Realitatea Ilustrata, 1942 (Anul 16, nr. 778-829)

1942-01-01 / nr. 778

Pag. 43, No. 778 O stradă din Manilla, Capitala Arhipelagului Filipinelor IMPERIUL nipon a declarat războiu Statelor Unite și Angliei. Isbucnirea ostilităţilor era aşteptată din ceas în ceas, căci discuţiile purtate la Waschington de ambasadorii Japoniei nu au avut nici un efect practic din cauza atitudinei dârze a guvernului american. A treia mare putere politică și militară din sistemul Axei, a intrat deci în războiu împotriva Statelor Unite și a Imperiului Britanic care executau de mult timp încercuirea strategică și economică a Japoniei. Caracteristica războiului din Pacific constă în aceea că va fi un războiu aero-naval, întrucât teritoriile naţiunilor beligerante se află înconjurate de apele Oceanului Pacific. Statele Unite, în scopuri defensiv-ofensive, au căutat să-şi asigure de câţiva ani baze strategice înaintate în Pacific. Pe de altă parte, dispozitivul strategic al Japoniei, pe care această putere îl poate folosi în ofensivă și în defensivă se compune din trei baraje. Primul baraj care apără insulele centrale ale Japoniei şi coastele Asiei orientale şi extrem-orientale se sprijină la nord pe insulele Kasile și pe coastele insulei Sakalin a cărei parte septentrională este sub stăpânirea Rusiei. La centru barajul Nr. 1 se bazează pe insulele Yeso, Urup, Matua şi Paramushik iar la sud pe arhipelagurile Lu-Ceu, Cecilli, Soto, Formosa şi Pescadores. Datorită apropierei ce există dintre aceste baze aeronavale japoneze și baza britanică Hongkong, aceasta din urmă a fost blocată pe mare din primul moment, în timp ce trupele japoneze au început acțiuni terestre asupra regiunei strategice engleze. Linia de baraj de mai sus închide cercul în jurul mării de Okhotsk, în jurul mării Chinei şi Japoniei. De pe aceste baze aero-navale japoneze, au pornit primele atacuri combinate împotriva insulelor Filipine şi a bazelor americane avansate ca Wake şi Guam. Al doilea baraj japonez porneşte de la Nord, de la extremitatea peninsulei Kamciatka cu direcţia Sud, trece spre Est prin apropierea insulelor americane Wake şi Markus şi apoi se îndreaptă spre Vest până la insula Paracal din Marea Chinei de sud. Această insulă este apropiată de bazele americane din Filipine. A treia linie de baraj japoneză porneşte din apropierea insulelor Markus ocoleşte arhipelagul Filipinelor şi se sprijină pe coasta de sud a Thailandei. Statele Unite dispun şi ele de trei linii de baraje care încep de la canalul Panama şi se prelungesc până la insulele Aleutine. A doua linie începe de la insulele Aleutine şi merge până la insulele Hawai care se află în centrul sistemului defensiv-ofensiv american. Dispozitivul strategic cel mai avansat în apele Pacificului este format din bazele americane Midway, Markus, Guam, Wake şi Filipine. Dar unele din aceste baze au şi fost ocupate de japonezi din primele zile ale războiului. Concomitent forţele japoneze au ocupat baza strategică şi comercială Shangai unde şi americanii au o concesiune O vedere a portului Canton inainte de a fi isbucnit războiul din Pacific O parte din flota japoneză in portul Yokohama. (Fotografie luată dintr'un hidroavion) ■ ft, S : ■At'gg» # .'iții ** mh