Renaşterea Bănăţeană, octombrie 1996 (Anul 8, nr. 2016-2042)

1996-10-01 / nr. 2016

Carburanții auto se vor scumpi . O dată cu apariția Fondului Special al Drumurilor Publice Prețul carburanților auto va crește, începând cu 1 ianuarie 1997, prin aplicarea unei cote de 25% asupra prețului cu ridicata (exclusiv accizele) în cazul carburanților produși în țară și asupra valorii în vamă în cazul carburanților importați, a stabilit, ieri, Camera Deputaților, la dezbaterea legii privind constituirea și utilizarea Fondului Special al Drumurilor Publice. Acest fond special va mai fi alimentat și prin aplicarea unei cote de 10% asupra prețului cu ridicata (exclusiv accizele) pentru autovehiculele și remorcile construite în țară și care sunt destinate pieței interne și asupra valorii în vamă a autovehiculelor și remorcilor importate. Tractoarele și mașinile agricole sunt supuse unui regim deosebit, asupra prețului lor aplicându-se doar o cotă de 5%, începând cu 1 ianuarie 1998. Fondul Special al Drumurilor Publice (FSDP) strânge sursele necesare contrucției, modernizării, administrării, întreținerii și reparării drumurilor publice. Administrația Națională a Drumurilor elaborează și fundamentează bugetul FSDP, pe care îl depune la Ministerul Transporturilor, pentru a fi ulterior aprobat prin Legea bugetului de stat. Acest fond se repartizeză în proporție de 65% pentru drumurile naționale și 35% pentru drumurile județene și comunale. Constituirea și gestionarea FSDP se efectuează de către Ministerul Transporturilor, controlul fiindrcitat de către Administrația Națională a Drumurilor. (MEDIAFAX) PNȚCD va fi primit în Uniunea Democrată Europeană Comitetul pentru primirea de partide din noi state membre al Uniunii Democrate Europene (EDU) va recomanda primirea PNȚCD în acest organism, ca membru cu drepturi depline, a declarat, ieri, Sir Geoffrey Pattie, vicepreședinte al Partidului Conservator din Marea Britanie și conducător al delegației EDU în România. El a precizat că președinții partidelor din EDU (care reunește partide creștin-democrate, conservatoare și de orientare nesocialistă) se întrunesc o dată la 15 luni, data viitoarei întâlniri nefiind încă cunoscută. Duminică seara, membrii comitetului, care provin din zece țări europene, au dezbătut cererea PNȚCD de a adera la EDU. EDU, organizație fondată în 1978 de Margaret Thatcher Helmut Kohl, este formată din partide de amământ, are legături cu membrii guvernelor și, în consecință, deși nu ia decizii, are influență asupra politicii guvernelor din țările europene, a adăugat Sir Geoffrey Pattie. (MEDIAFAX) "Arta este creație în bucurie. Când orice muritor va dobândi conștiința unui artist, fața lumii se va schimba". T.VLANU • Este a 275-a zi a anului. • Mai sunt 91 de zile până la sfârșitul anului 1996. • Soarele răsare la ora 6,31 și apune la ora 18,17. .___|--------------------------------• Aproape 86 la suta dintre români suferă de stres accentuat Aproape 86 la sută dintre români suferă de stres accentuat, a declarat, ieri, Adrian Florea, președintele Institutului Român pentru Dezvoltarea Potențialului Uman, citând Institutul Francez pentru Studiul Mortalității. Cardiologii români spun că, în timp ce în țările occidentale este vorba despre un stres de competiție, în România se manifestă puternic stresul de incertitudine. Prof. dr. Eduard Apetrei, președintele Societății Române de Cardiologie, afirmă că stresul de incertitudine se materializează prin starea de tensiune pe care o creează situațiile nesigure prin care trec majoritatea românilor. Stresul reprezintă, în opinia medicilor, una dintre cauzele care favorizează apariția bolilor cardiovasculare, maladii care reprezintă cauza a 57 la sută dintre decesele înregistrate în România. (M.F.) In 1997 Camera Deputaților își propune să cheltuiască cu aproape 100 de miliarde lei mai mult decât este de acord Ministerul Finanțelor Biroul Permanent al Camerei Deputaților a analizat, ieri, atât proiectul de hotărâre privind bugetul Camerei pe 1997, cât și punctul de vedere al Ministerului Finanțelor, însă nu a putut lua o hotărâre până la o dezbatere în Comisia de buget-finanțe. Cheltuielile suplimentare preconizate în proiectul de hotărâre elaborat de chestorii Camerei Deputaților sunt legate, în special, de finanțarea lucrărilor de la Palatul Parlamentului și de organizarea, în 1997, a sesiunii de toamnă a Adunării Atlanticului de Nord de către forul legislativ român. Cheltuielile totale estimate de Camera Deputaților se ridică, în 1997, la 165, 5 miliarde lei, în timp ce Ministerul Finanțelor a aprobat doar 69,5 miliarde lei, diferența fiind de aproximativ 96 miliarde lei. (MEDIAFAX) "Eu mă consider un cântăreț de operă, nu de concert" • Interviu cu basul Csaba Alrizer, de la Opera Națională din Budapesta - Bun venit la Timișoara, Csaba Alrizer! De când ai plecat de la Opera Română? - Mulțumesc pentru urare, practic, din 1992, scriptic, din 1994. - De atunci, pe unde te-au purtat pașii? Ai undeva contract permanent? - Am cântat prin multe locuri, contract permanent am cu Opera Națională din Budapesta și contracte, pe noroc, în lume. - Personal, cred că nu numai norocul este cauza reușitei tale. - Nu numai, dar este un factor foarte important. - La Budapesta, în afara rolurilor interpretate și pe scena lirică timișoreană - cum ar fi cele din "Nabucco", "Aida", "Faust" și înșiruirea ar putea continua - care sunt operele în care ai debutat? Am început cu "Moise" de Rossini, pe urmă am cântat în "Aurul Rinului" și "Walkiria" de Wagner, am cântat în "Castelul lui Barbă-Albastră" de Bartók... ... rol care ți-a adus un mare succes, nu numai la Budapesta, ci și pe alte scene mari ale lumii. Dacă nu mă înșel, ai interpretat acest rol și sub bagheta lui Zubin Mehta. Da, în lume se cântă, destul de des, "Barbă-Albastră". Am interpretat rolul sub conducerea muzicală a lui Mehta, Hasting și a altor dirijori de renume, și alături de o mare soprană, Éva Marton. La început nu mi-a plăcut acest rol și am crezut că MĂRGINEAMU am scăpat, dar, după jumătate de an de la începutul intrării mele în rol a trebuit să cânte cu Opera din Budapesta, la Barcelona._________Continuare în pag. 2 țig* • Uniunea Veteranilor de Război din România protestează față de învelirea în drapelul național a sicriului în care a fost înmormântat, duminică, Nicu Ceaușescu. Președintele uniunii, Ștefan Cucu, consideră acest fapt drept "o insultă". "Noi nu avem nimic cu ceremonia de înmormântare de care trebuie să se bucure orice muritor, însă Nicu Ceaușescu nu a fost luptător pe front și nici conducătorul unui stat, pentru a i se face o asemenea onoare". • Candidatul cu numărul 13 la Președinție este, începând de ieri, Radu Câmpeanu. El a prezentat la Biroul Electoral Central 112.500 semnături pentru susținerea candidaturii sale. Președintele BEC, Costică Ionescu, i-a înregistrat oficial candidatura, avându-i succes, ca de altfel și celorlalți candidați care s-au înscris anterior. • PNȚCD consideră că încheierea Tratatului româno-ungar va avantaja Ungaria să intre în primul val în NATO și că România nu are această șansă, dacă nu are loc o schimbare a structurii politice din țară după alegerile din noiembrie. Aceste aprecieri au fost făcute, ieri, de secretarul general al PNȚCD, Radu Vasile. • Consiliul Europei a decis trimiterea unui grup de cinci obsevatori la alegerile generale din România, programate pentru 3 noiembrie. • Adunarea Generală anuală a membrilor Asociației Scriitorilor Profesioniști din România (ASPRO) va avea loc sâmbătă, 5 octombrie, la Brașov, la cinematograful Modern, cu începere de la ora 12. O ciupercă uriașă a fost descoperită, săptămâna trecută, într-o livadă din cadrul fermei Agromixt din Șimleul Silvaniei (jud. Sălaj), de inginera Liliana Perez. Ciuperca are o greutate de 18 kilograme, o înălțime de 55 cm și un diametru de 78 cm. • Președintele Băncii Dacia Felix, Vasile Dumitru, a depus ieri, la Tribunalul Cluj, planul de redresare financiară a băncii. • Mai mulți senatori din Opoziție au cerut, ieri, ca Raportul Comisiei Decembrie 1989 să fie discutat în actuala sesiune, de către acest Parlament. Președintele comisiei, senatorul PNȚCD Valentin Gabrielescu, a spus că se încearcă tot felul de "subterfugii" pentru a se amâna discutarea raportului, precum anunțarea unor dificultăți legate de multiplicarea acestui document. • Senatorul PRM Corneliu Vadim Tudor a cerut ieri, în plenul Senatului, destituirea conducerii Televiziunii Române și a anunțat că îl va da în judecată pe directorul acestei instituții, Dumitru Popa.