Renaşterea Bănăţeană, august 2014 (Anul 26, nr. 7465-7489)

2014-08-01 / nr. 7465

dr. Josif Constantin Drágán Nr. 7465 - vineri, 1 august 2014 - 16 pagini+programe TV+supliment cu anunțuri gratuite - 3 lei Postul Adormirii Maicii Domnului Astăzi începe Postul Adormirii Maicii Domnului, pe durata căruiaredincioșii ortodocși se pregătesc pentru cea mai mare sărbătoare bisericească a lunii august. Postul Sfintei Marii sau al Sântămăriei, cum i se mai spune în popor, a început să fie o tradiție în secolul al V-lea, când s-a dezvoltat cultul Preacuratei Fecioare. Dacă durata lui era diferită pentru creștini,căci cei din Antiohia posteau o zi, pe 6 august, în vreme ce la Ierusalim acest post ținea opt zile, în vreme ce alți credincioși posteau toată luna lui Gustav sau chiar în septembrie, uniformizarea în această privință a avut loc abia în secolul al XII-lea, când, la sinodul local din Constantinopol (1166), condus de patriarhul ecumenic Luca Crysoverghis, s-au stabilit datele de început și de final ale acestui interval care se încheie pe 15 august, ziua prăznuirii Adormirii Maicii Domnului. Continuare în pagina 4 Sute de bănățeni au rămas fără adăpost după inundațiile provocate de ploile abundente Zeci de familii au rămas fără adăpost în Gătaia și în satele aparținătoare, ieri dimineață, casele și gospodăriile lor fiind inundate. Zona a căpătat de-a dreptul un aspect lacustru după ce norii s-au revărsat fără milă în cursul nopții precedente, iar ploaia a continuat să cadă până aseară, cu mici întreruperi, când pompierii și jandarmii încă evacuau cetățenii din casele în care intrase apa. Strada Trandafirului, aflată într-o zonă mai joasă, în special către capătul ei dinspre ieșirea către Berecuța, a fost cea mai lovită de urgie, numeroși locatari - printre ei bătrâni și copii - fiind evacuați. în stare de șoc, mulți cu ochii în lacrimi după ce și-au părăsit casele inundate și și-au salvat sau nu animalele, sinistrații și-au găsit adăpost la rude sau la vecini, iar o parte s-au refugiat la căminul cultural și la internatul liceului din localitate. Și de pe Strada înfrățirii au fost evacuate mai multe persoane, situație în care s-au aflat mai multe familii din zona ieșirii din oraș către Șemlacu Mare. Continuare în pagina 2 www renasterea.ro "Autostrada frontierei" are, încă, nevoie de reparații Drumul județean 59 B, care unește localitățile timișene Deta și Cărpiniș cu alte 12 sate din vecinătatea frontierei de stat româno-sârbe (Banloc, Livezile, Giera, Toager, Grăniceri, Cruceni, Foeni, Ionel, Otelec, Pustiniș, Uivar și Cenei), continuă să genereze dureri de cap conducătorilor auto care se încumetă pe aici. Totuși, față de anul trecut, situația s-a îmbunătățit într-o mare măsură, în primul rând datorită finalizării lucrărilor de reabilitare de la podurile peste râul Timiș și Canalul Bega. Cel mai bun tronson este cel dintre localitățile Cărpiniș și Cruceni, în lungime de aproape 41 de kilometri, însă, după trecerea podului de peste Timiș și până la intrarea în centrul administrativ al comunei Giera, urmează aproape 12 kilometri de carosabil cu un grad ridicat de deteriorare, fapt cu atât mai supărător, cu cât în această zonă activează un mare număr de agenți economici (în special agricoli) care efectuează transporturi importante, iar cetățenii se află la maximă distanță de serviciile de tip urban. Continuare în pagina 3 începe ploaia de stele căzătoare Cel mai important eveniment astronomic al lunii august îl constituie, fără îndoială, intersectarea Pământului cu roiul meteoric al Perseidelor, una dintre cele mai spectaculoase ploi de stele din cursul întregului an calendaristic. Acest roi provine, după cum au stabilit specialiștii, din resturile lăsate în urma sa de cometa Swift-Tuttle, corp ceresc ce are, la rândul său, o notorietate aparte: cele mai vechi observații asupra sa au fost făcute de astronomii chinezi în anul 68 Î.Hr., iar recent, astrofizicienii au stabilit, prin metode de simulare a fluctuațiilor orbitelor pe calculator, că peste circa un mileniu, nucleul dur al acestei comete ar putea lovi în plin satelitul natural al Terrei. Continuare în pagina 7 Titlurile zilei Au fost repartizate locuințele sociale de pe strada Polonă Minivacanță în Regatul Lalelelor Din păcate, unii nu știu să piardă CURSUL VALUTAR