Pentru Socialism, octombrie 1973 (Anul 23, nr. 6118-6143)

1973-10-02 / nr. 6118

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN CINCINALUL IN PATRU ANI ȘI JUMĂTATE” ACESTA E ANGAJAMENTUL ASUMAT DE ORGANIZAȚIA JUDEȚEANĂ DE PARTID. CUM SE ÎNFĂPTUIEȘTE DE FIECARE COLECTIV DE MUNCA ? Oamenii schelelor și-au creat un avans de cinci luni La încheierea celor trei trimestre din acest an, se poate vorbi deja de un bilanț... anual, întrucît cele cîteva mii de constructori ai I.J.C.M. și-au realizat mai demult sarcinile ce le reveneau pe primii trei ani ai cincinalului, la ora actuală avansul creat ajungînd la cinci luni. Referitor la acest lucru, tovarășul Dumitru Filip, secretarul comitetului de partid de la I.J.C.M. ne spunea: „Am contat pe hărnicia, dăruirea și priceperea oamenilor, pe puterea de perfecționare și organizare a specialiștilor noștri. Voi menționa însă că realizările noastre de ansamblu ne-au depășit așteptările. Am realizat in 9 luni 13 la sută din planul anual, fapt ce se datorează în special rezultatelor bune, ritmului net superior înregistrat în ultimele două luni, în urma chemării patriotice a tovarășului Nicolae Ceaușescu adresată nouă, constructorilor". Prin ce anume au reușit constructorii, in confruntarea cu timpul, să obțină avansul amintit? In primul tind prin acțiuni concentrate asupra obiectivelor rămase în urmă. In acest context cea mai importantă măsură este cea a unificării celui mai mare șantier nr. 1 Baia Mare cu cel mai mic — cel din Borșa. In acest fel s-au deplasat, pe un timp peste 300 de constructori spre obiectivele din Borșa, care erau rămase în urmă. Această reorganizare a avut efectul scontat. La Borșa s-au predat la timp școala cu opt săli de clasă, o creșă cu 100 locuri, două blocuri, iar al treilea e în construcție. De asemenea, două hoteluri sunt aproape de a fi terminate în roșu. Dar nu-i vorba numai de lucrările de la Borșa, ci de o acțiune pe front larg de organizare superioară a muncii, de a face totul ca peste tot stadiile fizice să se realizeze conform termenelor. O serie de activități dispersate au fost centralizate în secții și ateliere specializate, superior organizate, astfel că operații ca montarea geamurilor, efectuarea armăturilor, a instalațiilor sanitare, de încălzire și electrice etc., se execută centralizat, în condiții de productivitate superioară, cu cheltuieli minime. Pe de altă parte extinderea industrializării prin sporirea volumului de prefabricate, aplicarea tehnologiei de construcție a creșelor, grădinițelor și blocurilor turn în cofraje metalice plane universale a mărit ritmul de execuție, a făcut să sporească productivitatea muncii cu 4 la sută față de nivelul planificat. Un aport deosebit la succesul industrializării l-a adus colectivul Poligonului de prefabricate care pînă acum a produs în devans peste 4300 m.c. prefabricate diferite. — Am îmbunătățit aprovizionarea tehnico-materială, ne spunea tovarășul Petre Opriș, director adjunct al întreprinderii, dar factorul hotărîtor a fost altul: faptul că muncitorii, maiștrii, tehnicienii și inginerii s-au întrecut pe ei în a se depăși, în a acționa practic cu maximum de spor la locurile de muncă. E semnificativ în acest sens argumentul prezentat: mai bine de jumătate din obiective au fost predate înainte de termen. S-au predat la timp și în avans toate obiectivele școlare: 37 săli de clasă, trei ateliere, două cămine pentru internate cu 300 locuri, două creșe, fiecare cu 100 locuri și altele. Niciodată nu au fost predate, cu atîta promptitudine locuințele noi. Din 1744 apartamente planificate în 1973, aproape 1400 au fost deja predate. Pentru trimestrul IV, ne preciza tovarășul Iosif Papp, șeful serviciului plan al întreprinderii, există două mari obiective pe care avem toate șansele să le materializăm: e vorba de terminarea unor obiective mai deosebite, în special cele cu caracter industrial, și pregătirea pentru atacarea lucrărilor ce constituie front de lucru. Faptul că am obținut avansul amintit ne creează condiții să executăm un mare volum de lucrări din planul anului viitor. In august și septembrie media realizării lunare a atins aproape 22 milioane lei, cu mult peste cea a lunilor anterioare. Menținerea acestui ritm, prevăzut prin planurile operative și pentru luna octombrie, va face în mod sigur să se lichideze unele rămîneri în urmă la obiective ca: Centrala telefonică automată, noile capacități de la Fabrica „Unitatea" și C.P.L. Sighetu Marmatiei, S.M.A. Seini, Ferma de creștere a taurinelor Săcălășene și multe altele care trebuie și pot fi predate beneficiarilor pentru a le pune grabnic în funcțiune. T. TOHÄTAN r~“““ Anul XXIII nr. 61184 pagini — 30 bani £ Marți 2 octombrie 1973 ÍN PAG. A 3-A Pe valea Fîntîni spre Complexul turistic Borșa. Foto: A. ȘUTH ÎNTREAGA SUFLARE A SATELOR LA RECOLTAT ȘI SEMĂNAT DUMINICA PE OGOARE S-a încheiat o săptămînă de intensă activitate pe ogoare, la sfîrșitul căreia cooperatorii și mecanizatorii din județ au putut raporta un bilanț pozitiv al eforturilor închinate respectării angajamentului de a termina la timp și în bune condiții actuala campanie de recoltări și însămînțări. Din ultima situație operativă reiese că recoltatul porumbului s-a in proporție de 13 la efectuat însămînțările de toamnă sută, pe 46 la sută din suprafețe, iar culesul cartofilor pe 86 la sută. Pentru a scurta perioada de efectuare a însămînțărilor, ca pretutindeni în țară, lucrătorii de pe ogoarele județului nostru au adăugat duminică noi realizări. La C.A.P. Ardusat, unde însămînțatul s-a efectuat pe suprafețe reprezentind peste 61 la sută din plan, duminică se aflau pe cîmp nouă tractoare care au pregătit terenul pentru însămînțat pe încă 15 hectare. S-au ales tarlalele cu sol mai dificil pentru ca eventuala schimbare a timpului să nu afecteze această lucrare mai pretențioasă. Este lense de înțeles de ce cooperativa agricolă din Seini se situează în această campanie pe primul loc în județ. Conducerea ei, organele de partid și de stat locale colaborează fructuos la efectuarea lucrărilor de mare urgență. Duminică, aici la Seini, cooperatorii, care au ieșit la culesul porumbului au avut un real sprijin în salariații întreprinderilor și instituțiilor din centrul de comună. C.A.P.-ul a avut la dispoziție pentru transportul imediat al porumbului de pe cîmp 10 autovehicule. Tractoarele pot lucra zi și noapte la pregătitul terenului și însămînțări, pentru că, terenul lucrîndu-se foarte greu, are nevoie de 3—4 discuții consecutive. Alături de cooperatori și mecanizatori, duminică am întâlnit pe cîmp în diverse cooperative agricole și specialiștii de la Direcția agricolă, U.J.C.A.P., S.M.A., activiști de partid și de stat veniți să sprijine conducerile unităților în organizarea muncii, în studierea condițiilor în care se efectuează lucrările agricole. Faptele întîlnite demonstrează că acolo unde există preocupare și inițiativă se găsesc soluții eficiente pentru creșterea ritmului la însămînțări și recoltări. De pildă, la C.A.P. G.S. VALEANU (Continuare în pag. a 2-a) In Cooperativa agricolă de producție din Drăghia — (președinte Ioan Duma) — în această toamnă este planificată pentru a fi însămînțată cu grîu o suprafață de 115 ha. Consiliul de conducere și organizația de partid s-au îngrijit din vreme de procurarea griului, de sămință precum și de eliberarea operativă a terenurilor destinate însămînțării griului. Ca urmare a acestor măsuri, pe cîteva tarlale s-a putut trece la pregătirea terenului, respectiv la însămînțatul griului. Azi cînd citiți aceste rînduri, cooperatorii din Drăghia au deja însămînțată cu grîu o suprafață de circa 50 ha. loan Stanciu, directorul S.M.A. Coroieni, cu care am trecut pe la tarlaua „După poduri", s-a declarat mulțumit de ritmul lucrărilor efectuate de mecanizatorii loan Maxim și Vasile Voivod. Tot dinsul a ținut însă să facă și următoarea remarcă: „Cooperatorii din Drăghia au început printre primii însămînțarea griului și pot termina această lucrare pînă la data de 10 octombrie numai dacă își vor intensifica eforturile la recoltatul porumbului". Similar se prezintă situația și la C.A.P. Văleni. Aici însă, mînțatul griului a început în ziua de 23 septembrie. Pînă aseară era însămînțată cu grîu jumătate din suprafața planificată. Optimist, ing. Valer Filip ne-a asigurat că însă■mînțatul griului se va încheia aici pînă cel mult la data de 10 octombrie. Nu vrem să-l contrazicem. Ținem însă să facem o precizare: în ziua de 28 septembrie, 3 tractoare ale secției S.M.A., care își desfă I. PRIBOI (Continuare în pag. a 2-a) tind voi* începe însămiințările la C.A.P. Coposeni ? 9 Cine se scoală de dimineață este fruntaș la semănat. • Optimismul de la Văleni. • Unii seamănă prin curtea sediului C.A.P. In prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu — o impresionantă manifestare prilejuită de împlinirea a Trei decenii de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu - Debrețin” Luni, 1 octombrie. In această zi, militarii armatei noastre populare, întregul popor, au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei. „Tudor Vladimirescu — Debrețin". Omagiul adus acestei aniversări și-a găsit o înaltă expresie în participarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc în Capitală, în cadrul căreia Diviziei ce poarta, simbolic, numele conducătorului mișcării revoluționare de la 1821, i-a fost conferit Ordinul „Tudor Vladimirescu", clasa I. Această impresionantă manifestare, desfășurată în, prezența conducătorului partidului și statului nostru a reprezentat, în fapt, cinstirea tuturor ostașilor țării care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejește pentru libertatea și independența României și apoi, pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. Pe acest aspru drum de luptă, Divizia „Tudor Vladimirescu" — creată pe teritorul U.R.S.S., la inițiativa și sub îndrumarea comuniștilor români și cu aprobarea guvernului sovietic, în condițiile cînd în întreaga noastră țară se dezvolta, sub conducerea Partidului Comunist Român, o amplă mișcare de rezistență a maselor largi populare, împotriva dictaturii militaro-fasciste cînd starea de spirit antifascistă se manifesta cu vigoare în rîndul armatei române a acționat cu fermitate și dîrzenie, aducîn(Continuare în pag. a 4-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși, Tovarăși generali, ofițeri, subofițeri, Tovarăși soldați. Aniversăm astăzi împlinirea a 30 de ani de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, moment de mare însemnătate în istoria forțelor armate românești, a forțelor de eliberare socială și națională ale patriei. Cu acest prilej sărbătoresc, doresc să adresez, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri și al meu personal, un salut călduros și cele mai bune urări militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu", tuturor militarilor forțelor armate române. După cum se știe, Partidul Comunist Român a desfășurat, încă de la înființarea sa, o luptă activă împotriva politicii reacțiunii burghezo-moșierești, invitînd cu toată fermitatea împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru prietenie și colaborarea cu Uniunea Sovietică. In condițiile istorice și internaționale cunoscute, datorită lipsei de unitate a clasei muncitoare, a forțelor antifasciste și democratice, în anii '40 s-a putut instaura în țară dictatura militaro-fascistă. Primii pași ai dictaturii militaro-fasciste au fost dezmembrarea țării în urma Dictatului de la Viena și apoi aruncarea României în războiul dus de Germania hitleristă împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor din coaliția antihitleristă. In rîndurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mișcare împotriva fascismului și a războiului. In aceste împrejurări, Partidul Comunist Român, unind celelalte forțe democratice antifasciste din țară, a desfășurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea mașinii de război fasciste. Starea de spirit din rîndul maselor largi populare s-a reflectat și în rîndul armatei, care înțelegea tot mai mult că trebuie să participe activ la lupta pentru salvarea intereselor naționale, pentru eliberarea țării de sub dominația fascistă. La chemarea Partidului Comunist Român, s-au ridicat la luptă masele populare, acționînd pentru ieșirea României din războiul dus alături de Germania hitleristă, pentru alăturarea la coaliția antihitleristă, pentru eliberarea întregului teritoriu al țării și zdrobirea definitivă a fascismului german. In primele rînduri au participat militarii armatei noastre. In condițiile interne arătate și ale desfășurării cu succes a luptei generale împotriva fascismului a fost posibil să se treacă, în anul 1943, din inițiativa Partidului Comunist Român, la constituirea Diviziei „Tudor Vladimirescu“. Trebuie să menționăm cu acest prilej sărbătoresc că guvernul sovietic a acordat atît aprobarea, cît și întregul său sprijin pentru organizarea, dotarea și funcționarea acestei mari unități românești pe teritoriul Uniunii Sovietice. Aș dori ca, la această adunare, să exprim guvernului și poporului Uniunii Sovietice mulțumirile partidului și ale poporului român, încă de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, s-au afirmat cu toată fermitatea scopurile care trebuiau să anime lupta ei și — se poate spune — a întregii armate. Intr-un document adoptat în 1942, ce a stat la baza constituirii acestei unități, se spunea: „Noi, românii, nu dorim stăpînirea străină a generalilor germani. Noi dorim cîrmuirea noastră românească, reprezentată printr-un guvern cu adevărat național al României, un guvern al păcii, libertății și independenței“. Putem spune că ceea ce se întrevedea în acel document s-a înfăptuit! Și, într-adevăr, în România s-a instaurat un guvern național revoluționar care a pus bazele noii orînduiri sociale. Guvernul român asigură făurirea orînduirii socialiste, înflorirea patriei, bunăstarea și fericirea întregului popor, independența și suveranitatea națiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, ovații și urale). Sînt cunoscute împrejurările internaționale favorabile din vara anului 1944, victoriile istorice obținute de armatele sovietice, de armatele coaliției antihitleriste, de forțele de eliberare națională și de partizani din diferite țâri, care dădeau lovituri tot mai puternice mașinii de război hitleriste, grăbind prăbușirea Germaniei fasciste. In aceste condiții, în primăvara anului 1944, s-a realizat Frontul Unic Muncitoresc, apoi Blocul National Democratic, s-a ajuns la o largă coaliție antihitleristă, pentru salvarea națională a patriei. In această coaliție, armata deținea un loc important. Trebuie menționat că în anii războiului, în pregătirea eliberării patriei, partidul s-a preocupat de desfășurarea unei largi activități In rîndul întregii armate, a stabilit legături cu conducerea ei, cu numeroși generali și ofițeri. Aceasta a constituit un factor care a determinat ca armata să participe activ atît la înfăptuirea insurecției naționale, antifasciste, cît și la toate transformările revoluționare, la toate victoriile dobîndite în făurirea socialismului pe pămîntul României. (Aplauze puternice, urale). Totodată, înțelegînd că eliberarea patriei nu poate fi decit rodul participării întregului popor, că poporul trebuie să-și ia soarta în propriile mîini și că pentru aceasta trebuie să-și creeze unități populare armate, partidul a trecut la constituirea gărzilor patriotice, care au jucat, de asemenea, un rol important în lupta pentru înfăptuirea insurecției naționale antifasciste, pentru eliberarea țării, în construcția orînduiri socialiste în România. înfăptuirea insurecției naționale antifasciste constituia o necesitate imperioasă, la care au fuat parte activă toate forțele ce se pronunțau pentru independența țării, pentru progresul ei economico-social. Se poate spune că (Continuare în pag. a 4-a) DECLARAȚIA COMITETULUI EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN întregul popor român, ca și opinia publică progresistă din întreaga lume, a aflat cu profundă îngrijorare și indignare vestea arestării secretarului general al P.C. din Chile, tovarășul Luis Corvalan, care a slujit cu consecvență idealurile și aspirațiile clasei muncitoare, ale poporului chilian spre o viață liberă, independentă și prosperă, cauza înfloririi și progresului patriei. Prieten al poporului român, militant pentru dezvoltarea relațiilor de colaborare dintre țările și popoarele noastre, tovarășul Luis Corvalan este o personalitate de seamă a vieții politice chiliene, a mișcării comuniste, muncitorești și antiimperialiste, un luptător consecvent pentru pace, înțelegere și colaborare internațională. Arestarea tovarășului Corvalan, valul de teroare, persecuții și prigoană împotriva comuniștilor, socialiștilor și altor forțe patriotice lovesc în interesele naționale ale poporului chilian, sunt numai în interesul forțelor reacționare interne și internaționale, slăbesc lupta maselor populare chiliene pentru o dezvoltare liberă și independentă a națiunii pe calea progresului economic și social. Exprimînd sentimentele de solidaritate ale întregului nostru partid, ale poporului român, cu toate forțele democratice, progresiste chiliene, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. protestează în mod ferm împotriva arestării tovarășului Luis Corvalan, a celorlalți reprezentanți ai „Unității Populare", cere eliberarea lor imediată, curmarea campaniei sălbatice de prigoană, persecuție și urmărire a forțelor progresiste și democratice, restabilirea drepturilor și libertăților constituționale, respectarea drepturilor fundamentale ale omului. Poporul român este alături și pe deplin solidar cu forțele patriotice, democratice și progresiste din Chile, cu poporul chilian, în aceste zile de grea încercare pentru națiunea chiliană și își exprimă încrederea că nici o forță nu va putea infringe voința unită a clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, a maselor populare chiliene pentru: propășirea patriei pe drumul libertății, independenței naționale și progresului social. COMITETUL EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN