezintă și tarlaua din marginea pășunii de lingă sat, unde în locul porumbului au crescut tufe mari de buruieni. Și cu toate că această stare de lucruri este cunoscută încă din primăvară de către consiliul de conducere și inginerii gospodăriei, nimeni nu s-a îngrijit de reînsămințarea acestor suprafețe. Se motivează că timpul nu a fost favorabil, în spatele acestui motiv ascunzîndu-se însă neglijența față de asigurarea furajelor verzi. Aceasta rezultă și din faptul că pe tarlalele învecinate cu cele „însămînțate" cu porumb masă verde aceeași sămînță a răsărit, iar plantele trec de înălțimea omului. La acestea se mai adaugă neglijența manifestată față de folosirea terenurilor din preajma grajdurilor, terenuri bogate în îngrășăminte, Iar pe care nu se cultivă nici unul de plante furajere. Trebuie amintit apoi faptul că în planul de măsuri al comitetului de partid și al consiliului de conducere s-a mai prevăzut că îndată după seceriș se vor însămința aproximativ 95 hectare cu plante furajere, din care pînă în zilele trecute s-au însămînțat abia 17 ha. Inginerul agronom și președintele gospodăriei nu acordă atenția cuvenită însămînțării culturilor furajere nici în miriște și nici pe suprafețele compromise. Și în timp ce persistă asemenea lipsuri, deficitul de masă verde în furajarea animalelor, îndeosebi a vacilor, se face simțit, influențînd negativ producția de lapte. Din situația producției de lapte rezultă că în săptămîna aceasta s-a muls în fiecare zi mai puțin cu aproximativ 300 litri de lapte decit în primele zile ale lunii curente. Așa stînd lucrurile, Consiliul agricol raional Oaș, organizația de partid din gospodărie au sarcina să îndrepte atenția consiliului de conducere și a specialiștilor în direcția îndeplinirii măsurilor preconizate în scopul asigurării unei baze furajere îndestulătoare, în sortimente variate și de bună calitate. Pe lângă alți factori, baza furajeră condiționează în cea mai mare parte dezvoltarea continuă a efectivelor de animale și productivitatea acestora. Este necesar ca toate neajunsurile semnalate să fie grabnic lichidate, folosindu-se cu maximum de eficiență resursele ce stau la îndemîna gospodăriei colective în vederea asigurării întregii cantități de furaje planificate, precum și a rezervei necesare. A. PALFI Călător prin stațiile drumului de fier Ceferiștii și florile Ia întîmpinarea zilei de 23 August, oamenii drumurilor de fier din regiunea Maramureș, sub îndrumarea organizațiilor de partid, au luat o serie de măsuri menite să ducă la o mai bună gospodărire și înfrumusețare a stațiilor C.F.R. Un accent deosebit s-a pus pe păstrarea curățeniei și ordinei și pe extinderea zonelor verzi din incinta stațiilor. In stația Baia Mare, lingă clubul sindicatului, bunăoară, prin muncă patriotică s-a amenajat un mic parc. Un parc de toată frumusețea află călătorul și în stația Satulung pe Someș. Merită, de asemenea, laude și ceferiștii careieni. Ei au amenajat un nou parc lingă cabina nr. 4. In stația Cărei multă pasiune pune în munca pentru amenajarea zonelor verzi și a rondurilor de flori grădinarul Ioan Haidu. Extinderea zonelor verzi și amenajarea rondurilor cu flori se bucură de atenția cuvenită și în stațiile Lăpușel și Ghilvaci. Călătorind cu trenul de la Baia Mare la Satu Mare, în stațiile Bușag, Cicîrlău, Seini, Apa și Odoreu observă că zonele verzi și rondurile de flori nu sunt întreținute cu grijă. Motivul? Conducătorii stațiilor nu s-au îngrijit să ia măsuri pentru udarea și protejarea lor. Nici în stația Baia Mare nu s-a făcut totul pentru ca zonele verzi să se încadreze armonios în noua estetică a orașului. Ne referim la faptul că gazonul din spatele stației nu este udat la timp și iarba se usucă. Lucrări de modernizare In aceste zile stația C.F.R. Cărei Cunoaște freamătul unei activități intense. Constructorii efectuează aici lucrări de modernizare. Astfel, pentru o mai bună deservire a călătorilor cele trei case de bilete vor funcționa într-o singură aripă a clădirii. Se amenajează, totodată, o nouă sală de așteptare clasa I. Sălile de așteptare au fost dotate cu mobilier nou. Printre lucrările de reparații și amenajări se înscriu și schimbarea țiglei de pe acoperișul clădirii stației Baia Mare, parchetarea sălii de așteptare, construirea unui nou peron în stația Ghilvaci și altele. Este necesar ca secția L 5 și sectorul clădiri Satu Mare să studieze posibilitatea accelerării ritmului lucrărilor de modernizare a fațadelor unor clădiri ale stațiilor și îndeosebi ale celor de pe ruta Baia Mare—Satu Mare și Cared—Tășnad. In stația Baia Mare și instalația pentru apă de băut trebuie pusă de urgență la punct. Noaptea în stația Satu Mare Am poposit în stația C.F.R. Satu Mare noaptea. Stația și peronul sunt feeric luminate cu becuri electrice și tuburi fluorescente. Ca și în stațiile Baia Mare și Cărei, și aici ochiul îți este încîntat de zecile de ghivece cu flori suspendate la strașina peronului. Pe peron și între liniile de cale ferată nu vezi hîrtii sau altă murdărie. In sălile de așteptare este de asemenea curat, lucru ce dovedește spirit gospodăresc din partea întregului colectiv al stației. In holul caselor de bilete însă e mare îmbulzeală. Tovarășul Ioan Filip, adjunctul șefului stației, ne-a spus: „In oraș după orele 23 se închid bufetele. Cum bufetul de aici e deschis pînă către ziuă, numeroși consumatori vin la noi“. Păstrarea curățeniei, a ordinei și a liniștii în holul caselor de bilete în condițiile cînd la acest bufet se va continua desfacerea băuturilor alcoolice nu poate fi asigurată. Ar fi util ca T.A.P.S. Satu Mare să profileze bufetul respectiv pe desfacerea preparatelor calde și reci, precum și a răcoritoarelor, așa cum s-a procedat și la stația Baia Mare. întreținerea rampei Conducerea stației C.F.R. Baia Mare a fost deseori sesizată pentru aspectul inestetic al rampei de încărcare și a rampei publice. Ajutată de comitetul orășenesc de partid și de sfatul popular al orașului, conducerea stației a luat măsuri pentru întreținerea celor două rampe. Este în curs și acțiunea secției de gospodărie a sfatului popular orășenesc de a nivela terenul dintre rampa publică și Bulevardul București. Conducerea stației, sub îndrumarea organizației de partid, are datoria să continue și mai intens activitatea menită să ducă la o mai bună gospodărire și înfrumusețare a stației. In acest scop, printre alte măsuri, este necesar ca lucrătorii stației să îndrume călătorii și unitățile economice deservite de stație în vederea ridicării operative a mărfurilor transportate cu trenul și păstrării în permanență pe tot cuprinsul stației aeroinei și curățeniei. I. PRIBOI Duminică 26 iulie 1964 8.50 Gimnastica de înviorare la dimiciliu. 9.00 Emisiunea pentru copii și tineretul școlar: Elefănțelul curios. 10.30 Rețeta gospodinei. 11.00 Emisiunea pentru sate. 19.00 Jurnalul televiziunii. 19.10 Flăcări nestinse. 19.30 Mesajul. 19.50 Comici vestiți ai ecranului. 21.00 Pagini din opere iubite. 21.30 Muzică distractivă. In încheiere: Buletin de știri. Sport. Buletin meteorologic. mmmm Duminică 26 iulie 1964’ BAIA MARE — Minerul: Cei trei mușchetari (seriile I și a II-a); Popular: Caloian; FLA 1 CARA: Privește înapoi cu minte; MAI: Medicamentul care ucide (seriile I și a II-a). SATU MARE — Victoria: Cei trei mușchetari (seriile I și a II-a); Popular: Lumea comică a lui Harold Lloyd; Metalul: Omul cu obiectivul; CĂREI : Popular: Dragoste lungă de-o seară. 23 August: Călătorie în aprilie. SIGHET: Un om care nu există. VIȘEU DE SUS: Trei plus două. BAIA SPRIE: Domnișoara... Barbă Albastră: CEHU SILVANIEI: Germanie, steluțele tale! ȘOMCUTA MARE: Regina stației de benzină. NEGREȘTI: Povestea anilor înflăcărați. SEMI: Pisica de mare. TG. LAPUȘ: O fi asta dragostea? CAVNIC — Minerul: Mi-am cumpărat un tată. Gutinul: Trei zile după nemurire. BALUȚ: La vîrsta dragostei. CÎMPULUNG LA TISA: Estrada, estrada. HALMEU: Estrada, estrada. PENTRU SOCIALISM Două din numeroasele cascade ce se înșiră pe minunata vale a Vaserului. (Fotografie trimisă în cadrul concursului nostru de G. Coman, tehnician silvic). La sfîrșit de săptămînă iată-ne din nou la sfîrșitul săptămînii. După 6 zile de muncă rodnică, oamenii muncii își fac planuri cum să-și petreacă mai util, dar și mai recreativ timpul liber. Dorim de aceea să le prezentăm cîteva din posibilitățile existente la acest sfîrșit de săptămînă. Fără îndoială, mulți sînt aceia care doresc să petreacă cîteva ore în aer liber. In acest scop, Agenția O.N.T. „Carpați“ din Baia Mare organizează excursii colective la cabana „Izvoare“, complexul turistic Borșa și lacul Bodi. Plecările au loc sîmbătă la ora 16, sau duminică dimineața la ora 7. Ambele serii se întorc la Baia Mare duminică seara. Și celelalte locuri de odihnă și recreere din regiune își așteaptă oaspeții. Cei rămași în Baia Mare pot participa duminică după-amiază la o serbare cîmpenească organizată în incinta stadionului „23 August“ de către conducerea Asociației sportive „Minerul“ din localitate. Sîmbătă, la ora 18, în sala de lectură a Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare va avea loc prezentarea romanului recent apărut „Vara Oltenilor“ de D. R. Popescu. Duminică la ora 11 sub egida aceleiași instituții se organizează în sala cinematografului „Popular“ conferința „Televiziunea și sateliții artificiali“. Vorbește ing. Paul Cristea din București. Atît sîmbătă după-amiază, cît și duminică toată ziua, în holul casei de cultură a sindicatelor poate fi vizionată expoziția de pictură, grafică și sculptură a cercului de artă plastică. Clubul „Flacăra“ oferă sîmbătă seara tinerilor din cadrul Combinatului chimico-metalurgic o acțiune interesantă. In această seară, studenții care fac practică în cadrul combinatului se vor întîlni cu tinerii muncitori, vor cînta, vor dansa, se vor distra împreună. Artiștii Ansamblului de cîntece și dansuri al Sfatului popular regional, în colaborare cu Teatrul de Stat din Baia Mare, continua șirul deplasărilor în regiune. Ei vor fi sîmbătă seara oaspeții publicului din Cărășeu (raionul Satu Mare) unde vor prezenta concertul „Joc și cîntec romînesc“. Și cluburile muncitorești din orașele^ Satu Mare, Sighet, Care sau Baia Sprie oferă oamenilor muncii vaste posibilități de petrecere în mod plăcut a timpului liber. Așadar, distracție plăcută! M. GEO Din noul peisaj băimărean. (Fotografie trimisă în cadrul concursului nostru de Andrei Zelenschi). întreprinderea regională de transportări aolo Maramureș angajează imediat: ȘOFERI PENTRU AUTOCAMIOANE, CU VECHIME DE CEL PUȚIN 3 ANI IN SPECIALITATE. Informații suplimentare se pot obține la serviciul de exploatare al întreprinderii, str. George Coșbuc, telefon, 1948. A întreprinderea „1 Septembrie ” din Satu Mare vinde din stoc supranormativ, fără repartiție,următoarele materiale: — licopodiu — oxid de crom import — clorură de zinc — colofoniu — bismut tehnic — garnituri de cauciuc autosifonă— radianți infraroșii — credină — fitinguri diferite, coturi, curbe, cruci, mufe, teuri. — pietre de polizor. Lista completă poate fi consultată la serviciul aprovizionare al întreprinderii. Sîmbătă 25 iulie 196# Noi formații cultural-artistice Activitatea cultural-artistică de amatori cunoaște o dezvoltare tot mai frumoasă și în raionul Lăpuș. Sute de oameni ai muncii de diferite vîrste se încadrează în mișcarea artistică de amatori. Nu demult au luat ființă corul din satul Baba, dirijat de profesorul Pașca Nicolae, formațiile de dansuri din Cufoaia și Plopiș și brigada artistică de agitație din Suiciu de Sus. Expoziție școlară In fața școlii generale de 8 ani nr. 1 din Vișeu de Sus un afiș mare te îndeamnă să vizitezi expoziția școlară. Cei 600 de elevi de la această școală au expus peste 1.200 diferite obiecte confecționate de ei, care stîrnesc un interes deosebit în rîndurile vizitatorilor. întreprinderea regională de electricitate Maramureș. Sectorul construcții-montaj, ANGAJEAZĂ IMEDIAT: — 4 TEHNICIENI ELECTRO-MECANICI; — 2 MAIȘTRI ELECTRO-MECANICI pentru lucrările de construcții de linii; — 1 ȘEF BIROU APROVIZIONARE; — 1 MERCEOLOG Informații suplimentare se pot obține la sediul șantierului din str. 8 Martie nr. 1, Baia Mare, telefon: 1952, 2338. ÎNTREPRINDEREA FORESTIERĂ DIN BAIA MARE recrutează candidați pentru examenul de admitere în școlile tehnice de diferite profiluri de pe linga M.E.F., absolvenți ai școlilor de cultură generală cu sau fără examen de maturitate, avînd vîrsta de 17—25 ani, după cum urmează: — tehnicieni pentru produse semifinite, — tehnicieni silvici, tehnicieni pentru exploatări forestiere, — tehnicieni construcții forestiere. Cei interesați se vor prezenta pînă cel tîrziu la 20 octombrie 1964 la sediul I. F. Baia Mare, cu următoarele acte: — cererea candidatului, — certificatul de naștere (copie legalizată), — actul de studii în original, — certificatul de sănătate. Producători! Contractați cu întreprinderea Jinalceol“ din Satu Mare struguri pentru vinificație din recolta anului 1964. Vi se oferă prețuri avantajoase în conformitate cu normativele în vigoare. Contractele se fac prin delegații întreprinderii.