Revista Economică, 1942 (Anul 44, nr. 1-52)

1942-01-10 / nr. 1-2

Sumarul. Noua organizare a Comerţului şi Industriei. — O publicaţiune comemorativă. — Bilanţul preţurilor. — Reorganizarea creditului bancar. — Spicuiri din reviste străine. Justin Godart. Soarta capitalismului. Andre Siegfried. Economia dirijată. Democraţia americană.— Pe calea cea bună. — Cronica: Porumb pentru Moţi. Maşini din Germania. Piesele de Lei 250. Anul XLIV. 2ST■o.mă.r'U.l 12 Lei. Sibiiu, 10 Ianuarie 1942, Nr. 1—2 REVISTA ECONOMICA Piiliiitalia si mi oficial al Asoc. ini. financiare româneai lin Ardeal, Banat, bisam si Haianăs „i înscris sub Nr. 22/1938 la Tribunalul Sibiu. -Apare odată pe săptămână. Redacţia şi administraţia: Sibiiu, Strada Visarion Roman Nr. 1—3 ORGAN FINANCIAR-ECONOMIC FFR 1344 A LU Abonamentul pe an: In ţară: pentru autorităţi, bănci şi întreprinderi Lei500—; pentru particulari Lei400—; pentru cooperative, funcţionari publici, de bancă şi comerciali Lei 300'—. In străinătate Lei 800'—. Taxa pentru inserţiuni: de fiecare □ cm. Lei 6 — Fondator: Dr. CORNEL DIACONOVICH. Redactor responsabil: Dr. Mihai Veliciu. Noua organizare a Comerţului şi Industriei. Naţiunile cari au ieşit sărăcite din primul războiu mondial dintre anii 1914-18, au căutat noui forme de guvernare şi de stat pentru a scoate ţara din impasul în care au ajuns. S’au format noui doctrine sociale pentru plămădirea unui viitor mai bun. Acestea au găsit răsunet în toată Europa şi diferitele naţiuni au croit haina cea nouă după fazanul fiecăreia de a cugeta şi a simţi. Noi încă am încercat diferite forme şi reforme în decursul ultimelor două decenii şi suntem pe cale de a ne cristaliza şi noi într o ideologie asemănătoare aceleia de care sunt călăuzite statele cari în urma unui războiu norocos pentru ele, domină azi destinele Europei. Evolufia aceasta de mentalitate necesită o mare și nouă reorganizare a statului nostru care să poate face numai treptat, și în măsura în care vom putea educa un nou corp administrativ cu noui concepţii. Este ştiut că reforme noui cu oameni vechi, încleştaţi în ideologii vechi, nu să pot face. Timpul însă trece şi nu putem aştepta până va creşte o nouă generaţie de funcţionari, ei trebue să ne ajutăm cu ce este mai bun şi mai conştient în organizaţia actuală, şi să o întregim cu memente din afară. In domeniul comercial şi industrial ce ne priveşte în special, elementele aceste le putem găsi în diferitele organizaţii profesionale particulare, unde dacă vom căuta, vom găsi desigur persoane cari sunt conştiente de noua evolufie naţională şi dispuse să secundeze statul în inifiativele sale, în ţările conducătoare atât din Europa cât şi din celelalte continente, în special America de Nord, inifiativele aceste sunt depuse şi formulate în programe bine definite şi eşalonate pe câtiva ani. Punctul nostru general de vedere în aceste programe sau planuri ar trebui să pornească atât din considerafiuni naţionale, cât şi din considerafiuni ale producţiunei. Ce priveşte punctul de vedere naţional, trebue să ne întoarcem la iniţiativele guvernelor precedente, cami la timpul lor deşi au fost bune în principiu, pe teren au fost insuficiente și pe urmă s’au pierdut în vâltoarea politicianismului nostru cronic. In primul loc ar trebui supravegheată mai cu scrupulozitate ca până acuma, acordarea creditelor. Pentru “ Sin. ■ DIMM SI a*ll W k wmiw^» MUMsifiin n-jt 22 JAN. 1942