Primăria Sibiului, 1994 (Anul 3, nr. 78-129)

1994-01-08 / nr. 78

PAGINA 2 CASA DE STICLA 8-14 ianuarie 1994 REGULAMENTUL SERVICIILOR DE CANALIZARE ÎN MUNICIPIUL SIBIU imoriei Municipiului Sibiu si Consiliului Municipal Si CAPITOLUL I. Dispoziții generale Art. 1. Obiectul regulamentului Prezentul regulament definește condițiile și modalitățile în conformitate cu care se asigură serviciul public de canalizare pe teritoriul municipiului Sibiu. Serviciul public de canalizare cuprinde totalitatea măsurilor și lucrărilor efectuate în scopul colectării, transportului, evacuării și epurării apelor uzate. Agenția Apă-Canal este singura autorizată să asigure serviciul public de canalizare în municipiul Sibiu. Regulamentul este aplicabil și în alte localități, în măsura în care acestea beneficiază de rețelele de canalizare racordate la instalațiile Agenției Apă- Canal Sibiu. Art. 2. Obiectul serviciului Agenția Apă-Canal asigură preluarea în rețeaua de canalizare, de la toți abonații - agenți economici, instituții și persoane particulare a apelor uzate menajere, industriale și meteorice, conform criteriilor tehnice în vigoare. Pentru locuințele, instituțiile și agenți economici care nu beneficiază de racordare la rețeaua orășenească de canalizare, Agenția Apă-Canal asigură, ca prestare, vidaniarea periodică a haznalelor, bazinelor și foselor septice. La solicitarea abonaților, Agenția Apă-Canal poate efectua prestări de servicii specifice: desfundări de rețele interioare, vidanjări, spălări și decolmatări de canale, reparații, alte servicii, în măsura în care acestea nu afectează buna deservire a populației. Față de toate lucrările și intervențiile au prioritate cele necesare pentru deservirea populației. Art. 3. Apele uzate Agenția Apă-Canal preia în rețeaua publică de canalizare ape uzate de toate tipurile: menajere, industriale, meteorice, subterane și de suprafață. Apele descărcate în rețea trebuie să îndeplinească condițiile calitative impuse de normativele în vigoare. In cazul când apele uzate nu corespund acestor normative, unitățile în cauză au obligația sa facă epurarea sau preepurarea apelor pentru înscrierea în prevederile legale. Este interzisă descărcarea apelor la canalizare fără autorizarea Agenției Apă-Canal Sibiu. CAPITOLUL II. Rețeaua publică de canalizare Art. 4. Definirea rețelei 4.1. Rețeaua publică de canalizare este partea din sistemul de canalizare compusă din canale colectoare principale, colectoare secundare, canale de serviciu, racorduri și construcții anexe prin care se colectează, se transportă și se evacueaza apele uzate, în vederea epurării centralizate. 4.2. Rețeaua publică de canalizare se amplasează, de regulă, pe domeniul public, cu excepția traseelor obligatorii din punct de vedere tehnic, care pot străbate și alte terenuri sau chiar incinte închise. 4.3. Canalele de colectare, transport și evacuare a apelor meteorice, care sunt în proprietatea Agenției Apă- Canal Sibiu, fac parte, de asemenea, din rețeaua publică de canalizare. Acestea evacuează ape meteorice direct în emisarii de suprafață de pe teritoriul municipiului Sibiu. Deversarea apelor uzate menajere sau industriale în canalele pluviale este interzisă. 4.4. Canalele închise sau deschise, care asigură evacuarea apelor uzate, descarcă direct în emisar și nu sunt în proprietatea și exploatarea Agenției Apă-Canal Sibiu, nu aparțin rețelei publice de canalizare. Aceste canale sunt în exploatarea și întreținerea proprietarilor imobilelor deservite de ele. 4.5. Limita rețelei publice de canalizare este căminul de racord, denumit și cămin limită de proprietate, inclusiv acest cămin dacă este situat în domeniul public. Art. 5. Funcționarea rețelei 5.1. Scurgerea apei prin rețeaua de canalizare se face gravitațional, cu nivel liber. In cazurile obligatorii din punct de vedere tehnic, când nu mai este posibilă scurgerea gravitațională, apele uzate se vor evacua prin pompare. 5.2. Rețeaua de canalizare se poate pune sub presiune numai în situații excepționale, cum sunt: a) în cazul ploilor torențiale, când intensitatea ploii căzute depășește ploaia de calcul la care a fost proiectată rețeaua, respectiv când debitul ce ar trebui transportat depășește capacitatea de transport a canalului; b) în cazul subdimensionării canalului, când debitul total colectat depășește capacitatea de transport reală a canalului; c) în cazul obturării secțiunii canalului, când capacitatea de transport nu mai poate fi asigurată prin scurgerea cu nivel liber; d) în cazul avarierii unui canal, prin blocarea secțiunii de scurgere. 5.3. Agenția Apă-Canal Sibiu asigură funcționarea permanentă a rețelei de canalizare. In acest scop execută, pe cheltuielile sale, exploatarea, întreținerea, repararea și înlocuirea rețelei. 5.4. La solicitarea abonaților, Agenția Apă-Canal va interveni pentru desfundarea canalelor aparținând rețelei publice. In cazul în care înfundarea s-a produs ca urmare a exploatării necorespunzătoare a instalațiilor de canalizare de către abonați, cheltuielile vor fi suportate de către aceștia. Desfundarea racordurilor se face, de regulă, pe cheltuiala abonatului, fixându-se un tarif pentru aceasta. Desfundarea rețelelor din incinta beneficiarilor se poate face de către Agenția Apă- Canal, pe bază de comanda, în limita posibilităților 5.5. La constatarea proprie sau la sesizarea beneficiarilor, Agenția este obligată să ia masuri în cel mai scurt timp pentru refacerea căminelor avariate și înlocuirea capacelor sau grătarelor rupte pe suprafața străzilor și trotuarelor. La refacerea căminelor și înlocuirea capacelor sau grătarelor se va avea în vedere dimensionarea acestora pentru a corespunde traficului actual. Agenția Apă-Canal răspunde de daunele provocate persoanelor fizice sau juridice, consecințe ale reluării măsurilor prevăzute la alineatul unu. . 5.6. In cazul înfundării sau avarierii canalelor din rețeaua publică, dacă este împiedicată evacuarea apelor uzate de la abonați sau circulația normală pe drumurile publice, Agenția Apă-Canal are obligația ca, în conformitate cu prevederile legale existente, în cel mult 72 de ore, să execute remedierea defecțiunii. In situația în care s-a intervenit în intervalul de 72 de ore și există motivații tehnice, acest termen poate fi prelungit până la remedierea avariei in regim continuu de lucru. 5.7. Reclamațiile și sesizările privind funcționarea rețelei de canalizare se vor înregistra la dispeceratul Agenției, precizându-se de fiecare data numele celui care sesizează, natura defecțiunii, data și modul de remediere. Numerele de telefon ale dispeceratului la care se anunță deranjamentele vor fi aduse la cunoștința publicului. 5.8. Agenția Apă-Canal are obligația refacerii locului unde a intervenit pentru reparații sau lucrări noi, în termenul și condițiile stabilite prin avizul Primăriei. Pe timpul lucrărilor și până la redarea în circulație a zonei respective. Agenția va semnaliza corespunzător porțiunea respectivă a drumului pentru evitarea accidentelor. 5.9. Agenția Apă-Canal are obligația ca pe baza unui program in funcție de posibilitățile financiare, sa asigure reparația capitală sau înlocuirea colectoarelor care nu mai corespund tehnic, în baza normelor în vigoare. în corelare cu dezvoltarea surselor noi de apă, cu dezvoltarea urbană a diferitelor cartiere sau zone ale municipiului, Agenția va promova soluții de realizare a unor noi colectoare, care să satisfacă cerințele de evacuare a apelor uzate și meteorice. 5.10. Execuția lucrărilor de intervenții programate la rețelele de canalizare se va face și cu oprirea apei, aceasta anunțându-se cu 24 de ore înainte, cu excepția cazurilor de forță majoră, când oprirea se va face imediat. 5.11. Agenția Apă-Canal va lua măsuri pentru eliminarea acumulărilor de apă pe partea carosabilă a străzilor, prin: - curățirea și menținerea în permanență în stare de funcționare a gurilor de scurgere; - montarea de guri de scurgere suplimentare în porțiunile unde acestea lipsesc sau sunt insuficiente. 5.12. In cazul avarierii canalelor publice care străbat incinte închise, deținătorii incintelor nu pot pretinde despăgubiri Agenției Apă- Canal pentru eventualele daune produse. Deținătorii incintelor au obligația de a-și lua măsuri de protecție, cunoscând că în caz de prăbușire poate fi afectat terenul pe o fâșie egală cu de două ori adâncimea canalului, axată pe canal. De asemenea, deținătorii de incintă au obligația de a asigura accesul Agenției pentru remedierea avariilor. Art. 6. Protecția rețelei 6.1. Nimeni nu are voie să afecteze integritatea rețelei de canalizare sau să împiedice buna funcționare a acesteia, sub nici un motiv. Integritatea canalelor care străbat incinte închise, definitive sau provizorii, sau alte terenuri decât cele aparținând domeniului public, va fi asigurată de cei care dețin respectivele incinte sau terenuri. Deteriorarea căminelor, canalelor sau anexelor canalizării constituie infracțiune. 6.2. Nimeni, în afara personalului de specialitate al Agenției Apă-Canal, nu are dreptul să manevreze capacele sau grătarele anexelor canalizării sau să intervină întrun fel oarecare în interiorul canalelor. Aceleași interdicții sunt valabile și în timpul viiturilor. încălcarea prevederilor de mai sus constituie contravenție, dacă prin urmările pe care le are nu se încadrează ca infracțiune. 6.3. In vederea creării posibilităților pentru o intervenție rapidă în caz de necesitate (avarii, inundații etc.) Agenția Apă-Canal va face marcajele și inscripțiile necesare pe clădirile de locuit, ziduri, garduri sau alte construcții apropiate, prin care se va indica prezența și poziționarea căminelor de vizitare și gurilor de scurgere. Distrugerea sau deteriorarea marcajelor respective, constituie contravenție. O dată cu renovarea fațadelor sau modificarea suportului de marcaj existent este obligatorie și refacerea marcajului. 6.4. Pe traseul canalelor este interzisă amplasarea de construcții provizorii sau definitive, iar pe anexele canalelor nu se admite nici depozitarea de materiale, utilaje, alte obiecte sau parcarea de mașini. Executarea de construcții peste canal constituie infracțiune. La amplasarea construcțiilor de orice fel se va respecta distanța față de canale, conform normativelor în vigoare (STAS 8591/1 -75). Autorizațiile de construcție date fără avizul Agenției Apă- Canal sunt nule de drept. Cuprinderea canalelor în incinta se poate face numai cu avizul Agenției Apă-Canal, încălcarea acestei prevederi constituie infracțiune. 6.5. Execuția lucrărilor de orice fel și în special cele de săpături, pe traseele rețelei de canalizare, se face în conformitate cu instrucțiunile și avizele Agenției Apă-Canal. Înainte de începerea lucrărilor se va solicita delegat pentru identificarea pe teren a canalelor și anexelor, se va verifica starea acestora și se va încheia act de predare-primire a tronsonului de rețea. Execuția de lucrări fără întocmirea acestui act nu exclude responsabilitatea pentru distrugerea sau scoaterea din funcțiune a rețelei, începerea lucrărilor pe traseul rețelei de canalizare fără aviz din partea Agenției și, după caz, fără încheierea actului de predare-primire a tronsonului de rețea în cauză constituie contravenție. 6.6. Pe timpul desfășurării lucrărilor de orice fel pe traseul canalelor, identificate și predate conform art. 6.5., constructorul răspunde de integritatea și buna funcționare a rețelei de canalizare. Orice degradare sau neajuns se va remedia prin grija și pe cheltuiala constructorului, iar pagubele produse beneficiarilor Agenției Apă- Canal ca urmare a acestor degradări și neajunsuri vor fi suportate tot de către constructor. 6.7. Dacă în timpul lucrărilor pe traseele canalelor s-a întrerupt scurgerea apelor, fie din cauza unei avarii, fie din cauza unei înfundări, lucrările pe șantier se întrerup până la remedierea defecțiunii, constatată ca atare de delegatul Agenției Apă-Canal. 6.8. Modernizarea sau repararea drumurilor se va face numai cu protejarea căminelor și gurilor de scurgere, în cazul modernizării unor străzi, prin care se modifică profilul acestora față de nivelul căminelor de vizitare și gurilor de scurgere investitorul va modifica corespunzător cota acestora, din aceleași fonduri din care se modernizează strada. 6.9. Pentru terminarea lucrărilor, constructorul va convoca delegat de la Agenția Apă- Canal pentru a preda canalele și anexele lor, in starea, cantitatea și calitatea pe care le-au avut înainte de începerea lucrărilor. Dacă pentru construcția executată s-au impus, prin proiect, devieri sau modificări ale canalelor, acestea se vor recepționa ca lucrări noi, conform legilor în vigoare, costul lucrărilor fiind suportat de beneficiar. In cazul nepredării către Agenția Apă-Canal a tronsonului de rețea, constructorul răspunde pentru toate defecțiunile și neajunsurile apărute pe tronsonul respectiv. Se prelungește valabilitatea art. 6.6. până la încheierea actului de predare. (continuare in numărul viitor)