Renaşterea Bănăţeană, februarie 1992 (Anul 4, nr. 584-608)

1992-02-01 / nr. 584

"VATRA ROMÂNEASCĂ" LA LUGOJ Astăzi și mîine, Lugojul găzduiește conferința națională a Comitetului Director al Uniunii "Vatra Românească", între problemele de interes sînt înscrise pe ordinea de zi stadiul relațiilor cu românii din afara granițelor, gradul de implicare în alegerile locale, reflectarea activității "Vetrei Românești" în presa românească. Alături de conducerea Uniunii Naționale "Vatra Românească", avîndu-l în frunte pe dl. dr. Zeno Opriș, președintele executiv, la lucrările conferinței va participa și prof. dr. Iosif Constantin agan, președintele de onoare al Uniunii.___________________ DL PETRE ROMAN, LA TIMIȘOARA Promisiunea liderului național al F.S.N. de a veni la Timișoara se pare că se va materializa la începutul săptămînii viitoare, mai precis, marți, cînd întreaga zi va fi dedicată întîlnirilor cu membrii și simpatizanții partidului de guvernămînt. ROMANIA LA "WORLD ECONOMIC FORUM" Președintele României, dl. Ion Iliescu, și dl. Mircea Snegur, președintele Republicii Moldova, au plecat la Davos (Elveția), pentru a lua parte la reuniunea anuală consacrată rifinirii economiilor în tranpe. Reuniunea grupează în fiecare an șefi de state și de guverne din lumea întreagă, precum și reprezentanți ai cercurilor financiare, bancare și de afaceri interesate în investiții. I PENURIE ALIMENTARA ȘI ÎN COSMOS Penuria de produse alimentare ce confruntă Comunitatea Statelor Independente a fost resimțită și de cei doi cosmonauți aflați la bordul stației orbitale Mir, a căror rație a fost redusă, a anunțat vineri agenția TASS. Aleksandr Volkov și Serghei Krikvalev au fost profund dezamăgiți cînd au constatat că mierea, aliment de bază în meniul zilnic, nu mai figurează printre produsele proaspete aduse cu un transport recent. "E dificil de găsit o miere de bună calitate în condițiile dezagregării sistemului de distribuire și cooperare comercială între republicile fostei URSS", s-a justificat Valeri Polikov, șeful serviciului dietetic pentru cosmonauți, precizînd că această situație este valabilă pentru toate produsele. O Este a 32-a zi a anului O Mai sunt 334 zile pînă la sfîrșitul lui 1992 O Soarele răsare la ora 7,35 și apune la ora 17,24 PUNCTELE FIXE ALE PERIOADEI DE TRANZIȚIE Recent, dl. Theodor Stolojan ne-a sugerat comprehensiv că "bilanțurile se fac continuu". Instaurat la 16 octombrie 1991 ca "guvern de criză" - situație în care e nevoit "să gestioneze dezechilibrele" după travaliul necesar -, domnia sa observă o opoziție amatoare de paradoxuri, căci, "unora, perspectiva lui '92 fiindu-le prea clară, nu le convine! ". în consecință, primul ministru are în demersul său și deprinderi heraclitice, căci își dă seama că drumul în sus nu este decît o formă a "căii în jos". Apoi omul istoric și economic este decis să ocolească "șocurile, fracturile în sistemul de prețuri", prezumînd la un moment dat o judecată universal românească: "totul e posibil la noi!" Știu că "absolutul nu e decît un biet relativ" (Elbe Fauré -Spiritul formelor), de aceea, încercînd aici un contur, îmi tremură stînga sau dreapta aderată! "Echilibrul fragil", de care însuși ministrul vorbește adesea, face bună șansă cu optimismul moderat. Cu gesturi nu foarte simetrice, dar sobre, sincopele de enunț indică siguranța particulară a raționamentului; cînd ajunge din urmă ideea pe care și-o face victimă, chipul prinde o luminozitate grimată. Uneori, personalitatea omului oscilează în paralelogramul propriilor tensiuni. Amară e doar schița unui surîs pertinent ce-i conferă mîinii drepte o aură vag afectivă; nu toate întregi, răspunsurile sînt restituite însă cu un hieratism modular. în această situație, ne întrebăm ce vede omul dincolo de ceea ce vede îndeobște?! Există oare un absolut al miniștrilor într-o țară balcanica ?! Dar, fiindcă MA( tifeCÍ nu există un absolut "de tranziție", suferim cu toții. Se poate afla vreo_____Continuare în pag. 15 [Qg3 - Un distins general-maior în rezervă, ajuns primar, va putea rezista oare tentației de a imprima un stil... milităresc muncii administrative? Este acesta un avantaj sau un handicap? Cred că nici una, nici alta. Cu oamenii de bună credință trebuie să te porți după cum sunt și ei, iar cu cei care dovedesc că nu sunt serioși, strică liniștea orașului, agresează populația, crat, așa cum am fost o viață întreagă. - Ce v-a determinat să candidați pentru postul de primar al Timișoarei? - Eu m-am hotărît să candidez (sfătuit de colegii de muncă și de șefii mei, care mă cunosc foarte bine pentru că trăim vremuri mai grele, mai complicate și celui care va veni în fruntea Primăriei nu-i va fi ușor. Conducînd, numai în Timișoara, o mare unitate, dezvoltată pe 20 de județe, am avut posibilitatea de a mă confrunta cu foarte multe probleme, în afară de cele militare pe care le stăpîneam cu multă aplici. Trebuie să te zbați, chiar dacă e mai greu. Să te frămînți și vara să-ți faci sanie, iar iarna, car. Aș asigura, pentru momentele critice de iarnă, stocuri de combustibil solid și lichid. Credeți că predecesorii dv. nu s-au gîndit la aceasta, sau poate că ei s-au confruntat cu greutăți insurmontabile, pe care trebuie să le aveți în vedere? Cred că s-au confruntat cu greutăți mari, dar dacă nu au fost suficient de insistenți nu au putut rezolva. Țara, totuși, are combustibil. De la un primar, lumea așteaptă ILDICO ACHMESCU Continuare în pag. 15 |țpm « r mmm mă imimm BMW SfinEa, imimmmmmir ușurință). Dar aveați unele facilități care, ca primar, nu vă vor mai sta la îndemînă! Aceste deprinderi însă le ai și poți să le cu aceștia trebuie să fim fermi și să eradicăm această situație. Eu sper să asigur liniștea populației din Timișoara! Cu omul de rînd, care este bine Interviut domnul Vasile I. Mihdidche, candidat ' pomului,călii foaîat'demo- independent la postul de primar al Timișoarei apa rece,britatea orașului. Trebuie să facem tot posibilul să avem toate utilajele necesare care să contribuie la curățenia orașului. - Dar cu ce bani, domnule Mihalache? - De la buget s-ar putea să fie o sumă mică, dar va trebui să apelăm la împrumuturi, pe plan local sau la niște societăți comerciale sau la niște sponsori. Dacă ei cîștigă atît de bine în acest oraș, noi le vom asigura toate condițiile pentru activitatea rezolvarea unor "of"-uri de toată ziua: ce credeți că vă stă la îndemînă să duceți la bun sfîrșit? Toate problemele legate de Caricatură de TRAIAN ABRUDA CULTIMA (SRA ) • Domnul Theodor Stolojan, primul ministru al României, a convocat vineri după-amiază, reprezentanți ai Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Bugetului, Economiei și Finanțelor, Comisiei Naționale de Statistică și ai Institutului Național de Cercetări Economice pe care i-a informat cu privire la conținutul întîlnirii din cursul dimineții cu lideri ai sindicatelor și federațiilor sindicale din cartelul "Alia1" și reprezentanți ai confederației sindicale "Frăția" și ai CNSLR. • în anul 1992, valoarea asistentei acordată României de programul PHARE se va ridica la circa 130 milioane ECU, cu 30% mai mult decît în anul trecut, a precizat ieri dl. Mișu Negrițoiu, președintele Agenției Române de Dezvoltare la o conferință de presă. • După cum a declarat dl. Dan Constantinescu, ministrul industriei, gradul de asigurare a consumatorilor casnici cu energie electrică este de 100%, iar păcura este asigurată complet Dificultăți serioase există în aprovizionarea cu gaze naturale, produs care trebuie distribuit printr-un program de criză. • Sintagma "procesul comunismului" este inoperantă în domeniul justiției, s-a afirmat cu prilejul unei noi înrlniri de la Ministerul Justiției a asociațiilor implicate în declanșarea anchetelor penale privind pe cei ce au comis crime și abuzuri între 1945-1989. Lectură "Înainte de a începe drumul spre fericire, să vezi bine dacă nu te desparți de dînsa NICOLAE IORGA REUNIUNE FARÄ PRECEDENT LA O.N.U. Primul-ministru britanic, John Major, a deschis vineri la sediul din New York al Națiunilor Unite o reuniune la nivel înalt a Consiliului de Securitate, eveniment fără precedent în istoria O.N.U., subliniind că acesta marchează un punct de cotitură în viața planetei și a organizației mondiale. Lideri din cele 15 țări membre ale Consiliului, șefi de stat sau de guvern și miniștri de externe, printre care se află președintele S.U.A., George Bush, și președintele rus, Boris Elțîn, s-au întrunit la New York în ideea de a găsi căile cele mai adecvate pentru întărirea rolului organizației mondiale. Tovarășii sunt buni de plată "Este posibil ca inculpații din procesul CPEx să fie puși să plătească pensii și despăgubiri răniților și urmașilor celor căzuți în Revoluție", a declarat agenției A.M. PRESS unul dintre liderii baroului de avocați din Capitală. "în orice caz, prin constituirea celor două asociații de răniți și urmași din Timișoara și București în parte civilă, procesul CPEx va lua cu totul alt curs", a afirmat avocatul, exprimîndu-și regretul că asemenea lucru n-a fost făcut încă de la început. Procesul foștilor lideri comuniști se reia în ziua de 16 martie 1992. Pîinea și dezastrul agricol “în lunile următoare ne vom confrunta cu o situație gravă: asigurarea pîinii pentru populație” - a declarat, ieri, premierul Theodor Stolojan, în cadrul întîlnirii cu caracter consultativ cu reprezentanții Cartelului Sindical “Alfa”. “Problema este de unde vom scoate banii” a subliniat premierul, care a ținut să mai precizeze că situația agriculturii “este puțin spus dacă am califica-o dezastruoasă”. în ceea ce privește inflația, dl. Stolojan a arătat că prețurile vor crește în perioada ianuarie-mai cu 20% , iar pînă la sfîrșitul anului cu 40 %. Vom fi iar de rîsul lumii? Din cele 100 de țări participante la apropiata Expoziție Universală de la Sevilla, doar România și Albania nu au fost în stare să-și construiască un pavilion propriu, guvernul spaniol finanțînd din milă o construcție ca pentru săraci. Și asta pentru că nu au fost deblocate de către băncile din țară fondurile necesare pregătirii pavilionului românesc. Iată cum imaginea în lume va fi tot aceea a unei țări handicapate și neputincioase.