Revista Fundaţiilor Regale, aprilie-iunie 1937 (Anul 4, nr. 4-6)

1937-04-01 / nr. 4

POEZIA CONTEMPORANĂ AUSTRIACĂ Situaţia cu totul deosebită pe care o ocupă Austria în domeniul limbii germane se reflectează mai ales în poezie. Muzicalitatea duioasă a ţinuturilor din miazăzi, amestecul slav şi romanic au fost studiate în toate aspectele lor, şi unde erau să se manifeste mai desluşit aceste influenţe, decât în poezie, unde sufletul e în continuă vibraţie şi căutare de tipare noi. O poezie modernă, în adevăratul înţeles al cuvântului, n’a existat niciodată în Austria; dacă am considera ca moderni, poeţii expresionişti, futurişti şi cubişti, ar trebui să lărgim peste măsură definiţia expresionismului. Şi numai în această accepţie va fi vorba aici de expresionism. Potrivnică tuturor extremelor, Austria a dat totdeauna preferinţă desfăşurării melodice şi legii armonice a echilibrului şi înţelegerii, şi nu e de mirare că poezia austriacă s’a arătat totdeauna respectoasă faţă de modelele clasice, dinăuntrul şi dinafara graniţelor. Marii dispăruţi confirmă progresul transmis; în legătură cu aceasta, să ne aducem aminte de ei şi de aceia care nu s’au manifestat numai în poezie. * # * Dacă privim evoluţia şi situaţia poeziei din Austria, determinată prin gust şi tradiţie, în cadrul ei european, nu e mai puţin adevărat că ea este supusă, în oarecare măsură, şi influenţei condiţiilor economice, care chiar dacă ne sunt suficient cunoscute, nu e totuşi lipsit de interes să le înfățişăm efectele asupra literaturii, pentru a ne putea da mai bine seama de realitate.