Pentru Socialism, septembrie 1972 (Anul 22, nr. 5782-5807)

1972-09-01 / nr. 5782

\ Unite sub aceleași scopuri, colectivele de mineri și sondori de la Vișeu, Țibleș, Cavnic, Jiba și din alte șantiere ale întreprinderii pun la baza succeselor lor strădaniile pentru folosirea deplină a capacităților tehnice cu care sunt dotați. Azi, cînd e vorba de brigăzi cum sunt cele conduse de Iuliu Varga de la Cavnic sau Iosif Dauer de la Băița, se amintește specializarea lor în susținerea cu înlocuitori ai lemnului, domeniu în care pe întreprindere peste 63 la sută din galeriile săpate n-au cunoscut măcar un metru cub de lemn. Folosind tehnologii moderne de săpare, brigăzile conduse de Dumitru Păcuraru, Nicolae Stoica merg pe lună cu avansări la foraje de peste 200 — 210 m.l. Cu viteze de avansare de peste 100 m.l. pe lună în galerii se prezintă multe brigăzi de mineri: Gheorghe Chindriș, Ioan Gherman, Mihai Ciceu Părăgan de la Cavnic, Eugen Burzo de la Țibleș, Ioan Demian de la Borșa, etc. De altfel, efectul muncii avîntate a sondorilor și minerilor exploratori are o mărime de prestigiu: planul pe 8 luni îndeplinit cu 5 zile înainte de termen, cheltuieli de producție mai mici cu 20 lei la fiecare 1.000 lei marfă. Deviza întrecerii socialiste: CIRCIRALUL -BURTE DE TERRIER I.P.E. G.: Inalti indicatori de tehnicitate U.M.T.F.. Peste plan, aproape 50.000 tone mărfuri transportate Elementul care acționează succesele lucrătorilor Unității de mecanizare și transporturi forestiere Baia Mare este unul cu largi corespondențe sociale: menținerea în stare de circulație a unui număr cu mai mare de autovehicule din parc. Acest element este determinantul succeselor obținute de șoferii loan Dezsi, Ioan Danci, Andrei Molnár, Vasile Danci și alți fruntași ai volanelor U.M.T.F. Totul se reunește în succesul colectiv pe acest an: aproape 50 000 tone mărfuri transportate, mente pe autovehicule randamai bune cu 0,25 tone/auto, economii la costurile de transport de 274 000 lei (din care jumătate la carburanți), totul suplimentar prevederilor de plan pe opt luni. E. M. ȘUIOR. Inițiativa cuprinde ... teren Relatam , cu cîtva timp în urmă despre valoroasa inițiativă a lucrărilor din parcul auto al E.M. Șuior ca din economia de carburanți să lucreze cîteva zile pe lună fără a apela la cisternă. Noi amănunte ne-au parvenit, numai la motorină, economia totală obținută în ultimele trei luni echivalează cu consumul mediu al unui autovehicul de mare tonaj pentru 110—120 de zile lucru. Mai important, că la inițiativă își înscriu însemnate economii, alături de promotori — Vasile Vișovan, Emil Moștiș — și alți șoferi. Am releva că autovehiculele conduse de Nicolae Pop, Vasile Pop, Alexandru Apostol au numai în august economii de motorină egale cu necesarul lucrului lor pentru 4—6 zile. SECȚIA DE MECANIZARE VALEA CHIOARULUI: Depășiri ale indicatorilor de plan Dintre colectivele de mecanizatori de la Stațiunea pentru mecanizarea agriculturii din Șomcuta Mare, membrii secției de mecanizare de la Valea Chioarului dețin locul de frunte în întrecerea socialistă organizată in cinstea aniversării Republicii și pentru înfăptuirea înainte de termen a prevederilor cincinalului. Astfel, în aceste zile de sfîrșit de august, datorită organizării judicioase a muncii și folosirii cu eficiență a timpului de lucru, mecanizatorii de la Secția de mecanizare Valea Chioarului au efectuat în întregime, la timp și de bună calitate lucrările agricole de sezon și și-au îndeplinit integral indicatorii economici de plan. Veniturile bănești de exemplu, principalul indicator al secției, au fost realizate în primele șapte luni ale anului în procent de 129 la sută, iar economiile la materiale și carburanți se cifrează la aproape 10.000 lei. Printre mecanizatorii care au participat efectiv la aceste înfăptuiri merită a fi evidențiați tov. Octavian Ghița, Teodor Mureșan și Teodor Cipcian, care au asigurat o funcționalitate continuă și cu maximum de randament a agregatelor mecanice din dotare. Cí 1 Anul XXII nr. 5782 ♦ Vineri 1 septembrie 1972 * 4 pagini — 30 bârfi Pentru desfășurarea optimă a însămînțărilor de toamnă UTILAJUL §Immmorii SIM Sfirșit de gust, început cutoamnă. Anul de agricol curent este pe sfîrșite și un altul abia începe. A sosit vremea însămînțării culturilor de toamnă. Pentru început, lucrătorii din unitățile agricole de stat, cooperatorii, mecanizatorii și specialiștii sînt solicitați la însămînțarea secarei furajere. Apoi, și pe măsură ce înaintăm în vreme, aceiași cooperatori, mecanizatori și specialiști vor declanșa și își vor desfășura din plin forțele la semănatul girului de toamnă, la așezarea în condiții optime a recoltei anului următor. Este deci perioada în care cooperatorii au datoria să-și asigure în întregime sorturile de semințe necesare, iar mecanizatorii să aducă în condiție de maximă funcționalitate tractoarele și mașinile agricole. O primă măsură care a fost adoptată în această privință a presupus evitarea „vîrfurilor“ la lucrările de reparații și eșalonarea acestora pe o perioadă mai lungă de timp. In special în S.M.A. MICUL PREGĂTIT urile cu posibilități limitate de intervenții pentru remedieri, cum ar fi cele din Oarța de Jos, Ariniș, Șomcuta Mare și Vișeu, atenția privind efectuarea reparațiilor la tractoare și utilajul agricol a fost mai mare ca în alte dăți și în consecință și starea tehnică a utilajului este bună la această dată. De altfel, verificăm recentele efectuate la stațiunile și în secțiile de mecanizare au reliefat că plugurile, cîmpurile de grape, policiscurile și semănătorile de principalele cereale, utilaje care vor fi solicitate în apropiata campanie de însămînțări sunt într-o bună condiție de întreținere și vor lucra cu maximum de randament. Merită a fi evidențiate în acest sens, preocupările mecanizatorilor de la secțiile de mecanizare din lung, Sălsig, SatuBicaz, Ariniș, Ber■hhez, Seini, Cîmpulung la Tisa, Rogoz, Tîrgu Lăpuș, Coroieni, ca și din numeroase alte părți, care au pregătit în mod exemplar tractoarele și mașinile agricole în vederea participării la semănat. In același timp însă, este de noastră să datoria subliniem, că deși starea generală mașinilor agricole a este bună, la ora actuală mai sunt necesare suficiente intervenții pentru finalizarea acțiunii de remedieri. Astfel, secțiile de mecasanizare care deservesc cooperativele agricole din Chirlău, Cărbunari, Asuaju de Jos și Boiu Mare, unele tractoare ca și semănătorile și polidiscurile nu sunt pe deplin apte pentru a funcționa la semănat. La semănătorile Su-29, bunăoară, brăzdarele nu au stabilitatea cerută și nu dispun de toate tuburile de distribuire a seminței, iar la polidiscuri lipsesc unele pneuri pentru deplasări. In secțiile amintite mai sus, ca și în alte cîteva părți se ob lng. VIRGIL GROBEI, directorul Trustului județean pentru mecanizarea agriculturii (Continuare în pag. a 3-a) • La Complexul astronomic popular din Baia Mare s-a deschis o expoziție de fotografii care înfățișează zborul stațiilor automate Mariner 9. Vederi de pe Marte Mars 2 și Mars 3 spre planeta Marte. Vizitatorii pot admira aici o suită de imagini unice, realizate de pe orbitele de sateliți ai planetei roșii pe care gravitează stațiile automate.Expoziția poate fi vizitată zilnic între orele 11—13 și 17—20. Ea rămîne deschisă pînă la data de 1 octombrie a.c. • Gheorghe Ardeleanu, membru al subredacției noastre din Cavnic, ne relatează că la Casa de cultură a orașului s-a deschis expoziția pictorului amator Nicolae Zólyomi. • Frații Vasile și Ioan Leschian din Vadu Izei se aflau deunăzi la bufetul cooperativei din localitate. După ce au consumat o însemnată cantitate de băuturi alcolice, ne relatează T. Tincău, șeful postului de miliție, celor doi frați și prietenului lor de pahar loan Corneștean le-a venit poftă de scandal. Huliganii dezlănțuiți au bătut pe loan Orza și alți cîțiva consumatori. Pentru faptele lor, fraților Vasile și loan Leschian și lui loan Corneștean le-au fost întocmite acte de trimitere în judecată. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a primit pe ambasadorul Uniunii Sovietice la București Joi. ,31 august a.c., tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele de Stat al Republicii Consiliului Socialiste România, a primit pe V. I. Drozdenko, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al Uniunii Sovietice la București. Cu acest prilej a avut loc convorbire tovărășească. o Tovarășul Nicolae Ceaușescu va face o vizită în Belgia La invitația regelui Baudouin I și a reginei Fabiola, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, va face o vizită oficială in Belgia, între 24 și 26 octombrie 1972. ÎN PAGINA A 4 - A Jocurile Olimpice — München 1972 UNELE PROBLEME UE ÎNDRUMĂRII DE CĂTRE ORGANIZAȚIILE DE PARTID A COMITETELOR ȘI CONSILIILOR OAMENILOR MOHI In activitatea sa, partidul nostru pornește de la premisa că dezvoltarea forțelor de producție impune cu necesitate perfecționarea relațiilor de că legitățile producție, progresului social cer în mod necesar îmbunătățirea continuă stilului de conducere a și a formelor de organizare a diferitelor sectoare de activitate. Practica ne demonstrează că adaptarea sistematică a formelor organizatorice și metodelor de conducere la cerințele realității în continuă schimbare și dezvoltare este de natură să contribuie la accelerarea întregii dezvoltări economico-sociale. Dimpotrivă, nesocotirea realităților, rămînerea în urmă pe tărimul organizării și ducerii duce — cenmai devreme sau mai tîr- Conf. univ. dr. IOAN TIBERIAN ziua la apariția unor fenomene negative care creează greutăți mersului înainte al economiei, al întregii societăți. Astfel, aceste concepții, teoretice și practice, au la bază un proces dialectic obiectiv, cerința ca pe măsura etapelor ce se parcurg să se aducă îmbunătățiri și perfecționări conducerii și organizării activității economico-sociale. De remarcat este faptul că aceste căutări îmbunătățirea pentru conducerii economiei naționale — ca și a celorlalte sectoare de activitate — au loc în condițiile în care economia noastră se dezvoltă în mod accelerat, cînd producția industrială se dezvoltă în ritmuri ce se înscriu printre cele mai înalte din Aceasta creează lume, posibilitatea ca măsurile adoptate de partid să fie rezultatul unei îndelungi perioade de studiu, de consultări și totodată de experimentare fără grabă, fără presiunea unor dificultăți economice, în mod treptat, după verificarea lor în practică — examenul decisiv care dă girul oricăror măsuri întreprinse. Ampla activitate desfășurată în ultimii ani, precum și măsurile elaborate de Conferința Națională a partidului, determină substanțiale îmbunătățiri în structura pentru organizatorică apropierea conducerii de unitățile productive. Por (Continuare în pag. a 3-a) • Duminica trecută — ne scrie V. Bălănescu, a avut loc la căminul cultural din Lăschia adunarea generală a țăranilor cooperatori din acest sat, care au analizat în spirit critic și autocritic activitatea lor și a consiliului de conducere al C.A.P. Lăschia în campania de vară. Cu acest prilej au fost aprobați indicatorii « Duminică, 3 septembrie, de la ora 1e‘ șî respectiv 20, la Baia Mare, în sala teatrului, actorii Teatrului de stat din Arad vor prezenta piesa : „Take, ianke și Cadîr‘% comedie în 3 acte de Victor Ion Popa. Regia artistică : Mircea Petru Suciu. Scenografia : Eva Györffy. • Azi 1 septembrie, la ora 18, la Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare va avea loc ședința de lucru a cenaclului literar .Petre Dulfu**. Vor citi din creațiile lor, Ion Titus Petrasse (poezie) și Viorel Norifa (proză). • O veste din capitala patriei noastre. Marți seara, alături de formația „Madrigal". Ansamblul folcloric al Casei de cultură din Vișeu de Sus a prezentat un concert în fața participanților la lucrările celui de-al VII-lea Congres Internațional de Estetică, planului de producție pe anul 1973, apreciindu-se că este posibil ca în anul care vine producția agricolă globală a acestei unități să sporească simțitor. Astrii este intitulată o inițiativă brașoveană sugerînd imperativul preciziei și exigentelor zilelor noastre. Această deviză precisă, mobilizatoare și practică urmărește perfecționarea activității in reducerea consumului de metal. In folosirea timpului in scopul strict al producției, darea unor produse la cele realemai înalte cerințe ale tehnicii. Această inițiativă a fost îmbrățișată cu cîteva luni în urmă și de constructorii de mașini băimâreni. Să-i urmărim desfășurarea. — Am lansat o mare pe largi fronturi, ne spune bătălie tov. Stelian Morcovescu, secretarul comitetului de partid de la U.M.M.U.M., sub chemarea: „gramul, secunda, micronul". Primul, ..Graiul secunda, micronul" Reportaj de la U.M.M.U.M. la noi în uzină simbolizează lupta pentru economia de metal, secundar efortul pentru întărirea disciplinei, pentru folosirea mai chibzuită a timpului, iar micronul, elementul care obligă la precizie și înaltă calitate. Sunt obiectivele esențiale ale activității noastre, în centrul cărora se plasează oamenii. Iată ce am găsit despre „năzdrăvăniile" gramului: La turnătorie, in primele luni ale anului nu numai că n-a fost realizat planul la piese de schimb, dar s-a înregistrat un nedorit record: procentul de deplasări la oțel ajunsese la 4,35 la sută din producția totală, la care se adăugau remanierile. Or, realitățile erau cele care erau: mai mulți din muncitorii cu vechime s-au pensionat; planul în creștere de la lună la lună, toți cei veniți în secție erau tineri, noi din meserie. Ce-i de făcut? — Trebuia să o pornim sistematic, să cuprindem efectiv oamenii, ne spunea secretarul organizației de bază Ioan Covaciu. Și atunci au chemat în ajutor, inițiativa „gramul, secunda, micronul". ..i Acțiunea a pornit mai întli pe linia calității. Rebuturile pe o săptămînă — și erau multe — erau adunate pentru ca să fie analizate de întregul colectiv, pe schimburi. A înceiptt analiza fără rezerve, se arestau cauzele, unde au greșit amhorii lor etc. Cei în cauză erau aduși în prim plan, trebuiau s să explice. A reieșit după primele trei-patru ședințe că de fapt cauzele principale aparțineau oamenilor: nisipul formelor nu era bătut bi ne, formele n-au host consolidate suficient, unele modele au tost greșit fixate, otelul turnat a* T. JUSTIN (Continuare in pag. a 3-a) ACCES AUTOj/£ HCUl 650 Nou în semnalizarea rutieră Completarea Statului privind semnalizarea rutieră cu noi forme, simboluri și condiții de instalare a unor indicatoare rutiere precum și precizările făcute privind aplicarea și semnificația marcajelor rutiere a fost o necesitate impusă de traficul rutier mereu in creștere, asigurarea unor condiții de circulație optimă pentru participanții la trafic cit și de uniformizarea pe plan național și european a sistemelor de avertizare, dirijare și informare a celor ce folosesc drumul public. Pentru aceleași considerente s-au luat măsuri de generalizare și uniformizare și în privința semnalizării locurilor de acces autovehiculelor din garaje, întreprinderi, depouri, etc. pe drumurile publice. Semnalizarea In acest caz se face acum cu un indicator staționare interzisă, căruia i se adaugă inscripția „Acces autovehicule". Conform statului, indicatorul de staționare interzisă, are formă de cerc, cu un chenar barat, de culoare roșie pe fond albastru (fig. 1), iar tăblița adițională are forma unui tunghi, cu un chenar negru, dreptnscripția „Acces autovehicule" se scrie cu negru pe fond alb. După locul de instalare (condițiile din teren), indicatorul poate avea diferite modele, dar Întotdeauna modelul și Înscrisul se execută pe ambele fețe. Indicatorul interzice conducătorilor staționarea la mai puțin de 58 m. pe partea pe care este instalat, asigurind vizibilitate in mod permanent in locul de acces la drumul public al unor autovehicule, obligind pe cei care trec prin aceste locuri să reducă viteza și să circule cu atenție sporită. Toate întreprinderile și instituțiile care au autovehicule în dotare, trebuie să înlocuiască operativ indicatorul existent. „Atenție auto“ cu indicatorul mai sus descris. GAVRII. BABICIU lt. de miliție • După cum ne informează meteorologul Gheorghe Fița, azi, în județul Maramureș, vremea va fi instabilă cu cerul mai mult acoperit. Pe alocuri, și in special în cursul după-amiezii, vor cădea, averse de ploaie însoțite de descărcări electrice. Temperaturile minime vor oscila între 10 si 11 grade, iar maximele intre 18 și 23 grade. Vîntul va sufla slab. Cernești. Unul din vestitorii urbanizării satului — primul bloc de locuințe dat de curînd în folosință. Rubrică realizată de I. PRIBOI cu sprijinul corespondenților voluntari. rts