Revista Economică, 1928 (Anul 30, nr. 1-52)

1928-01-07 / nr. 1

2 asupra felului cum înțelegem să ne degajăm de însărcinarea, ce luăm asupra-ne. Programul nostru se rezumă în catena cuvinte: înregistrarea conştiencioasă a tuturor evenimentelor şi manifestaţiunilor de ordin financiar-economie din țără şi îndeosebi din părțile ardelene ale patriei noastre; studiarea şi comentarea tuturor legilor în fiinţă şi viitoare, în raport cu viaţa economică şi în aplicarea lor şi ocrotirea şi apărarea intereselor cercurilor financiare-economice, fără deosebire de naţionalitate, căci în chestiuni economice, nu cunoaştem decât un singur front unic şi vom ridica glasul ori de câte ori vom socoti, că aceste interese sunt desconsiderate, lezate ori periclitate. Pentru a ne putea împlini cât mai bine chemarea avem însă nevoie, de ceea ce a lipsit pân’ acum, mare parte, acestui organ. Avem nevoie de concursul intelectual al publicului nostru cetitor, îl rugăm să ne acorde acest concurs, cât mai larg posibil. Nr. 1. — V ianuarie :L2? REVISTA ECONOMICĂ Urmărirea bunurilor imobiliare şi impozitul proporţional. Prin art. 130 noua lege a timbrului a instituit o comisiune pe lângă ministerul finanţelor pentru rezoluirea dificultăţilor de aplicare a dispoziţiunilor acestei legi. Presa anunţă că aceasta comisiune a hotărât, că impozitului proporţional dela art. 15 § 1 din legea timbrului sunt supuse şi înscrierile ipotecare prin execuţiune silită. Art. 15 § 1 prevede: sunt supuse la impozitele proporţionale sau progresive de mai jos, cari se percep excluzia prin viză, următoarele acte şi fapte juridice: „§1. Actele de antiereză şi de ipotecă=1-20°/0“; „permisiunile ulterioare de întabulare sau „inscripţiune date de debitori unui creditor cu „privire la orice alte creanțe eivile sau comerciale = 0-70°/0“. Executarea silită nu este nici act de ipotecă, nici permisiune ulterioară dată de debitor. Ea este o serie de fapte juridice, neimpuse la acest articol, fapte făcute în vederea urmărirei silite a bunurilor nemişcătoare pentru realizarea unei creanţe. Hotărârea comisiunei speciale, contrazice textului legii şi constitue o interpretare extinctivă inadmisibilă în materie fiscală. Legea timbrului este o lege de unificare şi astfel nu este permis ca aplicarea ei să aducă o regiune a ţării în o situaţiune mai grea, decât pe alta. In sistemul cărţilor funduare urmărirea bunurilor imobiliare are următoarele faze : 1. înscrierea în cartea funduară a dreptului de execuţiune silită asupra ipotezei intabulate de mai înainte, sau dacă pentru asigurarea creanţei urmărite nu există ipotecă, — întabularea dreptului executoriu de ipotecă; atât înscrierea (notarea), cât şi întabularea se ordonă în ordonanţa de executare de către judecătorul de întâia instanţă, în faţa căruia s’a judecat procesul, sau care în caz de proces ar fi competinte să judece, oficiului cărţii funduare este rezervat dreptul de a dispune sau refuză înscrierea, după cum aceasta în baza dispoziţiunilor regulamentului funduar se poate face sau întimpină piedeei. In afară de aceste două înscrieri, mai există înscriere şi prin prenotare, aceasta atunci când se tratează de executare de asigurare, care se preface în deplin drept de urmărire, numai dacă se dă ordonanţă de executare silită şi aceasta se aduce la îndeplinire în cartea funduară; 2. a doua fază a urmărirei bunurilor imobiliare este vânzarea în licitaţiune publică, iar a 3-a distribuirea preţului de vânzare. In vechiul regat urmărirea bunurilor imobiliare începe prin un comandament (somaţiune, notificaţiune) făcut de creditor datornicului, cuprinzând copie după titlul executoriu, somaţia de a plăti şi înştiinţarea că dacă nu va plăti, se va face vânzarea cutăror şi cutăror imobile. După 30 zile de la comunicarea comandamentului, portărelul se va transporta la locul situaţiei imobilului urmărit şi acolo va încheia proces verbal de situaţie. Se vor emite apoi ofeptele şi publicaţiunile de licitaţie, un judecător însărcinat de prezident, făcând tabloul ordinei creditorilor, după care ei au a se plăti, potrivit cu titlurile lor de preferinţă. După vânzare urmează distribuirea preţului de vânzare. Evidenţa urmăririlor se face prin transcrierea în extract în un registru special de urmăriri a comandamentelor prealabile și a urmăririlor de venituri. Ele nu se transcriu în registrul de ipoteci. In vechiul regat deci aceste înscrieri sunt scutite de impozitul proporţional de 1.20°/0, respectiv 0'70°/0. Se zice, că hotărârea comisiunei speciale ar fi fost determinată de administraţiile financiare din Transilvania, cari nu înțeleg pentru care motiv aceste înscrieri să nu fie impuse sub imperiul legii de unificarea timbrului, câtă vreme în timpul legiuirilor ungare ele erau impuse.