Realitatea Ilustrată, 1934 (Anul 8, nr. 362-387)

1934-01-04 / nr. 362

TARA IN DOLIU. I. G. DUCA, PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE MINIŞTI A FOST ASASINAT INERI 29 Decembrie, la orele 10 seara, o mână crimina Înarmată de extremismul care tinde la destrămarea statuii a făptuit un atentat odios, omorând pe unul dintre cei străluciţi barbaţi ai ţării noastre. I. G. Duca se înmaapia dela Sinaia unde fusese in audientă Suveran. Pe peronul gării, un descreenat, N. Constantinescu, merbru al Gărzii de Fier, s’a apropiat pela spate de preşedintele - consiliu şi i-a descărcat patru gloanţe in cap. I. G. Duca a căz la pământ într’un lac de sânge. El a sucombat imediat. Prin moartea lui I. G. Ducatara Încearcă o pierdere grea. Steranul, oamenii politici din toate partidele de ordine, opin publică și toate statele străine amice, au fost adânc impresiona de acest act de violentă, care răpune pe unul dintre cei mai seamă fii ai tării noastre. I. G. Duca s’a născut in Bucureşti la 20 Decembrie 1879. Tat său a fost director general al căilor ferate române şi întemeetor, şcolii de poduri şi şosele. A studiat la Paris, unde şi-a luat titlul de doctor în drept şi dup o scurtă carieră in magistratură a intrat in lupta politică, relivându-se pe un câmp cu totul nou la noi, acel al mişcării cooperatiste. Marele Spiru Haret a găsit in tânărul Duca un oo nepreţuit in opera de organizare a creditului popular, onorarea ţărănimii. Mai târziu, Duca a fost director al ucencilor populare, iar in 1907, înscriindu-se inpartidul naral işi începe activitatea parlamentară, fiind deputat o rupere, in toate parlamentele. In 1914, în cabinetul lui I. C. Brătianu a fost titularrului de instrucţie, unde a desfăşurat o activitate labor In timpul răsboiului el e acela care a făcut legătura , preşedinte al Cehoslovaciei, T. G. Masaryk, pregătind o turce care aveau să ducă la alcătuirea Micii Antante. In 1918, odată cu revenirea la guvern a lui Ion I. C. Duca a deţinut portofoliul agriculturii şi domeniilor, astfel marele act sociali al exproprierii şi improprrtăririi In 1924 dețir.? portofoliul externelor şi in această călit b. şi d-nu 1. n. Duca. Prietenii intimi ai (jlui Duca purtând .sicriul tocul în care s a petrecut odiosul asasinul. Se văd pe peron urme de sânge.