Revista Economică, iulie-decembrie 1976 (nr. 26-52)

1976-07-02 / nr. 26

JUDEȚELE ȚÂRII PE TRAIECTORIA PROGRESULUI VASLUI ISTORIA și industria reprezintă pecețile fundamentale care se regăsesc înscrise ca embleme-simbol pe stema județului. In general, oamenii și timpul s-au obișnuit să le separe: istoria — pentru incursiuni în trecut; industria — pentru un viitor prosper. Oamenii acestor ținuturi, însă, le-au înmănuncheat fecund, într-un prezent efervescent care cheamă la viață modernă. De la preponderența unei agriculturi înapoiate, economia județului Vaslui a înregistrat în anii socialismului adevărate mutații structurale. Industria a cunoscut o puternică dezvoltare în special prin rezultatele obținute în creșterea și diversificarea producției construcțiilor de mașini și prelucrării metalelor, precum și în industria confecțiilor și alimentară. Programul amplu de investiții destinate acestor meleaguri a permis construirea unor importante obiective industriale: întreprinderea de rulmenți, cea de elemente pneumatice și aparate de măsură — în Bîrlad, întreprinderile de mobilă și de confecții din Vaslui ș.a. Dezvoltarea industrială a continuat și s-a accelerat în cincinalul 1971—1975. In această perioadă, viața industrială a Vasluiului a trepidat într-un ritm a cărei valoare anuală a fost de peste 18 procente. In acest fel, orașul Vaslui, de exemplu, a cărui primă atestare documentară datează de 600 de ani, numără mult mai puțină vreme de cînd istoria sa economică a consemnat evenimente demne de semnalat: întreprinderi de mobilă, de confecții, de ventilatoare, o unitate de materiale izolatoare, o întreprindere de construcții montaj ș.a. Alături de reședința județului o puternică dezvoltare în anii socialismului a cunoscut și municipiul Bîrlad, orașul Huși, Negrești ș.a. Cincinalul 1976—1980 se înscrie în județul Vaslui pe coordonatele continuării și amplificării industrializării. Producția industrială va crește într-un ritm mediu anual de 21%, fapt ce va determina — în această perioadă — o sporire însemnată a producției (graficul nr. 1). Cele circa 30 de noi obiective industriale, care vor fi construite pînâ în 1980, vor crea condiții pentru modernizarea structurii pe ramuri a economiei județului, în favoarea celor de înaltă tehnicitate : chimia, mecanica fină, electrotehnica. In anul 1980, exportul va fi de peste două ori mai mare față de 1975 (graficul nr. 2). Dincolo de aceste cifre, cincinalul actual înseamnă însă mult mai mult pentru dezvoltarea industrială a județului. In această perioadă vor fi introduse pe scară largă tehnologiile moderne, va crește nivelul tehnic al produselor. Și în agricultură — ramură care deține o pondere însemnată în economia județului — cincinalul 1976— 1980 înseamnă nu numai creșteri cantitative. Astfel, este adevărat că în acest cincinal producția globală agricolă urmează să crească cu 46% față de 1975, iar producțiile medii la hectar să ajungă la circa 3 200 kg la grîu, 3 700 kg la porumb, 2 000 kg la floarea soarelui, 37 000 kg la sfeclă de zahăr și 8 000 kg la struguri. Tot atît de adevărat este însă și faptul că se va acorda o atenție deosebită executării unor importante lucrări de îmbunătățiri funciare, ca, de exemplu, comiterea eroziunii solului, extinderea suprafețelor irigate etc. O contribuție însemnată va avea creșterea în această perioadă a efectivelor de animale — cu 30 000 capete la bovine, cu peste 40 000 la porcine și cu peste 100 000 la ovine, în așa fel încît sectorul creșterii animalelor să dețină în 1980 o pondere de aproximativ 40% din valoarea producției globale agricole a județului. Oamenii acestor locuri scriu — și prin evenimentele dezvoltării industriale — istoria de mîine a Vasluiului într-un timp al înfloririi culturii și educației socialiste, al creșterii nivelului de trai. Vor fi înființate în județ în anii 1976—1980 peste 25 000 noi locuri de muncă, se vor construi peste 300 săli de clasă ș.a. Volumul desfacerilor de mărfuri prin comerțul socialist va cunoaște o creștere de 2,5 ori față de anul 1975, iar prestările de servicii în cincinal se vor dubla. Trebuie precizat și faptul că, pînâ în 1980 se vor construi în localitățile urbane din județ peste 13 000 de apartamente, se vor asigura peste 5 000 noi locuri în cămine pentru nefamiliști. Materializarea investițiilor alocate în această direcție va urmări utilizarea cît mai eficientă a terenurilor construibile, prin aplicarea consecventă a legii sistematizării, dezvoltarea construcțiilor mai ales pe verticală, fapt ce va avea ca urmare creșterea densității populației, a gradului de confort al locuințelor. B. P. DINAMICA PRODUCȚIEI GLOBALE INDUSTRIALE DINAMICA EXPORTULUI