Renaşterea Bănăţeană, iulie 1990 (Anul 2, nr. 131-150)

1990-07-03 / nr. 131

EMBLEMA ORAȘULUI, ÎNSEMN HERALDIC AL UNEI COMORI Calm, răbdnicu, convingător și atent să nu omită ceva esențial, domnul Ioan Stoia Jura, primarul orașului Sînnicolaul Mare ne vorbește despre problemele curente și de perspectivă cu care se confruntă viața Urbei. „Cetățenii trebuie să simtă, ajutorul Primăriei, să vadă că ușa primarului rămâne totdeauna deschisă pentru ei“ — este crezul tînărului primar al orașului de pe Anamoa. Prima chestiune, insurmontabilă deocamdată, vizează spațiul locativ disponibil. Numărul mare de cereri, 800 — pentru un oraș cu 15.000 locuitori — depășește cu mult posibilitatea rezolvării lor Chiar în următorii ani, dacă avem în vedere faptul că în primele cinci luni au fost predate la cheie doar 18 apartamente, iar pînă la sfârșitul anului, alte 60. Surprinzător, aflăm că orașul este deficitar în forță de muncă, îndeosebi în domeniul construcțiilor, penru finalizarea cărora se apelează zilnic la Antrepridin Timișoara. Oricum, convingerea generală este că trebuie făcut ceva pentru atragerea și stabilizarea muncitorilor, întrucît la Sînnicolaul Mare mai este mult de construit, greul abia acum începe. Mă © ier aici la viitoarele blocuri unicat, cu 6—8 etaje,din strada Republicii și la supermagazinul universal. Im domeniul public și gospodăriei comunale, se continuă trasarea și asfaltarea noilor străzi și alai din Cvartalul Panselelor și zona centrală, plombarea arterelor de circulație, înlocuirea și accentuarea pantei de scurgere a tronsonului de canalizare din perimetrul central. Există preocupări și pentru o mai bună alimentare cu apă potabilă, prin sporirea numărului de puțuri forate în lunca Mureșului. Concomitent, Biroul Executiv se străduie să rezolve și furnizarea permanentă a apei calde menajere. Sincopele transportului în comun sunt generate în continuare de vechea meteahnă a furnizorilor de anvelope și acumulatori, resimțită din plin și aici. De curînd, a fost deschisă o nouă zonă de agrement dotată cu bărci și hidrobiciclete. In apropiere, la ștrandul termal, se construiește un pavilion pentru tratament prin acupunctura. Ambițiile primarului și locuitorilor orașului visează imprimarea unei embleme a orașului, reprezentând „vulturul protejând fecioara“, însemn al comorii descoperite la Sînnicolaul Mare, aflată acum la Viena. D asemenea, în stadiul de proiect se află și „Momintul Eroilor Revoluției din Decembrie“, care va fi amplasat în centrul civic. Ajutoarele primite din oraș Maria Enzersdorf (Austria) și Möglingen (R.F.G.), calități înfrățite cu Sînnicolaul Mare, au permis dotarea spitalului local cu aparatură medicală de nivel internațional. Lipsa de încredere sau de posibilități a permis doar cîțiva pași timizi pe calea privatizării. Cele 64 autorizații eliberate, avînd ca obiect de activitate producerea și comercializarea langoșilor, jucăriilor, transport hipo și auto, croitorie și incubatoare, sânt ne- NICOLAE ROȘIANU (Continuare în pag. a 2-a) ZIAR CETĂȚENESC INDEPENDENT NR. 131, TIMIȘOARA, MARȚI, 3 IULIE 1990, 8 PAG., 1 LEU O „răcoritoare" pe adresa dumneavoastră. Vă mulțumim, apostoli ai păcii! Nu e sfîrșit de stagiune obișnuit. Această fiindcă se zvonește că bătrânul Cronos îi vămuiește pe mulți dintre cei care ne-au dăruit clipe de neuitat, pensionîndu-i. Ei se retrag discret, cu sufletul deschis și tîinăr, în fapt de toamnă, cînd frunza va începe să cadă odată cu lacrima, nu ne vom mai întâlni cu mulți dintre ei pe scenă, dar, în memoria afectivă a acelora care i-am văzut și ascultat, ei vor continua să rămână prezenți prin personajele pe care le-au ridicat la valoare de simbol. Pe artiști, eu îi asemuiesc cu truditorii pământului, care de la obîrșii și-au făurit arta odată cu plugul. Ei se mistuie ca o lavă mereu incandescentă, iradiind în numeroase jerbe sonore, pe planul simțirii și al gândirii lor, pentru că drumul aleșilor Euterpel este presărat nu numai cu flori, ci și cu multe opreliști. Cută muncă pînă la găsirea tonului exact al confesiunii eroului — fie grav sau maiestuos, elegiac sau nostalgic, meditativ, afectuos sau cald —, pentru conturarea bunătății, perfidiei ori ipocriziei, pentru adăuga gestului autoritate și siguranță, pentru a se a ajunge la cît mai perfecte acute, pentru a conferi individualitate și adevăr personajelor, pentru a da viață sentimentelor omenești de iubire, teamă, ardoare, minte, revoltă, durere, ură, speranță, deznădejde. Cîtă pregătire minuțioasă — de la mașinist pînă la interpret — a fiecărui spectacol, care capătă valoare de unicat, fiind un moment irepetabil. Cîtă dorință de a se situa cît mai aproape de vii- STELA RADU ONU (Continuare în pag. a 2-a) Din Basel, către Timișoara — Cu cîteva zile în urmă, ne-ați vorbit, domnule doctor Iosif Szucsik, despre inițierea, de către dumneavoastră, a unor contacte private cu domnul priv. dor. dr. med. Georg Feichter, de la „Universitatea Basel“ — Elveția, avînd ca scop stabilirea unui program de ajutoare constitui în echipament medical pentru secția chirurgie a „Clinicilor Noi“ și a Laboratorului de anatomopatologie al Institutului de Medicină din Timișoara, condus de domnul Leonida Georgescu. Tot de la dumneavoastră am aflat că, de curînd, această inițiativă s-a concretizat. Ne interesează mai puțin Inventarul aparaturii primite. Pentru cititorii noștri ni se pare mai potrivit să afle importanța ajutoarelor primite pe planul asistenței medicale. — înainte de a detalia acest din urmă aspect, consider, totuși, că este util să menționez dimensiunea reală ajutorului acordat i circa șase miliaoane, sumă în care se include valoarea unui ecograf „Philips“, mo- Convorbire cu domnul dr. Iosif Szucsik ni toare complexe pentru salaperație și terapie intensivă și de om electrocardiograf „Hewlett Packard“. Cît privește fondul discuției noastre, care, Într-adevăr, îi interesează pe specialiștii și potențialii pacienți, voi spune, mai întâi că, prin noile dotări, secția de chirurgie de la „Clinicile Nod“, prin performanțele posibil de realizat în actul medical, se situează la nivelul celor mai bune secții similare din țară. Concret, se extinde repertoriul chirurgical, crește fiabilitatea diagnosticului printr-o exploatare mai complexă preoperitorie, avînd posibilitatea practicării terapiei intensive complexe. Aparatul E.K.G. este de tip unicular de monitorizare cu sistem de alarmă și afișaj digital. Mai doresc să precizez că echipa condusă de dl. dr. Georg Feichter a beneficiat de sprijinul dezinteresat al domnilor ing. Fritz Zoller, ing. Bean Degen, ing. Thomaso Marvuli și Helmuth Feichter. — Spuneți-ne cîteva cuvinte despre continuarea colaborării. Universitatea din Basel este angajată într-um program cu titlu permanent de colaborarea complexă pe linie didactică, prin schimb de cadre care vor conferenția în cele două institute de învățământ medical din Timișoara și Basel. Se are în vedere și colaborarea pe linie de asistență, prin acordarea de burse cu durată scurtă pentru tinerii specialiști, precum și continuarea programului de dotări în favoarea noastră, prin mobilizarea instituțiilor de învățămînt și sănătate învecinate orașului Basel. Astfel, clinica chirurgicală a Universității din Heidelberg, prin grija domnului priv. dor. dr. med. Wilhelm Frield, ne-a dotat deja cu un aparat Röntgen. ION DANCEA WASHINGTON. — N.A.T.O. va examina, în cadrul viitoarei sale reuniuni de la Londra, proiectul unei declarații de neagresiune între Alianța atlantică și Tratatul de la Varșovia — a anunțat secretarul de stat american, James Baker, citat de agențiile de presă. El a adăugat că Alianța atlantică trebuie să încerce să se adapteze la noile schimbări din Europa,dar, totodată, a afirmat că „Alianța atlantică nu-și va schimba doctrina sa referitoare la prima lovitură nucleară“. MOSCOVA. Lucrările celui de-al XXVIII-lea Congres al P.C.U.S. au fost deschise de secretarul general al C.G. al partidului, Mihail Gorbaciov. După un schimb de păreri, delegații au ales organele de conducere ale congresului— Prezidiul, Secretariatul, Comisiile de redactare și, respectiv, de validare. Congresul a examinat ordinea de zi elaborată la consfătuirea reprezentanților delegațiilor, prin luarea în considerare a completărilor. ★ Zeci de cetățeni s-au adunat luni dimineața, cu puțin timp înaintea deschiderii celui de-al 28-lea Congres al P.C.U.S., la marginea Pieții Roșii, care era ermetic închisă de baraje ale poliției, demonstrînd împotriva actualei conduceri a partidului Manifestanții purtau pancarte ca „Gorbaciov — președinte pentru întregul popor, nu pentru cîteva milioane de membri de partid“, și au cerut partidului „să restituie poporului tot ce și-a însușit in ultimii 70 de ani". SARAJEVO. La Sarajevo, capitala Republicii Iugoslave Bosnia și Herțegovina, a fost înființat un nou partid politic, Alianța Socialist-Democrată. Pînă în prezent aproximativ 280.000 de cetățeni din Bosnia și Herțegovina și-au manifestat intenția de a adera la acest partid, constituit pe baza organizației de mase, Alianța Socialistă, informează agenția Taning. MOSCOVA. Printr-un decret semnat de președintele Mihail Gorbaciov, Oleg Kalughin, fost ofițer al Serviciilor securității de stat sovietic (K.G.B.) a fost destituit din gradul de general în retragere, retrăgîndu-i-se, de asemenea, toate ordinele și medaliile acordate pentru că a adus critici violente K.G.B.-ului. SOFIA. — In centrul capitalei Bulgariei a avut loc, duminică, un miting in cadrul căruia studenții și-au reafirmat hotărîrea de a continua greva pînă la victorie — relatează agenția T.A.S.S. In sprijinul grevelor studențești s-au pronunțat reprezentanți ai comitetelor studențești de grevă din diferite orașe ale țării, studenți greci și africani care studiază în Bulgaria, profesori din institutele de învățămînt superior care susțin acțiunile studenților. MÜNCHEN. Fondatorul Partidului vest-german Republican, de extremă dreapta, fostul ofițer S.S. Franz Schonhuber a fost exclus din partid, informează agenția France Presse, care citează surse ale federației din Bavaria a acestui partid. MOSCOVA. — Din Cehoslovacia, Ungaria, Polonia și Mongolia vor fi retrași pînă la sfîrșitul acestui an 59.000 militari sovietici, 1.370 de tancuri, peste 1.040 de piese de artilerie și 173 de avioane de luptă, a declarat ministrul apărării al U.R.S.S., mareșalul Dmitri Iazov. TEHERAN. Cutremurul devastator care s-a produs în Iran la 21 iunie s-a aflat la originea schimbării cursurilor rîurilor din regiunea afectată și în unele cazuri, a distrugerii rețelei de ape freatice. In același timp, s-au munte. Toate aceste fenomene format noi rîuri de geologice, relevă surse iraniene, pun în pericol culturile agricole, in unele provincii lipsind în totalitate apa. Aceasta va duce la distrugerea, practic, a recoltelor, în special in provincia Gulan, considerată grînarul țării. Duminică au avut loc alte două cutremure într-o zonă din nord-vestul țării, avînd o Intensitate de 1,1 grade pe scara Richter. Deocamdată nu se cunosc urmările acestui nou seism.