Revista Economică, 1928 (Anul 30, nr. 1-52)

1928-01-07 / nr. 1

KTumăria.112 Lei. Anul XXX.__________________ Sibilu, 7 Ianuarie 1928. _____________ Nr. L REVISTA ECONOMICĂ ORGAN FINANCIAR-ECONOMIC Orfanul illclil il ndlaliunli Uimi liunElare iiiiiiiii i IM, Banat, Ctisana ;i Naranirăț „SOLIDARIIATEA" Siv. apare odată pe săptămână. Redacţiunea şi administraţiunea : Sibiiu Strada Bayer Nr. 1—3. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------^5—-----------------------------Abonamentul pe an: In ţară: pentru autorităţi, bănci şi întreprinderi Lei 500 —; pentru particulari Leî 800-—; pentru cooperative, funcţionari publici, de bancă şi comerciali Lei 300-—. In străinătate Lei 800 —. Taxa pentru inserţiuni: de fiecare □ cm Lei 6-—. Director: Constantin Popp. Redactor: Dr. Mihai Veliciu. Sumarul. La schimbarea de azi. — Urmărirea bunurilor imobiliare şi impozitul proporţional. — Scăderea dobânzilor. — Anul economic 1927. — Bugetul Statului pe 1928. — Impozite. Legea timbrelor. — Invitare la abonament şi rugare. — Cronică. Necrolog. O rectificare. Contencios propriu la Sucursala băncii „Albina1" din Cluj. Băncile Unite Economică şi Hipotecară, Cluj. Retragerea Coroanelor din circulaţiune. Un mic exemplu. — Publicaţiune. La schimbarea de azi. Cu numărul de faţă „Revista Economică“ intră în al XXX-lea an al existenţei sale şi-şi reia totodată apariţia în Sibiiu, de unde a fost pornită, acum aproape trei decenii, de regretatul Dr. Cornel Diaconouieh, fondatorul şi primul ei redactor. Drumul străbătut a fost nu numai lung, ei adeseori şi anevoios. Nu de dificultăţi materiale voim să amintim. Mulțămită înţelegerii şi spiritului de jertfă al băncilor noastre, sprijinul pecuniar nu i-a lipsit acestui organ aproape nici când. Dificultatea cea mai mare, cu care a avut să lupte aproape în permanenţă în trecutul ei, a fost prea puţinul sprijin intelectual, ce i s’a dat din partea celor chemaţi şi datori a i-o da. Aceasta mare dificultate s’a resimfit mai ales, în anii ultimi, punând, nu odată, la grea încercare însăşi existenta acestui vechi organ financiar-economic românesc din Ardeal, mutat la 1920 la Cluj, cu cele mai bune nădejdi, cari însă au rămas nerealizate. Cauzele indiferenţei manifestată faţă de aceasta revistă, de cei ce au stăruit pentru mutarea sediului în „noul centru al pieței economice româneşti“, cum îi plăcea să se numească Glutui, în primii ani de după Unire — nu le cercetăm. Ţinem numai să exprimăm din prilejul schimbării de astăzi, întreaga noastră recunoştinţă, directorului de până acum al acestui organ, dlui V. Vlaicu, care cu toate împrejurările neprielnice din ultimii ani, a perseverat în a menţinea suflul viefei „Rev. Economice“. Fără aceasta perseverantă desinteresată, organul nostru ar fi fost nevoit să-şi suspendeze apariţia ori să dispară cu totul. Şi aceasta ar fi însemnat, fără îndoială, un regres, o reală pierdere pentru organizaţia noastră economică-financiară din Ardeal Căci este cert, că „Rev. Ecou.“, care în trecut a făcut bune şi reale servirii publicului său cetitor şi cercurilor, ce au susţinut-o, îşi are şi în situaţia schimbată de azi rostul ei şi o misiune de împlinit şi încă poate chiar în măsură mai potenţată decât în trecut. Organ de orientare, informare şi îndrumare a băncilor noastre, şi prin acestea a vieței noastre economice, în trecut, „Revista Economică“ trebuie să rămână aceiaşi şi în viitor. O reclamează aceasta vremurile schimbate, transformările mari şi adânci, ce au survenit după răsboiu în întreagă viața economică a acestui coif de ţară şi desorientarea, ce s’a înstăpânit, pe alocarea, între conducătorii instituţiunilor noastre financiare şi care a început să dea uneori roade deadreptul îngrijitoare. Vechimea şi trecutul acestui organ, credem, că ne dispensează, să prezentăm cetitorilor noştri, un program amănunţit.