Revista Economică, 1931 (Anul 33, nr. 1-52)

1931-01-03 / nr. 1

2 REVISTA ECONOMICA Nr. 1 — 3 Ianuarie 1931. ce ne va mai fi dat să suferim, pentru ca atunci, când va răsări soarele ispăşirei, să ne bucurăm de viaţa, la care avem dreptul: ţara şi poporul deopotrivă. Suferinţele ce le îndurăm ne îndreptăţesc să aşteptăm zile mai bune. Să ni le aducă Dumnezeu! normalizarea dobânzilor. însemnări pe marginea proiectului de lege contra cametei. In preajma Crăciunului s’a depus la Camera deputaţilor un proiect de „lege contra cametei“, de următorul cuprins: Art. 1. Dobânda legală anuală se fixează la 5 la sută peste scontul Băncii Naţionale a României. Art. 2. Dobânda convenţională nu poate întrece 9 la sută peste scontul Băncii Naţionale a României. Ea nu poate fi stipulată decât prin act scris. Când debitorul este ţinut să plătească o dobândă, fără ca aceasta să fie fixată prin act, el va plăti dobânda legală. Art. 3. Prin dobândă se înţelege nu numai toate datoriile accesorii plătibile în bani, dar şi orice prestaţiuni la care debitorul se obligă pentru folosinţa capitalului. Orice mijloace de probaţiune sunt admisibile, pentru a dovedi mărimea dobânzilor plătite, sau a celor ce urmează a fi plătite. Art. 4. Dacă s’au stipulat dobânzi care întrec maximum arătat de art. 2 pentru excedent obligațiunea este nulă de drept. Actele cuprinzând stipulaţiuni de dobânzi superioare maximului fixat nu vor putea fi autentificate. Actele cuprinzând stipulaţiuni de dobânzi superioare maximului prevăzut de art. 2, vor fi intabulate, prenotate sau înscrise cu adăugirea că dobânzile se înscriu la maximum arătat. Art. 5. Plata anticipată a dobânzilor nu poate avea loc decât la maximum 6 luni. Art. 6. Dobânzile de orice fel se prescriu dacă nu au fost cerute și urmărite timp de 5 ani. Art. 7. Dispozițiunile acestei legi se aplică și dobânzilor de orice fel, din actele scrise pentru timpul ce curge dela depunerea pe biurourile corpurilor legiuitoare a proiectului acestei legi.___ *) Publicăm articolul distinsului nostru colaborator dl Dr. I. Tobeiu aduceat în Cluj, ţară însă a ne putea indentifica cu considerentele lui economice. NI. Red. Art. 8. Creditorul care va stipula, cere sau primi o dobândă convenţională superioară celei fixate prin această lege, se va pedepsi cu închisoare dela 2 luni până la un an şi amendă dela 5000 la 20.000 Lei. Aceiaşi pedeapsă se va aplica şi acelui care cu ştiinţă serveşte ca mijlocitor la comiterea delictului. Art. 9. Dacă infracţiunea prevăzută de art. 8 s’a săvârşit de profesionist sau de o persoană care anterior a fost condamnată pentru acelaş delict se pedepseşte cu închisoare dela 6 luni până la 3 ani şi cu amendă dela 20.000 până la 100.000 Lei. Art. 10. Când infracţiunea prevăzută de art. 8 şi 9 s’a săvârşit în numele unei societăţi comerciale, pedeapsa se va aplica celor ce au aprobat încheerea afacerii. Dacă delictul s’a săvârşit de un procurist sau un mandatar, pedeapsa se va aplica atât acestuia cât şi celor în numele cărora şi cu ştirea cărora delictul a fost săvârşit. Art. ÎI. Acţiunea publică nu se poate pune în mişcare decât la cererea părţii vătămate. Infracţiunea este de competinţa judecătoriei. Hotărîrea de condamnaţiune se va publica intr’un ziar răspândit pe cheltuiala celui condamnat. Toate dispoziţiunile contrarii din legile în vigoare se abrogă. Corpurile legiuitoare au luat vacanţă până în 19 Ianuarie 1931. După vacanţă se va pune în desbatere şi proiectul de sus împreună cu alte proiecte de legi cu caracter urgent. Socotim reglementarea legală a dobânzilor de o capitală importantă pentru normalizarea vieţii noastre economice şi financiare şi dorim prin urmare ca legea dobânzilor să fie fructul unor cât mai ample şi serioase discuţiuni parlamentare. Parlamentarii economişti şi jurişti au datoria patriotică să contribue cu cunoştinţele şi experienţele lor de specialişti, ca aceasta mult aşteptată reglementare a dobânzilor să nu fie făcută la fel cu multe alte legi — după sistemul postbelic — cari nu cadrează cu necestăţile vieţii practice şi deci aplicarea lor nici nu produce nici o schimbare în lumea realităţilor. Trebuie să o spunem de la început că după umila noastră părere „legea contra camerei1, dacă se va confecţiona, I