Renaşterea Bănăţeană, august 1991 (Anul 3, nr. 431-457)

1991-08-23 / nr. 450

Un posibil scenariu în cadrul conferinței de presă ce a avut loc în sala de consiliu a Institutului de arhitectură "Ion Mincu" din București, răspunzînd întrebărilor ziariștilor privind șansele puriștilor de la Moscova, dl. Andrei Baștovoi, deputat din partea Frontului Popular din Moldova, a acreditat ca posibil un scenariu al loviturii de stat cu totul surprinzător. "Dacă prin absurd -dar nu este atît de absurd pentru că actualul președinte Ianaev nu a exclus revenirea fostului președinte - Gorbaciov este readus la putere, atunci va fi cu mult mai ușor să fie impusă semnarea Tratatului Unional, inclusiv republicilor care refuză acest lucru, a spus deputatul moldovean. După o săptamînădouă, în care se va cere de către toată lumea libertatea lui Gorbaciov, va fi foarte greu să nu i se respecte hotărîrile. Or el este hotărit să ceară tuturor republicilor să semneze Tratatul Unional".________________ PSM - azimut China Vestea eșuării puciului conservatorilor din URSS a fost primită cu vădită insatisfacție, dar și cu resemnare de Comitetul Director al Partidului Socialist al Muncii, a afirmat o sursă apropiată a acestui partid. După consultări, desfășurate în seara zilei de miercuri, joi dimineața liderii PSM au avut o întrunire al cărui obiect a fost analiza oportunității unei poziții oficiale a partidului fața de evoluția evenimentelor din URSS. Intrucît revenirea lui Gorbaciov și ascensiunea lui Elțîn apar ca ireversibile, iar președintele Ion Iliescu și FSN-ul sînt, după cum se știe, preferați ai regimului din Uniunea Sovietică, singura alternativă reală a PSM rămîne apropierea de China, menționează aceeași sursă.________ Va urma grațierea? Unul dintre avocații din procesul celor 24 de la Timișoara este de părere că, în ciuda precedentului, încadrarea inculpaților cu acuzația de complicitate la genocid și favorizarea genocidului nu va fi schimbată. Inculpații speră că, în cel mai rău caz, vor fi acuzați de instigare la omor sau abuz în serviciu. Dar nu este străin de ei nici gîndul că vor fi achitați. Ceea ce este interesant subliniază avocatul, e că 75 la sută dintre specialiștii în drept care instrumentează acest proces susțin că inculpații au dreptate în ceea ce privește schimbarea încadrării. Și totuși se pare că va fi găsită o alta cale pentru scoaterea din cauză a inculpaților din acest proces. E vorba de grațiere, care va fi dată după o anumită perioadă de timp O jumătate de miliard pentru propagandă papală Vizita Papei în Ungaria a costat o jumătate de miliard de forinți. Cheltuielile au fost suportate, evident, de autoritățile ungare. Se pare că efortul a meritat. Cu ocazia unor discursuri, Papa a pus problema statutului minorităților din Europa (care este loitmotivul propagandei ungurești) și a subliniat urmările nefaste pentru Ungaria, generate de tratatele de pace care s-au încheiat după primul și al doilea război mondial. "întîi să te ajuți singur și apoi să aștepți ajutorul altora" Angoasa, ca o stare generală de spirit, recunoscută sau nu, a atins din nou sufletele noastre, în timp ce știrile despre brusca întoarcere a busolei de la Kremlin cu 180 ° de la vest spre est, în data de 19 august, îmi mitraliau inima timpanele și retina, din oră în oră, gîndul mi-a fugit, disperat, la frații noștri de dincolo de Prut, la truda lor plină de sacrificii, de ani de zile, care ar fi putut fi strivită în cîteva ore sub șenilele tancurilor. Nu știu, dar în momentele acelea, pentru cîteva ore, mi s-a părut că noi românii glisaserăm într-un timp trecut, acum 47 de ani... Neliniștea generală a fost amplificată de memoria istoriei, care ne arătase de ce sunt în stare cei ce preluaseră puterea în țara vecină. Am văzut lideri politici români care au refuzat să dea o simplă declarație, am văzut politicieni în vîrstă, oameni care mai simțiseră fiorul unor asemenea momente, timorați, cu o umbră nedisimulată în priviri, dînd declarații "respectuoase", total diferite de registrul lor obișnuit, am văzut personaje neliniștite care încercau o bravadă, nereușită. Cu toții știm proporțiile dintre România și Uniunea Sovietică și lungimea graniței comune și, pentru o clipă, mi-a venit în minte agitatul apel al lui Ceaușescu din 68"... Mai știam și blestemata noastră dependență energetică față de colosul, apucat de frisoane, de la Răsărit. Pentru cei ce au gustat din azima amară a evenimentelor de acum 40-50 de ani, pentru cei ce au stat decenii întregi cu ochii ațintiți pe cer, privind spre Apus, așteptînd și iar așteptînd, evenimentele de la Moscova le-au indi nnat antitcat c lar nivelul de alarmă maximă. HIECHELARIU înghețați, au întors capul spre Continuare în pag. 15 (yT3 DIALOG FĂRĂ PROTOCOL - Parametrii economici vă îngăduie să vă situați deasupra liniei de plutire a rentabilității? - Da.Numai că o seamă de impedimente ne trag, vîrtos, îndărăt, spre limita de jos a supraviețuirii. De pildă, volumul producției a scăzut fața de 1989, deși cheltuielile pe unitatea de produs s-au diminuat. Știți cum sîntem noi. Rentabili cît să nu sucombăm. -Aștept explicații. - Da, vă înțeleg curiozitatea, în primul rînd, ne-au plecat peste 500 de oameni (în pensie, s-au întors în locurile natale, au plecat la muncă în străinătate). - Este un fenomen îngrijorător. Pleacă oamenii cei mai buni. Nu-i nici un secret pentru nimeni - cu atît mai puțin pentru ei - că acolo unde se duc, chiar și în țările vecine, cîștigul este de 2-3 ori mai mare. Să nu mai vorbim decît se cîștigă în Occident. Și-atunci, preferă "Lipsește, mai mult decit oricînd, motivația muncii să-și ia ziua bună de la noi, unii pentru totdeauna, și își caută un rost pe acolo. La noi nu-și află, încă, motivația muncii. Am negociat salariile, nu-i vorbă, dar cît poți să-i oferi omului pentru a-și acoperi nevoile unui trai decent, cînd prețurile fluctuează numai în sus!-de la o lună la alta? - Ce-ar fi de făcut? - Multe. Mai întîi, puțină ordine în economie. Sub pretextul negocierii, fiecare unitate încearcă să-și ascundă pierderile și neregulile "ciupind" un preț mai mare de la parteneri, de la cumpărători, de la noi toți. Nu ni se îngăduie să exportăm decît o cantitate mică de furnir, pe considerentul că e nevoie în țară. De acord. Dar toți partenerii mei - furnizori de materie primă, în speță - îmi cer valută. Multă. Mai multă decît dacă aș importa păcura și lemnul și cîte altele... Să înceteze aceste îngrădiri. Eu aș fi în măsură să asigur front de lucru oamenilor mei încît să le ajungă salariul pentru o viață demnă. Să nu mă împiedice. Nici cu masa lemnoasă, nici cu păcura, nici cu valuta, nici cu exportul. Fiți sigur că dacă aș renunța să mai iau păcură și aș aduce-o din import, ar mai proceda alți cîțiva beneficiari ca mine, automat furnizorul din țară ar coborî, la normal, ștacheta pretențiilor lui de plată absurde. Dar, pînă atunci, n-ai cu cine negocia. El e partener unic și exploatează neloaial, această instituție. Ca și C.F.R.-ul, de altfel. "Negocierea" lui sună cam așa: "Nu-ți convine tariful de transport (majorat de 3-4 ori în jumătate de an), te privește..." - Adică? - Ei, și dumneavoastră! ... Stau cu marfa acasă. - Ați călătorit mult în afară, la contractări. Sînteți un partener cunoscut, apreciat? Furnirul nostru este competitiv? - Da. Avem fag de cea mai bună esență pentru prelucrarea furnirului. Deschiderea zăgazului, pentru noi, dar și pentru economie, ar aduce venituri mari. Nu înțeleg de ce nu se pricepe acolo, "sus", acest adevăr evident, într-un fel, continuăm o mai veche și păguboasă politică: nu importăm, că n-avem valută, nu exportăm, ca să ne ajungă nouă (asta, mai nou!). Oricum, noi acoperim, de departe, necesarul la intern. - De CONSTANTIN NICHITA Continuare în pag. 15 (Qp • Dialog cu domnul inginer Petru Beraz, directorul Societății Comerciale "Plapaf ’ Deta ULTIMA S . Acordul de încetare a focului în Iugoslavia, încheiat în 9 august, a fost încălcat pînă acum de 150 de ori. Este concluzia ministrului federal de interne, Milan Breje, după ultimul atac împotriva orașului Osiek, soldat cu douăzeci de răniți. • O puternică izbucnire de violență a avut loc în Broodklin, cartierul negru al New York-ului, veritabilă explozie a îndelungatei stări de tensiune existentă între negri și evrei aparținînd unei secte ultraortodoxe. Incidentele au fost stîrnite de faptul că un automobil, în care se afla un rabin, a accidentat mortal un copil negru. • Guvernul Cehoslovaciei a hotărît, ieri, majorarea cu 70 la sută, începînd cu 1 octombrie, a prețurilor la energia electrică. Din ianuarie 1991 și pînă în prezent, prețurile cu amănuntul au crescut în Cehoslovacia cu 50 la sută. • Prin ordinul nr. 61 al ministrului transporturilor a fost modificată componența Consiliului de Administrație al Societății Naționale al Căilor Ferate Române. Actualul președinte al S.N.C.F.R., dl. Teodor Groza nu se află printre cei desemnați. Lectură "Patriotismul unui popor e mult mai puternic decît orice geniu individual. Cînd inima lui va fi aprinsă de acea mare idee a regenerării naționale și cînd el va fi hotărît să o apere cu sîngele lui, nici o putere din lume nu-1 va putea birui". N. BĂLCESCU Țapul ispășitor al Mineriadei -un minor! Ecourile Mineriadei din 14 și 15 iunie 1990 s-au făcut resimțite luni, 19 august 1991, în sala de ședințe a Tribunalului municipiului București, cînd s-a judecat procesul dintre PNȚ- c.d. și foarte tînărul Condruță Gheorghe, participant la invazia minerilor asupra capitalei. Prin sentința anterioară, inculpatul fusese condamnat la 2 ani de școală de muncă și reeducare, la data comiterii faptei neavînd încă 18 ani. Inculpatul Condruță Gheorghe este singurul vinovat depistat de organele de Procuratură ,care au instrumentat cazul, fiind acuzat de pătrundere ilegală în sediul unui partid politic și de furtul sumei de 1 milion de lire italiene din casa de bani a PNȚ-c.d. Cu ocazia recursului, procurorul de ședință a cerut însă extinderea cercetărilor și în privința distrugerilor provocate, distrugeri pe care inculpatul a recunoscut că le-a făptuit. Mărturisirea poate provoca o reacție în lanț de descoperire a vinovaților. La interogatoriul preliminar, inculpatul Condruță Gheorghe a recunoscut că la data săvârșirii infracțiunii era angajat ca muncitor la mina Lupeni din Valea Jiului. De asemenea, inculpatul a recunoscut și faptul că în zilele de 14 și 15 iunie 1990 s-a aflat, împreună cu alți mineri, în echipele de asalt care ocupaseră sediul Partidului Național Țărănesc - creștin și democrat._______________ Amendamentul Jackson- Vannick la pubelă Ambasadorul Statelor Unite la București a făcut, ieri, în cadrul unei conferințe de presă desfășurată la Biblioteca americană, o declarație în legătură cu ridicarea restricțiilor impuse de amendamentul Jackson-Vannick. în declarație se spune, între altele: "Democrația politică, economia de piață, respectul pentru drepturile omului și statul de drept vor sta la baza unei relații durabile între România și Statele Unite, în declarație se mai spune că ridicarea restricțiilor impuse de amendamentul Jackson-Vannick este unul din pașii necesari înainte de acordarea statutului clauzei națiunii celei mai favorizate, la care România a renunțat în 1988. Sprijinul american acordat României va crește atîta timp cît România va continua eforturile de promovare a reformelor economice și politice reale." • Este a 235-a zi a anului. • Mai sunt 130 de zile pînă la sfârșitului lui 1991. Soarele răsare la ora 6,27 și apune la ora 20,09. ------------