Realitatea Ilustrată, 1927 (Anul 1, nr. 3-48)

1927-02-20 / nr. 3

----•.......................... V -^»»ifriTr1 Misterioasa Dispariţie a Marelui Duce Michael al Rusiei Salvato ghiarele Bolşevicilor de către amicii săi îmbrăcaţi ca soldaţi bolşevici a fost el omorît sau surprins de vre-o altă nenorocire—sau stă asms până va sosi momentul oportun să ocupe tronul Rusiei? Marele Duce Michael CE a devenit din Marele Duce Michael, unicul frate al fostului Ţar Nicolae? Marele Duce Michael, care era adevăratul şi ultimul Ţar al Rusiei, a dispărut în mod misterios în Octomvrie 1918 din Perm, Rusia, unde el fusese internat de către bolşevici. In timp ce despre moartea Ţarului şi a altor membrii ai familiei imperiale există dovezi peste orice putinţă de îndoială că aceştia au fost omorîţi, nu există nici o dovadă convingătoare despre moartea Marelui Duce Michael. E adevărat că organul oficios al bolşevicilor a declarat în mod oficial că Michael a fost împuşcat la 20 iulie 1918, dar pentru susţinerea acestei afirmaţii bizare lipseşte orice dovadă serioasă şi amănunţită. Pentru aceasta şi mai multe alte motive mulţi ruşi europeni cât şi din Rusia proprie, cred că Marele Duce este ţinut în secret de către prieteni credincioşi până va sosi momentul oportun să-l aşeze pe tron în toate drepturile unui Ţar de drept al Rusiei. In susţinerea credinţei că Marele Duce încă trăieşte, Prinţesa Olga Pouliatine aduce o serie de dovezi interesante şi uimitoare prin revista franceză Revue des Deux Mondes, o revistă clasică din Franţa sub titlul de: „Ultimile zile ale Marelui Duce Michael.“ Prinţesa Olga Pouliatine se trage din una din cele mai notabile familiei a aristocraţiei Ruse şi este o rudă directă a familiei imperiale, in decursul revoluţiei, şi cea mai mare parte a sa, Marele Duce era un refugiat în palatul Prinţesei Olga din Petrograd, şi de aceea, ştie multe despre ultimile zile ale Marelui Duce. Trebue să spunem de la început, că declaraţia Prinţesei că Marele Duce a dispărut în mod misterios fără să lase vreo urmă de moartea sa, a fost confirmată din multe alte dovezi suplimentare şi ulterioare. Probabil una dintre aceste însemnate dovezi este că femeea Ducelui, care trăieşte la Knebworth, Herdfordshire, din Anglia continuă să plătească regulat primele de asigurare către Societăţile Engleze de asigurare în care Marele Duce era asigurat cu sume fantastice. Toată lumea este de acord că Marea Ducesă n’ar plăti aceste prime dacă bărbatul ei ar fi mort de fapt. Dacă soţul ei, Marele Duce, ar fi dispărut, lăsând-o în nesiguranţă, ea n’ar avea decât să încete plăţile şi să aştepte până la stabilirea mortei soţului ei şi să ridice asigurările care se urcă la milioane de fonti sterilingi. Pentru motive cunoscute numai Marei Ducese, ea nu vrea să divulge nimic asupra acestor curiozităţi. In articolul său la care ne am referat mai sus, Prinţesa Poutiatine descrie aventurile Marelui Duce în cursul războiului şi revoluţiei. Ea arată cum el era purtat de către bolşevici de ici colo, şi totuşi Marele Duce refuză să fugă din Rusia. In urmă el a fost internat la Perm, un oraş zdrenţuros la o îndepărtare de aproape 2400 de km. de Petrograd, aproape de frontiera Siberiană. La Perm Marele Duce a fost despărţit de către femeea sa şi i s-a lăsat numai secretarul său englez Nicholas Johson, valetul său, Basil Techelicev, şi şoferul său, Barounov, toţi trei fiindu-i deplin devotaţi. Timp de opt luni amicii Marelui Duce nu ştiau nimic ce s’a întâmplat Ducelui. Intre timp însă se întâmplă moartea Ţarului şi a familiei sale şi multe alte orori, care i-a scos din sărite. Diferite versiuni circulau cu privire la soarta şi viaţa Marelui Duce din care unele spuneau că este internat la Perm, altele că trăieşte la cel mai bun hotel de acolo, etc. După mai multe pagini de trasare a chestiunii Prinţesa istoriseşte dramatica şi istorioasa scenă a ultimei arătări a Marelui Duce pe pământ. Aceste întâmplări a ajuns în vileag pe o cale tot atât de misterioasă. In învălmăşeala revoluţiei, care devenia din ce în ce tot mai sălbatică. Prinţesa a fugit dela Petrograd la Odesa, de acolo la Constantinopol şi apoi s-a refugiat la Malta. Când a pornit dela Petrograd, ea a trebuit să lase acolo pe guvernanta copiilor săi, M-lle Baeting, care era foarte bolnavă. Cinci luni mai târziu guvernanta a găsit-o la Malta. „Opt luni după neaşteptata şi misterioasa dispariţie a Marelui Duce", scrie Prinţesa. „Mile Baeting era încă pe pat bolnavă la Petrograd, când cineva i-a adus vestea că un domnVrea să-i vorbească. Aceasta n’a surprins-o întrucât era obişnuită cu vizita aproape zilnică a detectivilor bolşevici. Coborându- se în sala de aşteptare, spre surprinderea ei, a observat un om venerabil şi bătrân, în a cărui faţă, se puteau citi adânci şi ma- murile suferinţe, şi care a salutat-o cu mult respect. Când l-a întrebat ce voieşte, acesta i-a răspuns: „Se poate oare, Domnişoară, că să nu mă cunoşti?" „Cine eşti D-ta? ’ a întrebat din nou Mile Baeting. „Sunt Basil Tchelichev, vaietul Marelui Duce Michael“, răspunse bătrânul. „Sosesc dela Perm unde am stat în închisoare timp de şase luni. M’au hrănit numai cu capi de heringi stricaţi, puţină pâine neagră şi ceai amar încât am ajuns în starea de acuma, şi abia mai stau pe picioare. Şoferul Măriei Sale, Barounov, încă a fost arestat după ce Marele Duce a dispărut, şi se găseşte într’o stare mizerabilă încât nu poate părăsi Perm-ul." „M-lle Raeting l’a rugat să ia loc și i-a servit ceva de mâncare. Apoi l’a întrebat să-i spue despre dispariţia Misterioasă a Marelui Duce. „Am continuat în aceeaşi mizerie mai multe zile" a început bătrânul, „până ce într’o noapte cam pe la ora , dumneata o troikă (trăsură) s’a oprit în faţa hotelului nostru. Preste câteva minute cinci soldaţi înarmaţi au descins în camera Marelui Duce suunând că au or-„Domnul Johnson, valetul Ducelui, a auzit prin camera de alături cele ce se petrec în camera Ducelii şi a intrat cerând soldaţilor să se legitimeze pe baza cărui ordin ridică pe Marele Duce întrucât acesta şi familia sa se găseşte sub protecţia şi stă la dispoziţia Sovietului din Perm. Johnson a mai spus, în cuvinte sgomotoase, că nu le dă voie să-l ridice, şi că va trezi întreg hotelul în caz că vor să-l ridice cu forţa“. să«».* Marele Duce Cyril cu femeia şi cele două fete ale sale, Prinţesele Maria şi Kira, după o fotografie recentă la locuinţa lor din Paris. In căzni când Ducele Michel nu mai apare, Ducele Cyril rămâne pretendentul legitim la tronul Rusiei, dacă bolşevicilor le va trece cândva prin cap să restaureze monarhia. Femeia dispărutului Duce Michael care trăește în Anglia și continuă se plătească asigurarea bărbatului său.