Pentru Socialism, aprilie 1965 (Anul 15, nr. 3483-3508)

1965-04-01 / nr. 3483

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P. M. R.1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ o puternică zonă legumicolă în jurul orașului Baia Mare . Acum se hotărăște producția Buna aprovizionare a populației de la orașe și centrele muncitorești cu legume proaspete în tot timpul anului este o problemă foarte importantă. Pentru a vedea cum sunt pregătite unitățile agricole din raza orașului Baia Mare pentru îndeplinirea acestei sarcini, redacția ziarului nostru a organizat un raid-anchetă in câteva cooperative agricole de producție. Iată unele din constatările făcute: Preocupări intense De obicei, în legumicultura lucrările încep încă în plină iarnă. Buni grădinari, cooperatorii din Lăpușel au dobîndit o vastă experiență în eșalonarea producției și în primul rînd în producerea de legume timpurii. Acest lucru îl confirmă cantitățile de ceapă verde, ridichi de lună recoltate de curînd din răsadnițe și livrate spre consum. E frumoasă și salata în Cîmp. In scurt timp și această cultură va putea fi recoltată fiind adusă în stare proaspătă în orașul Baia Mare. — Peste vreo două săptămîni vom livra pătrunjel proaspăt recoltat— spunea tovarășul Ioan Moesran, grădinarul cooperativei. Tot aici, răsadurile de timpurii au fost repicate și roșii doua oară, castraveții se dezvolată frumos în ghivece. Conopida, gultoarele, varza au crescut de nu mai în cap sub geamul răsadnițelor. Ele sunt descoperite acum tot timpul pentru călire. Grădinarii urmăresc starea timpului iar in zilele următoare ei vor planta varza, roșiile și conopida în cîmp. Frumoase sînt răsadurile și la cooperativa agricolă de producție din Satulung. In seră ca și în răsadnițe castraveții au și înflorit. Și ceapa verde va fi recoltată în cîteva zile. Viguroase sînt și răsadurile de roșii. Ele pot fi plantate în orice moment. Pe lângă roșii, vinete, varză, harnicii grădinari din Mireșu Mare acordă o atenție deosebită culturii cartofilor timpurii. — Dacă se numesc timpurii, apoi timpurii să fie — spune inginerul Samoilă Gabor. In susținerea acestei afirmații vin și aici faptele. Terenul a fost discuit, bine pregătit și apoi a început plantatul cartofilor puși din timp la sarorizat. Este de remarcat că obiectivul principal al întrecerii începute în toiul iernii este producerea de legume Acit mai timpurii. Intîrzieri nejustificate Avînd în vedere condițiile favorabile oferite de terenurile fertile de pe lunca Someșului, cooperatorii din Lucăcești manifestă un interes crescînd pentru dezvoltarea legumiculturii care s-a extins pe 14 hectare. Unele pregătiri sînt făcute și aici. Majoritatea culturilor au fost însămânțate din timp în cele 530 m.p. răsadnițe. De folos însă că reprcatul răsadurilor nu s-a făcut încă. Ioan Chira, grădinarul, motivează aceasta prin lipsa de spațiu. Cînd vine vorba de castraveți, aflăm că încă nici nu începuse însămînțatul lor. Abia în ziua de 27 martie, răsadnițele au fost amenajate în acest scop. La numai cițiva, kilometri — este vorba de Satulung — castraveții înfloresc, iar aici această cultură încă nici nu este însămânțată. Conform planificării, 45 de hectare vor fi irigate in acest an. Desigur că bogatele resurse de apă din albia Someșului ar putea să contribuie din plin și la rea de legume lizarea unor producții bogate de legume. Dar... (din nou dar!) în această privință nu acest s-a făcut încă nimic. Nici măcar documentația necesară, proiectele nu sînt pînă în prezent întocmite. Se așteaptă ca tovarășii de la Districtul regional de gospodărire al apelor să vină să-și facă datoria. Se așteaptă— și pe bună dreptate — mai mult ajutor concret și din partea Consiliului agricol raional Șomcuta în această direcție, precum și în organizarea în general a lucrărilor în campania agricolă de primăvară, care lasă mult de dorit. Asemenea situații privind pregătirile în vederea irigațiilor le găsim și la Valea Vinului, Pomi etc. La cooperativa agricolă din Pribilești grădinarii au făcut treabă bună. Răsadurile de varză timpurie, gulivare, roșii sînt dezvoltate incit în orice moment pot fi plantate în cîmp. In săptămîna trecută din seră s-au livrat primele 180 legături de ridichi. Și castraveții în ghivece au ajuns în 4 frunze, dar în antreul serei găsim un stoc mare (400 kg) arpagic păstrat în condiții necorespunzătoare. Datorită căldurii și umezelii, arpagicul a încolțit, iar o altă parte este supusă alterării. De ce atîta neglijență față de un produs atît de mult căutat? La Satulung, unde s-a prevăzut cultivarea cepei pe un hectar, lipsește chiar arpagicul. ★ In unitățile din zona legumicolă a orașului Baia Mare există preocupări pentru asigurarea unor producții bogate de legume. Este un fapt pozitiv orientarea spre produse timpurii. Este necesar ca pe lângă măsurile de protejare a răsadurilor împotriva timpului rece ce ar putea surveni să se asigure și o rezervă pentru cazul unor eventuale replantări. Trebuie, de asemenea, terminate într-un timp cu mai scurt plantatul arpagicului pentru ceapă, al usturoiului și însămînțatul rădăcinoaselor. Consiliile de conducere ale coopperativelor agricole de producție trebuie să ia măsuri în vederea contractării cantităților de legume și întocmirii graficelor de livrare a produselor către beneficiari, precum și recoltarea în perioada optimă și în mod eșalonat a legumelor timpurii. măsuri pentru bazei furajere în vederea dezvoltării creșterii animalelor, de o importanță deosebită este asigurarea hranei necesare, deoarece fără o bază furajeră puternică nu se poate concepe creșterea numărului de animale și a productivității acestora. O dată cu întocmirea planurilor de producție în toate unitățile agricole s-au stabilit printre altele și măsurile necesare asigurării bazei furajere. Acum este timpul ca aceste măsuri să fie traduse în viață. In prezent se desfășoară campania însămintă asigurarea zilor de primăvară, printre care și a unor culturi furajere valoroase cum ar fi lucerna, trifoiul, mazărea. In unele unități din raioanele Carei, Satu Mare, Șomcuta, însămînțatul plantelor furajere leguminoase, în cultura ascunsă este în momentul de față pe terminare. De asemenea, în numeroase unități agricole și în deosebi în gospodăriile agricole de stat din Culciu Mare și Odoreu se desfășoară din plin semănatul lucernei în cultură pură. (Continuare in pag. a 2-a). Anul XV Hr. 3483 Joi 1 aprilie 1965 i 4 pagini — 25 ban* Cu toate forțele la însămînțări! Insămînțările de primăvară constituie o etapă hotăritoare în realizarea sarcinilor trasate de către partid și guvern lucrătorilor din agricultură. Conducerea permanentă de către organele și organizațiile de partid, numărul sporit de tractoare și mașini agricole, cantitățile mai mari de îngrășăminte chimice, faptul că țărănimea cooperatistă se bucură de îndrumarea nemijlocită a specialiștilor asigură ca lucrările agricole din această primăvară să se execute la un nivel mai înalt și să se termine într-un timp cât mai scurt. Vremea a devenit favorabilă executării din plin a însămînțărilor de primăvară. In numeroase gospodării agricole de stat, cooperative agricole de producție unde organizațiile de partid și conducerile unităților se îngrijesc de buna organizare a muncii au fost însămînțate mari suprafețe cu culturi din epoca întii. Cu toate acestea, din situația întocmită la Consiliul agricol regional rezultă că ritmul însămînțărilor nu este încă pe măsura posibilităților. Pregătirea terenurilor se efectuase pină în ziua de 31 martie a c. doar pe 7.499 ha, iar semănatul culturilor din epoca înui pe 4.421 ha. Insămințările sunt mai avansate în cooperativele agricole de producție din orașul Sighetul Marmației, raionul Vișeu și raionul Sighet (însemnate pe hartă în alb). In raioanele Carei, Căpuș, Cehu Silvaniei (pe hartă hașurat) există un decalaj apreciabil între suprafețele pregătite și cele însămîrițate, ceea ce impune intensificarea ritmului semănatului. Cea mai accentuată rămînere în urmă există în raioanele Șomcuta, Satu Mare și îndeosebi în cooperativele agricole de producție din raza orașului Baia Mare și raionul Oaș (pe hartă dublu hașurat). Trebuie să se pună capăt tĂRăgănării privind începerea și desfășurarea însĂmînȚărilor. IN MOMENTUL DE FAȚĂ NU POATE FI CONSIDERATA O SARCINA MAI IMPORTANTĂ A OAMENILOR MUNCII DIN AGRICULTURA DECÎT GRĂBIREA ÎNSĂMÎNȚĂRILOR. In fiecare gospodărie agricolă de stat și cooperativă agricolă de producție trebuie să se urmărească starea terenului încit orice petic de pămînt ce s-a zvîntat să fie imediat pregătit și însămințat, folosind atît tractoarele cit și atelajele cooperativelor agricole de producție, îndeosebi trebuie luate măsuri grabnice pentru terminarea însămînțării griului, leguminoaselor furajere, inului, sfeclei de zahăr, fiorii-soarelui și a altor culturi din epoca întii întrucit timpul optim de însămînțare a acestor culturi este pe sfîrșite. Comitetele executive ale sfaturilor populare raionale, consiliile agricole raionale, conducerile unităților agricole sub îndrumarea comitetelor raionale de partid au datoria să ia toate măsurile care să asigure folosirea din plin a tuturor mijloacelor de lucru în vederea realizării și depășirii vitezei zilnice de lucru stabilite la arat și semănat, îndeosebi se cere organizarea schimbului doi și a schimburilor prelungite la un număr cu mai mare de tractoare. Comitetele raionale de partid să îndrume organizațiile de bază din unitățile agricole socialiste pentru a folosi cele mai eficiente forme ale muncii politice de masă în rîndurile lucrătorilor de pe ogoare. Experiența anilor trecuți a dovedit că întrecerea socialistă este unul din factorii principali de mobilizare a țărănimii muncitoare la efectuarea lucrărilor. Folosind această experiență, rațiile de partid să asigure organifășurarea în bune condiții a desîntrecerii socialiste între cooperativele agricole de producție, brigăzi și echipe, ca nici o palmă de pămînt să nu rămînă neînsămînțată la timp, și pentru executarea de calitate a lucrărilor. OAMENI AI MUNCII DIN AGRICULTURA! NU PRECUPEȚIȚI NICI UN EFORT PENTRU SCURTAREA TIMPULUI DE INSAMINȚARE! NU UITAȚI CĂ FIECARE ZI CÎȘTIGATĂ ÎN P ȚOUA ÎNSĂMÎNȚĂRILOR Înseamnă zeci și sute de VAGOANE DE PRODUSE AGRICOLE ÎN PLUS! /?A / O A/UL ooas ■ satu mare) CA Iokul s/c,//fr "SA/A MAKEPAIONUL SATO MARL paionul. 'Cam \u KALOMUC . IomcutaRA/UNUC ^ Cfm/ Silvan if. fiu terminat plantatul pomilor fructiferi Asemenea vecinilor lor din Sanislău și Ciumești, țăranii cooperatori din satul Horea valorifică cu,tr’p spirit gospodăresc terenurile nisipoase. Pentru primăvara aceasta, cooperatorii și-au planificat să planteze încă 20 hectare livezi cu meri. Imediat după desprimăvărare, peste 100 cooperatori repartizați pe echipe au început săpatul gropilor. Concomitent cu aceasta, s-a trecut și la plantări. In scopul asigurării unei prinderi mai bune în timpul plantării la fiecare pom s-au aplicat 10 kg gunoi de grajd, 100 grame azotat de amoniu și 200 grame superfosfat. Datorită bunei organizări a muncii, a întrecerii socialiste susținute, în cîteva zile cooperatorii din Horea au terminat plantatul celor 4.000 bucăți mari. Acum se lucrează la condițiilor în vederea pregătirea plantării viței de vie pe o suprafață de 5 hectare. Construcții noi pe șantierul Combinatului chimico-metalurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ din Baia Mare. Condiții tot mai bune de muncă In scopul creșterii productivității muncii și îmbunătățirii calității sortimentelor depline și a celorlalte produse ale întreprinderii de panificație din Satu Mare, conducerea acestei unități, îndrumată de organizația de partid, acordă o atenție deosebită ridicării gradului de tehnicitate în secțiile de producție, înzestrării locurilor de muncă cu agregate moderne. Acest lucru a influențat direct și asupra îmbunătățirii condițiilor de lucru ale muncitorilor, asupra reducerii efortului lor fizic. Dacă adăugăm la utilajele sosite în anul 1964 — în valoare de peste 250.000 lei — mărirea spațiilor de muncă și alte măsuri, ne dăm seama cît de mult s-au îmbunătățit condițiile de muncă ale lucrătorilor de aici. Pentru protecția muncii s-au cheltuit anul trecut peste 119.000 lei, iar pentru anul acesta este alocată suma de 120.000 lei. In scopul asigurării unor analize corespunzătoare cerințelor, în laboratorul întreprinderii sosesc noi aparate s'e verificat aspectul și calitatea sortimentelor ce se fabrică aici. Astfel, în ultimul timp a sosit balanța analitică electrică, care lucrează cu o mare precizie la analiza fizicochimică a pîinii. De asemenea, a sosit dispozitivul de baie caldă, cu ajutorul căruia se verifică procentul de umiditate din făină, înainte, analiza pîinii — așa după cum afirmă laborantul Mihai Farcău — se făcea numai din punct de vedere al conținutului de umiditate și cu mijloace destul de rudimentare. Insă, o dată cu dezvoltarea fabricii, mărirea spațiilor de lucru, înzestrarea ei cu utilaje moderne, s-a mărit și laboratorul fabricii, unde actualmente analizele se fac și din punct de vedere orgoletic și fizico-chimic. Prima analiză cuprinde culoarea și aspectul făinii, iar cea de-a doua umiditatea și conținutul chimic. Desigur, înzestrarea întreprinderii cu agregate moderne, de înaltă tehnicitate nu rezolvă toate problemele privind protecția muncii. Oricît de perfecționat ar fi agregatul la care lucrează muncitorul, aceasta nu-l va feri de pericolul accidentării, dacă nu-1 cunoaște bine și nu-1 mînuiește cu pricepere și nu aplică toate normele de tehnica securității muncii. De aceea, în atenția comitetului sindicatului și conducerii întreprinderii stă mereu sarcina de a controla și îndruma maiștrii asupra felului cum se face instruirea muncitorilor, cunoașterea și însușirea de către aceștia a normelor de tehnica securității muncii. In primele zile ale fiecărei luni, conducătorii procesului de producție fac instruirea muncitorilor, iar cîte un membru al comisiei cu protecția muncii — împreună cu inspectorul obștesc al grupei sindicale — urmăresc felul cum sînt prelucrate instrucțiunile respective, precum și modul cum și le însușesc muncitorii. Procedînd astfel, comitetul sindicatului are posibilitatea să afle în amănunt nu numai dacă se țin cu regularitate instructajele privind protecția muncii, dar și modul cum se însușesc acestea. O scurtă privire asupra fișelor de instructaj ale echipei conduse de Nicolae Petric ne-a dat posibilitatea să constatăm că instructajele se fac cu regularitate și sunt însușite de către toți muncitorii. Acest lucru, de altfel, se poate constata pe întreaga întreprindere. O dovadă grăitoare în acest sens este și faptul că, în tot cursul anului trecut, aici nu s-a înregistrat nici un caz de accident sau îmbolnăvire profesională. Este un rezultat care oglindește munca susținută, plină de răspundere a conducerii întreprinderii și comitetului sindicatului. Bine, vor spune unii, dar ce accidente s-ar putea întîmpla la frămîntatul pîinii sau la alte faze de lucru care se execută aici? Dar iată că răspunzînd la această întrebare, tovarășul Iuliu Nagy — responsabilul cu protecția muncii din cadrul comitetului sindicatului — a arătat că există locuri în întreprindere unde ar fi posibile accidentele și îmbolnăvirile dacă nu s-ar lua măsuri de prevenire. Așa, de exemplu, la sita de cernere a făinii, înainte, omul care manevra această sită trebuia să se urce, în interval de 10 minute, pe o scară la 4 metri înălțime pentru închiderea supapei de scurgere a făinii. O dată cu luarea unor măsuri de construire a unui miner automat, manevrat de jos, se asigură o închidere automată a supapei, fiind astfel evitată urcarea repetată și o dată cu aceasta se previn accidentele. Trebuie însă arătat că mai există și unele neajunsuri în această direcție. Astfel, se preconizează de mult timp asigurarea unei ventilații corespunzătoare în secțiile unde sunt amplasate cuptoarele de coacere. Aici temperatura uneori depășește 35 de grade, ceea ce poate dăuna sănătății muncitorilor. Insă, nici pînă azi nu s-a rezolvat această problemă, deși posibilități există în acest sens. Se impune deci ca, comitetul sindicatului și conducerea întreprinderii să ia măsuri, în continuare, pentru crearea unor condiții tot mai bune de lucru. GH. CODAT l pentru ușurarea efortului fizic depozitarea prefabricatelor produse la șantierul din Satu Mare al T.R C. Maramureș se face mecanizat în concediul de odihnă Cei ce își vor petrece in vara aceasta concediul de odihnă pe litoral vor avea la dispoziție noi unități comerciale. Punctul de atracție îl va constitui barul „Vraja Mării“, amenajat în aer liber. La restaurantul „Cazino“, care va servi îndeosebi specialități de pescărie, oaspeții vor beneficia de aer condiționat — în care scop se montează o instalație specială. Fostul restaurant „Histria" devine o elegantă cafenea. In holurile hotelurilor „Parc“, „Select", „Aurora", „Flora“ vor funcționa baruri de zi. La Techirghiol, își va reîncepe activitatea, complet renovat, restaurantul „Zorile". Condiții mai Pentru a crea posibilitate unui număr cit mai mare de cetățeni să-și asigure pe cont propriu mijloace de cazare in timpul concediului de odihnă sau in alte ocazii, la institutul de cercetări forestiere s-au realizat case demontabile din elemente prefabricate din lemn. Ele se construiesc din plăci fibrolemnoase dure , stratificate, iar pentru consolidare se folosește lemn masiv de diferite esențe. Durata asamblării unei case nu depășește 60 minute. Unul din tipurile de casă este de o construcție simplă și poate fi folosit atît pentru odihna oamenilor muncii la munte sau la mare, cit și pentru cazarea în sezonul cald al muncitorilor din bune deservire vor oferi celor ce se vor odihni pe malul mării braseria de pe plaja de la Mangalia, precum și cafe-barul „Tomis“, restaurantul și braseria „Victoria", barul și restaurantul „Continental“, de asemenea, renovate. Oaspeții Mangaliei vor avea la dispoziție un magazin alimentar deschis în tot timpul zilei. Constanța unul le va sta la disla poziție și în cursul nopții, alte 22 de magazine de pe litoral vor funcționa câte 10 ore pe zi. Numeroase centre depline vor fi deschise și duminicile după-amiază , „ exploatările forestiere, construcții de drumuri etc. Un alt tip este prevăzut cu două paturi și un dulap care poate fi utilizat și ca masă. La acest tip de casă se poate face o anexă care să servească ca hol de intrare, unde se pot instala un aragaz, un spălător. Strînse, elementele pentru o asemenea casă formează un pachet de 2 m lungime, 1,6 m lățime și 0,45 m înălțime, cu o greutate de 300 kg putind fi transportată pe un șasiu de către un autoturism. Costul unei asemenea case este de 4.000—6.000 lei. Dată fiind rezistența materialului ea poate fi folosită timp îndelungat. (Agerpres)