Revista Economică, 1919 (Anul 21, nr. 27-44)

1919-07-05 / nr. 27

0 % Anul XXI. REVISTA filtra finante auLiana Sibiiu, 5 Iulie 1919.Nr. 27. ORGAN FINANCIAR-ECONOMIC. Organul „SOLIDARITĂȚI?“, federala institutelor financiare românești. ' Apare odată pe săptămână. 7% '( --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Abonamentul: pe an K 80-—, pe Vian K 40-Director şi redactor responsabil: COJSlSTAflTIfl POPP. Taxa pentru inserţiuni: de spaţiul unui cm* câte 40 fileri. Membri ai asociaţiunii „SOLIDARITATEA“ sunt: Agricola (Erica), Agricola (Hunedoara), Agricola (Lugoş), Agricola (Sebeşul-săsesc), Albina, Ancora, Ardeleana,Arieşana, Armonia, Auraria, Aurora (Baia-mare), Avrigeana, Bănăţana, Banca Poporală (Caransebeş), Banca Poporală (Dej), Banca Poporală, Arpaşul-inf.) Berzovia, Bihoreana, Bistriţana, Bocşana, Brădetul, Buciumana, Cassa de păstrare (Mercurca), Cassa de peeăstrare, reuniune (Sălişte), Câmpiana, Cârţişoreana, Chiorana, Chiseteiana, Codreana, Codrul (Buteni), Codru (Lupşa), Comuna, Concordia (T.Uzdin), Concordia (Gherla), Cordiana, Coroana (Bistriţa), Corvineana, Creditul, Crişana, Cugiereana, Decebal, Detunata, Doina, Drăganul, Dunăreană, Economia (Cohalm), Economul, Băgeţana, Frăţia, Frăţietatea, Furnica, Geogeana, Gloria, Grăniţerul, Haţegana, însoţire de credit (Veştem), Institut de credit (Mehadia), Institut de credit (Gavoşdia), Isvorul, (Sângiorgiu), Isvorul (Sebeşul-inf.), Isvorul (Ighiu), luna, Lăpuşana, Ligediana, Lipovana, Luceafărul, Lumina, Mărgineana, Mercur, Mielul, Minerva, Munteana (Corniareva), Murăşiana, Murăşanul, Maramurăşana,Nădlăcana, Negoiul, Noiana, Olteana, Oraviciana, Orientul, Patria, Piatra, Plugarul (Săcădate), Poporul (Lugoş), Poporul (Sălişte), Porumbăceana, Progresul, Beni. de ipipr. şi păstrare (Ilva-mare), Riureana (Cap.Mănăştur), Săcana, Sătmăreana, Sebeşana (Caransebeş), Sebeşana (Sebeşul-săsesc), Secăşana, Selăgeana, Sentinela, Silvania, Someşana, Speranţa (Hosman), Steaua, Şercăiana, Şoimul (Uioara), Şoimul (Vaşcou) Tărnăveana, Timişana, Ţibleşana, Unirea, Vatra, Victoria, viitorul, Voileana, Vlădeasa, Vulturul (Sânmărtin), Vulturul (Tăşnad) Zărăndeana, Zlăgneana, Zorile. Sumarul: Bilanţul „Victoriei“. — „România“, soc. anon. transilvăneană de asigurări. — Naţionalizarea industriei şi comerciului. — De la „Banca gen. de asigurare“, acum „România“. — Proiect de decret-lege pentru reforma agrară. — Extras din ordonanţa Nr. 21 şi 25 modificată. — Cronică: Un sindicat al comercianţilor şi industriaşilor români. «Victoria, Congresul comercianţilor români Ştimpilarea cocoanelor Reluarea treptată a circulaţiei de bani la oficiile poştale. — Bibliografie: Calendarul «Asociaţiunii» pe anul 1919. patru onor. noştri abonaţi. Scumpirea extraordinară şi crescândă a hârtiei, a culegerii şi a tipăririi revistei noastre ne sileşte şi pe noi a urcă cu începere dela 1 Iulie a. c. costul abonamentului, pentru a putea face faţă cheltuielilor mari, ce o reclamă editarea acestui organ. Costul abonamentului va fi cu începere de la crt., K 80 — sau Lei 40— pe un an şi K 40 — sau Lei 20— pe un an. Aducând aceasta la cunoştinţa abonaţilor noştri îi rugăm să nu ne lipsească nici în viitor de binevoitorul lor sprijin, pentru a putea susţine mai departe unicul organ financiar-economic al Românilor de dincoace de Carpaţi. Deschizându-se acum circulaţia de mandate -poştale onor, abonaţi în restanţă sunt rugaţi asemnă de urgenţă costul abonamentului ■ Administraţia «Revistei Economice» Bilanţul „Victoriei“. I* ". Mai târziu ca de obiceiu, întârziere dato- rită situaţiei excepţionale în care s’a aflat Aradul până aproape în zilele trecute, fruntaşul nostru institut «Victoria* din Arad îşi publică în numarul nostru de faţă bilanţul pe anul de gestiune 1918, al X XXlea an al existenţei sale. Bilanţul acesta are aceleaşi calităţi ca şi bilanţurile ce ne-a prezentat acest institut de un şir de ani încoace. Licuiditatea din trecut este menţinută. Activele momentan realizabile: cassa în numărar, monetele şi capitalurile plasate la alte bănci, prezintă cifra de peste 1674 milioane Coroane, arătând faţă de 1918 o creştere de peste 41/* milioane. O creştere importantă de peste Cor. 4.800,000 arată Efectele publice, cari se cifrează cu respectabila sumă de K. 9.963,912-—. Totalul activelor, cu toată reducerea, ce o arată unii romi de afaceri ca Escontul (deia 10.419,886-— Cor. la 9.966,555-—) şi împrumuturile hipotecare (deia 2.006,515-— Cor. la 1.633,209-— Cor.) totuşi se cifrează cu 41.927.449+— Cor., arătând faţă de finea anului o creştere de 8ya milioane Cor. Dintre pasive sunt de remarcat Fondurile de rezervă, cari se urcă la peste 2.000,000 Cor., fără o rezervă specială pentru diferinţa de curs la efecte, de 200,000 Cor. creată din profitul anului 1918, cifre ce dovedesc deosebita solicitudine, ce acest institut a dat dotaţiunii rezervelor sale şi a prevederii, ce conducerea o are pentru viitor. O cifră impunătoare de 36.106.933— Cor. ce exprimă totodată marea încredere de care 29