Renaşterea Bănăţeană, februarie 1993 (Anul 5, nr. 889-912)

1993-02-01 / nr. 889

DRANATEANA ( DIRECTOR ONORMC PROF. DR. JOSIF CONSTANTIN DRÁGÁN) NR. 889 ♦ LUNI I FEBRUARIE 1993 ♦ 16 PAGINI ♦ 20 LEI "înainte de a începe drumul spre fericire, să vezi bine dacă nu te desparți de dînsa". N. IORGA V --- Unul din convoaiele sîrbești a încercat teri formarea ecluzei de la Porțile de Fier II în noaptea de 30-31 ianuarie a.c., împingătorul iugoslav "Bihaci" împreună cu cinci barje încărcate cu produse petroliere, a solicitat dispeceratului sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier II ecluzarea convoiului spre aonte. Așa cum s-a anunțat, nvoiul ajunsese zilele trecute ,h apele iugoslave (n.r.); întrucît controlorii de trafic nu au permis ecluzarea, comandantul navei "Bihaci" a ancorat convoiul la circa 30 m de poarta ecluzei, împiedicînd astfel accesul altor nave în ecluză. Deși s-a solicitat insistent comandantului să părăsească locul respectiv, acesta a refuzat, afirmînd că nu pune în mișcare convoiul pînă nu i se va permite accesul prin ecluză, în jurul orei 2:40, la cererea organelor vamale, căpităniei portului și poliției de frontieră, comandantul navei a prezentat acestora documentele de însoțire a mărfii și lista de echipaj. Din documente a rezultat că deplasarea are ca punct final portul iugoslav Smederevo și că nava transportă 3.040 tone benzină și 2.700 tone păcură. în cursul zilei de 31ruarie, în zonă s-au deplasat mandantul Comandamentului Național al Grănicerilor, șeful Inspectoratului General al Poliției și locțiitorul comandantului trupelor de jandarmi pentru a stabili acțiunile ce trebuie întreprinse pentru deblocarea ecluzei. Datorită măsurilor ferme luate de unitățile Ministerului de Interne împreună cu autoritățile portuare și vamale, la 31 ianuarie, în jurul orei 16:45, a început manevra de deblocare a ecluzei, convoiul retrăgîndu-se la circa 1 km în aval, în locul de acostare amenajat pentru navele care așteaptă operațiunile de ecluzare. (ROMPRES) Săptămîna aceasta ONU va decide RĂZBOI SAU PACE ÎN BALCANI?! Mediatorii ONU și CEE, Cyrus Vance și lordul Owen, pleacă astăzi la New York, pentru a susține dosarul discuțiilor asupra crizei bosniace, transmis încă de sîmbătă Consiliului de Securitate. Constatînd lipsa de finalitate a negocierilor de pace de la Geneva privind Bosnia și Herțegovina, cei doi negociatori speră că Națiunile Unite vor reuși - la nevoie, chiar prin forță - să-i convingă pe beligeranți să accepte reglementările propuse: înaintea luării deciziei definitive, vor fi audiați și liderii celor trei facțiuni bosniace - sîrbă, croată și musulmană - care vor sosi miercuri la New York pentru a-și explica poziția. Cea mai dificilă hotărîre este aceea privind conturile viitoarelor cantoane, căci trasarea hărților nu s-a făcut niciodată lin, mai ales dacă se acționează la vedere. După Ialta, să urmeze New York-ul? Orice este posibil! Astăzi începe la Strasbourg Sesiunea Adunării Parlamentare a Consiliului Europei La sediul din Strasbourg al continentul european după finele Consiliului Europei încep astăzi anului 1989, în special cele din lucrările celei de-a patra părți a estul și centrul continentului. La celei de a 44-a această a patra sesiuni ordinare parte a sesiunii a filunării Parse unlamentare a a bilanț al activ acestui organism, avînd o ordine tății Consiliului Europei din urde zi dominată de probleme tima perioadă, atît prin prezenpolitice de o mare complexitate, tarea rapoartelor cît și prin organe corespund schimbărilor pro- Continuare în pag. 13 țy runde intervenite in situația poli- ___ tică, socială și economică pe M. MITRICĂ ■SOUDAHFAIEA UNIVERAM" INfOIHVA LUI ABPH PǍUNESCU Cei 612 membri ai "Solidarității Universitare" din București - universitari, cercetători, oameni de cultură, studenți - se consideră insultați de prezența senatorului Adrian Păunescu în delegația României la Consiliul Europei, se arată într-un protest al Secretariatului organizației respective, apreciindu-se că prezența acestuia ca delegat al Parlamentului României în fața Comunității Europene este "menită să sfințească îndreptățite îndoieli cu privire la autenticitatea procesului de democratizare a României". "Solidaritatea Universitară" contestă în mod public dreptul moral al lui A. Păunescu de a reprezenta România la Consiliul Europei și cere autorităților în drept să împiedice acest nou prejudiciu adus imaginii țării noastre în lume, se spune, de asemenea, în documentul primit. ( ULTIMA SRĂ ) • Echipajul navetei spațiale "Soiuz TM-15" și-a încheiat misiunea la bordul complexului orbital "Mir". Azi, astronauții Anatoli Soloviov și Serghei Avdeev se vor întoarce la sol la bordul navetei "Soiuz TM-15", care va ateriza la ora 6:50 ora locală a Moscovei. • Rusia se va opune oricărei măsuri militare contra Serbiei, a declarat, ieri, la Davos, primul ministru rus Viktor Cernomîrdin. • Cel mai mare partid de opoziție din Serbia, Mișcarea pentru Reînnoirea sîrbă, a cerut forțelor democratice să se pregătească pentru "lupta decisivă împotriva regimului fascist de la Belgrad" - transmite Associated Press. Intr-o declarație dată publicității de Mișcarea pentru Reînnoire se arată că președintele Serbiei, Slobodan Miloșevici, împreună cu aliații săi, transformă Serbia într-un gulag și într-o țară condusă de mana. • Circa 300 de militanți ai extremei drepte au participat, în orașul ceh Pardubice, estul Boemiei, la un marș de protest. Surse ale poliției au declarat că marșul a fost autorizat pe un anumit traseu, dar cei 300 de skinheads, intonînd imnuri fasciste, s-au abătut de la drumul stabilit inițial, și au pătruns cu forța într-un apartament unde au molestat grav doi țigani. Se precizează că s-au semnalat ciocniri între forțele de ordine și protestatarii care erau înarmați cu bîte.__________________________________________ Un militar rus a fost inculpat pentru tentativă de asasinare asupra lui Elțîn Un militar din regiunea Habarovsk (Extremul Orient rus) a fost inculpat sîmbătă pentru a fi plănuit asasinarea președintelui rus, Boris Elțîn, a informat televiziunea rusă. Militarul, arestat miercurea trecută la Moscova, a declarat că a sosit la 1 ianuarie în capitala rusă "cu scopul de a-l ucide pe președintele Elțîn". El a arătat că a fabricat două bombe artizanale, dar că a fost reperat de un om de pază pe cînd căuta domiciliul președintelui. Cele două bombe artizanale fiind deteriorate de umiditate, militarul, al cărui nume nu este dezvăluit, s-a hotărît să îl ucidă pe Elțîn cu un cuțit, potrivit propriilor declarații. Parchetul militar din Moscova, căruia i-a fost încredințat cazul, l-a inculpat pe virtualul asasin pentru "pregătire de atentat", "act de terorism" și "părăsirea postului". á itotimă © ytspii Mylly^yM Ttaîiș în funcția de subprefect al județului Timiș, funcție rămasă vacantă în urma demisiei d-lui Călin Drug, a fost numit dl. Nicolae Gudiu, încadrat pînă acum ca jurist la Oficiul juridic al prefecturii. Instalarea în funcție se va face astăzi, 1 februarie, dată de la care domnia sa intră în atribuțiile prevăzute de Legea 69. 0 Este a 32-a zi a anului. O Mai sunt 333 zile pînă la sfîrșitul lui 1993. O Soarele răsare la ora 7,57 și apune la ora 17,40.