Renaşterea Bănăţeană, august 2000 (Anul 12, nr. 3192-3218)

2000-08-01 / nr. 3192

Ședința de Guvern 0 Guvernul a aprobat, ieri, printr-o ordonanță, echivalarea examenului de capacitate pentru cei care au absolvit gimnaziul în promoțiile anterioare anului 1999. Ordonanța prevede că echivalarea examenului de capacitate se va face pe baza unei metodologii aprobată prin ordin al ministrului educației naționale, până la data de 1 octombrie 2000. Scopul adoptării acestei metodologii este acela de a crea șanse egale de susținere a admiterii în licee și școli profesionale pentru absolvenții de gimnaziu. De asemenea, s-a aprobat acordarea unor ajutoare de urgență în valoare de 42,5 milioane lei,din fondurile prevăzute cu această destinație în bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, unui număr de zece familii din județul Hunedoara, ai căror membri sunt disponibilizați ca urmare a reducerii activității de extracție a cărbunelui în Valea Jiului. Din anul 1999, aceste familii nu mai beneficiază de ajutor de șomaj și alocație de sprijin, venitul lunar fiind reprezentat de alocațiile de stat pentru copii și alocația suplimentară pentru familiile cu copii. Propunerile pentru acordarea de ajutoare de urgență au fost susținute de primarii localităților Petroșani și Deva, Direcția Generală de Muncă și Protecție Socială și prefectul județului Hunedoara. • Executivul a aprobat, în ședința extraordinară de ieri, actualizarea nivelului taxelor pentru eliberarea documentelor de autorizare a activităților de jocuri de noroc. Pentru mașină mecanică sau electronică cu câștiguri, taxa anuală de autorizare este de 16.695.000 lei; suma achitată înainte de eliberarea documentelor de autorizare - 5.460.000 lei; suma achitată în rate egale lunar, până la Continuare în pagina 5 Kgp Rata șomajului a scăzut constant în ultimele luni Rata șomajului a scăzut constant, cu aproximativ 1,5 procente, în ultimele cinci luni ale acestui an, de la 12,2 la sută în luna februarie 2000, la 10,8 la sută în luna iunie a acestui an, a informat, ieri, Agenția Națională pentru Ocupare și Formare Profesională (ANOFP). Astfel, la sfârșitul lunii iunie a anului 2000, numărul total de șomeri înregistrați în evidențele agențiilor județene de ocupare și formare profesională și a municipiului București a fost de 1.066.965 de persoane, dintre care 45,3 la sută au provenit din sectorul privat, ponderea femeilor fiind de 47,1 la sută. în regiunea de nord-est s-a înregistrat cel mai mare număr de șomeri, rata șomajului ridicându-se la 13,8 la sută, iar în regiunea de sud-vest s-a înregistrat cea mai scăzută rată a șomajului, respectiv 9,2 ută. Județele unde rata șomajului înregistrează valori cu mult peste media pe țară sunt Hunedoara (18,1 la sută), Botoșani (17,7 la sută), Neamț (17,2 la sută), Brăila (16,5 la sută), Vaslui (15,3 la sută),Gorj (14,2 la sută) și Prahova (13,5 la sută). în aceste județe, aplicarea programelor de restructurare economică și, implicit, concedierile colective, structura monoindustrială a economiei și incapacitatea sectorului privat de a asimila forța de muncă disponibilizată din sectorul de stat au determinat menținerea unui număr mare de șomeri, în alte județe însă, rata șomajului este cu mult sub media pe țară, și anume în Satu Mare (4,8 la sută), Bihor (5,8 la sută), Vrancea (6,7 la sută) și municipiul București (5,6 la sută). Din numărul total de șomeri, 73,6 la sută sunt muncitori, 22,9 la sută sunt persoane cu studii medii și 3,5 la sută persoane cu studii superioare. (MP.) "Vila ta de vacanță" La sediul redacției cotidianului "Renașterea bănățeană", astăzi, la ora 13, va avea loc prima tragere la sorți a celor trei câștigători la tombola "Vila ta de vacanță". Aceștia vor beneficia de un sejur, de 14 zile, la Marea Egee, care este oferit de ziarul nostru și Agenția de Turism "Colibri". Amintim fericiților câștigători, al căror nume va fi publicat în ziarul de mâine, că biletele includ transportul și cazarea, și nu se compensează în bani. 6 La Pesac Un polițist cu comportament controversat Amănunte, în pagina 6 3 August - "Ziua Timișoarei" ii în amintirea intrării Armatei Române în Banat, din 3 August 1919, Consiliul Local a desemnat aceasta dată ca "Zi a Timișoarei". Cu acest prilej, locuitorii municipiului vor putea participa la un program organizat de Primăria Municipiului Timișoara și Casa de Cultură. Manifestările vor fi deschise la ora 10, cu un simpozion, în care invitați de marcă vor prezenta istoricul zilei de 3 August. Participanții vor depune o coroană de flori la Monumentul Crucificării din fața Catedralei Mitropolitane, începând cu ora 11, va avea loc vernisajul expoziției de pictură organizată de Asociația Artiștilor Plastici "Romul Ladea" și intitulată "De Ziua Timișoarei". Evenimentul se va încheia cu recitalurile susținute de formația "Cantilena" și de grupul "Synergy", care se vor desfășura începând cu ora 19,30 în Parcul Rozelor din Timișoara. R. MUNTIU Alegerile nu vor perturba politica externa a României • Apreciază președintele Constantinescu Președintele Emil Constantinescu i-a primit, ieri, la Palatul Cotroceni, pe ambasadorii și șefii de misiune ai României, aflați în concediu în țară. Șeful statului a afirmat, la începutul discuțiilor, că autoritățile de la București așteaptă de la membrii corpului diplomatic român să arate "în mod apăsat și foarte clar", tuturor interlocutorilor din țările în care sunt acreditați, că alegerile din acest an din România nu vor perturba în nici un fel politica externă a țării. Constantinescu a apreciat, de asemenea, că întâlnirea de la Cotroceni este "normală pentru o țară democratică", deoarece, din punct de vedere constituțional, ambasadorii îl reprezintă pe șeful statului. Președintele Constantinescu a precizat că întâlnirea este "foarte utilă într-o perioadă destul de agitată", în care pe plan extern există o preocupare asupra opțiunilor electoratului român, la sfârșitul unui mandat în care politica internă și externă a României au fost apreciate în exterior. La discuțiile de la Palatul Cotroceni a participat ministrul român de externe, Petre Roman, și consilierii prezidențiali Zoe Petre și Dorin Marian. (MEDIAFAX) Mai multe posturi didactice finanțate din bugetul central Numărul de posturi didactice din învățământul preuniversitar finanțate din bugetul central a crescut ușor în ultimii trei ani școlari, în timp ce numărul personalului nedidactic a scăzut, se arată întrun comunicat remis, ieri, de către Ministerul Educației Naționale (MEN). Evoluția numărului de posturi din învățământul preuniversitar a depins, între 1997 și 2000, de evoluția demografică, în scădere, a copiilor, de trecerea de posturi din bugetul MEN în bugetele locale, de dezvoltarea școlilor și liceelor private și de trecerea la tehnici moderne de întreținere, pază și curățenie a unităților de învățământ. Astfel, în învățământul preuniversitar există posturi finanțate din bugetul central,din bugetul local și, respectiv, din veniturile proprii ale unităților de învățământ, în anul școlar 1997-1998, efectivul de posturi finanțate din bugetul central era de 281.784, în anul următor acesta a crescut la 287.988, iar în anul 1999-2000, efectivul este de 306.157 de posturi. Din bugetele locale sunt finanțate posturi nedidactice. Numărul total de elevi și preșcolari din învățământul de stat a crescut, în anul școlar 1999-2000, cu aproximativ 40.000 față de cei din anul precedent. în anul școlar 1995-1996, numărul total era de 4.367.136 de elevi, iar în anii următori numărul a continuat să scadă, până la 4.134.666 în anul școlar 1998-1999, în anul școlar ce abia s-a încheiat au fost 4.173.796 de elevi și preșcolari. în 1998, efectivul de elevi din învățământul privat era de peste 70.000, în învățământul preșcolar - 3.821, în învățământul de ucenici și profesional - 33.873, în licee - 2.158, iar în cel postliceal și de maiștri - 33.247 de elevi în învățământul cooperatist erau, în 1998, 14.297 de elevi în învățământul de ucenici și profesional, 1.528 de elevi în licee și 4.693 de elevi în învățământul postliceal și de maiștri. (M.F.)