Revista 22, ianuarie-iunie 1999 (Anul 10, nr. 1-26)

1999-01-05 / nr. 1

Provocările anului 1999 interviu cu ias-DANIEL DĂIANU Premiile GDS 1998 pas_7 Paradoxul in dezbatere Gabriel Liiceanu Nicolae Manolescu Mircea Martin Dan C. Mihăilescu Andrei Oisteanu , Z. Omea H.-R. Patapievici Zoe Petre Mihai Sora Laurentiu Ulici "••"Chiar dacă nu vor rămâne in istorie ca niște cuceritori ai lumii, președintele Emil Constantinescu, cabinetul Radu Vasile și coaliția CDR-USD-NDMR se găsesc in situația lui Alexandru Macedon, pus in fața dilemei de a desface un nod imposibil, fapt care i-ar fi garantat cucerirea lumii. Păstrând proporțiile, atât președintele, cât și guvernul, dar mai ales coaliția se găsesc în situații de aparentă indecidabilitate. Specificul acestora este că nu poți alege una din două (sau mai multe) opțiuni fără a provoca pierderi al căror cost poate să fie mai mare decât câștigul obținut. Emil Constantinescu a promis rudelor celor uciși, răniților și întregii opinii publice că se va afla adevărul despre decembrie 1989, iar in anul care vine se va împlini un deceniu de atunci (și nu trebuie să uităm că după împlinirea deceniului urmează alegerile generale), o mare parte din cei amestecați fac parte din structurile de conducere ale armatei, serviciilor de informații, poliției, care sunt piloni ai puterii, de care statul nu se poate lipsi; în plus, adevărul despre decembrie 1989 ar conduce inevitabil către dovedirea amestecului străin (sovietic+teroriști de mai multe nații), ceea ce ar duce la delegitimarea celor care s-au instalat atunci la putere, dintre care unii sunt azi aliați la guvernare. Considerente asemănătoare au stat și in calea aflării adevărului despre toate mineriadele, iar acum Miron Cozma intrat intre timp in Partidul România Mare - amenință din nou cu invazii ale ortacilor. Guvernul se găsește în dilema de a fi silit - în al Xll-lea ceas - fie să treacă la privatizarea rapidă, la restructurarea și închiderea „găurilor negre“ ale economiei naționale, fie să cedeze presiunii sindicatelor - in primul rând a minerilor care au anunțat greve generale, marșuri de protest, venirea la București. Până acum, acest șantaj proletar a fost eficient, până și lui Victor Ciorbea i-a înghețat sângele în vine când brașovenii au blocat șoseaua națională. Opțiunea este intre o posibilă intrare în incapacitate de plată (anunțată chiar de către publicații prestigioase, cum ar fi Wall Street Journal) și terapia de șoc. Ultima ar atrage tensiuni sociale, care ar putea degenera, in special dacă partide ale resentimentului și foștii securiști, specialiști în ale diversiunii, vor reuși să încingă spiritele, iar organele de ordine vor ezita să intervină. DAN PAVEL Nodul gordian Coaliția majoritară parlamentară se găsește in situația de a alege intre păstrarea consensului (de dragul căruia a fost sacrificat primul premier CDR) și urmărirea pe cont propriu, de către partidele componente, a agendei politice proprii (țărăniștii și liberalii, legile cu privire la reglementarea proprietății private - condiție pusă și de Uniunea Europeană în vederea integrării, dar căreia pediștii i se opun cu toată forța pe care mentalitatea fesenistă o dictează; edemeriștii, universitate de stat în limba maghiară, idee căreia ii rezistă aproape toate celelalte forțe, din motive care aparent țin de pierderea de capital electoral naționalist, dar și o promisiune pe care liderii partidelor aliate au făcut-o când s-a pus la cale coaliția). Fără consens nu se poate duce la îndeplinire reforma dură pe care actuala coaliție este forțată să o susțină, nu numai din pricina consecințelor economice dezastruoase, dar și pentru că fiecare din forțele componente ale coaliției și coaliția in întregul ei trebuie să poată arăta la viitoarele alegeri niște rezultate economice concrete și mai ales începutul unei redresări a nivelului de trai al populației afectate de reformă. Soluția in asemenea situații încâlcite de indecidabilitate nu poate fi una trivială. Ca și in cazul anumitor paradoxuri logice sau al principiului terțului exclus, în toate cazurile enumerate nu pot fi adevărate, în același timp și sub același raport, valori opuse sau contradictorii. Nu se poate așa cum credeau Victor Ciorbea și, până la un punct, Radu Vasile - să faci reformă radicală și să-i mulțumești și pe muncitori. Nu se poate - așa cum credea Emil Constantinescu - să-i mulțumești in același timp pe revoluționari și pe cei care au făcut parte din forțele comuniste de represiune. La fel, în cazul coaliției, nu se poate păstra consensul in același timp cu forțarea urmăririi unui principiu moral sau a unei inițiative politice cu care partenerul nu este de acord. Dar anul 1999 stă sub semnul nodului gordian. Ca și în cazul paradoxurilor logice, soluția vine din reconstruirea cadrului problemei sau din abordarea sa din cu totul altă perspectivă decât au făcut-o sau se așteaptă alțb. Tăierea nodului. La fel precum Alexandru Macedon. Dincolo de forța acestui mit, ideea tăierii nodului poate sa aibă în politică urmări incalculabile, iu rău sau in bine. Politicienii care nu vor să construiască plătind orice preț, făcând orice sacrificiu, stau și se gândesc la consecințe, cântăresc fiecare opțiune în parte, cu atenție și prudență, astfel încât ajung, din pricina excesului de reflecție, să nu mai facă nimic. Ideea tăierii nodului sugerează un anumit tip de voință politică, capacitatea de a-ți asuma riscuri. Necazul cu politicienii noștri este că nu au ajuns la acea abilitate sau înțelepciune ca să înțeleagă că nu politica modernă nu câștigă decât cel care construiește, nu cel care se gândește doar cum să ia și să păstreze cu orice chip puterea. Comuniștii nu au ințeles acest lucru, ei doar au distrus, ceea ce până la urmă i-a costat nu doar pierderea puterii, ci și dispariția de pe scena istoriei. Dar cum tot istoria ne-a dat spectaculoase exemple de reversiblitate, nu știm încă dacă dispariția lor este una definitivă. Este posibil ca ei să fi supraviețuit in mințile altora care nu înțeleg valoarea morală a tăriei de a-ți ține cuvântul dat. Din fericire pentru noi, anul care vine pare să fie unul al despărțirii apelor. SĂPTĂMÂNAL EDITAT DE GRUPUL PENTRU DIALOG SOCIAL • 16 pagini • 2.500 lei